Sivu 47 / 58 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 7273743444546474849505157 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 691-705/867

Viestiketju: Kuljettajien toiminta

  1. #691
    Tuomas avatar
    Liittynyt
    04.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    301

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Overdriver Näytä viesti
    Ennen vanhaan oli vissiin tapana vaihtaa alamäessä vapaalle. Niistä vuosista tekniikka on muuttunut paljon, ja ties kuinka monen vuosikymmenen ajan onkin suositeltu kytkemään alamäessä raskas vaihde päälle.
    Volvon I-Shift-vaihteistoissa on Eco-Roll-toiminto, joka nimenomaan vaihtaa alamäissä vapaalle. Volvon esitteen mukaan tämä säästää polttoainetta jopa 2%, koska ajoneuvo rullaa pitemmälle, kun vaihteisto on vapaalla, eikä moottori jarruta.
    T: Tuomas Lehti
    Rattiriemua-blogini, Facebook-seinäni
    Kirjoitan tällä foorumilla yksityishenkilönä enkä minkään yhtiön, yhtymän, yhdistyksen tms. edustajana.

  2. #692
    tkp
    tkp ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Nokia
    Viestejä
    829

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TAKAMOOTTORI Näytä viesti
    Kuljettaja yrittää suoriutua kireistä aikatauluista, ruuhkista, työmaa kohdista ja hankalista risteyksistä jollainlailla sääntöjä noudatellen, tai ainakin jotain sinnepäin. Ja kiitoksena kiukkuinen huuto päin naamaa "Oletpa sinä paljon myöhässä!". Tekisi mieli huutaa takaisin "Haista vittu!, mutta ei tietenkään niin voi tehdä.
    Tampereella on heinäkuun alusta totutettu kuljettajia toteamaan palautetta antavalla asiakkaalle "palautteet jolille". pk-seudulla vastaava lienee "palautteet HSL:lle". Kun aikataulut suunnittelee viranomainen niin saa myöskin ottaa palautteet niistä vastaan.

  3. #693

    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    489

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Tänään 29.9. kun h39B lähti Runeberginkadun päättäriltään ja kääntyi Fredalle, kuljettaja ajoi hitaasti pysäkin kohdalla ja katseli, tulisiko ketään kyytiin. Yhtään kättä ei noussut. Kun oltiin jo bussin mitan ohi pysäkin niin johan alkoi käsiä nousta ja kenkiä kopista.Kuljettaja otti sitten kaikki viisitoista käsivammaista kyytiin pysäkkialueen ulkopuolella. Olihan se tietysti ystävällinen teko mutta melkein olisivat saaneet jäädä. Vai pitäisikö sanoa, että noin isossa laumassa tyhmyys tiivistyy?

  4. #694
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2598

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tohpeeri Näytä viesti
    Tänään 29.9. kun h39B lähti Runeberginkadun päättäriltään ja kääntyi Fredalle, kuljettaja ajoi hitaasti pysäkin kohdalla ja katseli, tulisiko ketään kyytiin. Yhtään kättä ei noussut. Kun oltiin jo bussin mitan ohi pysäkin niin johan alkoi käsiä nousta ja kenkiä kopista.Kuljettaja otti sitten kaikki viisitoista käsivammaista kyytiin pysäkkialueen ulkopuolella. Olihan se tietysti ystävällinen teko mutta melkein olisivat saaneet jäädä. Vai pitäisikö sanoa, että noin isossa laumassa tyhmyys tiivistyy?
    Mielenkiintoista, että välillä näinkin päin. Yleensä kun itse matkustan, niin pysäkillä vähintään puolet ihmisistä nostaa käden pystyyn, määrästä riippumatta.

  5. #695
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2859

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tohpeeri Näytä viesti
    Tänään 29.9. kun h39B lähti Runeberginkadun päättäriltään ja kääntyi Fredalle, kuljettaja ajoi hitaasti pysäkin kohdalla ja katseli, tulisiko ketään kyytiin. Yhtään kättä ei noussut. Kun oltiin jo bussin mitan ohi pysäkin niin johan alkoi käsiä nousta ja kenkiä kopista.Kuljettaja otti sitten kaikki viisitoista käsivammaista kyytiin pysäkkialueen ulkopuolella. Olihan se tietysti ystävällinen teko mutta melkein olisivat saaneet jäädä. Vai pitäisikö sanoa, että noin isossa laumassa tyhmyys tiivistyy?
    Itselle sattui muutama viikko sitten, että vaikka seurasin tavoittelemaani autoa liveseurannasta, niin vasta auton sivuuttaessa minut ja muun odottajan pystyi sivulinjakilvestä lukemaan, mikä linja lopulta oli kyseessä. Tässä autossa oli tekninen vika, että etulinjakilpi ei tuolloin lähestyessä toiminut lainkaan ja alkoi palaa (kosketushäiriön takia?) vasta ohituksen jälkeen. Näissä tilanteissa kieltämättä kuljettajan pelisilmä mitataan (vaikkei edustamassasi tapauksessa tästä ollutkaan kyse). Muutamia muitakin busseja tullut sen jälkeen vastaan, joissa etulinjakilpi joko pimeä tai näyttänyt lähinnä tetris-kuviota ja takalinjakilvestä voinut sitten varmistaa, että kyseessä olikin juuri se linja.
    TSB-Bussisivut | Suomen kirjastoautot | phototrans

    Raitiovaunuliikenteen elinkaari oli yhtä pitkä kuin sosialistipuolueen vaalikampanja. – Koko raitiovaunuprosessi on täynnä absurdeja piirteitä ja julkisen rahan tuhlausta.

  6. #696
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6390

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Jos ei linjatunnus näy ollenkaan, niin kannattaa pysäyttää bussi varmuuden vuoksi ja samalla kertoa siitä kuljettajalle – kuljettaja ei välttämättä ollenkaan tiedä, että kilvet ovat särki. Jos tietäisi, hän todennäköisesti pysähtyisi joka pysäkillä ja kertoisi odottajille, mitä linjaa ajaa.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  7. #697

    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    489

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Jos ei linjatunnus näy ollenkaan, niin kannattaa pysäyttää bussi varmuuden vuoksi ja samalla kertoa siitä kuljettajalle – kuljettaja ei välttämättä ollenkaan tiedä, että kilvet ovat särki. Jos tietäisi, hän todennäköisesti pysähtyisi joka pysäkillä ja kertoisi odottajille, mitä linjaa ajaa.
    Olen täysin samaa mieltä; tässä minun tapauksessani oli kyseessä MAN-teli missä kilvet olivat täysin kunnossa.

  8. #698

    Liittynyt
    09.07.2013
    Viestejä
    4

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kani Näytä viesti
    Ehkä tässä tulee "bussikuskin" ja "linja-autonkuljettajan" ero esiin. Ammattimainen "linja-autonkuljettaja" kyllä ymmärtää, että asiakkaissa on puutteita, kuten meissä kaikissa on, eikä tee siitä itselleen ongelmaa.
    Aivan, kyllähän sitä mielensä voi pahoittaa useita kertoja päivässä, jos liian vakavasti kaikki asiat ottaa Varmaan jokainen linja-autonkuljettajan ammatin valinnut on ollut tietoinen siitä, että asiakkaita on monenlaisia, ja osaa tosiaankin olla tekemättä siitä itselleen ongelmaa. Vaikka joskus se saattaa olla aika vaikeaa...

  9. #699

    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    489

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    554K eksyi tänään 4.10. hieman reitiltään itään päin mennessä. Unohti kääntyä Pitäjänmäentieltä Kaupintielle, kääntyi sitten Strömbergintielle ja sen sekä Strömberginkujan risteyksessä teki peruutuskäännöksen!

  10. #700

    Liittynyt
    06.07.2010
    Viestejä
    226

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Tulipahan seurattua vaihtokuljettajan toimia 11.10. Palautetta laitettu HSL:lle. Eikai sen näin pitäisi mennä?

    Vaihtokuski hyppäsi puikkoihin, ovet kiinni ja menoksi. Seuraavat viisi pysäkinväliä säädettiin ajoasentoa. Sen jälkeen kaivettiin ajaessa repusta kaksi puhelinta ja yksi imukuppiteline, aseteltiin imukuppiteline sivuikkunaan ja räplättiin puhelinta toiset viisi minuuttia, kaikki tämä samalla yhdellä kädellä nykivästi, välillä vastaantulevien kaistalla, ajaen ja nopeusrajoituksista piittaamatta.

    Eikai se kuljettajan vaihtoaika voi olla niin tiukka ettei sitä ajoasentoa saa laitettua pysäkillä seistessä? Eiköhän nuo omat puhelimet voi sitten kaivaa päätepysäkillä jos ei siihen ole vaihtopysäkillä aikaa.

  11. #701
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3498

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Miccoz Näytä viesti
    Eikai se kuljettajan vaihtoaika voi olla niin tiukka ettei sitä ajoasentoa saa laitettua pysäkillä seistessä? Eiköhän nuo omat puhelimet voi sitten kaivaa päätepysäkillä jos ei siihen ole vaihtopysäkillä aikaa.
    Mikä yhtiö oli kyseessä?

    Sitten on myös niitä, jotka valittavat, että ajoasennon ja peilien säätö kestää liian kauan. Penkinsäädön ainakin minä saan parhaimmaksi juuri ajaessa. Ensin siis suurimmat säädöt pysäkillä ollessa ja hienosäätöä ajaessa.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  12. #702
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    11.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    725

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Sitten on myös niitä, jotka valittavat, että ajoasennon ja peilien säätö kestää liian kauan. Penkinsäädön ainakin minä saan parhaimmaksi juuri ajaessa. Ensin siis suurimmat säädöt pysäkillä ollessa ja hienosäätöä ajaessa.
    Totta. Ei minua ainakaan matkustajana kiinnosta katsella kun kuljettaja säätää penkkiä, peilejä tai ties mitä. Haluan vain että matka jatkuu mahdollisimman nopeasti. Tästä syystä en kuljettajankaan ominaisuudessa viitsi viivästyttää matkan jatkumista näillä toiminteilla.
    "Juna toisi huumeet."

  13. #703
    J_J
    J_J ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen J_J avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    693

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Sitten on myös niitä, jotka valittavat, että ajoasennon ja peilien säätö kestää liian kauan. Penkinsäädön ainakin minä saan parhaimmaksi juuri ajaessa. Ensin siis suurimmat säädöt pysäkillä ollessa ja hienosäätöä ajaessa.
    Miellytä nyt sitten näitä... Kun yhtä "miellyttääkseen" koettaa päästä ripeästi jatkamaan matkaa, ärsyttää samalla suunnattomasti toista (jolla ei kaiketi ole kiirettä mihinkään).

    Kyllä itselläkin on tapana muualla, kuin aikatauluntasauspysäkillä tapahtuvissa vaihdoissa, jatkaa matkaa "mahdollisimman ripeästi" ja säädellä sitten tarvittavat säädöt kohdalleen tuonnempana. Kunhan nyt ratin ja penkin väliin mahtuu, niin matka voi jatkua edellyttäen että peileistä näkee edes jotain.
    Elämä on, mikset sinäkin?

  14. #704

    Liittynyt
    06.07.2010
    Viestejä
    226

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Mikä yhtiö oli kyseessä?

    Sitten on myös niitä, jotka valittavat, että ajoasennon ja peilien säätö kestää liian kauan. Penkinsäädön ainakin minä saan parhaimmaksi juuri ajaessa. Ensin siis suurimmat säädöt pysäkillä ollessa ja hienosäätöä ajaessa.
    Veolia.

    Totta, kyllä sen hienosäädön voi tehdä ajaessa, mutta että penkin korkeutta ja ratin etäisyyttä sekä korkeutta säädellään monta kertaa ajaessa on jo hieman liikaa. Eli ilmeiesesti kuljettajan vaihtoon ei ole varattu (ylimääräistä) aikaa, jos kerran on niin kiire.

    Onkohan niillä, jotka hoputtavat lähtemään, kiire vielä siinäkin vaihessa kun kuljettaja ajaessa säätämiseltään ajaa kolarin? (No tietysti on koska matka katkeaa...) Yllytyksestä voi saada tuomion, mitenköhän tälläisessa tilanteessa katsottaisiin matkustajien osallisuutta?

  15. #705
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3498

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Miccoz Näytä viesti
    Totta, kyllä sen hienosäädön voi tehdä ajaessa, mutta että penkin korkeutta ja ratin etäisyyttä sekä korkeutta säädellään monta kertaa ajaessa on jo hieman liikaa.
    Näin ammattilaisena sanon tähän: "no problem!" Ainakin minä osaan "syödä purkaa ja puhua samalla puhelimessa". Kun säädöt kerran saa kohdalleen ei niihin sitten tarvitse enää koskea.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kuljettajien työergonomia
    kirjoittanut Aleksi.K foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 27
    Viimeisin viesti: 25.09.2013, 14:02
  2. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.10.2012, 13:10
  3. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 10.11.2011, 10:00
  4. PL:n ja ESLL:n toiminta kilpailutetussa liikenteessä
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 25.12.2008, 20:42

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •