Kuljettajien toiminta

Nyt voisit Vristo vastasi miksi näin teette.
Koska asiakas on minun työlleni tärkeä. Joskus on tilanteita, jotka toisinaan hieman harmittavat, mutta niistä selviää parhaiten ystävällisellä ja ymmärtäväisellä asenteella ja hymyllä.
 
Tänään osui kuljettajaksi todella asennevammainen tapaus. Pysäkkiä ennen olevissa liikennevaloissa hän ryhmittäytyi vasemmalle kaistalle, rinnakkain oikealla kaistalla olevan bussin kanssa, ja ohitti pysäkin vasenta kaistaa pitkin kaasu pohjassa näkemättä pysäkillä viittilöivää henkilöä. Kaipa kuljettaja ajatteli, että ei pysäkin matkustajista kuitenkaan kukaan nouse kyytiin, joten voi hyvin ajaa vasenta kaistaa pitkin ilman näköyhteyttä pysäkille.

Itse joudun nykyisin käyttämään työni puolesta melko paljon Salmisaaren pysäkkiä, ja keskustan suuntaan ajettaessa näkee kyllä monenlaista. Nyt muutaman kuukauden aikana kolme kertaa on käynyt niin, että 65A, jokin muu linja ja 66A tulevat peräkanaa sillalta kohti Ruoholahtea, ja takimmainen, siis joko 65A tai 66A, painelee keskikaistaa pysäkin ohitse kun kukaan ei ole jäämässä kyydistä.

Palautetta on toki lähtenyt.

Yksi hankala paikka näyttää olevan myös linjalla h53 Töölön pysäkkiaikojen noudattaminen (parin minuutin seisominen Töölön kisahallilla). Pakko sanoa, että kun olen siirtynyt kuljettajan työstä täysin toisenlaiseen duuniin ja sitä kautta takaisin joukkoliikenteen asiakkaaksi, sitä toivoisi, että kuljettajat toimivat niinkuin aikataulu, liikennöitsijät ja ohje- ym. säännöt määräävät.
 
Esimerkiksi öisin keskustasta lähtevien bussien lastaaminen kestää pitkään herrojen ja rouvien kunnon ja reiteistä tietämättömyyden takia, mutta silti useimmat kuljettajat ajavat lähtölaiturille juuri kun on lähtöaika tai minuutti sen jälkeen, ja lopulta bussi lähtee yllättäen yli 5 min lähtöajan jälkeen.

Tätä olen ihmetellyt itsekin. Ja ylipäätään se (riippumatta vuorokaudenajasta), että tullaan tyyliin minuutti ennen lähtöaikaa pysäkille on minusta kuljettajalta edesvastuutonta ja ajattelematonta toimintaa. Rautatientorillakin luulisi sen verran hyvä näköyhteys olevan pysäkkeihin tai edes järjen sanovan, että matkustajia voi olla melko reilusti etenkin jos kyseessä on viimeinen bussivuoro. Sitten tämä hukkaan mennyt aika otetaan kiinni siellä pientaloalueilla, jotka kaahataan "kuuttakymppiä" läpi. Onko tämä ohjesäännösten mukaista toimintaa? Kerrankin h95N ajoi tammisalon läpi sellaista vauhtia, että jos se oli nopeusrajoitusten mukaista, niin h83 ajaa päivisin kyllä varmaan kahtakymppiä.
 
HSL-alueella asiakaspalveluaika on kolme minuuttia, toisin sanoen bussin pitää olla lähtölaiturissa ja kuljettajan paikalla kolme minuuttia ennen lähtöaikaa. Tietenkään esimerkiksi edelliseltä sivulta myöhässä saapuva bussi ei voi tuota aikarajaa noudattaa, enkä minä ennen kollegaa laituriin tunge, mikäli hänen lähtöaikansa on 1-2 minuuttia ennen omaani.

Toki aikaisemminkin laituriin saa mennä, jos on seuraavana siitä lähdössä, ja olosuhteet huomioon ottaen se on ihan suotavaakin, esimerkiksi pakkasella, sateella, tai juuri suurien asiakasmäärien aikaan.

Itselle aikaisin laituriin menemisestä on sekin hyöty, että pääsee lähtemään ajoissa, ja siten toiselle päättärille jää pitempi tauko. :)

Kollegatkin kiittää, kun vapautuu yksi pikapysäköintipaikka, esimerkiksi Rautatientorilla, joka on liian ahdas nykyisen kokoisille busseille ja bussimäärille. :)

(Nyt tietenkin saadaan ne normaalit marinat, että "minunminunminun pitää saada viettää elvytysaikani ilman inhoja matkustajia".)
 
HSL-alueella asiakaspalveluaika on kolme minuuttia, toisin sanoen bussin pitää olla lähtölaiturissa ja kuljettajan paikalla kolme minuuttia ennen lähtöaikaa. Tietenkään esimerkiksi edelliseltä sivulta myöhässä saapuva bussi ei voi tuota aikarajaa noudattaa, enkä minä ennen kollegaa laituriin tunge, mikäli hänen lähtöaikansa on 1-2 minuuttia ennen omaani.

Mihin tämä 3 min perustuu? Meillä Nobinalla on ohjeistettu, että: "lastausaika voi olla 0 min tai mikä tahansa siitä ylöspäin, käytännössä kuitenkin harvoin yli 2 tai 3 min, joitain yövuoroja lukuunottamatta. Jos kuljettajalla on tauko, on hänen oltava takaisin autolla valmiina työn aloittamiseen tauon loppuessa, mikä käytännössä yleensä on sama kuin tilaajan määrittämän lastausajan alkaminen. Kuljettajan ei siis tarvitse erikseen tietää tai arvailla lastausaikaa. Lastausaika - silloin kun tilaaja on sitä lähdölle määritellyt - ajoittuu kuljettajan työajalle."

Käytännössä tuo siis tarkoittaa sitä, että tauon loppumisaika (taukoparkissa) ja vuoron lähtöaika voivat olla samat. Samoin kuljettajan vaihtoaika (taukoparkissa) ja lähtöaika. Siirtoajoissa tämä näkyy siten, että esim. Köysikujan varikolta siirtoaika Hämevaaraan alkaa 4 min ennen lähtöä. Työaikalakia kuljettajan on kuitenkin noudatettava eikä kahdessa paikassa voi olla yhtäaikaa.
 
Mihin tämä 3 min perustuu?

HSL:n liikennöintisopimusten mukaan "Päätepysäkillä matkustaja tulee päästää autoon riittävän ajoissa ottaen huomioon myös huonojen säiden asettamat erityisvaatimukset. Vaatimus on, että matkustajan päästävä autoon 3 min ennen lähtöaikaa, mikäli kaaviossa varattu ajoaika ja liikenneolosuhteet sen mahdollistavat. Aikataulupalan ensimmäisellä lähdöllä linja-auton on oltava päätepysäkillä 3 minuuttia ennen lähtöaikaa."
 
Tuo periaatteen muutos, että kaavioon voidaan tilaajan toimesta suunnitella ajoaika, jolla ei ole tarkoituskaan ehtiä lähtölaituriin 3 min ennen lähtöaikaa, sekavoitti kovasti tilannetta ja vaikeuttaa kuljettajien ohjeistamista.
 
Tuo periaatteen muutos, että kaavioon voidaan tilaajan toimesta suunnitella ajoaika, jolla ei ole tarkoituskaan ehtiä lähtölaituriin 3 min ennen lähtöaikaa, sekavoitti kovasti tilannetta ja vaikeuttaa kuljettajien ohjeistamista.
Kyseessä on kuitenkin liikennöitsijän suunnittelemat ajoajat aamun hallisivulle ja kuljettajien työpäivään sisältyviin siirtoihin sekä kuljettajien taukojen ajoitukseen.
Tilaajan suunnittelemat ajoajat perustuvat aiemmin toteutuneisiin ajoaikoihin ja niihin lisättyyn päätepysäkkiaikaan. Normaaleissa olosuhteissa ne kyllä riittävät. Erilaisissa liikennehäiriöissä tai poikkeuksellisissa keliolosuhteissa aikatauluja ei tietenkään ole mahdollista noudattaa.
 
Kyseessä on kuitenkin liikennöitsijän suunnittelemat ajoajat aamun hallisivulle ja kuljettajien työpäivään sisältyviin siirtoihin sekä kuljettajien taukojen ajoitukseen.
Tilaajan suunnittelemat ajoajat perustuvat aiemmin toteutuneisiin ajoaikoihin ja niihin lisättyyn päätepysäkkiaikaan. Normaaleissa olosuhteissa ne kyllä riittävät. Erilaisissa liikennehäiriöissä tai poikkeuksellisissa keliolosuhteissa aikatauluja ei tietenkään ole mahdollista noudattaa.
Näkyy olevan talokohtaista; Helbillä selkeästi hallisivun ajoaika, sen jälkeen linja-ajo merkattu alkavaksi 3 minuuttia ennen lähtöaikaa. Ja esim. Itäkeskuksessa tauon jälkeen 2 minuuttia kävelyaikaa bussille, sitten 2 minuuttia aloitusaikaa ennen lähtöä... :)
 
Kyseessä on kuitenkin liikennöitsijän suunnittelemat ajoajat aamun hallisivulle ja kuljettajien työpäivään sisältyviin siirtoihin sekä kuljettajien taukojen ajoitukseen.
Tilaajan suunnittelemat ajoajat perustuvat aiemmin toteutuneisiin ajoaikoihin ja niihin lisättyyn päätepysäkkiaikaan. Normaaleissa olosuhteissa ne kyllä riittävät. Erilaisissa liikennehäiriöissä tai poikkeuksellisissa keliolosuhteissa aikatauluja ei tietenkään ole mahdollista noudattaa.
Aikaisemmin tilanne oli suunnilleen noin, mutta ei ole enää. Tilaajalla on nykyisin kaavioita, joihin ei ole varattu normaaleihinkaan olosuhteisiin tuota kolmea minuuttia. On siis suunniteltua, etteivät kaikki lähdöt tule laituriin 3 min ennen lähtöä palvelemaan, mikä ilmenee myös tuosta kuukankon edellä laittamasta lainauksesta.
 
Veolian sarjoissa ensimmäisen lähdön alkuun on merkattu 3 minuutin palveluaika ja muissakin lähdöissä sitä pitää pyrkiä noudattamaan. Toki esim. jos Tikkurilan asemalla ajaa 61:stä ja laituri on mustanaan porukkaa on järkevää mennä lastaamaan tuota 3 minuuttia aikaisemminkin. Vastaavasti esim. jos Rautatientorilla toinen bussi lähtee samasta laiturista esim. 2 minuuttia ennen niin ei ole silloin järkevää mennä toisen eteen.
 
Veolian sarjoissa ensimmäisen lähdön alkuun on merkattu 3 minuutin palveluaika ja muissakin lähdöissä sitä pitää pyrkiä noudattamaan. Toki esim. jos Tikkurilan asemalla ajaa 61:stä ja laituri on mustanaan porukkaa on järkevää mennä lastaamaan tuota 3 minuuttia aikaisemminkin. Vastaavasti esim. jos Rautatientorilla toinen bussi lähtee samasta laiturista esim. 2 minuuttia ennen niin ei ole silloin järkevää mennä toisen eteen.
Kaukana ovat kuitenkin ne ajat, kun linjan 623:n kuljettaja tuli huonolla kelillä kelta-oranssilla Wiimallaan Rautatientorin lähtölaituriin reilusti ennen lähtöaikaa, noukki jo pysäkillä olleet matkustajat kyytiin ja siirtyi laiturikujan toiselle laidalle odottelemaan, jotta toisella linjalla oleva, aiemmin lähtevä bussi pääsee noukkimaan matkustajat lähtölaiturista. Toisella linjalla olleen bussin lähdön jälkeen sitten uudestaan lähtölaituriin odottamaan lähtöaikaa ja mahdollisia uusia matkustajia. Eipähän tarvinnut noiden hyvissä ajoin lähtölaiturilla olleiden matkustajien olla huonon sään armoilla. ;)

Onneksi kaukana ovat toisaalta nekin ajat, kun sinivalkoisen bussin kuljettaja saattoi samaisella Rautatientorin lähtölaiturilla tuprutella savuketta bussin ohjaamossa - matkustajien jo ollessa kyydissä.
 
Olen välillä ihmetellyt matkustajia, jotka tulevat esim. kovalla pakkasella odottelemaan bussia pysäkille ja luovat vihaisia katseita kuskiin ja tuhahtelevat kyytiin tullessaan, vaikka lähtöön olisi pitkäkin aika jos kuski odottaa lähtöä näkö etäisyydellä pysäkistä. Kuitenkin usein olisi mahdollisuus odottaa sisätiloissa ja tulla muutamaa minuuttia ennen lähtöaikaa pysäkille.
 
Veolian sarjoissa ensimmäisen lähdön alkuun on merkattu 3 minuutin palveluaika ja muissakin lähdöissä sitä pitää pyrkiä noudattamaan. Toki esim. jos Tikkurilan asemalla ajaa 61:stä ja laituri on mustanaan porukkaa on järkevää mennä lastaamaan tuota 3 minuuttia aikaisemminkin. Vastaavasti esim. jos Rautatientorilla toinen bussi lähtee samasta laiturista esim. 2 minuuttia ennen niin ei ole silloin järkevää mennä toisen eteen.

Friisilänaukiolla on normaalia että auto tulee laituriin sillion kun Buscom piippaa.Oli sitten talvi tai kesä.Auto vaan seisoo kaarteessa tai taukopaikalla.Veolialla on yksi kuski joka tulee aina ajoissa,mutta poikkeus vaan vahvistaa säännön.Olisi se niin mukava istua lämpimässä autossa ja lukea metroa,en usko että se paljon häiritsisi kuljettajaa,saisi vaan hyvän mielen
 
Takaisin
Ylös