Kuljettajien toiminta

Minulle on kerran sattunut tilanne, jossa bussi meinasi ajaa ohitseni. Odotin Ohjaajantien pysäkillä linjaa h56 Kalasatamaan, kun pysäkille oli pysähtyneenä jo linjojen h43 ja h51 bussit. En voinut mitenkään nähdä h56:n bussin saapuvan pysäkille, mutta kuljettaja katsoi aiheelliseksi ajaa taaimmaisen pysäkillä olevan bussin viereen, ja odottaa kunnes ensimmäinen on lähtenyt. Sitten kun bussin näin, oli kuljettaja jo lähdössä jatkamaan matkaa, pysähtyen kuitenkin ja ottaen minut kyytiin, nuhteluiden kera. Mielestäni minun ei tässä tilanteessa olisi tarvinnut toimia toisin, eli lähteä odottamaan bussia noiden kahden bussin taakse, pysäkkialueen ulkopuolelle. Jos h56:n kuljettaja olisi jäänyt (ohjeiden mukaan) odottamaan vuoroaan kahden bussin taakse, olisi tilanteesta selvitty ilman minkäänlaisia, normaalista poikkeavia, toimenpiteitä.
 
Ja näinhän jokaisen kuuluisi toimia, mutta ei jokainen siltikään toimi. :(

Eihän nyt jokaisen kuulu toimia niin että jää juoksijaa odottamaan pysäkillä, etenkään jos juoksija on myöhässä. Onhan se hyvän tavan mukaista jne. Näitä juoksijoita on vilkkailla pysäkeillä paljon ja tulee koko ajan, jos jokaiselle pysäkille jää odottamaan niin eihän siitä mitään tule. Tilanteen mukaan, jos esim. ehtisi juosta pysäkille jos bussi siihen pysähtyisi niin olisi hyvän tavan mukaista pysähtyä siihen. Ei junakaan odota jos juokset myöhässä asemalle/junaan (yleensä) :smile:
 
Sellaistakin useasti tapahtuu, että matkustajan juostessa kaukana edessä olevaa pysäkkiä kohti, pysäyttää kuljettaja juoksijan kohdalle ja näin ilahduttaa asiakkaan samalla jouduttaen molempien matkaa. Saahan linja-autolla pysähtyä muuallekin kuin pysäkeille, kunhan TLL 27§ täyttyy.

Ja on niitä juniakin pysäytetty juoksijain ilahduttamiseksi.
 
Ei junakaan odota jos juokset myöhässä asemalle/junaan (yleensä) :smile:

Mutta junahan on täysin eri asia kuin bussi, ja luulisi Sinun se tietävän. ;) Bussilla on paljon helpompaa pysähtyä, kuin junalla.
Kyllä minä ainakin itse pysähtyisin/odottaisin juoksevaa asiakasta, en takaa muista.
 
Ja näinhän jokaisen kuuluisi toimia, mutta ei jokainen siltikään toimi. :(
Olen tottunut siihen että jos käy näin että tulee pysäkille myöhässä niin voi voi. Aikataulut tietäessäni olen aina säntillisesti paikalla, mutta näissä tilanteissa olen tottunut siihen että bussi ajaa hurauttaa pois minusta välittämättä, mutta ymmärrän että jos minua ei vaikka olla huomattu. Mutta luotan bussikuskien ystävällisyyteen näissä tilanteissa jos huomaa jonkun juoksemassa bussiin.
 
Mutta junahan on täysin eri asia kuin bussi, ja luulisi Sinun se tietävän. ;) Bussilla on paljon helpompaa pysähtyä, kuin junalla.
Kyllä minä ainakin itse pysähtyisin/odottaisin juoksevaa asiakasta, en takaa muista.

Esim. Mäkelänkadulla ja Mannerheimintiellä kaupunkiin päin mentäessä juoksijan odottaminen on täysin turhaa, eri asia esim. Keravalla jossa seuraava bussi voi tulla vasta reilun tunnin päästä. esim. Haapaniemen pysäkillä kaupunkiin päin mentäessä monilla matkustajilla on kokonaisuuden hahmottaminen vaikeaa kun on jonossa useita busseja ja kun jono lähtee liikkeelle on turhaa pysäyttää jo kerran pysäkille pysähtynyt bussi kun seuraava bussi tulee jo seuraavissa valoissa. Haapaniemen kohdalla pysäkkialue on pitkä, keltaiseksi maalattu kivetys, toki sitä ei talvella näy.
 
Kerran olen ollut isolla matkustajalautalla, joka peruutti jo laiturista lähdettyään noukkimaan rannasta yksittäisen motoristin. Kippari sai matkustajilta spontaanit aplodit. Sori OT.
 
Lähetin juuri kiittävän palautteen metrojunankuljettajasta, joka kuulutti asiallisella tavalla siitä, ettei sulkeutuvien ovien väliin pidä tunkea. Jos tällainen kuulutus tulisi jokaisen tunkijan jälkeen, saattaisi itsekäs kyynärpäämentaliteetti vähentyä.
 
Yhtään arvostelematta kollegan toimintaa, olen sitä mieltä, että linja-autonkuljettajan pitää aina varmistua siitä, ettei kyseisen linjan pysäkillä ole kyytiin pyrkiviä matkustajia. Jos näkyvyyden peittää toinen bussi, niin silloin on oltava vieläkin tarkempi ja ainakin minä jää sen taakse odottamaan vuoroani.

Poikkeuksen tekevät pääväylät, jossa useammat, ellei kaikki, bussilinjat päätyvät samaan terminaaliin. Tällöin liikenteen toimivuuden kannalta on mielestäni parempi, että etummainen menee sinne lastaamaan ja perässä tuleva ottaa seuraavan pysäkin. Mutta, tässäkin tapauksessa tarvitaan suurta tarkkuutta ja huomiokykyä; esimerkiksi, jos pysäkillä on useampia lastenvaunuja, jotka eivät mahdu yhteen bussiin (tai sen lastenvaunutila on jo täynnä). Tai, jos edellä ajava bussi on muutenkin jo niin täynnä, että pysäkillä odottavat eivät mahdu kyytiin. Itse tarkkailen ja arvioin tilannetta usein edellä ajavan bussin kuormaa takaikkunan läpi ja sen mukaan teen päätökset oman pysäkkikäyntini tarpeesta.
 
Poikkeuksen tekevät pääväylät, jossa useammat, ellei kaikki, bussilinjat päätyvät samaan terminaaliin. Tällöin liikenteen toimivuuden kannalta on mielestäni parempi, että etummainen menee sinne lastaamaan ja perässä tuleva ottaa seuraavan pysäkin. Mutta, tässäkin tapauksessa tarvitaan suurta tarkkuutta ja huomiokykyä; esimerkiksi, jos pysäkillä on useampia lastenvaunuja, jotka eivät mahdu yhteen bussiin (tai sen lastenvaunutila on jo täynnä). Tai, jos edellä ajava bussi on muutenkin jo niin täynnä, että pysäkillä odottavat eivät mahdu kyytiin. Itse tarkkailen ja arvioin tilannetta usein edellä ajavan bussin kuormaa takaikkunan läpi ja sen mukaan teen päätökset oman pysäkkikäyntini tarpeesta.

Joskus voi olla, että esim. äiti ja lapsi ovat sopineet tapaavansa tietyssä bussissa, ja silloin on kurjaa, jos bussi karauttaakin ohi käymättä pysäkillä ollenkaan. Näitä tapauksia on ollut, ja sen takia kuljettajia ohjeistetaan tarkistamaan, haluaako joku juuri hänen kyytiinsä.
 
Saahan linja-autolla pysähtyä muuallekin kuin pysäkeille, kunhan TLL 27§ täyttyy.

Entäpä TLL 29§? "Ajoneuvon ovea ei saa avata eikä ajoneuvoon nousta, siitä poistua taikka sitä kuormata tai sen kuormaa purkaa siten, että siitä aiheutuu vaaraa tai tarpeetonta haittaa muulle liikenteelle tai ympäristölle."
 
Entäpä TLL 29§? "Ajoneuvon ovea ei saa avata eikä ajoneuvoon nousta, siitä poistua taikka sitä kuormata tai sen kuormaa purkaa siten, että siitä aiheutuu vaaraa tai tarpeetonta haittaa muulle liikenteelle tai ympäristölle."

Tuo haiskahtaa ennemminkin kuorma-autoille tarkoitetusta pykälästä. :D
 
Entäpä TLL 29§? "Ajoneuvon ovea ei saa avata eikä ajoneuvoon nousta, siitä poistua taikka sitä kuormata tai sen kuormaa purkaa siten, että siitä aiheutuu vaaraa tai tarpeetonta haittaa muulle liikenteelle tai ympäristölle."
Ammattilainen noudattaa luonnollisesti kaikkia pykäliä. Pysähtyminen muutamaksi sekunniksi tässä tapauksessa aivan hyväksyttävästä syystä ei normaalitilanteesa aiheuttane pykälän tarkoittamaa vaaraa tahi tarpeetonta haittaa.
 
Tuo haiskahtaa ennemminkin kuorma-autoille tarkoitetusta pykälästä. :D

Pykäläthän on tarkoitettu kaikille, ellei niissä erikseen mainita, keille ne on tarkoitettu. Eihän se ajoneuvotyyppiä katso, aiheuttaako se lastaaminen ja oven avaaminen vaaraa tai haittaa. Tämä pykälä esimerkiksi osoittaa, että jos henkilöautosta poistuva henkilö avaa oven pyöräkaistalle pyörän eteen, oven avannut oli syyllinen.

Mutta toki bussin pysäyttäminen tien varteen on täysin mahdollista niin, ettei se aiheuta vaaraa ja haittaa.
 
Takaisin
Ylös