Kuljettajien toiminta

Olen kiinnittänyt huomiota Kiinalaisten ajureiden vilkun käyttämättömyyteen. Onko se syy, että Yutongissa se vilkun ääni on tosi ärsyttävä ihan matkustajillekin asti?
No siitä huolimatta en pidä ammattikuljettajaa muuta kuin "ammattilaisena" kun vilkun käyttö on nolla.

Ihan amatööritasolla mennään tuossa.

Itse kun tykkään antaa "vilkkuhoitoa".
Eli en vilkkua säästele ja miksi säästelisinkään?

Millainen se Yutongin vilkkuääni muuten on? onko se jotenkin tällainen https://www.youtube.com/watch?v=6VPq8I7B5CM? sit ymmärrän hyvin jos se tollaiselta kuulostaa. :D
 
Olen kiinnittänyt huomiota Kiinalaisten ajureiden vilkun käyttämättömyyteen. Onko se syy, että Yutongissa se vilkun ääni on tosi ärsyttävä ihan matkustajillekin asti?

Alkuun saattoi olla siinäkin. Itse kyllä "lain mukaan" vilkkua käytin noissa alusta alkaenkin, mutta esimerkiksi pysäkillä seisoessa tai liikennevaloissa paikallaan seisoessa ennen sammutin. Nyt kun ne äänet on lähes kaikissa meidän autoissa (PL 146-168) säädetty kohdilleen niin ei tarvitse "säästellä". Normaalisti siis käytän vilkkua paljon. Liikennevaloissa on koko ajan päällä kääntymissuuntaan, pysäkillä seistessä (paitsi ajantasaukset) yms.

Oma "pysäkkivilkkutoiminta" on seuraavanlainen:
- Hyvissä ajoin pysäkille saapuessa vilkku oikealle (maantie nopeuksissa reilusti ennen pysäkkiä, kaupungissa lähempänä riippuen edeltävistä risteyksistä yms.)
- Vilkku pysyy päällä oikealle koko pysäkki toiminnan ajan
- Kun ovet lähtee sulkeutuu niin vilkku sammuu
- Ovet napsahtaa kiinni niin vilkku vasemmalle syttyy
- Ovijarrun vapautuessa on sekuntti pari ehtinyt jo vilkku vilkuttaa vasemmalle, joten muu liikenne on ehtinyt jo havainnoimaan ja kun auto lopulta liikkuu niin tilaa on sopivasti tullut, yleensä.

Millainen se Yutongin vilkkuääni muuten on? onko se jotenkin tällainen https://www.youtube.com/watch?v=6VPq8I7B5CM? sit ymmärrän hyvin jos se tollaiselta kuulostaa. :D

Ei ole tuollainen, mutta rasittava. Jossei joku toinen ehdi ennen ensi viikkoa laittaa tänne niin voin nauhoittaa pienen pätkän.
 
Joissain autoissa noi vilkun äänet ovat järjettömän lujalla. Esimerkiksi Suburbaneissa varmasti kuuluu takapenkille asti se nakutus, kuljettajan korvaan aivan sietämätön. Autossa ei muuta valittamista. Pitääpä tosiaan pistää nyt muistiin kuunnella tuota Yutongin vilkun ääntä mikäli sellaisen kyytiin tulee tarvetta :D
 
Joissain autoissa noi vilkun äänet ovat järjettömän lujalla. Esimerkiksi Suburbaneissa varmasti kuuluu takapenkille asti se nakutus, kuljettajan korvaan aivan sietämätön.

Mä tykkään siitä äänestä. Scanian vilkun nakutus on mun mielestäni tosi miellyttävä ääni. Myös Volvo 8700LE:n "tik tak tik tak" -ääntä on kiva kuunnella. Yutongin ääni on myös aika hauska "tlöp tlöp tlöp".

Kaikkein paras ääni on kuitenkin Ford Focuksessa
 
Aijaa se on tuo ääni. Kiitos tiedosta. Olen aina luullut sitä joksikin liikkeellelähdön hälytysääneksi. Onpa tosiaan omaperäinen

Todella ärsyttävä ääni imo. En enää ihmettele miksi vilkkua ei käytetä.
Mikä järki tuossa on, ja varsinkin miksi ei sitä voida muuttaa? Luulisi olevan helppo homma.
Tietokoneella tuo on tuotettu joten...

Entistä enemmän olen iloinen siitä, että meillä HB:lla tulevat Volvot syksyllä eikä nuo BYD/Yutongit :smile:
 
Toi on kyllä jännä ajatusmaailma matkustajilla että jos matka katkeaa liputtoman matkustajan takia niin suurin syyllinen tässä on kuljettaja.
 
Toi on kyllä jännä ajatusmaailma matkustajilla että jos matka katkeaa liputtoman matkustajan takia niin suurin syyllinen tässä on kuljettaja.

Matkustajan silmissä kuljettaja vaikuttaa olevan vain arabiaksi tai venäjäksi kommunikoiva robotti, jonka pitäisi olla kiitollinen, että saa työskennellä Suomessa. Nykyään ajatellaan, että jos ei ole esimiesasemassa viimeistään neljänkympin kulmilla, on automaattisesti luuseri, joka ei ole saavuttanut elämässään mitään. Pistää vihaksi moinen ajattelutapa.
 
Silloin kun 3 vuotta sitten HSL:ssa käytin virallista sovellusta ja näytin bussilippua (sitä pyörivää juttua) kuljettajalle.

En ole koskaan aiemmin kokenut olevani yhtään syyllisempi.

Kuski suorastaan raivosi minulle (HSL) että näytän maksettua lippua hänelle.

Siinä vaiheessa tuntui melkeinpä siltä, että olisi päässyt vähemmällä, jos vain käevelisi sisään.

Tampereella välillä juostaan bussien keski- tai takaovista sisään liputta matkistamiseen. Ja yritetään mm. vilauttaa kaverin bussikorttia, jolla tulee "Vaihto" lukijaan.

Toiset ottavat "kaverin" paperilipun tai dyykkaavat sen roskiksesta ja mikäli voimassa saavat ilmaisen matkan.
 
Pohjolan Liikenteen 449 iloisesti punaista päin Perkkaantiellä tänään klo 12:50. Kolari vältetään viime tingassa kun bussi sekä vihreällä ajanut henkilöauto laittavat jarrut pohjaan. Huomautin kuljettajalle punaista päin ajamisesta. Kuljettaja selitti että koska häneltä puuttui aurinkolasit, niin hän ei nähnyt punaista.
 
Pohjolan Liikenteen 449 iloisesti punaista päin Perkkaantiellä tänään klo 12:50. Kolari vältetään viime tingassa kun bussi sekä vihreällä ajanut henkilöauto laittavat jarrut pohjaan. Huomautin kuljettajalle punaista päin ajamisesta. Kuljettaja selitti että koska häneltä puuttui aurinkolasit, niin hän ei nähnyt punaista.

Eiköhän se ihan ole totta että ei nähnyt jos aurinko paistaa suoraan silmiin, aivan sama homma henkilöautossa auringonpaisteella sille ei voi mitään.
 
Eiköhän se ihan ole totta että ei nähnyt jos aurinko paistaa suoraan silmiin, aivan sama homma henkilöautossa auringonpaisteella sille ei voi mitään.

Hesarissakin silloin tällöin voi lukea että "Liukas keli suisti autoja tieltä". Tässä oli tarkalla että matkustajat eivät vammautuneet auringonpaisteen johdosta.
 
Eiköhän se ihan ole totta että ei nähnyt jos aurinko paistaa suoraan silmiin, aivan sama homma henkilöautossa auringonpaisteella sille ei voi mitään.
Eikö siellä ole mitään muuta tapaa päästä auringosta eroon?

Väinö Paunu Oy:n autoissa Nyssessä on käsin vedettävä tuollainen aurinkosuojaverho, jota kuskit mielellään käyttävät ajon aikana. Luulisi, että olisi, kun Paunun 2012 autoissakin on esim. #148.

Sitten tuollaisia aurinkoverhoja on saatavilla myös sähköisinä, joiden käyttö ei juurikaan ihmisvoimaa tarvitse.

Säästyisi aika moni läheltä piti -tilanne ja kenties kolari.
 
Takaisin
Ylös