h17 / reittimuutos

a__m

Suljettu tunnus
Liittynyt
1 Heinäkuu 2005
Viestit
507
5.3.2006 suljetaan Keskuskatu liikenteeltä lopullisesti ja linja 17 asetetaan ajamaan Kaivokatua pitkin Mannerheimintielle myös etelän suuntaan. Keskuskadulta poistuvaa pysäkkiä korvaa Forumin edessä pysäkki "Lasipalatsi". Pidentääkö lie matka-aikaa tai helpottaako linjan kulkua? Keskuskatuhan oli aika ruuhkainen, mutta niin on Mannerheimintiekin. Manskun ja Kaivokadun/Simonkadun risteykseen kai sitten lisätään yksi kääntymissuunta.
 
a__m sanoi:
Manskun ja Kaivokadun/Simonkadun risteykseen kai sitten lisätään yksi kääntymissuunta.
Pelottava muutos. :shock: Tuota uutta kääntymismahdollisuutta kun ruuhka-aikaan pyrkii hyödyntämään sopiva määrä henkilöautoja, niin kohta ei kukaan liiku enää yhtään mihinkään. Jono seisoo Mikonkadulle asti ja kaikki risteykset tukossa. Eihän siihen edes mahdu erillistä kääntyvien kaistaa. Vai leikataanko tilaa suoraan menevien kaistoista? Vai maalataanko kääntyvien kaista raitiovaunukiskoille?

Vai kävisikö niin, että kääntyminen vasemmalle sallittaisiin vain busseille raitiovaunukaistalta ja raitiovaunuliikennevaloilla? Kannatan tätä.
 
Muistankohan väärin, mutta jokunen vuosi sitten kun oli samanlainen poikkeusjärjestely, niin linja 17 koukkasi Mannerheimintielle Postikadun kautta, kuten myös linja 13, joka vielä silloin ajoi Katajanokan suuntaankin.
 
Kyllä, 17 on koukkinut viimeisen 10-15 vuoden aikana vaikka mitä kautta, Pasilaan mennessä on kierretty Sokoskin. Mutta nythän ei ole kyseessä poikkeusjärjestely vaan lopullinen reittimuutos, joka jatkuu linjan lopettamiseen saakka. Keskuskatua Aleksin ja Pohjoisespan välillä kun ei enää tulla avaamaan.
 
Toisaalta 17 on kyllä katoava luonnonvara, vaikka yhdeksikön ratikkalinja epäilemättä vielä myöhästyykin monesta syystä.
 
Kaivokadulta Mannerheimintielle etelään kääntyminen sallitaan vain linjan 17 busseille. Bussit kääntyvät Kaivokadulta suoraan Simonkadulle menevältä kaistalta ja niille ei tule nuolivaloa, vaan ne odottavat Simonkadulta Kaivokadulle menevän liikennevirran ennen kääntymistä. Bussit voivat odottaa vastaantulevaa liikennevirtaa risteyksen keskellä ratikkakiskojen päällä, jolloin ne eivät tuki Kaivokadulta Simonkadulle menevien tietä.
 
Kuvaa ei ole valitettavasti esittää, mutta eipä ainakaan liikennemerkeillä ole onnistuttu ilmaisemaan sitä mitä on aiottu. Risteyksessä on valkoiset opaste/ryhmityskilvet vasemmalle tekstinä "Linja 17". Minkäänlaista kääntymiskieltomerkkiä asianmukaisine lisäkilpineen ei missään näy.

Eli kääntyminen vasemmalle on laillista siis kaikille ajoneuvoille ja varmuuden vuoksi opastetaan, että "tästä kääntyy myös linja 17".
 
Tänään ajelin linjalla 17 Rautatientorilta klo 16.03 Kapteeninkadulle. Täytyy sanoa, että uusi reitti todella toimii - liikenne veti joutuisasti, punaisiin ei tarvinnut pysähtyä kuin pohjoisespan valoissa ja matkaan kului aikaa vain reilut 5 min.
 
marX sanoi:
Kuvaa ei ole valitettavasti esittää, mutta eipä ainakaan liikennemerkeillä ole onnistuttu ilmaisemaan sitä mitä on aiottu. Risteyksessä on valkoiset opaste/ryhmityskilvet vasemmalle tekstinä "Linja 17". Minkäänlaista kääntymiskieltomerkkiä asianmukaisine lisäkilpineen ei missään näy.

Eli kääntyminen vasemmalle on laillista siis kaikille ajoneuvoille ja varmuuden vuoksi opastetaan, että "tästä kääntyy myös linja 17".
Jos se kääntyminen on merkitty tällä merkillä 413 pakollinen ajosuunta ja siihen sitten lisätty se lisäkilpi niin silloin se nimenomaan rajoittaa muiden kuin lisäkilvessä mainittujen kääntymistä. (mainittuun paikkaan ehkä laittaisin tosin nuolen toiseen suuntaan :lol:)

0818.gif


Jos siinä nelikulmaisessa kilvessä nuoli on mustana valkoisella pohjalla niin eipä sitä tosiaan tarvitse noudattaa... se on vain ohje. Enpä nyt siitä vaihtoehdosta kuvaa löytänyt.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
aki sanoi:
Muistankohan väärin, mutta jokunen vuosi sitten kun oli samanlainen poikkeusjärjestely, niin linja 17 koukkasi Mannerheimintielle Postikadun kautta, kuten myös linja 13, joka vielä silloin ajoi Katajanokan suuntaankin.
Linja 13 ei tosin tainnut koskaan kulkea muusta liikenteestä poikkeavasti. Linja lähti Postikadulta, kääntyi oikealle Manskulle. Sitten Arkadiankadun risteyksestä linjojen 65A ja 66A tapaan teki U-käännöksen, joka oli sallittu busseille ja takseille.
 
mv sanoi:
Jos siinä nelikulmaisessa kilvessä nuoli on mustana valkoisella pohjalla niin eipä sitä tosiaan tarvitse noudattaa... se on vain ohje. Enpä nyt siitä vaihtoehdosta kuvaa löytänyt.
Näin siinä näytti olevan, musta nuoli valkoisella vasemmalle ja vieressä lukee "Linja 17-Linje 17"
 
Koala sanoi:
Näin siinä näytti olevan, musta nuoli valkoisella vasemmalle ja vieressä lukee "Linja 17-Linje 17"
Näin tosiaan lukee: http://melfstro.1g.fi/kuvat/IMG_2809.jpg/full

Ajosuunnassa keskimmäiseltä kaistalta ei tosin liikennesääntöjen mukaan saa kääntyä vasemmalle, eikä ajoratanuolikaan sitä salli. Mutta sporakiskojen päällä ryhmittyen vasemmalle kääntyminen on nyt sallittua kaikille, kun sulkuviivoja tai raitiovaunukaistamerkkiä ei ole.

Olisivat vain jättäneet vasemmalle kääntymisen kieltävän merkin paikalleen ja laittaneet siihen lisäkilven, joka sallisi kääntymisen linjan 17 busseille, niin homma olisi ok.
 
Kuulemma eilen poliisi oli jakanut sakkoja henkilöautoille, jotka kääntyivät tuosta kuten linja 17. Saas nähdä, käykö joku hakemassa oikeuden päätöksen asialle.
 
kuukanko sanoi:
Kuulemma eilen poliisi oli jakanut sakkoja henkilöautoille, jotka kääntyivät tuosta kuten linja 17. Saas nähdä, käykö joku hakemassa oikeuden päätöksen asialle.
Jos merkit ovat niin kuin täällä on kuvattu, niin aivan varmasti käy. Itsekin kävisin tai vähintään valittaisin kaikkiin mahdollisiin paikkoihin. Ja niin kuuluukin tehdä, jos ei kerran osata asettaa oikeita merkkejä ja annetaan sitten sakkoja kestämättömillä perusteilla.
 
Takaisin
Ylös