Kuljettajien toiminta

Tuohon kun lisää bussitutkan dataa, niin ...

Linja Määränpää Lähtöaika
bus42 Kamppi pe 28.1.2022 11:25
bus37 Honkasuo pe 28.1.2022 12:11
bus42 Kamppi pe 28.1.2022 14:59
bus25 Pajamäki pe 28.1.2022 15:47
Tuo #1293 tuli Ilkantielle, tarkalleen ottaen pysäkille Eliel Saarisen tie, Lassilan suunnasta tyhjänä ja pysähtyi tuolle pysäkille, jossa oli toinenkin samanlainen BYD (joka sekään ei tainnut enää siinä vaiheessa olla linjalla, tai sitten kilvet eivät näyttäneet oikein). Aiemmin tulleen BYDin kuljettaja oli tullut ulos ja hänellä näytti olevan asiaa #1293:n kuljettajalle, jos havaitsin oikein. Ajoin nimittäin tuon #1293:n ja sen toisen BYDin ohi omalla autolla tuossa tilanteessa. Päätin mennä autoineni Mäkipellontielle, jotta saisin kuvattua #1293:n linjalla 41 (aamulla ja aamupäivällä se tosiaan oli kiertänyt noilla linjoilla, ja sen taukokin puolen päivän jälkeen oli tiedossani). Ajattelin että #1293 oli lataamisen jälkeen tulossa vaihtoautoksi 41:lle ja siinä tarkoituksessa sitten jäin kamerani kanssa Mäkipellonaukiolle "passiin". No lopulta se #1293 todellakin tuli, mutta ei 41:llä vaan siirtoajona, ja tuossa tilanteessa se sitten kääntyi ympäri takaisin pohjoiseen. Ehkäpä Kannelmäkeen, kuten tutkan materiaali antaisi viitettä. Operaatio pysäkillä Eliel Saarisen tie jäi pieneksi mysteeriksi, mutta kaikenlaisia juttujahan tuolla kentällä sattuu ja tapahtuu, joten tässä oli nyt vain yksi sellainen, jonka busseja bongaava sattui huomaamaan. :)
 
Tuo #1293 tuli Ilkantielle, tarkalleen ottaen pysäkille Eliel Saarisen tie, Lassilan suunnasta tyhjänä ja pysähtyi tuolle pysäkille, jossa oli toinenkin samanlainen BYD (joka sekään ei tainnut enää siinä vaiheessa olla linjalla, tai sitten kilvet eivät näyttäneet oikein). Aiemmin tulleen BYDin kuljettaja oli tullut ulos ja hänellä näytti olevan asiaa #1293:n kuljettajalle, jos havaitsin oikein. Ajoin nimittäin tuon #1293:n ja sen toisen BYDin ohi omalla autolla tuossa tilanteessa. Päätin mennä autoineni Mäkipellontielle, jotta saisin kuvattua #1293:n linjalla 41 (aamulla ja aamupäivällä se tosiaan oli kiertänyt noilla linjoilla, ja sen taukokin puolen päivän jälkeen oli tiedossani). Ajattelin että #1293 oli lataamisen jälkeen tulossa vaihtoautoksi 41:lle ja siinä tarkoituksessa sitten jäin kamerani kanssa Mäkipellonaukiolle "passiin". No lopulta se #1293 todellakin tuli, mutta ei 41:llä vaan siirtoajona, ja tuossa tilanteessa se sitten kääntyi ympäri takaisin pohjoiseen. Ehkäpä Kannelmäkeen, kuten tutkan materiaali antaisi viitettä. Operaatio pysäkillä Eliel Saarisen tie jäi pieneksi mysteeriksi, mutta kaikenlaisia juttujahan tuolla kentällä sattuu ja tapahtuu, joten tässä oli nyt vain yksi sellainen, jonka busseja bongaava sattui huomaamaan. :)
Eliel Saarisen tie oli poikki kaatuneen puun takia, olisikohan tämä ollu syy miksi käännyttiin?
 
Linjan 30 auto 1260 ajaa 2 kilometrin sisällä kahta punaista päin. Tähkätiellä päiväkotilapsille oli jo syttynyt vihreä. Pitäjänmäen pysäkillä auton seistessä palaa punainen Turkismiehentien risteyksessä. Kuljettaja ajaa tietoisesti päin punaista. Alueella on työmaa ja takana saattoi olla pysäkille pyrkiviä autoja. (tänään noin 11.25-11.35)

Osa täälläkin hyväksyy punaista päin ajamisen "erikoistilanteissa". Ennen työmaatakin noita Turkismiehentien valoja osa kuljettajista skippasi, jos autoja sieltä ei ole tulossa. Mutta tässä asiassa taitaa olla kaksi koulukuntaa.
 
Viimeksi muokattu:
Linjan 30 auto 1260 ajaa 2 kilometrin sisällä kahta punaista päin. Tähkätiellä päiväkotilapsille oli jo syttynyt vihreä. Pitäjänmäen pysäkillä auton seistessä palaa punainen Turkismiehentien risteyksessä. Kuljettaja ajaa tietoisesti päin punaista. Alueella on työmaa ja takana saattoi olla pysäkille pyrkiviä autoja. (tänään noin 11.25-11.35)

Osa täälläkin hyväksyy punaista päin ajamisen "erikoistilanteissa". Ennen työmaatakin noita Turkismiehentien valoja osa kuljettajista skippasi, jos autoja sieltä ei ole tulossa. Mutta tässä asiassa taitaa olla kaksi koulukuntaa.

Omasta mielestäni on vain yksi hyväksyttävä syy ajaa punaisia päin. Se jos valo ei vaihdu ollenkaan. Linjan 560 varrella on tällaiset valot, jotka joskus harvoin eivät oikeasti vaihdu moniin minuutteihin vaikka normaalisti vaihtuisivatkin (olettaen, että asialle ei ole lähiaikoina saatu tehtyä jotakin). Valot oletettavasti vaihtuvat vasta, kun bussi ajaa punaisia päin, sillä oletan tämän johtuvan jostain liiketunnistimesta, jonka huono-onninen bussi ensin hämää ja sitten peittää. Risteyksessä ei myöskään ole edes oikeaa tarvetta liikennevaloille, joten punaisia päin pystyy ajamaan tässä erikoistilanteessa melko turvallisesti. Muulloin kuitenkin lähtökohtana pitäisi olla, että punaisiin pystyy pysähtymään ajotavan puolesta turvallisesti (ja että aikataulut mahdollistavat pysähtymisen punaisiin ilman isompia seurauksia).
 
Omasta mielestäni on vain yksi hyväksyttävä syy ajaa punaisia päin. Se jos valo ei vaihdu ollenkaan. Linjan 560 varrella on tällaiset valot, jotka joskus harvoin eivät oikeasti vaihdu moniin minuutteihin vaikka normaalisti vaihtuisivatkin (olettaen, että asialle ei ole lähiaikoina saatu tehtyä jotakin). Valot oletettavasti vaihtuvat vasta, kun bussi ajaa punaisia päin, sillä oletan tämän johtuvan jostain liiketunnistimesta, jonka huono-onninen bussi ensin hämää ja sitten peittää. Risteyksessä ei myöskään ole edes oikeaa tarvetta liikennevaloille, joten punaisia päin pystyy ajamaan tässä erikoistilanteessa melko turvallisesti. Muulloin kuitenkin lähtökohtana pitäisi olla, että punaisiin pystyy pysähtymään ajotavan puolesta turvallisesti (ja että aikataulut mahdollistavat pysähtymisen punaisiin ilman isompia seurauksia).
Ajan tuota 560 usein. Missä on nämä valot? Itselleni tulee mieleen Kivikon liittymä ja Mellunmäentie-Itäväylä risteys. Näissä joutuu välillä seisoskelemaan minuuttitolkulla vaikka risteävällä tiellä ei olisi ollenkaan liikennettä mutta en ole kertaakaan jäänyt jumiin valoihin. Ainoastaan linjalla 43 joskus luovutin kun Perhekunnantien päässä olevan joukkoliikennekadun liikennevalo Kuninkaantammeen ei 5 minuutin seisoskelun jälkeenkään vaihtunut vaikka olin aivan keula kiinni tolpan vieressä joten ajoin "törkeästi" päin punaisia
 
Punasia päin ajoa harrastetaan valitettavan usein myös Rautatientorilta lähdettäessä landelle päin. Yks eikä kaks kertaa kun siinä otettu varaslähtö..
 
Ajan tuota 560 usein. Missä on nämä valot? Itselleni tulee mieleen Kivikon liittymä ja Mellunmäentie-Itäväylä risteys. Näissä joutuu välillä seisoskelemaan minuuttitolkulla vaikka risteävällä tiellä ei olisi ollenkaan liikennettä mutta en ole kertaakaan jäänyt jumiin valoihin. Ainoastaan linjalla 43 joskus luovutin kun Perhekunnantien päässä olevan joukkoliikennekadun liikennevalo Kuninkaantammeen ei 5 minuutin seisoskelun jälkeenkään vaihtunut vaikka olin aivan keula kiinni tolpan vieressä joten ajoin "törkeästi" päin punaisia

Rastilasta lähtiessä ABC:n vieressä Vuotien liittymässä. Noissa valoissa olen muutamaan otteeseen matkustajan asemassa tuossa tilanteessa ollut. En muista, koska on viimeksi sattunut kohdalle ja nyt ei ole tullut paljoa tuosta ajeltua. Yleisyydestä en tosiaan tiedä muuta kuin sen, että muutaman kerran osunut kohdalle vuosien varrella, osa kerroista toki vanhalla 96:lla.
 
En tällä kertaa viitsisi palautetta HSL:lle lähettää, mutta ajattelin kysyä teiltä että onko samanlaisia kokemuksia.

Itse koen, että kun käytän palvelulinjaa, saan huomattavasti huonompaa palvelua kuin ns. "kohderyhmä". Esimerkiksi tänään ko. lähtö oli 2 min etuajassa ja heti bussin nähtyäni avasin lipun sovelluksessa (jossa kestää sitten se minuutti tai jotain). Noustessani sisään bussiin, lippu ei ollut vielä täysin latautunut ja yritin ystävällisesti selittää, että "tää lippu tässä nyt latailee vielä hetken", johon kuljettajan vastaus oli: "Mua ei kiinnosta sun kännykän latailut. Nyt se lippu on sulla valmis, tai sit sä lähet täältä ulos." Ihmeen kaupalla lippu sitten latautui ajoissa.

Matkan aikana palvelu tökki erittäin pahasti, esimerkiksi pysäkkien ohi ajoa yms., linja-auton perä osui useisiin töyssyihin ja kyseessä ei ollut vakiokuljettaja.

Kerran aikaisemmin lähetin kyseiselle liikennöitsijälle palautetta vastaavanlaisesta kuljettajasta, joka silloin oli myös tiuskinut matkustajille mm. "meniskö rouva nyt vähän äkkiä istumaan että päästään jatkamaan matkaa" (tämä, kun olimme silloinkin etuajassa). Vastaus liikennöitsijältä oli jotakuinkin: "Ikävää että koit tilanteen ahdistavana. Keskustelimme kuljettajan kanssa, ja hän sanoi, että ei tarkoittanut mitään pahaa."

Mielestäni "perus"kuljettajalla ei tarvitse olla kauheasti palveluhalua, mutta mitä tulee lähibusseihin, olisi mielestäni suotavaa, että kuljettajat eivät ns. "skitsoile" ja oikeasti ovat halukkaita palvelemaan asiakkaitaan.
 
Paljon edelleen näkee sitä, että älypuhelimen kanssa seisotaan kuljettajan vieressä ja odotellaan puhelimen tislauksen valmistumista, monesti vielä jono takana seisoo, jolloin myös koko auto seisoo yhden matkustajan takia.

Puhelimen lipun avaamisen voi tehdä ennen bussin saapumista, jolloin itse bussiin nousu tapahtuu sujuvasti.

Linjalla 36 on ainakin ollut tosi hyvä palvelutaso.
 
Paljon edelleen näkee sitä, että älypuhelimen kanssa seisotaan kuljettajan vieressä ja odotellaan puhelimen tislauksen valmistumista, monesti vielä jono takana seisoo, jolloin myös koko auto seisoo yhden matkustajan takia.

Puhelimen lipun avaamisen voi tehdä ennen bussin saapumista, jolloin itse bussiin nousu tapahtuu sujuvasti.

Linjalla 36 on ainakin ollut tosi hyvä palvelutaso.

Tässä olikin se, että heti nähtyäni bussin, aloitin lipun avaamisen, mutta se ei siltikään ehtinyt.
Pysäkillä ei ollut muita nousijoita lisäkseni, joten en siinä mielessä viivyttänyt muiden kyytiinnousua kyseiseltä pysäkiltä.
 
Mulla on ollut samaa ongelmaa sovelluksen kanssa, ja se on hyvin vaihtelevaa. Joskus kestää 5s, joskus 30. Kun muistaa avata kännykän ja jättää sen ruutu päällä taksuun niin menee kaikista helpoiten, mutta itse en ole ainakaan vielä puolen vuoden sovelluksen käytön jälkeen joka kerta muista. Tosin vaikka olisi sovellus esillä, jos ruutu sammuu, niin "lippua tarkastetaan" pyöritys alkaa uudelleen. Kaikesta pahin tilanne on sitten, jos on kädet täynnä kannettavaa kaupasta tullessa ja kännykän saa kaivettua esille vasta astuttua bussin sisään. Vielä ei ole käsketty poistumaan, mutta pari kertaa on kuski ärähtänyt, että mene jo.
 
En tällä kertaa viitsisi palautetta HSL:lle lähettää, mutta ajattelin kysyä teiltä että onko samanlaisia kokemuksia.

Itse koen, että kun käytän palvelulinjaa, saan huomattavasti huonompaa palvelua kuin ns. "kohderyhmä". Esimerkiksi tänään ko. lähtö oli 2 min etuajassa ja heti bussin nähtyäni avasin lipun sovelluksessa (jossa kestää sitten se minuutti tai jotain). Noustessani sisään bussiin, lippu ei ollut vielä täysin latautunut ja yritin ystävällisesti selittää, että "tää lippu tässä nyt latailee vielä hetken", johon kuljettajan vastaus oli: "Mua ei kiinnosta sun kännykän latailut. Nyt se lippu on sulla valmis, tai sit sä lähet täältä ulos." Ihmeen kaupalla lippu sitten latautui ajoissa. "

Mielestäni "perus"kuljettajalla ei tarvitse olla kauheasti palveluhalua, mutta mitä tulee lähibusseihin, olisi mielestäni suotavaa, että kuljettajat eivät ns. "skitsoile" ja oikeasti ovat halukkaita palvelemaan asiakkaitaan.

Vaikka sovellus ei toimikaan optimaalisesti, niin eikö lähtökohta sen käytössä ole nimenomaan se, että lippu on valmiiksi ostettuna kulkuvälineeseen astuttaessa ja paperilippujen ja matkakorttien tapaan näytettävissä sujuvasti kuljettajalle? Asian voi toki ilmaista kohteliaastikin, mutta itse olen kyllä ymmärtänyt niin, että asiakkaan oletetaan huomiovan sovelluksen käytön hitaus.

Lopuksi huomauttaisin, ettei käyttämäsi sana "skitsoilu" ole ehkä ihan sovelias. Sana "skitso" on kuitenkin loukkaavaksi koettu ja viittaa periaatteessa skitsofreniaa sairastavaan ihmiseen, vaikka sitä tässäkin käytettiin "vähän toisin". Sen käyttö ihmisen toiminnan arvosteluun tai haukkumiseen on kyseenalaista sekä kohteen, että oikeasti sairastavien kannalta.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka sovellus ei toimikaan optimaalisesti, niin eikö lähtökohta sen käytössä ole nimenomaan se, että lippu on valmiiksi ostettuna kulkuvälineeseen astuttaessa ja paperilippujen ja matkakorttien tapaan näytettävissä sujuvasti kuljettajalle? Asian voi toki ilmaista kohteliaastikin, mutta itse olen kyllä ymmärtänyt niin, että asiakkaan oletetaan huomiovan sovelluksen käytön hitaus.

hyvin sanottu. MInäkään en ymmärrä, että miksi ei sitä lippua voi ladata jo ennen bussiin nousemista? Se on kuitenkin minimissään sen 80 minuuttia voimassa, ei kukaan voi laskea noin tarkasti mahdollisia vaihtoja... Noh, saapa nähdä miten tilanne tänä vuonna muuttuu, jahka HSL alkaa asentaa QR-koodien lukijoita... Ainakin feikkilippujen käytttö jää pois ja eivät muut matkustajat varmaan hyvällä katso matkan viivyttäjiä sen jälkeen
 
Noh, saapa nähdä miten tilanne tänä vuonna muuttuu, jahka HSL alkaa asentaa QR-koodien lukijoita... Ainakin feikkilippujen käytttö jää pois ja eivät muut matkustajat varmaan hyvällä katso matkan viivyttäjiä sen jälkeen

Ja loppuu etenkin Helsingin puolella esiintyvä kuljettajan ohi juoksentelu lippua hädintuskin vilauttaen ja/tai ohi änkeäminen, kun toinen koittaa korttiaan leimata. Ei tartte jatkossa läksyttää kuin mitäkin pikku lapsia, joilta on käytöstavat ihan hukassa.
 
Kaikkein helpointa olisi, jos matkustaja oikeasti varmistaisi lipun näkymisen heti sisään astuessaan, oli sitten takkuileva puhelin tai ei. Ei pitäisi olla kuljettajan (eikä muiden matkustajien) murhe, että lippu vielä latautuu kymmeniä sekunteja.
 
Takaisin
Ylös