Kuljettajien toiminta

Ja mitähän busseja kuvaamalla ylipäätään voisi kytätä? Mitä haittaa sillä kuvalla voisi ko. kuljettajalle aiheuttaa, siis ilman keskisormea...

Koiviston Autolla on kuvattu laitureissa seisovia autoja, saadakseen todistusaineistoa että kuljettaja rahastaa pikavuoroa istuen, eikä käytävällä kuten rahastusohje määrää.
 
Poliisihan iloisesti ilmoitti valvovansa tällä viikolla tehostetusti linja-autoliikennettä. Turvavöiden käyttöä, lepoaikoja jne. Olen itse törmännyt erääseen tapaukseen jossa kuljettaja näpytteli kännykkää, söi sämpylää ja joi vielä jotakin pullosta. Tämä kaikki siis moottoritiellä satanen lasissa..
 
Mitäs foorumin bussikuskit tästä sanovat:

Nousin perjantaina 30.8. Kontulan metroasemalla Nobinan kyytiin linjalla 94A tarkoituksena matkustaa Kotikonnuntielle päätepysäkille.

Kontulantien ja Kotikonnuntien risteyksessä liikennevalot olivat jo ties kuinka monetta päivää keltaisella vilkulla, ja kuski joutui tekemään äkkijarrutuksen suojatielle ilmestyneen jalankulkijan takia. Istuin keskioven takana olevalla jakkaralla ja löin otsani edessä olevaan pleksiin. Seurauksena mahtava kuhmu silmäkulmassa (nyt silmä mustana), ja silmälasit särkyivät.

Päätepysäkillä menin puhuttelemaan kuljettajaa. Hän kieltäytyi keskustelemasta yhtään mitään. ”Ei mahda mitään”, ”ei ole minun syyni” jne. Kun kysyin, eikö tästä pitäisi tehdä vahinkoilmoitus tms. hän vain levitteli käsiään: ”En minä vastaa”, ”en minä tiedä”… Hän joko ei osannut suomea tai kieltäytyi osaamasta (oli maahanmuuttajataustainen).

Kysyin hänen nimeään. Hän kieltäytyi edelleenkin vastaamasta. Sammutti moottorin ja lähti hermostuneen oloisena kävelemään bussin käytävällä edestakaisin. Onnistuin ottamaan hänestä kuvan kännykällä ja lähdin jatkamaan kävellen kotiin, koska hänestä ei näyttänyt irtoavan tuon enempää. Muut kanssamatkustajat olivat jo liuenneet omille teilleen, joten en saanut todistajia. Joku mummeli oli tuon jarrutuksen seurauksena keräillyt tavaroitaan lattialta.

Tuollaistahan sattuu, ei siinä mitään. Mutta kuskin käytös... Ainakin hänen olisi pitänyt kysyttäessä kertoa nimensä, mutta hän kieltäytyi siitäkin. Bussin kylkinumero ja lähtöaika Kontulasta ovat siis ainoat tuntomerkit tuosta reissusta.

Maanantaina kävin lääkärissä, joka totesi ruhjevamman silmän ympäristössä. Se paranee aikanaan. Myös silmänpohjan murtumaa epäiltiin, mutta sellaisesta ei onneksi ollut merkkejä. Samalla reissulla kävin eräässä optikkoliikkeessä, jossa todettiin että kakkuloita ei voi korjata. Oikeassa linssissä on iso osumajälki ja kehykset olivat aivan solmussa.

Nyt odottelen vastausta palautteeseni, jonka lähetin saman tien HSL:lle (Nobinan palautesivu ohjasi sinne). En siis syytä kuskia mistään, koska äkkijarrutus oli ilmeisesti pakko tehdä, mutta pidän hänen käytöstään moitittavana. Liikennevakuutus kaiketi korvaa lääkärinpalkkion ja särkyneet silmälasit.
 
Ehdottomasti tuosta olisi pitänyt tehdä vahinkoilmoitus, tällöin sinä olisit oikeutettu laittamaan omat lääkäri jne. kulut vakuutuksen piikkiin.
Kuljettajan nimellä taas et tee mitään, ja se on kuljettajan oikeus pitää omana tietonaan.

Asia voisi edetä nopeammin soittamalla Nobinan vaihteeseen (09-525711) ja selittämällä tilannetta osin sinne ja pyytämällä yhdistämään herttoniemen varikon ajomestareille. Kylkinumerolla, mutta varsinkin lähtöajalla kuljettaja löytyy kyllä ;)
 
Itse tilanne menee sinänsä kategoriaan "näitä sattuu", liikennettä kun on taitavan ammattikuljettajankin vaikea ennakoida sataprosenttisesti. Itse asiassa olen taipuvainen ajattelemaan, ettei korvausvaatimustakaan sen vuoksi synny – minusta tässä on analogia näihin metron liukuportaissa liukastumisiin. Palvelussa ei ole virhettä – ei korvausvelvollisuutta. Tilanne olisi eri, jos liukuportaissa liukastuminen johtuisi puutteellisesta huollosta tai teknisestä viasta, tai jos bussin äkkipysähdys johtuisi teknisestä viasta tai siitä, että kuski huvikseen kokeilee iskeä liinat kiinni.

Mitä kuljettajan käytökseen tulee, niin tuollaistahan se on, kun ammattiin ei saa enää houkuteltua parempaakaan ainesta. Se on todella suuri ongelma ja myös turvallisuusriski onnettomuustilanteissa. Tässä tulee myös väkisin mieleen, millainen kuljetajan muu ammattitaito on, kun asiakaspalvelukyvyt ovat tuota luokkaa – olisiko koko tilanne voitu välttää sellaisella ennakoinnilla, johon tämä kuljettaja ei kyennyt? No, puhdasta spekulaatiota tosin, kun en tunne tilannetta enkä kuljettajaa.

Enpä tiedä, onko kuljettajalla varsinaisesti velvollisuutta sanoa nimeään, mutta sitä kysyttäessä olisi voinut oma-aloitteisesti antaa vuoronumeron – löytyy se kuljettaja silläkin sitten liikennöitsijän päässä. Mutta auton numero ja lähtöaika riittävät nekin.
 
Itse tilanne menee sinänsä kategoriaan "näitä sattuu", liikennettä kun on taitavan ammattikuljettajankin vaikea ennakoida sataprosenttisesti. Itse asiassa olen taipuvainen ajattelemaan, ettei korvausvaatimustakaan sen vuoksi synny – minusta tässä on analogia näihin metron liukuportaissa liukastumisiin. Palvelussa ei ole virhettä – ei korvausvelvollisuutta. Tilanne olisi eri, jos liukuportaissa liukastuminen johtuisi puutteellisesta huollosta tai teknisestä viasta, tai jos bussin äkkipysähdys johtuisi teknisestä viasta tai siitä, että kuski huvikseen kokeilee iskeä liinat kiinni.

Enpä tiedä, onko kuljettajalla varsinaisesti velvollisuutta sanoa nimeään, mutta sitä kysyttäessä olisi voinut oma-aloitteisesti antaa vuoronumeron – löytyy se kuljettaja silläkin sitten liikennöitsijän päässä. Mutta auton numero ja lähtöaika riittävät nekin.

Liikennevakuutuslaki sanoo asiasta aivan tarkalleen, että moottoriajoneuvon liikenteessä käyttämisestä aiheutunut henkilö- tai omaisuusvahinko on korvattava

Lainaus alkaa:
Liikennevakuutuslaki 279/59
1 Luku
1 §
Moottoriajoneuvon liikenteeseen käyttämisestä aiheutunut henkilö- tai omaisuusvahinko, jota jäljempänä sanotaan liikennevahingoksi, korvataan ajoneuvoa varten annetusta liikennevakuutuksesta tämän lain mukaan. Valtion omistaman ajoneuvon aiheuttama liikennevahinko korvataan valtion varoista, niin kuin valtio olisi antanut vakuutuksen.

Lainaus loppuu.

Mielestäni asiakaspalvelutehtävissä olevan pitää kysyttäessä sanoa nimensä. Niin minäkin jouduin tekemään ollessani sosiaaliturvaa toteuttamassa 41 vuoden ajan. Silloin opin myös tuon liikennevakutuksen nyrkkisäännön, johon nytkin olen vetoamassa (henkilö- ja omaisuusvahinko bussia liikenteessä käytettäessä). Bussin kylkinumero ja pysäkiltä lähtöaika on tiedossani, ja niiden turvin olen ottanut yhteyttä Nobinaan

Tämä ei mielestäni ole rinnastettavissa liukuportaissa loukkaantumiseen, koska kuljettajalla ilmeisestikin oli syytä vetäistä liinat kiinni. Muuten suojatielle syöksynyt jalankulkija olisi jäänyt bussin alle.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Aina kun tapahtuu vahinko, oli vahinko sitten pieni tai suuri, jos joku loukkantuu tai jotain vaurioituu, tehdään vahinkoilmoitus. Tämän pitäisi olla selvää jokaiselle ammattikuljettajalle.
 
Aina kun tapahtuu vahinko, oli vahinko sitten pieni tai suuri, jos joku loukkantuu tai jotain vaurioituu, tehdään vahinkoilmoitus. Tämän pitäisi olla selvää jokaiselle ammattikuljettajalle.

Tälle kuljettajalle tämä ei näköjään ole ollut selvää. Koska HSL:lle heti tapahtuman jälkeen lähetettyyn palautteeseen ei ole tullut tähän mennessä vastausta (viikonloppu toki välissä), lähetin saman palautteen suoraan Nobinalle. Sieltä tulikin puolessa tunnissa vastaus, jonka mukaan HSL:ltä ei ole tullut mitään tietoa eikä kuljettaja ole vielä tehnyt vahinkoilmoitusta. Vähän jäin epäilemään, että tuskin olisi tehnytkään. Hänen käytöksensä tapahtuman jälkeen viittasi vähän siihen. Nyt asia lienee kuitenkin hoidossa, joten jään odottelemaan mitä seuraavaksi.

En ole muuten tiennytkään, että Nobinalla on Herttoniemen varikko. Olen tähän asti luullut, että Hakunilan varikko olisi lähin tukikohta täällä itäsuunnalla.
 
En ole muuten tiennytkään, että Nobinalla on Herttoniemen varikko. Olen tähän asti luullut, että Hakunilan varikko olisi lähin tukikohta täällä itäsuunnalla.

Vuoden 2012 alusta lähtien on ollut, tarkempi sijainti on Roihupellon teollisuusalue. 1.4.13 lähtien Myllypuron varikko siirtyi sinne myös. Joka oli tarkemmin siinä Helsingin Energian tiloissa ;)

Hyvä että homma on hoidossa :) HSL:llä on ymmärtääkseni ollut aika paljon ruuhkaa palautelaatikossa tämän kesän ja syksyn aikana..
 
Tälle kuljettajalle tämä ei näköjään ole ollut selvää. Koska HSL:lle heti tapahtuman jälkeen lähetettyyn palautteeseen ei ole tullut tähän mennessä vastausta (viikonloppu toki välissä), lähetin saman palautteen suoraan Nobinalle. Sieltä tulikin puolessa tunnissa vastaus, jonka mukaan HSL:ltä ei ole tullut mitään tietoa eikä kuljettaja ole vielä tehnyt vahinkoilmoitusta. Vähän jäin epäilemään, että tuskin olisi tehnytkään. Hänen käytöksensä tapahtuman jälkeen viittasi vähän siihen. Nyt asia lienee kuitenkin hoidossa, joten jään odottelemaan mitä seuraavaksi.

En ole muuten tiennytkään, että Nobinalla on Herttoniemen varikko. Olen tähän asti luullut, että Hakunilan varikko olisi lähin tukikohta täällä itäsuunnalla.

Jos olisi todistajia, niin poliisille ilmoitus. Toiminee
 
Takaisin
Ylös