Riittämättömät istumapaikat

Liittynyt
23 Joulukuu 2007
Viestit
1,102
Mitä sellaisia linjoja pääkaupunkiseudulla on, joissa jopa ruuhka-aikojen ulkopuolella on enemmän tai vähemmän normaalia, että istumapaikkoja ei riitä kaikille? Tulipahan mieleeni kun ainakin pari kertaa viikossa käytän linjaa h14 ja melkein milloin tahansa linja on seisomalastissa, jopa sunnuntaisin. Esim. tänään lähdin 12.07 Pajamäentieltä ja Munkkiniemessä loppuivat istumapaikat ja Meilahdesta Kamppiin ajettiin tuulilasikuormassa ja mielestäni tämä on aivan jokapäiväistä.
 
Ainakin 14, 18 ja 39 ovat kaikki tällaisia. Lauantainakaan ei välttämättä mahdu istumaan, ainakaan jos nousee kyytiin Meilahdesta tai Töölöstä. Nelosen ratikasta ei saa istumapaikkaa edes sunnuntaisin. Kyllähän mä ymmärrän, että ruuhka-aikaan on ahdasta. Mutta sitä en ymmärrä, että ruuhka-ajan kapasiteettia neloseltakin vähennetään. Enkä sitä, ettei haluta tarjota matkustusmukavuutta edes hiljaisempina aikoina. Ei se kovasti houkuttele joukkoliikennettä käyttämään eikä tunnu kovin oikeudenmukaiseltakaan.

Tammikuussa matkustin arkena keskellä päivää metrolla itään. Koko junan matkustajat olisivat mahtuneet hyvin yhteen vaunuun, ei siis vaunupariin vaan vaunuun, mutta nelivaunuisella junalla siellä silti ajettiin. Samaan aikaan nelosessa oli seisomakuorma. Ei tunnu kivalta.
 
Niin kauan kun seisomatäydelle linjalle ei jostain syystä kannata hankkia lisäbusseja, pitäisi edes nykyisistä linjan busseista tehdä väljempiä seisojia varten. Puolen metrin käytävä ei ole herkkua kenellekkään, jos se on tukossa matkustajista. Ei edes niille istumapaikoille mahtuneille.
 
Niin kauan kun seisomatäydelle linjalle ei jostain syystä kannata hankkia lisäbusseja, pitäisi edes nykyisistä linjan busseista tehdä väljempiä seisojia varten. Puolen metrin käytävä ei ole herkkua kenellekkään, jos se on tukossa matkustajista. Ei edes niille istumapaikoille mahtuneille.

14, 18 ja 39 yhdistelmässä ei taida ongelmana olla paikkojen kokonaismäärä, vaan vuorojen epätasainen kuormitus ja huono aikataulujen pitävyys. Kun tulee vähän häiriöitä eka bussi menee seisomakuormaan ja sitten seuraava ajaa melkein tyhjänä samassa jonossa. Pahimmillaan busseja on kolmekin jonossa.
 
14, 18 ja 39 yhdistelmässä ei taida ongelmana olla paikkojen kokonaismäärä, vaan vuorojen epätasainen kuormitus ja huono aikataulujen pitävyys. Kun tulee vähän häiriöitä eka bussi menee seisomakuormaan ja sitten seuraava ajaa melkein tyhjänä samassa jonossa. Pahimmillaan busseja on kolmekin jonossa.
Jep. Ja matkustajien on ängettävä siihen ensimmäiseen pysäkille tulevaan bussiin, vaikka näköyhteyden päässä olisi seuraava samaan suuntaan tai jopa samalla linjanumerolla varustettu bussi. Ei riitä malttia jäädä odottamaan, josko seuraava bussi olisi hieman tyhjempi. ;)
 
Takaisin
Ylös