Ehdotus julkistettu - perustuu kolmeen peruslinjaan 841 Itäkeskus-Söderkulla, 991 Söderkulla-Nikkilä, 985 Nikkilä-Kerava. Suoraa 745 Helsinki-Nikkilää ajettaisiin vain ruuhka- ja päivävuorona.
http://sipoon-linjastosuunnitelma.blogspot.fi/
Mielenkiintoiseksi jää miten nykyinen peruslinja 840/870 Hki-Söderkulla-Porvoo jatkaa, kun siitä reitistä tulee kilpailuvapaa linja kesästä 2014. Samoin "ELY-alueille" Sipoon pohjoispuolelle ajettaneen edelleen vuoroja, jotka luovat suoria yhteyksiä Hki-Nikkilä.
Vaikuttaa siltä, että Etelä-Sipoon ja Porvoon liikennöinti tällä menevät kahdeksi erilliseksi linjastoksi. Porvoon Liikenne varmaan kisaa kovasti 841:n hoidosta, mutta siirtää lähes koko Helsinki-Porvoo-liikenteensä moottoritielle päivittäin liikennöitäväksi. Välille Söderkulla-(Sköldvik)-Porvoo syntyy varmaan tarve arkilinjalle (880?) joka voisi nykyisen Sköldviklinjojen tapaan ajaa Porvoon Eestinmäki- ja Gammelbacka-lähiöiden kautta.
Savonlinjayhtymän kannattaisi varmaan siirtää vuorojaan pikavuorokonseptille välillä Hki-Porvoo, ehkä niin että vuoro poikkeaisi Söderkullassa tai tulevaisuudessa Sipoonlahden moottoritieasemalle.
Nykyistä 840/845/850/870-reittiä ajetaan varmaan tulevaisuudessa kokonaisuudessan vain harvoilla vuoroilla ruuhka-aikoina ja pyhä/yöliikenteenä.
Muita arvioita?
Onko siis Helsinki - Nikkilä välille vielä jatkossa kuitenkin U-linjoja (ELY:n hankkimia vuoroja)? Aika kummaa nimittäin olisi ettei Nikkilään olisi Helsingin keskustasta mitään liikennettä, mutta Söderkullaan esim. on kuitenkin Itäkeskuksesta koko päivän liikennöimiä vuoroja. Tämä menee hiukan yli käsityksen..
HSL hankkii arkiliikenteen 745 Kamppi-Nikkilä, ja ELY hankkii Porvoo-Nikkilän, muusta en ole varma. Todennäköisesti ELY hankkii myös Pornainen/Järvenpää-Nikkilän koordinoiden HSL:n kanssa. Läpimenevästa 776 Porvoo-Nikkilä-Helsinki vuorosta en tiedä miten sen käy.
Onko sinulla tai muilla tietoa, voiko HSL-hankittua yksittäistä vuoroa yhdistää jatkoreititykselle, joka on ELY-hankintaa tai vapaan kilpailun pohjalta tapahtuvaa?
HSL ei tuonut autuutta Sipoon bussiliikenteeseen uutisoi YLE Helsinki. Sipoo on tyytymätön vajaat pari vuotta kestäneeseen yhteistyöhön HSL:n kanssa. Kunnan mielestä HSL on kasvattanut liikenteen kuluja eivätkä bussipalvelut ole parantuneet samaan tahtiin. Lähinnä meillä kiikastaa kuntaosuus. Kun sovittiin yhteistoiminnasta, tavoite oli 50 prosenttia. Ensi vuoden budjetissa se on 60 prosenttia. Käytännössä tarkoittaa sitä, että verrattuna vuoteen 2012 on tapahtunut yli 125 prosentin nousu, Sipoon kunnanhallituksen puheenjohtaja Ari Oksanen tiivistää. Sipoon laskelmien mukaan kunta maksaa joukkoliikenteestä ensi vuonna yli miljoona euroa enemmän kuin pari vuotta sitten.
Ja itse YLE:n uutinen on luettavissa osoitteesta http://yle.fi/uutiset/hsl_ei_tuonut_...eeseen/6830784
Sipoolaiset tuntuivat menevän sokkona mukaan HSL:ään kuin se olisi tosiaan jokin kaiken parantava asia. Varmasti heitä on myös varoiteltukin, eikä Keravankaan maksuosuuksien hurjasta kasvusta taidettu ottaa opiksi. Ikävä kyllä, väärien päätösten tekijöitä tuskin koskaan saamme vastuuseen teoistaan.
Kyllähän se nyt uutisessakin lukee, että korvaukset ovat kasvaneet, koska matkustajamäärät ovat kasvaneet. Syytä saa siis hakea siirtymäkauden sopimusten nettokorvausperiaatteesta. Onneksi niistä päästään kohta eroon. Bruttoperiaatteella lisämatkustajista jokainen alentaa Sipoon maksuosuutta eikä nosta niin kuin nyt.
Keravallahan kustannusten nousu johtuu samasta asiasta. Nyt sekin onneksi loppuu, koska HSL ja VR sopivat viimein, että myös Keravan ja Kirkkonummen liikenne hoidetaan vuodesta 2014 alkaen bruttokorvausperiaatteella.
Jos viittaat tässä HSL:n hallituksessa olleeseen HSL:n ja VR:n väliseen aiesopimukseen, niin ymmärtääkseni se ei ole varsinkaan Keravan kannalta näin autuaallinen. H, R, Z ja T junat jäisivät edelleen käyttöperusteiseksi. Keravalaisista melko marginaalinen osa käyttää K ja N junia ja massat kulkevat nopeilla H, R ja Z junilla, joten ongelmasta tulee ratkaistua vain pieni osa. Kirkkonummella päästään jo paljon lähemmäs, mutta sielläkin Y juna tuo ikävän särön sopimukseen.
Sipoon uudesta linjastosta on eniten kuultu palautetta, että uudet sisäiset poikittaislinjat 985 ja 991/992 toimivat hyvin. Nikinmäki/Jokivarsi-Nikkiläosuus jää ilman viikonloppuliikennettä, joka harmittaa osuudella. 785-788-sarja on puhtaasi arkilinjasto. Olisiko Itä-Vantaan uudesta 2015-linjastosta apua, jos viikonloppuisin olisi Tikkurilasta tai Korsosta syöttöä Jokivarrentietä?
Samoin HSL-monopolin vuoksi Porvoo-Söderkulla on huonontunut niin, että iltaisin klo 20 ei ole enää yhteyksiä Porvoon suunnasta valtatietä 170.
HSL haluaa muokata viikonloppuliikennettä Sipoossa. Suoria vuoroja linjoilla 787K Pornainen-Nikkilä-Rautatientori ja 788K Porvoo-Nikkilä-Rautatientori esitetään la- ja su-liikennöitäviksi kun taas sisäisiä 985 ja 991-vuoroja akselilla Söderkulla-Nikkilä-Kerava harvennettaisiin. Kuvio ratkaisee myös Pornaisen ja Porvoon suunnan ongelmat viikonloppuisin kun ELY-hankinta "maaseutulinjalla" 988 Porvoo-Nikkilä-Pornainen-Järvenpää päättyy tämän kuun lopussa.
http://sipoo1.tjhosting.com/kokous/20151868-5-1.PDF