Sivu 38 / 58 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 182834353637383940414248 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 556-570/867

Viestiketju: Kuljettajien toiminta

  1. #556

    Liittynyt
    02.04.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    45

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TAKAMOOTTORI Näytä viesti
    Väistämisvelvollisuushan on myös viereisellä kaistalla, jos pysäkki on ajokaistalla.
    Missä tämä kohta lukee? Itse en pitkän(kään) etsinnän jälkeen löytänyt.

  2. #557

    Liittynyt
    17.09.2009
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    662

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vainma Näytä viesti
    Missä tämä kohta lukee? Itse en pitkän(kään) etsinnän jälkeen löytänyt.
    Tuolla: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1997/19970414

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tieliikennelaki
    22 §

    Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linja-autolle

    Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä.
    Autoilijat vain varsin huonosti tuntevat tämän pykälän tarkan muodon. Toisinsanoen jos pysäkki on reunimmaisella (samaan suuntaan olevalla) ajokaistalla, viereistä kaistaa ajavan pitäisi antaa tilaa bussin lähtiessä pysäkiltä.

  3. #558

    Liittynyt
    12.02.2007
    Viestejä
    328

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Ja tällaisia paikkoja on paljonkin, ja se tarve päästä vasemmalle kaistalle johtuu siitä, että pitää kääntyä vasemmalle pian pysäkin jälkeen. Ja taas ne "pussikuskit" kiilaa törkeesti eteen... Monet haukut ja keskisormet saa, vaikka toimisi LIIKENNESÄÄNTÖJEN mukaan. Erikoisin oli tyyppi, joka hyökkäsi taksin takapenkiltä moittimaan, että olin ajaa heidän päälle ja repi vieläpä taskun paidastani irti. Tosiasiassa ko.taksi jatkoi kääntyvien kaistaa suoraan, ja tila meinasi loppua risteyksen jälkeen. Ja taas vaan "pussikuski" meinas ajaa päälle... Ei taida kaveri tänä päivänäkään tajuta, että riehui tyhmyyttään. Tapauksen jälkeen tähän kohtaan maalattiin ajorata merkinnät.

  4. #559

    Liittynyt
    18.10.2013
    Viestejä
    3

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut bussifriikki Näytä viesti
    Toki, mutta tässä tapauksessa autot olivat jo bussin etupyörän kohdalla ja bussi laittoi vilkun päälle vasta samalla hetkellä kun lähti pysäkiltä.
    Jokin tässä ei täsmää! Ihan pienellä laskutoimituksella voidaan osoittaa tämän olevan täyttä potaskaa.

    Auton ajaessa 50 km/h (n. 13,5 m/s) nopeutta ja reaktioajan ollessa noin puoli sekuntia, niin reaktioaikana auto olisi edennyt noin SEITSEMÄN METRIÄ. Sen sijaan etupyörän ja bussin keulan etäisyys lienee puolitoista metriä, niin auto olisi ohittanut bussin monta metriä ennen kuin edes henkilöauton kuljettaja olisi painanut jarrua.

    Toiseksi, bussin kiihtyvyys on sen verran onnetonta, että kestäisi monta sekuntia ennen kuin bussi pääsisi pysäkkisyvennyksestä henkilöauton eteen.

    Tulikos sittenkin hieman liioiteltua...?

  5. #560

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rester Näytä viesti
    Tuolla: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1997/19970414



    Autoilijat vain varsin huonosti tuntevat tämän pykälän tarkan muodon. Toisinsanoen jos pysäkki on reunimmaisella (samaan suuntaan olevalla) ajokaistalla, viereistä kaistaa ajavan pitäisi antaa tilaa bussin lähtiessä pysäkiltä.
    Jos ihan tarkkoja ollaan niin tuolla viereisellä kaistalla tarkoitetaan oikeasti sitä kaistaa mikä on esim. bussikaistan vieressä, vaikka pysäkkilevike olisikin. Monestihan pysäkiltä lähtiessä keula koukkaa seuraavalle kaistalle, kiitos pysäkkisuunnittelijoiden.... Näin tämä asia ainakin 90-luvun alussa kortin saadessani lukikin jossain...

  6. #561

    Liittynyt
    12.02.2007
    Viestejä
    328

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut chauffer Näytä viesti
    Jos ihan tarkkoja ollaan niin tuolla viereisellä kaistalla tarkoitetaan oikeasti sitä kaistaa mikä on esim. bussikaistan vieressä, vaikka pysäkkilevike olisikin. Monestihan pysäkiltä lähtiessä keula koukkaa seuraavalle kaistalle, kiitos pysäkkisuunnittelijoiden.... Näin tämä asia ainakin 90-luvun alussa kortin saadessani lukikin jossain...
    Sanoisin, että ei. Alkuperäinen ajatus on ymmärtääkseni se, että pysäkkiin päättyvältä bussikaistalta pääsee pois, jos vaikkapa bussikaista jatkuu norm. kaistana. Ja etenkin, jos ko. kaistan tukkii oikealle kääntyvä liikenne. Pysäkillä täytyy kuitenkin pysähtyä, muutenhan kyseessä on kaistan vaihto. Turussa esim. tällaisesta paikasta on Satakunnantie ennen Tampereentien risteystä. Toki pysäkki voi olla bussikaistallakin, juuri ennen risteystä tai ylipäätään melkein missä vaan. Raisiossa on käytössä pysäkki, jolta lähtiessä on ylitettävä 2 kaistaa, ja tungettava bussi jo alkaneelle kääntyvien kaistalle (linja 420). Mitään ongelmaa ei kuulemma ole...

  7. #562
    Elias avatar
    Liittynyt
    12.01.2012
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    615

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Joku TKL:n maahanmuuttajakuski pysähtyi viereeni tänään kun kuvasin, avasi kuljettajan ikkunan ja kysyi "Miksi?". Sanoin kaksi kertaa, että julkisella paikalla kuvaaminen on sallittua, mutta ei varmaan ihan ymmärtänyt ja jatkoi matkaansa. Kovasti heilutteli ikkunan läpi.
    Eliaksen joukkoliikennekuvagalleria
    Kuvia pääasiassa Tampereen linja-autoista, satunnaisesti muualta.

  8. #563

    Liittynyt
    02.04.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    45

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rester Näytä viesti
    Tuolla: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1997/19970414
    Autoilijat vain varsin huonosti tuntevat tämän pykälän tarkan muodon. Toisinsanoen jos pysäkki on reunimmaisella (samaan suuntaan olevalla) ajokaistalla, viereistä kaistaa ajavan pitäisi antaa tilaa bussin lähtiessä pysäkiltä.
    Kiitos! En jostain syystä sisäistänyt tätä tekstiä itse lukiessani.
    Eli tämä siis koskee vain ns. kaistalla olevaa pysäkkiä, eikä erillistä pysäkkisyvennystä? Itse en ainakaan kehtaisi pysäkiltä tunkea kenenkään eteen kahden kaistan yli.

  9. #564

    Liittynyt
    17.09.2009
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    662

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vainma Näytä viesti
    Kiitos! En jostain syystä sisäistänyt tätä tekstiä itse lukiessani.
    Eli tämä siis koskee vain ns. kaistalla olevaa pysäkkiä, eikä erillistä pysäkkisyvennystä? Itse en ainakaan kehtaisi pysäkiltä tunkea kenenkään eteen kahden kaistan yli.
    Näin sen itse ymmärrän. Tuo kohta on kyllä kirjoitettu sellaiseen muotoon, että sitä voidaan tulkita turhankin monella tavalla. Edellisessä koulutuksessa eräs komisario sitä tulkitsi juurikin näin. Kahden kaistan yli saa hänen mukaansa hypätä, mutta siinä jälkimmäisessä vaihdossa ei ajoneuvolla ole enää bussia kohtaan väistämisvelvollisuutta. Jopa ajo-opettaja sanoi korttia ajaessani, että älkää liikaa luottako tuon pykälän voimaan, kun tosiaan kaikki eivät tuota pykälää tiedä.

    Tampereella Teiskontielläkin on eräs kiinnostava asetelma: TAMK:n pysäkki itäänpäin on omassa pysäkkisyvennyksessään, josta parilla linjalla pitäisi vaihtaa kahden suoraa menevän kaistan yli kolmannelle, vasemmalle kääntyvien kaistalle. Matkaa tuossa on noin 200m. Tungosaikaan vähintäänkin haastava operaatio, väistämisvelvollisuus bussia kohtaan kun ei koske kuin sitä pysäkkisyvennyksen vieressä menevää kaistaa. Hommaa ei yhtään helpota se, että tätä reunakaistaa ajavat "väistävät" bussia vaihtamalla siihen keskikaistalle ajamaan...

  10. #565
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2858

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rester Näytä viesti
    Tampereella Teiskontielläkin on eräs kiinnostava asetelma: TAMK:n pysäkki itäänpäin on omassa pysäkkisyvennyksessään, josta parilla linjalla pitäisi vaihtaa kahden suoraa menevän kaistan yli kolmannelle, vasemmalle kääntyvien kaistalle. Matkaa tuossa on noin 200m. Tungosaikaan vähintäänkin haastava operaatio, väistämisvelvollisuus bussia kohtaan kun ei koske kuin sitä pysäkkisyvennyksen vieressä menevää kaistaa. Hommaa ei yhtään helpota se, että tätä reunakaistaa ajavat "väistävät" bussia vaihtamalla siihen keskikaistalle ajamaan...
    Pysäkin ongelmallisuuden takia ainaki Länsilinjat pyysi poistamaan ko pysäkin vuorotiedoista, jotka päättyvät Taysiin. Ongelmalliseksi muodostui myös Aaltosenkadun pysäkki Itsenäisyydenkatu 13 (0511) Taysista aloittavilla vuoroilla, jotka jatkoivat linja-autoasemalle (kääntyen heti Yliopistonkadulle), Google Mapsin street viewistä http://goo.gl/maps/4SCRC tuota ei vielä löydy, pysäkki sijatisee about mainostaulun kohdalla.
    TSB-Bussisivut | Suomen kirjastoautot | phototrans

    Raitiovaunuliikenteen elinkaari oli yhtä pitkä kuin sosialistipuolueen vaalikampanja. – Koko raitiovaunuprosessi on täynnä absurdeja piirteitä ja julkisen rahan tuhlausta.

  11. #566

    Liittynyt
    01.08.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    65

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elias Näytä viesti
    Joku TKL:n maahanmuuttajakuski...
    Mitenkähän maahanmuuttajataustaisuus liittyi taaskaan asiaan?
    Haluan kuolla unessa, kuten isäni - En kirkuen, kuten hänen matkustajansa.

  12. #567
    Elias avatar
    Liittynyt
    12.01.2012
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    615

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tidtabell Näytä viesti
    Mitenkähän maahanmuuttajataustaisuus liittyi taaskaan asiaan?
    Sillä tavalla, että tietyissä valtiossa valokuvaus lienee rajoitetumpaa kuin Suomessa ja he ovat kasvaneet sellaisen kulttuurin keskellä. Toki löytyyhän näitä valittajia suomalaistenkin joukosta, mutta vähemmän. Minulle on vain kerran suomalaiskuski valittanut kuvaamisesta. Maahanmuuttajataustaisilta kuljettajilta näkee herkemmin vihaista naamaa ja varsinkin sormien heiluttelua valokuvauksen suhteen.
    Viimeisin muokkaaja Elias; 19.05.2014 kello 08:15.
    Eliaksen joukkoliikennekuvagalleria
    Kuvia pääasiassa Tampereen linja-autoista, satunnaisesti muualta.

  13. #568

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TAKAMOOTTORI Näytä viesti
    Sanoisin, että ei. Alkuperäinen ajatus on ymmärtääkseni se, että pysäkkiin päättyvältä bussikaistalta pääsee pois, jos vaikkapa bussikaista jatkuu norm. kaistana. Ja etenkin, jos ko. kaistan tukkii oikealle kääntyvä liikenne. Pysäkillä täytyy kuitenkin pysähtyä, muutenhan kyseessä on kaistan vaihto. Turussa esim. tällaisesta paikasta on Satakunnantie ennen Tampereentien risteystä. Toki pysäkki voi olla bussikaistallakin, juuri ennen risteystä tai ylipäätään melkein missä vaan. Raisiossa on käytössä pysäkki, jolta lähtiessä on ylitettävä 2 kaistaa, ja tungettava bussi jo alkaneelle kääntyvien kaistalle (linja 420). Mitään ongelmaa ei kuulemma ole...
    Eli, onko mielestäsi pysäkkilevikkeen ollessa kyseessä, se ensimmäinen kaista jolle pysäkilltä poistutaan, sama vai viereinen kaista? Jos pysäkki sijaitsee kaistalla, asiahan on selvä...

  14. #569

    Liittynyt
    06.07.2010
    Viestejä
    226

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut chauffer Näytä viesti
    Eli, onko mielestäsi pysäkkilevikkeen ollessa kyseessä, se ensimmäinen kaista jolle pysäkilltä poistutaan, sama vai viereinen kaista? Jos pysäkki sijaitsee kaistalla, asiahan on selvä...
    Hei

    Asiaa on selvitetty Tekniikan Maailma-lehdessä 13/2012. Siinä on purettu auki mm. viereinen kaista termi. Kannatta lukea.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut TM 13/2012
    Käsite ”samaa tai viereistä ajokaistaa” onkin vaikeampi juttu. Sanat lisättiin pykälään vuonna 1997. Tarkoituksena oli selkiinnyttää tilannetta tapauksissa, joissa pysäkin kohdalla on samaan suuntaan useampia rinnakkaisia ajokaistoja. Jos samaan suuntaan on kaksi rinnakkaista ajokaistaa ja pysäkki on ilman levennystä oikeanpuoleisella ajokaistalla, takaa tulevalla ajoneuvolla on velvollisuus väistää, käyttää sitten kumpaa kaistaa tahansa (ks. piirros tilanne 2).
    Mikäli tässä tilanteessa pysäkki on erillisellä levennyksellä, oikeanpuoleinen on pysäkin viereinen kaista, vasemmanpuoleinen ei ole (ks. piirros tilanne 4).
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 19.05.2014 kello 11:04. Syy: ylimääräiset rivinvaihdot pois lainauksesta

  15. #570

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Miccoz Näytä viesti
    Hei

    Asiaa on selvitetty Tekniikan Maailma-lehdessä 13/2012. Siinä on purettu auki mm. viereinen kaista termi. Kannatta lukea.
    Tätä juuri tarkoitin;Lakitekstissä on siis turhaan ja harhaanjohtavasti maininta "samaa kaistaa lähestyvän väistämisestä"; sehän on itsestään selvää että väistämään joutuu jos pysäkki on samalla kaistalla... Riittäisi kun olisi vain että "viereistä kaistaa lähestyvän jne..."

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kuljettajien työergonomia
    kirjoittanut Aleksi.K foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 27
    Viimeisin viesti: 25.09.2013, 14:02
  2. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.10.2012, 13:10
  3. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 10.11.2011, 10:00
  4. PL:n ja ESLL:n toiminta kilpailutetussa liikenteessä
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 25.12.2008, 20:42

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •