Sivu 79 / 85 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 19395969757677787980818283 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1171-1185/1268

Viestiketju: Kuljettajien toiminta

  1. #1171

    Liittynyt
    21.08.2016
    Sijainti
    Lintuvaara
    Viestejä
    93

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    No sittenpä oppii

    Nythän on näin että matkustaja on maksanut kyydistä ja on lupa olettaa että bussi kulkee aikataulun mukaan.
    t. Rainer
    On lupa olettaa mutta näin ei ole. Liikenteessä on niin paljon vaihtuvia tekijöitä ettei ole mitenkäön mahdollista joka lähdöllä ajaa tarkkaan samaan aikaan. Etuaika voidaan korjata hidastelemalla, myöhästelyä ei. Aikataulut ovat suuntaa antavia. Tee vapaasti näistä myöhästelijöistä vaan palautetta HSL:lle, ne menevät suoraan roskakoriin

  2. #1172
    tkp
    tkp ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    23.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1052

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Kuinkahan monta miljoonaa kertaa on todettu että aikataulujen ajat ovat arvioita, ja päätepysäkin/ajantasauspysäkkien kellonajat ovat aikoja joita ennen bussi ei lähde.

  3. #1173

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5819

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tkp Näytä viesti
    Kuinkahan monta miljoonaa kertaa on todettu että aikataulujen ajat ovat arvioita, ja päätepysäkin/ajantasauspysäkkien kellonajat ovat aikoja joita ennen bussi ei lähde.
    Nyt kirjoitin tapauksesta jossa oli lauantai-aamu, ei mitään ruuhkaa mutta bussi oli lähtenyt jo päättäriltä Espoossa myöhässä, oli ylikohtelias autoilijoille kiertoliittymässä ja körötteli länsiväylää 60-70 km/h ja oli lopulta myöhässä n 20 min. Sellaiset tapaukset ovat harvinaisia mutta jos hidas etenemine olisi johtunut bussin teknisistä vioista, olisi kuskin pitänyt pysäyttää matkanteko esim Ison Omenan kohdalla ja ohjata matkustajat johonkin muuhun bussiin. Ruuhka-ajan ulkopuolella ja sellaisina aikoina kun vuoroväli on muutenkin harva, voi matkustajakin odottaa että bussi edes yrittää pysyä aikataulussa.

    On kanssa sattunut että taksit eivät ole toimineet odotusten mukaisesti, oikeastaan useammien kuin bussit vaikka taksia käytän aika harvoin, mutta niitsä pitää varmaan kirjoittaa johonkin taksifoorumiin.

    t. Rainer

  4. #1174

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Sipoo
    Viestejä
    3457

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Ruuhka-ajan ulkopuolella ja sellaisina aikoina kun vuoroväli on muutenkin harva, voi matkustajakin odottaa että bussi edes yrittää pysyä aikataulussa.
    Millä perusteella matkustaja voi tälläistä odottaa? Meidän linjoilla on ainakin mainitseminasi "hiljaisina aikoina" useita minuutteja tiukempi aikataulu kuin ruuhka-aikana, eli tämä vähäinen liikenne on huomioitu jo monien linjojen aikatauluissa. Meillä on linjoja, joilla et pysty aikataulussa hiljaisina aikoina saati edes ruuhka-aikaan. Ja sen voin myös sanoa etten mä pidä yhtään sen enempää kiirettä oon sitten 20 minuuttia myöhässä kuin olisin tasan aikataulussa. Sama rauhallinen, turvallinen ja tasainen ajotapa koko ajan. Jos joku matkustaja tulee valittamaan et hänellä on kiire, voinko ajaa nopeammin niin pyydän häntä ajamaan itse. Usein menevät takaisin istumaan ja pysyvät hiljaa loppu matkan.

  5. #1175
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    1559

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Olen tästä Rainerin kanssa samaa mieltä. Jos bussi on ympyrän reunaviivalla ja henkilöauto 50 metrin päässä ympyrästä niin bussi tuikkaa silloin ympyrään. Mutta hämmästyttävän paljon kuskeja, joilta puuttuu tämä rohkeus. Esim Kaupintiellä päässä Pitäjänmäen aseman tuntumassa pitää tuikata ympyrään, vaikka auto on tunnelissa. Kyllä sieltä henkilöautosta jarrut löytyy. Eikä henkilöauton tarvitse edes äkkijarrutusta tehdä.

  6. #1176
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3756

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Kyllä sieltä henkilöautosta jarrut löytyy. Eikä henkilöauton tarvitse edes äkkijarrutusta tehdä.
    Jos tulee bussilla tai millä tahansa muulla ajoneuvolla liikenneympyrään, väistämisvelvollisuus, niin, että väistettävä joutuu jarruttamaan tai väistämään sen takia, on jo toiminut väärin. Ajokokeessa tämä johtaisi hylkyyn. Lisäksi liikenneympyrään tullessa ja sieltä poistuttaessa on muitakin väistettäviä (mm. jalankulkijat ja pyöräilijät).

    Kannattaa muistaa, että siinä bussin ratin ääressä on ammattilainen ja meitä ammattilaisia on niin monenlaisia kuin on maailmassa ihmisiäkin. On myös erilaisista kokemusta linja-auton kuljettamisesta; joku voi olla linjalla ensimmäistä päivää kun taas jollainen toisella on eläkepuuhat mielessään. Ja kaikkea siltä väliltä.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  7. #1177
    Tunnistettu jäsen marX avatar
    Liittynyt
    19.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    61

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tkp Näytä viesti
    En tiedä vaikuttaako asuinkaupunki asiaan, mutta se missä ajetaan vaikuttaa. Mm. Riihimäellä tuntuu olevan iso joukko autoilijoita joille liikennesäännöt on vaikea asia.
    Aika off-topiciksi menee, mutta enpä malta olla kommentoimatta. Tuli melkoin flashback 20 vuoden takaa, kun Riihimäellä suoritin venäläisillä maastokuorma-autoilla puolustusvoimien ajo-opetusta ja myöhemmin palvelustehtäviä. Riihimäen ehdoton erikoisuus on liikenneympyrät, jotka eivät olekaan liikenneympyröitä vaan kokoelma tavallisia tasa-arvoisia risteyksiä. Löytyy ainakin tästä kaksin kappalein: https://goo.gl/maps/NaDNw234LLEzoBwK8

  8. #1178
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    1559

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Jos tulee bussilla tai millä tahansa muulla ajoneuvolla liikenneympyrään, väistämisvelvollisuus, niin, että väistettävä joutuu jarruttamaan tai väistämään sen takia, on jo toiminut väärin. Ajokokeessa tämä johtaisi hylkyyn. Lisäksi liikenneympyrään tullessa ja sieltä poistuttaessa on muitakin väistettäviä (mm. jalankulkijat ja pyöräilijät).

    Kannattaa muistaa, että siinä bussin ratin ääressä on ammattilainen ja meitä ammattilaisia on niin monenlaisia kuin on maailmassa ihmisiäkin. On myös erilaisista kokemusta linja-auton kuljettamisesta; joku voi olla linjalla ensimmäistä päivää kun taas jollainen toisella on eläkepuuhat mielessään. Ja kaikkea siltä väliltä.
    Tarkoitin lähinna sitä että jos henkilöauto on tulossa 100 metrin päässä ympyrästä ja bussi ympyrän reunalla, niin silloin ihan huoletta voi tuikata ympyrään sisään. Myös ympyrän muotoilulla on merkitystä. Edellä puhutusta ympyrästä Pitäjänmäen suunnasta voi ajaa varsin suurella nopeudella ympyrään.

  9. #1179

    Liittynyt
    11.02.2007
    Viestejä
    477

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Kaikki tulevat ympyrään kolmion takaa, ja ympyrässä jo olevaa väistetään. On ihan oma ongelma, jos tulee ympyrään liian kovaa. Silloin jää myös suojatiet huonolle katsomiselle. Ei tässä pitäisi olla mitään ihmeellistä.

  10. #1180
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    1559

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Tuohon marxin mainitesemaa ympyrään voi kuvan perusteella ajaa vauhdilla, niinkuin nyt keskuteltuun Pitäjänmäen pienempää ympyrää. Sen sijaan Veikkolassa oleviin ympyröihin on ajettava hiljaa. Siten hyvä ympyrä on sellainen, johon ei voi ajaa suurella nopeudella.

    hiljaa.https://www.google.fi/maps/place/028...5!4d24.4431908

  11. #1181

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5819

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TAKAMOOTTORI Näytä viesti
    Kaikki tulevat ympyrään kolmion takaa, ja ympyrässä jo olevaa väistetään. On ihan oma ongelma, jos tulee ympyrään liian kovaa. Silloin jää myös suojatiet huonolle katsomiselle. Ei tässä pitäisi olla mitään ihmeellistä.
    Tätä halusin siis ensimmäisessä asiaa koskevassa viestissäni kysyä: Minkä takia bussin, jonka nokka on jo ympyrän reunaviivalla, pitäisi väistää henkilöautoja jotka lähestyvät ympyrää n 20 metrin päässä reunaviivalta? Yksinkerrtaistamisen vuoksi niin en tarkoita noita isompia ympyröitä joissa monta kaistaa kuten Pitäjänmäen, vaan sellaisia pienempiä tyypillisiä asuinalueiden ympyröitä joissa 40 km/h rajoitus katuverkossa.

    t. Rainer

  12. #1182
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3756

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Minkä takia bussin, jonka nokka on jo ympyrän reunaviivalla, pitäisi väistää henkilöautoja jotka lähestyvät ympyrää n 20 metrin päässä reunaviivalta?
    Jotta ei käy näin:
    https://youtu.be/6yUGGlgQsTo

    ---------- Viestit yhdistetty klo 23:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:52 ----------

    Neljääkymppiä liikkuessaankin ajoneuvo kulkee yli 11 metriä sekunnissa, joten 20 metrin päässä oleva auto on alle kahdessa sekunnissa kiertoliitymässä. Ehtiikö iso bussi alta pois siinä ajassa?
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  13. #1183

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5819

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Jotta ei käy näin:
    https://youtu.be/6yUGGlgQsTo

    ---------- Viestit yhdistetty klo 23:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:52 ----------

    Neljääkymppiä liikkuessaankin ajoneuvo kulkee yli 11 metriä sekunnissa, joten 20 metrin päässä oleva auto on alle kahdessa sekunnissa kiertoliitymässä. Ehtiikö iso bussi alta pois siinä ajassa?
    Mä en oikein ymmärrä. Videon lähtötilanteessa bussi oli kauempana ympyrästä kuin henkilöauto. Mutta toisinpäin, jos bussin nokka on jo reunaviivalla, mutta h-auto 20 m päässä, niin miksi bussin pitää väistää? Mun liikenneopin mukaan se joka on kauempana ympyrästä väistää. Ja bussiin kanssa harva henkilöautoilija uskaltaa ottaa mittaa.

    t. Rainer

  14. #1184

    Liittynyt
    21.08.2016
    Sijainti
    Lintuvaara
    Viestejä
    93

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Mä en oikein ymmärrä. Videon lähtötilanteessa bussi oli kauempana ympyrästä kuin henkilöauto. Mutta toisinpäin, jos bussin nokka on jo reunaviivalla, mutta h-auto 20 m päässä, niin miksi bussin pitää väistää? Mun liikenneopin mukaan se joka on kauempana ympyrästä väistää. Ja bussiin kanssa harva henkilöautoilija uskaltaa ottaa mittaa.

    t. Rainer
    Ei ole olemassa mitään isomman oikeutta. Vaikka videon bussi olisikin ollut jo reunaviivalla kun hlöauto oli vielä suojatien kohdalla niin henkilöauto olisi voinut törmätä bussin takaosaan niin että linja-autonkuljettaja olisi ollut syyllinen kolariin. Ei olisi millään kerennyt alta pois. Ylipäänsä suuri osa henkilöautoista ajavat lähes aina ylinopeutta joten tämäkin asia tulee vastuullisen kuljettajan huomioida

    Edelleenkin. Linja-auto on hidas ja köykänen vikkelien henkilöautojen seassa
    Viimeisin muokkaaja canis lupus; 18.10.2019 kello 09:25.

  15. #1185

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5819

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut canis lupus Näytä viesti
    Ei ole olemassa mitään isomman oikeutta. Vaikka videon bussi olisikin ollut jo reunaviivalla kun hlöauto oli vielä suojatien kohdalla niin henkilöauto olisi voinut törmätä bussin takaosaan niin että linja-autonkuljettaja olisi ollut syyllinen kolariin. Ei olisi millään kerennyt alta pois. Ylipäänsä suuri osa henkilöautoista ajavat lähes aina ylinopeutta joten tämäkin asia tulee vastuullisen kuljettajan huomioida

    Edelleenkin. Linja-auto on hidas ja köykänen vikkelien henkilöautojen seassa
    Miten niin syyllinen kolariin? Se joka ensin on tullut kiertoliittymään saa mennä ensin. Muiden on säädettävä vauhtinsa sen mukaan. Jos ajaa jonkun ympyrän sisällä olevan perään niin se on voi voi. Ei ole olemassa mitään sääntöjä erikseen busseille ja muille jotka liikkuvat hitaammin.
    Kiertoliittymät ovat niin uusia asia näköjään mutta liikennesäännöt niihin sisään ajamisessa ovat sama kuin jos liittyy kärkikolmiolla merkityssä risteyksessä etuajo-oikeutetulle tielle.

    t. Rainer

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kuljettajien työergonomia
    kirjoittanut Aleksi.K foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 28
    Viimeisin viesti: 10.09.2017, 14:51
  2. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.10.2012, 11:10
  3. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 10.11.2011, 08:00
  4. PL:n ja ESLL:n toiminta kilpailutetussa liikenteessä
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 25.12.2008, 18:42

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •