Sivu 85 / 85 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5254565758182838485
Näytetään tulokset 1261-1268/1268

Viestiketju: Kuljettajien toiminta

  1. #1261

    Liittynyt
    11.02.2007
    Viestejä
    477

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Mihinkään muuhun en ota kantaa, mutta oliko matkustajat pysäkeillä ”oikeassa kohdassa”, jos kerran auton saattoi ajaa niin, että piti kävellä useampi metri eteenpäin? Eikö pysäkille kuulu ajaa etupäähän asti, jotta tarvittaessa taakse mahtuu toinen bussi, tai että ainakin toisen bussin kuljettaja näkee mahdolliset kyytiin tulijat. Mikä on pitkän pysäkin etuosan tarkoitus, jos bussi pysäytetään korkeintaan pysäkin puoleen väliin? Ja miksi ne katokset täytyy rakentaa myös korkeintaan puoleen väliin asti? Haaskataan tilaa ja tehdään pysäkin käyttö ruuhkaiseen aikaan hitaaksi. Ja pysäkin käyttö tulisi selkeyden vuoksi olla aina sananlaista, eli täytetään edestä - niin kuin vanha sanonta menee!

  2. #1262
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    1552

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Tässä muutama päivä sitten 345:n kuski jätti pysähtymättä kahdelle perättäiselle pysäkille. Matkustaja painoivat nappia hyvissä ajoin ennen pysäkkiä. tämä oli kyllä huippusuoritus, kun samassa asiassa töpätään kaksi kertaa viiden minuutin sisällä. Vähän tuli huoli kuljettajan kunnosta.

  3. #1263

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Sipoo
    Viestejä
    3455

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TAKAMOOTTORI Näytä viesti
    Mihinkään muuhun en ota kantaa, mutta oliko matkustajat pysäkeillä ”oikeassa kohdassa”, jos kerran auton saattoi ajaa niin, että piti kävellä useampi metri eteenpäin? Eikö pysäkille kuulu ajaa etupäähän asti, jotta tarvittaessa taakse mahtuu toinen bussi, tai että ainakin toisen bussin kuljettaja näkee mahdolliset kyytiin tulijat. Mikä on pitkän pysäkin etuosan tarkoitus, jos bussi pysäytetään korkeintaan pysäkin puoleen väliin? Ja miksi ne katokset täytyy rakentaa myös korkeintaan puoleen väliin asti? Haaskataan tilaa ja tehdään pysäkin käyttö ruuhkaiseen aikaan hitaaksi. Ja pysäkin käyttö tulisi selkeyden vuoksi olla aina sananlaista, eli täytetään edestä - niin kuin vanha sanonta menee!
    Juuri näin. Sörnäisten uudet pysäkit maalle päin on erittäin hyvä esimerkki surkeasta pysäkkisuunnittelusta. Pysäkkikatokset ja kyltit laitettu puoli väliin pysäkkiä ja ihmiset seisovat niiden kohdalla. Sitten kun ajaa auton pysäkin päähän asti niin ihmiset motkottavat kun joutuivat kävelemään.

    Minua kiinnostaisi kuulla tohpeerin määritelmä "oikealle kohdalle". Itselläni se on pysäkin pääty.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tohpeeri Näytä viesti
    23.8. Savonlinjalla linjalla 73 oli hieman outo maahanmuuttajataustainen maskiasuinen kuljettaja. Hakaniemessä bussi seisoi kilvittä kaukana lähtökohdasta. Lähti sitten kilvitettynä liikkeelle ja oli niin ja näin, että viitsi ottaa minua kyytiin pysäkin kohdalta. Sörnäisistä nousi nainen lastenvaunujen kanssa kyytiin. Bussin vielä ottaessa matkustajia etuovesta pyrki toinen vaunujen kanssa kyytiin. Kuljettaja ei avannut ovea vaikka matkustaja painoi ulkona nappulaa kaksi kertaa. Kun bussi lähti liikkeelle niin matkustajien huuto sai vasta kuljettajan pysäyttämään uudelleen ottaakseen sisään pyrkijät kyytiin. Aikanaan kun jäivät alas alkoi kuljettaja moittia heitä, että he eivät muka selvästi ilmaisseet haluavansa bussiin! Lisäksi hän moitti erästä etuosaan istahtanutta maskiasuista äitiä ja lasta. Jotenkin käsitin, etteivät he saisi puhella kun korona voi levitä. Jossain vaiheessa Tapanilassa takaovea ei avattu vaikka matkustajat tästä huomauttivat. Pysäkeillä pysähdyttiin , että sisään pyrkivät joutuivat aina siirtymään monta metriä eteenpäin vaikka odottivat oikealla kohdalla. Lisäksi tällä veikkosella oli omituisia ajantasauspysäkkejä kuten Malmilla missä Ala-Malmin pysäkillä seistiin useita minuutteja ja terminaalin kohdalla oltiin sitten myöhässä.
    Mitä tulee muuten tähän tohpeerin viestiin niin taitaa olla sama kaveri, jonka kanssa meidän varikon kuljettajille ja myös itselläni on useita kertoja ollut ongelmia. Meidän linjoilla on 611:n (Savonlinja) kanssa yhteinen laituri Rautatientorilla. Suurimmaksi osaksi SL:n kanssa yhteistyö toimii hyvin, mutta muutaman kuljettajan, kuten tämän kuvailemasi hepun kanssa, on aina samat ongelmat. Siirtoajosta tai linjalta tullaan suoraan lähtölaituriin vaikka omaan lähtöaikaan on 10 - 20 minuuttiakin ja meidän lähtö on sitä ennen. Monesti kun asiasta menee huomauttamaan niin saa kettuilua ja muuta epäasiallista käytöstä takaisin. Taannoin oli oma lähtöni 4 minuutin päästä ja tämä kaveri seisoi lähtölaiturissa 15min ennen omaa lähtöaikaansa "EI LINJALLA" -kilvillä autonsa etuovella. Oisin voinut "antaa anteeksi" jos olisi edes matkustajia ottanut sitten sisälle ja asiakaspalvellut heitä, mutta ei. Itse on mahtunut laituriin, koska Nobinan 55 oli omalla pysäkillään. Kävin SL:n kuljettajan kanssa juttelemassa ja tuli vaan "Älä puutu minun asioihini" ja "Ei tänne mihinkään mahdu" ja kun ehdotin kunniakierrosta torin ympäri, kuten itse tein kun SL:n edellinen vuoro ei ollut vielä lähtenyt enkä halunnut eteen mennä. Tähän hän totesi ettei jaksa ja se on mun ongelma etten pääse laituriin. Eikä ollut ensimmäinen eikä varmastikkaan viimeinen kerta kun samasta asiasta joutuu saman kuljettajan kanssa vääntämään.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 24.08.2020 kello 06:08. Syy: kiroilu pois

  4. #1264

    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    971

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TAKAMOOTTORI Näytä viesti
    Mihinkään muuhun en ota kantaa, mutta oliko matkustajat pysäkeillä ”oikeassa kohdassa”, jos kerran auton saattoi ajaa niin, että piti kävellä useampi metri eteenpäin? Eikö pysäkille kuulu ajaa etupäähän asti, jotta tarvittaessa taakse mahtuu toinen bussi, tai että ainakin toisen bussin kuljettaja näkee mahdolliset kyytiin tulijat. Mikä on pitkän pysäkin etuosan tarkoitus, jos bussi pysäytetään korkeintaan pysäkin puoleen väliin? Ja miksi ne katokset täytyy rakentaa myös korkeintaan puoleen väliin asti? Haaskataan tilaa ja tehdään pysäkin käyttö ruuhkaiseen aikaan hitaaksi. Ja pysäkin käyttö tulisi selkeyden vuoksi olla aina sananlaista, eli täytetään edestä - niin kuin vanha sanonta menee!
    Monissa paikoissa ajoi käytännössä ohi pysäkkialueen ennen kuin otti matkustajat kyytiin.

  5. #1265
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3750

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tohpeeri Näytä viesti
    Monissa paikoissa ajoi käytännössä ohi pysäkkialueen ennen kuin otti matkustajat kyytiin.
    Johtuu siitä, että pysäkkikatos on täysin väärässä paikassa. Esimerkiksi Paanutie suunnassa itään. Pysäkkikatos on alkupäässä pysäkkisyvennystä ja jos bussin haluaa suoraksi kadun reunaan, on ajettava reilusti ohi pysäkkikatoksen.

    Monilla isoilla pysäkeillä, kuten Hakaniemessä ja Sörnäisissä (maalle päin) mahtuu kaksi bussia kerrallaan lastaamaan pysäkille. Kolmas, siellä perässä, on jo liikaa ja ainakin itse pidän (kun olen kolmantena jonossa) ovet suljettuna, kunnes olen pysäkkikatoksen kohdalla. Usein ihmiset lähtevät kävelemään kolmatta bussia kohti ja koputtelevat oveenkin, mutta näytän ystävällisesti kädelläni, että siirtykää pysäkin kohdalle, olkaa hyvä. Siellä jonon kolmantena en ovia avaa; silloin bussi on usein osittain pysäkkialueen ulkopuolella. Tiedän, että moni kuljettaja avaa ovet sielläkin, mutta minä en tee niin.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  6. #1266

    Liittynyt
    11.02.2007
    Viestejä
    477

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Korostan vielä, että en kaikissa tilanteissa välttämättä aja pysäkin etupäähän asti, esim. rauhallinen liikenne ja rollaattoriasiakas odottaa vähän keskemmällä. Mutta ainakin silloin, kun muitakin tulijoita pysäkkialueelle on tulossa, on hyvin suotavaa ajaa sinne etupäähän. Pysäkit tulisi jotenkin standardisoida, jotta ne olisi useammin järkevästi tehtyjä ja katokset ym. paremmin sijoitettuja. Nyt tulee jatkuvasti mitä sattuu, ja sitten seuraa vaikkapa tällaista turhaa kinastelua auton paikasta pysäkillä.

  7. #1267

    Liittynyt
    07.08.2006
    Viestejä
    187

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Tukholmassahan on, tai ainakin on ollut, käytäntö että pysäkeillä joilla katos on pysäkin keskellä varsinainen pysäkin merkki on syvennyksen etureunassa ja katoksen yhteydestä löytyy kyltti "Bussen stannar vid stolpen" eli bussi pysähtyy tolpan kohdalla -näin vapaasti suomennettuna. Olisiko tämä hyvä tapa myös HSL -alueella?

  8. #1268

    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    971

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Johtuu siitä, että pysäkkikatos on täysin väärässä paikassa. Esimerkiksi Paanutie suunnassa itään. Pysäkkikatos on alkupäässä pysäkkisyvennystä ja jos bussin haluaa suoraksi kadun reunaan, on ajettava reilusti ohi pysäkkikatoksen.

    Monilla isoilla pysäkeillä, kuten Hakaniemessä ja Sörnäisissä (maalle päin) mahtuu kaksi bussia kerrallaan lastaamaan pysäkille. Kolmas, siellä perässä, on jo liikaa ja ainakin itse pidän (kun olen kolmantena jonossa) ovet suljettuna, kunnes olen pysäkkikatoksen kohdalla. Usein ihmiset lähtevät kävelemään kolmatta bussia kohti ja koputtelevat oveenkin, mutta näytän ystävällisesti kädelläni, että siirtykää pysäkin kohdalle, olkaa hyvä. Siellä jonon kolmantena en ovia avaa; silloin bussi on usein osittain pysäkkialueen ulkopuolella. Tiedän, että moni kuljettaja avaa ovet sielläkin, mutta minä en tee niin.
    Hyvä käytäntö! Myös Pitäjänmäen aseman pysäkeillä esiintyy tallaista, kyllä se mahdollinen kolmas bussi jää liian kauas.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kuljettajien työergonomia
    kirjoittanut Aleksi.K foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 28
    Viimeisin viesti: 10.09.2017, 14:51
  2. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.10.2012, 11:10
  3. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 10.11.2011, 08:00
  4. PL:n ja ESLL:n toiminta kilpailutetussa liikenteessä
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 25.12.2008, 18:42

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •