Kuljettajien toiminta

No sittenpä oppii

Nythän on näin että matkustaja on maksanut kyydistä ja on lupa olettaa että bussi kulkee aikataulun mukaan.
t. Rainer
On lupa olettaa mutta näin ei ole. Liikenteessä on niin paljon vaihtuvia tekijöitä ettei ole mitenkäön mahdollista joka lähdöllä ajaa tarkkaan samaan aikaan. Etuaika voidaan korjata hidastelemalla, myöhästelyä ei. Aikataulut ovat suuntaa antavia. Tee vapaasti näistä myöhästelijöistä vaan palautetta HSL:lle, ne menevät suoraan roskakoriin
 
Kuinkahan monta miljoonaa kertaa on todettu että aikataulujen ajat ovat arvioita, ja päätepysäkin/ajantasauspysäkkien kellonajat ovat aikoja joita ennen bussi ei lähde.
 
Kuinkahan monta miljoonaa kertaa on todettu että aikataulujen ajat ovat arvioita, ja päätepysäkin/ajantasauspysäkkien kellonajat ovat aikoja joita ennen bussi ei lähde.

Nyt kirjoitin tapauksesta jossa oli lauantai-aamu, ei mitään ruuhkaa mutta bussi oli lähtenyt jo päättäriltä Espoossa myöhässä, oli ylikohtelias autoilijoille kiertoliittymässä ja körötteli länsiväylää 60-70 km/h ja oli lopulta myöhässä n 20 min. Sellaiset tapaukset ovat harvinaisia mutta jos hidas etenemine olisi johtunut bussin teknisistä vioista, olisi kuskin pitänyt pysäyttää matkanteko esim Ison Omenan kohdalla ja ohjata matkustajat johonkin muuhun bussiin. Ruuhka-ajan ulkopuolella ja sellaisina aikoina kun vuoroväli on muutenkin harva, voi matkustajakin odottaa että bussi edes yrittää pysyä aikataulussa.

On kanssa sattunut että taksit eivät ole toimineet odotusten mukaisesti, oikeastaan useammien kuin bussit vaikka taksia käytän aika harvoin, mutta niitsä pitää varmaan kirjoittaa johonkin taksifoorumiin.

t. Rainer
 
Ruuhka-ajan ulkopuolella ja sellaisina aikoina kun vuoroväli on muutenkin harva, voi matkustajakin odottaa että bussi edes yrittää pysyä aikataulussa.

Millä perusteella matkustaja voi tälläistä odottaa? Meidän linjoilla on ainakin mainitseminasi "hiljaisina aikoina" useita minuutteja tiukempi aikataulu kuin ruuhka-aikana, eli tämä vähäinen liikenne on huomioitu jo monien linjojen aikatauluissa. Meillä on linjoja, joilla et pysty aikataulussa hiljaisina aikoina saati edes ruuhka-aikaan. Ja sen voin myös sanoa etten mä pidä yhtään sen enempää kiirettä oon sitten 20 minuuttia myöhässä kuin olisin tasan aikataulussa. Sama rauhallinen, turvallinen ja tasainen ajotapa koko ajan. Jos joku matkustaja tulee valittamaan et hänellä on kiire, voinko ajaa nopeammin niin pyydän häntä ajamaan itse. Usein menevät takaisin istumaan ja pysyvät hiljaa loppu matkan.
 
Olen tästä Rainerin kanssa samaa mieltä. Jos bussi on ympyrän reunaviivalla ja henkilöauto 50 metrin päässä ympyrästä niin bussi tuikkaa silloin ympyrään. Mutta hämmästyttävän paljon kuskeja, joilta puuttuu tämä rohkeus. Esim Kaupintiellä päässä Pitäjänmäen aseman tuntumassa pitää tuikata ympyrään, vaikka auto on tunnelissa. Kyllä sieltä henkilöautosta jarrut löytyy. Eikä henkilöauton tarvitse edes äkkijarrutusta tehdä.
 
Kyllä sieltä henkilöautosta jarrut löytyy. Eikä henkilöauton tarvitse edes äkkijarrutusta tehdä.
Jos tulee bussilla tai millä tahansa muulla ajoneuvolla liikenneympyrään, väistämisvelvollisuus, niin, että väistettävä joutuu jarruttamaan tai väistämään sen takia, on jo toiminut väärin. Ajokokeessa tämä johtaisi hylkyyn. Lisäksi liikenneympyrään tullessa ja sieltä poistuttaessa on muitakin väistettäviä (mm. jalankulkijat ja pyöräilijät).

Kannattaa muistaa, että siinä bussin ratin ääressä on ammattilainen ja meitä ammattilaisia on niin monenlaisia kuin on maailmassa ihmisiäkin. On myös erilaisista kokemusta linja-auton kuljettamisesta; joku voi olla linjalla ensimmäistä päivää kun taas jollainen toisella on eläkepuuhat mielessään. Ja kaikkea siltä väliltä.
 
En tiedä vaikuttaako asuinkaupunki asiaan, mutta se missä ajetaan vaikuttaa. Mm. Riihimäellä tuntuu olevan iso joukko autoilijoita joille liikennesäännöt on vaikea asia.

Aika off-topiciksi menee, mutta enpä malta olla kommentoimatta. Tuli melkoin flashback 20 vuoden takaa, kun Riihimäellä suoritin venäläisillä maastokuorma-autoilla puolustusvoimien ajo-opetusta ja myöhemmin palvelustehtäviä. Riihimäen ehdoton erikoisuus on liikenneympyrät, jotka eivät olekaan liikenneympyröitä vaan kokoelma tavallisia tasa-arvoisia risteyksiä. Löytyy ainakin tästä kaksin kappalein: https://goo.gl/maps/NaDNw234LLEzoBwK8
 
Jos tulee bussilla tai millä tahansa muulla ajoneuvolla liikenneympyrään, väistämisvelvollisuus, niin, että väistettävä joutuu jarruttamaan tai väistämään sen takia, on jo toiminut väärin. Ajokokeessa tämä johtaisi hylkyyn. Lisäksi liikenneympyrään tullessa ja sieltä poistuttaessa on muitakin väistettäviä (mm. jalankulkijat ja pyöräilijät).

Kannattaa muistaa, että siinä bussin ratin ääressä on ammattilainen ja meitä ammattilaisia on niin monenlaisia kuin on maailmassa ihmisiäkin. On myös erilaisista kokemusta linja-auton kuljettamisesta; joku voi olla linjalla ensimmäistä päivää kun taas jollainen toisella on eläkepuuhat mielessään. Ja kaikkea siltä väliltä.

Tarkoitin lähinna sitä että jos henkilöauto on tulossa 100 metrin päässä ympyrästä ja bussi ympyrän reunalla, niin silloin ihan huoletta voi tuikata ympyrään sisään. Myös ympyrän muotoilulla on merkitystä. Edellä puhutusta ympyrästä Pitäjänmäen suunnasta voi ajaa varsin suurella nopeudella ympyrään.
 
Kaikki tulevat ympyrään kolmion takaa, ja ympyrässä jo olevaa väistetään. On ihan oma ongelma, jos tulee ympyrään liian kovaa. Silloin jää myös suojatiet huonolle katsomiselle. Ei tässä pitäisi olla mitään ihmeellistä.
 
Kaikki tulevat ympyrään kolmion takaa, ja ympyrässä jo olevaa väistetään. On ihan oma ongelma, jos tulee ympyrään liian kovaa. Silloin jää myös suojatiet huonolle katsomiselle. Ei tässä pitäisi olla mitään ihmeellistä.

Tätä halusin siis ensimmäisessä asiaa koskevassa viestissäni kysyä: Minkä takia bussin, jonka nokka on jo ympyrän reunaviivalla, pitäisi väistää henkilöautoja jotka lähestyvät ympyrää n 20 metrin päässä reunaviivalta? Yksinkerrtaistamisen vuoksi niin en tarkoita noita isompia ympyröitä joissa monta kaistaa kuten Pitäjänmäen, vaan sellaisia pienempiä tyypillisiä asuinalueiden ympyröitä joissa 40 km/h rajoitus katuverkossa.

t. Rainer
 
Minkä takia bussin, jonka nokka on jo ympyrän reunaviivalla, pitäisi väistää henkilöautoja jotka lähestyvät ympyrää n 20 metrin päässä reunaviivalta?
Jotta ei käy näin:
https://youtu.be/6yUGGlgQsTo

---------- Viestit yhdistetty klo 23:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:52 ----------

Neljääkymppiä liikkuessaankin ajoneuvo kulkee yli 11 metriä sekunnissa, joten 20 metrin päässä oleva auto on alle kahdessa sekunnissa kiertoliitymässä. Ehtiikö iso bussi alta pois siinä ajassa?
 
Jotta ei käy näin:
https://youtu.be/6yUGGlgQsTo

---------- Viestit yhdistetty klo 23:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:52 ----------

Neljääkymppiä liikkuessaankin ajoneuvo kulkee yli 11 metriä sekunnissa, joten 20 metrin päässä oleva auto on alle kahdessa sekunnissa kiertoliitymässä. Ehtiikö iso bussi alta pois siinä ajassa?

Mä en oikein ymmärrä. Videon lähtötilanteessa bussi oli kauempana ympyrästä kuin henkilöauto. Mutta toisinpäin, jos bussin nokka on jo reunaviivalla, mutta h-auto 20 m päässä, niin miksi bussin pitää väistää? Mun liikenneopin mukaan se joka on kauempana ympyrästä väistää. Ja bussiin kanssa harva henkilöautoilija uskaltaa ottaa mittaa.

t. Rainer
 
Mä en oikein ymmärrä. Videon lähtötilanteessa bussi oli kauempana ympyrästä kuin henkilöauto. Mutta toisinpäin, jos bussin nokka on jo reunaviivalla, mutta h-auto 20 m päässä, niin miksi bussin pitää väistää? Mun liikenneopin mukaan se joka on kauempana ympyrästä väistää. Ja bussiin kanssa harva henkilöautoilija uskaltaa ottaa mittaa.

t. Rainer
Ei ole olemassa mitään isomman oikeutta. Vaikka videon bussi olisikin ollut jo reunaviivalla kun hlöauto oli vielä suojatien kohdalla niin henkilöauto olisi voinut törmätä bussin takaosaan niin että linja-autonkuljettaja olisi ollut syyllinen kolariin. Ei olisi millään kerennyt alta pois. Ylipäänsä suuri osa henkilöautoista ajavat lähes aina ylinopeutta joten tämäkin asia tulee vastuullisen kuljettajan huomioida

Edelleenkin. Linja-auto on hidas ja köykänen vikkelien henkilöautojen seassa
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole olemassa mitään isomman oikeutta. Vaikka videon bussi olisikin ollut jo reunaviivalla kun hlöauto oli vielä suojatien kohdalla niin henkilöauto olisi voinut törmätä bussin takaosaan niin että linja-autonkuljettaja olisi ollut syyllinen kolariin. Ei olisi millään kerennyt alta pois. Ylipäänsä suuri osa henkilöautoista ajavat lähes aina ylinopeutta joten tämäkin asia tulee vastuullisen kuljettajan huomioida

Edelleenkin. Linja-auto on hidas ja köykänen vikkelien henkilöautojen seassa

Miten niin syyllinen kolariin? Se joka ensin on tullut kiertoliittymään saa mennä ensin. Muiden on säädettävä vauhtinsa sen mukaan. Jos ajaa jonkun ympyrän sisällä olevan perään niin se on voi voi. Ei ole olemassa mitään sääntöjä erikseen busseille ja muille jotka liikkuvat hitaammin.
Kiertoliittymät ovat niin uusia asia näköjään mutta liikennesäännöt niihin sisään ajamisessa ovat sama kuin jos liittyy kärkikolmiolla merkityssä risteyksessä etuajo-oikeutetulle tielle.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös