Kuljettajien toiminta

Vaimolleni sattui 20.5. seuraavaa. Hän nousi Elielinaukiolta 360 bussiin tarkoituksenaan ajaa Pitäjänmäen aseman pysäkille. Matkan aikana häntä ihmetytti kun bussi pysähtyi Vihdintien pysäkille josta kaksi ihmistä oli pyrkimässä kyytiin. Kuski ei kuitenkaan avannut ovia vaan saman tien jatkoi matkaa. Kun tultiin Pitäjänmäelle oli stop-nappia painettu ajoissa ja muitakin oli jäämässä alas kuin vaimoni. Taas bussi oli pysähtynyt mutta kuski ei ollut avannut ovia vaan jatkanut matkaa ja päästänyt poistujat vasta seuraavalla pysäkillä, Konalantiellä. Mitä mieltä olette? PS Palautetta lähetetty.
 
No miksi sitä meiltä kysyt,eiks ois ollu paljon helpompi kysyy siltä busan ajajalta,et miks se niinku ei avannu ovii?
 
Vaimolleni sattui 20.5. seuraavaa. Hän nousi Elielinaukiolta 360 bussiin tarkoituksenaan ajaa Pitäjänmäen aseman pysäkille. Matkan aikana häntä ihmetytti kun bussi pysähtyi Vihdintien pysäkille josta kaksi ihmistä oli pyrkimässä kyytiin. Kuski ei kuitenkaan avannut ovia vaan saman tien jatkoi matkaa. Kun tultiin Pitäjänmäelle oli stop-nappia painettu ajoissa ja muitakin oli jäämässä alas kuin vaimoni. Taas bussi oli pysähtynyt mutta kuski ei ollut avannut ovia vaan jatkanut matkaa ja päästänyt poistujat vasta seuraavalla pysäkillä, Konalantiellä. Mitä mieltä olette? PS Palautetta lähetetty.

Kummallista toimintaa, mieleeni juolahti eräs linjan 43:n kuljettaja joka myöskin ei pysähtynyt 5 pysäkille jättämään yhtä tummaihoista matkustajaa. Jonka tarkoitus oli jäädä jo Kanneltalon pysäkillä, mutta kuljettaja sulki nenän edestä ovet jo. Eikä tämä matkustaja kerennyt ulos ollenkaan, kuljettaja jatkoi Kannelmäen Ostoskeskuksen pysäkille asti, jossa päästi vasta tämän matkustajan ulos. Liekö kuski ollut vähän rasistinen, vai halusiko vaan kiusata. Olimme myöskin vain 8 minuuttia etuajassa, joten aika omituinen kokemus oli.
 
Tällainen telibussi (sori kuvan huonolaatu vastavalon vuoksi, tilanne tuli nopeasti) oli tänään 973:lla, jonka välipisteaika Koivukylästä kohti Päiväkumpua oli klo 20.13. Mistähän autosta on kyse? Niin, miten tämä liittyy kuljettajien toimintaan? Kun yritin toisella kädellä näyttää pysähtymismerkkiä autolle, kuski pudisti päätään. Ilmeisesti autoja -tai mitään muutakaan- ei saa kuvata julkisella paikalla... :mad:

--

WP_20140523_20_14_43_Pro.jpg
 
Tällainen telibussi (sori kuvan huonolaatu vastavalon vuoksi, tilanne tuli nopeasti) oli tänään 973:lla, jonka välipisteaika Koivukylästä kohti Päiväkumpua oli klo 20.13. Mistähän autosta on kyse?

Kyseessä on Veolian auto 384, joka on liikennöinyt Vantaalla elokuusta 1998 alkaen. Väritys oli uutena Vantaan Liikenteen keltaoranssi, sitten lentokenttälinjojen mainosteippaus. Mainosten poisrepimisen jälkeen auto maalattiin jo vuosia sitten Connexin sinivalkokeltaisiin väreihin.
 
joht. Nyman sanoi:
Kun yritin toisella kädellä näyttää pysähtymismerkkiä autolle, kuski pudisti päätään. Ilmeisesti autoja -tai mitään muutakaan- ei saa kuvata julkisella paikalla... :mad:

Niin, joillakin kuljettajilla on tämä valitettava asenne kuvaajia kohtaan. Tästä pdf:stä voisi olla apua ensi kerralla; kiitos sille, joka sen alun perin tänne linkkasi :)
 
Niin, joillakin kuljettajilla on tämä valitettava asenne kuvaajia kohtaan. Tästä pdf:stä voisi olla apua ensi kerralla; kiitos sille, joka sen alun perin tänne linkkasi :)

Tästä on kieltämättä muodostumassa jonkinasteinen ongelma pääkaupunkiseudulla. Itsellekin osunut useampi konfliktitilanne juuri siellä.
Mielenkiintoista on, että esimerkiksi Baltian maissa voi kuvata hyvinkin rauhassa, kun taas Helsingissä saa olla hyvinkin varuillaan. Mistä moinen asenne on lähtenyt kehittymään?
Laitetaan vielä vertailun vuoksi kuva, miten iloisesti Mansaarella, kuten muuallakin Brittiläisessä imperiumissa, suhtaudutaan harrastajaan.
 

Liitetiedostot

  • 215 (KMN-215-U) Lasse.jpg
    215 (KMN-215-U) Lasse.jpg
    86.1 KB · Lukukerrat: 689
Tästä on kieltämättä muodostumassa jonkinasteinen ongelma pääkaupunkiseudulla. Itsellekin osunut useampi konfliktitilanne juuri siellä.

Toisaalta omalle kohdalleni on sattunut myös positiivisia tilanteita useasti. Esimerkki noin kuukauden takaa, kun eräs Nobinan kuljettaja kuvan otettuani ihan varten vasten avasi kuljettajan ikkunan, ja morjesti koko kättään ulkona heiluttamalla. Sanoisinpa siis HSL-alueella olevan molemmat ääripäät hyvin edustettuina, mistä toisesta pitäisi toki päästä eroon. Suurin osa kuljettajista suhtautuu tosin edelleen neutraalisti kuvaamiseen.
 
Niin, kyllä HSL-alueen kuljettajissa tuntuu olevan koko ihmiskunnan kirjo edustettuna. Useinhan sitä keskisormea tai jopa nyrkin heiluttelua näkee, mutta nyt parina viime päivänä on näkynyt ihan erilaisia reaktioita: Veolian kuski avasi ikkunan ja näytti peukaloa ja eräällä päätepysäkillä parikin eri firman kuskia tuli juttelemaan ystävälliseen sävyyn.

Äärimmäisin reaktio tuli muinoin eräältä HelB:n kuljettajalta, joka avasi oven ja huutaen kysyi mikä minua vaivaa.
 
Eivät jokaiset kuljettajat pärstäänsä halua julkaistavaksi, joka on aivan ymmärettävää. ;)

Bussinkuljettaja toimii ammatissa, jossa voi tulla kuvatuksi julkisella paikalla, joten se ei ole ymmärrettävää. Mikäli kuljettaja ei halua ottaa sitä riskiä, että saattaisi joutua kuvatuksi, hän on väärässä ammatissa.
 
Eivät jokaiset kuljettajat pärstäänsä halua julkaistavaksi, joka on aivan ymmärettävää. ;)

Bussinkuljettaja toimii ammatissa, jossa voi tulla kuvatuksi julkisella paikalla, joten se ei ole ymmärrettävää. Mikäli kuljettaja ei halua ottaa sitä riskiä, että saattaisi joutua kuvatuksi, hän on väärässä ammatissa.

Linja-autonkuljettaja nauttii silti yksityisyyden suojasta, niinkuin jokainen kansalainen. Kuten edellä olevassa pdf:ssä todetaan "Kaikki mikä on julkista ei ole kuitenkaan julkaistavissa."
 
Linja-autonkuljettaja nauttii silti yksityisyyden suojasta, niinkuin jokainen kansalainen. Kuten edellä olevassa pdf:ssä todetaan "Kaikki mikä on julkista ei ole kuitenkaan julkaistavissa."

Yksityisyydensuoja suojaa yksityistä elämää. Harvoin on tapauksia, joissa kuljettajan yksityiselämää tai siihen liitettäviä tietoja esitettäisiin kuvassa loukkaavasti tai halveksuvasti. Mielestäni on täysin oikeutettua kuvata niin, että kuvassa esiintyy kuljettajakin, sillä kuljettaja ei kuitenkaan ole pääkohde. On toki hyvän maun mukaista miettiä itse kuvaajankin mitä julkaisee ja mitä ei, vaikka mitään pykälää ei varsinaisesti rikottaisikaan. Ja mikäli kuljettaja esittää toiveensa esimerkiksi hänen kasvojensa sumentamisesta, niin minä kohteliaana sen toteutan.

Omasta kokemuksestani voin sanoa, että suurin osa näistä valittajista ovat vain hieman epätietoisia julkisella paikalla kuvaamisesta. Kun asian heille selittää, ovat he sen usein ymmärtäneet. On toki niitäkin, jotka vain inttävät vastaan ja vaativat kovasti kuvauslupia.
 
Viimeksi muokattu:
Linja-autonkuljettaja nauttii silti yksityisyyden suojasta, niinkuin jokainen kansalainen. Kuten edellä olevassa pdf:ssä todetaan "Kaikki mikä on julkista ei ole kuitenkaan julkaistavissa."

Puhuinkin lähinnä kuvaamisesta, en kuvien julkaisemisesta. Jos julkaisee kyseenalaisia kuvia, sitten tilanne on toki eri. Mutta asia erikseen on se, että miksi sitä keskisormea pitää näyttää kuvaajalle, jos ei kuitenkaan halua, että se missään näkyisi.
 
Takaisin
Ylös