Kuljettajien toiminta

Tieliikennelaissa annetaan bussinkuljettajalle vieläpä mahdollisuus pysähtyä pysäkille muualla kuin uloimmalla kaistalla, puhumattakaan taskusta. Tällöin oikealta ohittaminen on kielletty ja vaunussa käyvillä matkustajilla on esteetön kulku suojatien tavoin. Bussinkuljettaja on ilmeisesti silti osittain vastuussa, jos oikealta ohitetaan silti.
 
Joskus voi olla, että esim. äiti ja lapsi ovat sopineet tapaavansa tietyssä bussissa, ja silloin on kurjaa, jos bussi karauttaakin ohi käymättä pysäkillä ollenkaan. Näitä tapauksia on ollut, ja sen takia kuljettajia ohjeistetaan tarkistamaan, haluaako joku juuri hänen kyytiinsä.

Silloinhan se ensiksi bussiin astuva voi kertoa kuljettajalle, että parivaljakon toinen puolisko tulee kyytiin siltä-ja-siltä pysäkiltä.
 
Silloinhan se ensiksi bussiin astuva voi kertoa kuljettajalle, että parivaljakon toinen puolisko tulee kyytiin siltä-ja-siltä pysäkiltä.

Oletusarvo pitäisi kyllä minusta olla, ettei tällaista asiaa pidä kertoa. Voisin kuvitella, että monessa bussinkuljettajassa suorastaan herättäisi hämmennystä, jos matkustaja tulee sanomaan, että "siltä yhdeltä pysäkiltä pitää sitten ottaa yksi matkustaja kyytiin". Todennäköisesti 97 % vastaisi, että "joo, otetaan kyllä kaikki jotka kättään heilauttavat".

HSL-liikenteessä matkustaja ei myöskään varmasti osaisi odottaa, että tällainen asia pitäisi kertoa etukäteen. Koska bussihan pysähtyy aina, kun sille kädellä heilauttaa.
 
Kerran olen ollut isolla matkustajalautalla, joka peruutti jo laiturista lähdettyään noukkimaan rannasta yksittäisen motoristin. Kippari sai matkustajilta spontaanit aplodit. Sori OT.

Mutta minäpä näin yhtenä päivänä,kun Suomenlinnan lautta palasi lähtöasemalle noutamaan myöhästyneen.
 
Tuli mieleen tosta metrojutusta kun kuljettaja jätti auton vartioimatta, niin tänään oli huipentuma Malmin asemalla, kun 577:n kuljettaja jätti autonsa SEKÄ rahareppunsa, ja lähti täyttämään vesipulloa/vessaan, viipyi n. 4min ja ei säilyttänyt näköyhteyttä autoon.
 
Tuli mieleen tosta metrojutusta kun kuljettaja jätti auton vartioimatta, niin tänään oli huipentuma Malmin asemalla, kun 577:n kuljettaja jätti autonsa SEKÄ rahareppunsa, ja lähti täyttämään vesipulloa/vessaan, viipyi n. 4min ja ei säilyttänyt näköyhteyttä autoon.

Malmilla nyt jätetään usein etenkin 76A ja B, 77A/577 ja 73 (Ala-Tikkurilan suuntaan) auto, kun käydään esim. vessassa tms. Raharengin kyllä ottavat mukaan, jotkut myös rahareppunsa/laukkunsa jne. Jättikö siis raharenkinsä siihen?
 
Jättikö siis raharenkinsä siihen?

Ei ollut oman havaintoni missään kohtaa esillä, luultavasti repussa.
Kuvassa näkee kun hän kävelee kohti ovea, tumma ihoinen mustiin pukeutunut. Autohan oli siis käynnissä koko tämän ajan.

 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tai taskussa? Ei ne koko reppua ota mukaan, yleensä raharenki taskuun ja sit pikaisesti käymään. Yleensä jättää kaikki muut kamat autoon.

No hyvin mahdollista, en käynyt hänen taskujaan tai reppua kokeilemassa niin en osaa 100% varmuudella sanoa. :lol: Mutta kuitenkin aika huolimatonta on jättää auto päälle ja lähtee lampsimaan noin vain. :D
 
Oletusarvo pitäisi kyllä minusta olla, ettei tällaista asiaa pidä kertoa. Voisin kuvitella, että monessa bussinkuljettajassa suorastaan herättäisi hämmennystä, jos matkustaja tulee sanomaan, että "siltä yhdeltä pysäkiltä pitää sitten ottaa yksi matkustaja kyytiin". Todennäköisesti 97 % vastaisi, että "joo, otetaan kyllä kaikki jotka kättään heilauttavat".

Väärinkäsityksen välttämiseksi teen selväksi, että allaoleva koskee tilannetta, jossa esimerkiksi Mannerheimintietä tai Hämeentietä pitkin kulkee jonossa useita busseja, jotka kaikki ovat menossa Elielinaukiolle tai Rautatientorille. Pohjoisen suuntaan ajettaessa on ilman muuta selvää, että kuljettaja ei aja pysäkin ohi, ennen kuin hän on todennut, ettei hänen kyytiinsä ole tulossa ketään.

Kun kertoo kuljettajalle, että kyytiin on tulossa myöhemmältä pysäkiltä esimerkiksi kaveri, saa varmistettua, että kaveri tosiaankin pääsee kyytiin. Kuljettajan on vaikea toimia tietyllä tavalla, jos hän ei tiedä, että hänen pitäisi toimia tietyllä tavalla (eikä kristallipalloakaan saa enää käyttää ajon aikana :) ).

Jos bussit voivat ohitella toisiaan pysäkeillä, joilta kaikki bussit menevät samaan paikkaan, matkustajat jakautuvat niiden kesken tasaisemmin. Ei tule sitä ilmiötä, että etummainen bussi on tuulilasia myöten täynnä, ja perässä tulevat odottelevat lähes tyhjinä, jos nyt joku olisi sopinut jonkun tapaamisen. Matkakin nopeutuu hieman (tai ainakin tuntuu nopeutuvan), kun kaikkien bussien ei tarvitse kaikilla pysäkeillä pysähtyä.

Voihan asiassa käydä toisinkin päin. Jos pysäkillä, jolta kaikki bussit menevät samaan paikkaan, ei kukaan heiluta kättään, saattaa kuljettaja ajaa ohi koska päättelee, että kaikki odottavat seuraavaa bussia, jolla kaveri on tulossa.

Ilmeisesti halutaan, että jokainen bussi pysähtyy aina kaikilla pysäkeillä, joilla on matkustajia (joskus jopa kahteen tai kolmeenkin kertaan, jos bussijono on pitkä).
 
Edellinen kirjoittaja on oikeassa, keskustaa lähestyttäessä ei busseja tarvitse ruveta valitsemaan, jos joku menee ohi, seuraava on jo tulossa ja vahinko on vähäinen. Tarkoitan sitä, että vaikkapa Mäkelänkadulla pitäisi huomioida, että seutulinjalla ei pääse Kaisaniemeen, Rautatientorille menevät eivät halua Lauttasaaren bussiin, 51 ja 516 ajavat eri reittiä. Jos nyt kuitenkin joku ohittaa pysäkillä seisovat 51 ja 650K ja Kaisaniemeen menijä joutuu odottamaan seuraavaa, on vahinko hyvin vähäinen.

Muualla pk-seudulla pitää enemmänkin ottaa huomioon myös se, etteivät matkustajat tunne kaikkia linjoja. Vaikkapa Tikkurilaa lähestyttäessä on käytettyjä pysäkkejä, joilta kaikki linjat ajavat asemalle. Silti kaikki matkustajat eivät osaa käyttää vähän harvemmin kulkevaa linjaa, vaan pysäyttävät sen tutumman takana tulevan. Samoin reittioppaan käyttäjät oudolla seudulla odottavat tiettyä numeroa.

Olisipa kätevää, jos sisääntuloteillä linjojen yhtyessä pääväylään linjakilvet alkaisivat näyttää Tuusulantien suunnassa linjaa 60 tai 600, Lahdenväylän suunnassa 70 tai 700 tai Tikkurilaan tullessa linjoista tutuinta 63 riippumatta siitä, millä linjalla auto on.

Sisääntuloteillä sujuvoittaisi eniten se, mikäli jonon ensimmäisen auton ei tarvitsisi pysähtyä, jos kukaan ei ole jäämässä ja takana tulee samaa reittiä ajava auto. Hankalat kaistanvaihdot jäisivät pois. Tyypillinen tilanne vaikkapa Mäkelänkadulle tultaessa on se, että edelläajava pysähtyy poimimaan matkustajia eikä vasemmalle kaistalle pääse helposti tai omasta kyydistä jää joku pois. Niinpä sitten molemmat autot tulevat turhaan seuraavalle pysäkille samalla tavalla nipussa valokierron myöhemmin. Jos edelläajava saisi ajaa ohi pysähtymättä, tyhjentäisi se sitten seuraavan pysäkin.

Voisi ensin kokeilla vaikka M-P 6-20 uutta käytäntöä, uskoisin sen sujuvoittavan ja tasoittavan liikennettä yllättävänkin paljon. Samalla voisi harkita Kaisaniemen pysähdystä myös seuduilla keskustaan päin, jottei tämä yhden pysäkin eroavaisuus reitissä estäisi uutta sujuvaa liikennöintiä.
 
Edellinen kirjoittaja on oikeassa, keskustaa lähestyttäessä ei busseja tarvitse ruveta valitsemaan, jos joku menee ohi, seuraava on jo tulossa ja vahinko on vähäinen. Tarkoitan sitä, että vaikkapa Mäkelänkadulla pitäisi huomioida, että seutulinjalla ei pääse Kaisaniemeen, Rautatientorille menevät eivät halua Lauttasaaren bussiin, 51 ja 516 ajavat eri reittiä. Jos nyt kuitenkin joku ohittaa pysäkillä seisovat 51 ja 650K ja Kaisaniemeen menijä joutuu odottamaan seuraavaa, on vahinko hyvin vähäinen.

Sisääntuloteillä sujuvoittaisi eniten se, mikäli jonon ensimmäisen auton ei tarvitsisi pysähtyä, jos kukaan ei ole jäämässä ja takana tulee samaa reittiä ajava auto. Hankalat kaistanvaihdot jäisivät pois. Tyypillinen tilanne vaikkapa Mäkelänkadulle tultaessa on se, että edelläajava pysähtyy poimimaan matkustajia eikä vasemmalle kaistalle pääse helposti tai omasta kyydistä jää joku pois. Niinpä sitten molemmat autot tulevat turhaan seuraavalle pysäkille samalla tavalla nipussa valokierron myöhemmin. Jos edelläajava saisi ajaa ohi pysähtymättä, tyhjentäisi se sitten seuraavan pysäkin.
Tietysti näin. Mutta kun osa kuljettajista ajattelee näin, että en poimi tuota matkustajaa kyytiin, koska heti perässä tulee toinen bussi, jolla hän pääsee jatkamaan matkaansa ja vahinko on vähäinen.

Lopputulos voi kuitenkin olla sellainen, että vasta kymmenes bussi poimii matkustajan mukaansa, ja tekee senkin vain siksi, että bussista on joku jäämässä pois. Vahinko ei enää olekaan niin vähäinen.

Tällaisesta kuljettajien toiminnasta on hyvä? esimerkki Mannerheimintiellä Eteläisen Hesperiankadun pysäkki Elielin aukion ja Kampin suuntaan. Jopa kuljettajat kyytiin pyrkivinä ovat ihmetelleet, miksi sille pysäkille ei millään tahdo saada busseja pysähtymään.

Onko teidän mielestänne kuljettajalla oikeus jollakin syyllä ajaa pysähtymättä pysäkin ohi, jos joku selvästi viittoo haluavansa kyytiin?
 
Voisi ensin kokeilla vaikka M-P 6-20 uutta käytäntöä, uskoisin sen sujuvoittavan ja tasoittavan liikennettä yllättävänkin paljon. Samalla voisi harkita Kaisaniemen pysähdystä myös seuduilla keskustaan päin, jottei tämä yhden pysäkin eroavaisuus reitissä estäisi uutta sujuvaa liikennöintiä.

Tuosta muistui mieleeni bussikuskin selitys ennen metroa joskus 1970-80-lukujen vaihteesta. Itälähiöiden bussiliikennettä hoiti silloinen Liikenne Oy punaisilla busseilla. Vuosaaren bussista yritti matkustaja ulos Kaisaniemen pysäkillä. Kuljettaja selitti, että siinä saavat pysähtyä vain HKL:n siniset bussit, koska pysäkkialue on niin ahdas, etteivät kaikki liikennöitsijät mahdu siihen.

Tuon jälkeen on tullut metro, ja liikennöitsijöitäkin on tullut ja mennyt. Mutta vieläköhän tuo on selityksenä sille, että kaikki bussit eivät pysähdy Kaisaniemessä?
 
Tuon jälkeen on tullut metro, ja liikennöitsijöitäkin on tullut ja mennyt. Mutta vieläköhän tuo on selityksenä sille, että kaikki bussit eivät pysähdy Kaisaniemessä?

Muistaakseni siinä ei ole merkitty tietyille linjoille pysäkkiä.
 
Takaisin
Ylös