Veolia Transport Vantaan työnseisaukset keväällä 2013

Vs: Veolia Transport Vantaan ulosmarssi 3.4.2013

Oikein! Seuraavaksi, jos ei ala tapahtumaan, niin on varmasti loputkin Veoliat lakossa ja sitten loputkin hsl-liikennöitsijät..

Matkustajat on hyvät, ja käyttävät sitten taksia, junaa, metroa ja sporaa. :p Ei vaan, epäilen että ainoat firmat jotka ei tule lakkoilemaan ovat Åbergin Linja ja Tammelundin Liikenne. Perusteluna vaikka koska pieni firma ja hyvä työilmapiiri (kuuleman mukaan myös Tammelundilla)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Veolia Transport Vantaan ulosmarssi 3.4.2013

Ei vaan, epäilen että ainoat firmat jotka ei tule lakkoilemaan ovat Åbergin Linja ja Tammelundin Liikenne. Perusteluna vaikka koska pieni firma ja hyvä työilmapiiri (kuuleman mukaan myös Tammelundilla)

Omasta mielestäni olisi myös vähän hassua, jos Pohjolan Liikenne lakkoilisi. Voin toki olla väärässäkin, mutta itselläni tällainen ajatus.
 
Vs: Veolia Transport Vantaan ulosmarssi 3.4.2013

Äsken puhuivat Radio Suomen yöradiossa Veolia Espoonkin harkitsevan työtaistelutoimia.

Ei Åbergin ja Tammelundin kuljettajien lakkoilut olisi millään tavalla osoitettu heidän omille työnantajilleen, vaan he tukisivat Veolian kuljettajia päämäärässään lisäämällä Veolian johdon paineita saada sovinto aikaiseksi. Heidän takiaan myös ÅL:n ja TLL:n pyörät eivät pyörisi. En sitten tiedä miten ay aktiivista porukkaa em. pienyrityksissä on, mutta enpä haluaisi olla esim. Hämeentiellä ainoa bussi joka liikkuu arki iltapäivänä kun kaikki muut ovat lakossa :lol:
 
Vs: Veolia Transport Vantaan ulosmarssi 3.4.2013

Tämähän on nyt hyvä lakko. Ei tietoa koska päättyy ja jälleen tuli sopivan myöhään ilmoitus. Voisin kuvitella olevan varsin toimiva ja josko nyt tapahtuisi jotain asioille. Jotainhan siellä pielessä on jos reilun kuukauden sisään on 2 työnseisausta, ja tuskin työntekijäpuolen lausunnot nyt ihan tuulesta temmattuja ovat. Lakkoilu kuitenkin näkyy kaikkien osallistuvien tilipussissa ja siihen ei ryhdytä "ihan huvikseen". Ymmärrän kyllä hyvin niiden matkustajien mielipahan, mutta kuljetuspuolella tälläinen on se kaikista tehokkain keino mieltään ilmaista.
 
Vs: Veolia Transport Vantaan ulosmarssi 3.4.2013

Omasta mielestäni olisi myös vähän hassua, jos Pohjolan Liikenne lakkoilisi. Voin toki olla väärässäkin, mutta itselläni tällainen ajatus.

Tähän osin liittyen kuulin äsken jutun, kun n. 10v sitten silloinen Sta yritti väkipakolla saada muutamaa kymmentä viimeistä Akt sopimuksella työskentelevää kuljettajaa siirtymään kunnallisen tesin piiriin, eikä nämä jampat halunneet sitä ja uhkasivat työnseisauksella. Sta perui puheensa siinä kohtaa, kun silloisen Concordian ja Connexin, sekä Pohjolan kuskit olisivat ottaneet osaa myös tähän lakkoon ;) yksi kaikkien ja kaikki yhden puolesta ;)

Eikä sillä yrityksellä ole tässä niinkään väliä, kuljettajat kuuluvat (jos kuuluvat) ammattiyhdistykseen, jonka osastot tai osa osastoista osallistuvat lakkoon jos niikseen tulee. Veolialla valtaosa kuuluu Akt 009:n kuten myös Pohjolan ilmalan kaverit, Nobinalla ja Pohjolan Suomenojalla kuulutaan pääosin Akt 048:n :)
 
Vs: Veolia Transport Vantaan ulosmarssi 3.4.2013

Paitsi että ken tietää kauanko tämä kestää, jos Nykänen on yhtä kettumaisella asenteella, niin tämä tulee kestää kauemmin.. :lol:

Uutisessa luki julkaistessa ja viestiä kirjoittaessani, että lakko kestää vain tiistain. Tuo tieto pidemmälle jatkumisesta lisättiin siis myöhemmin. Mutta joka tapauksessa toivon niin kuljettajien kuin matkustajienkin puolesta, että kunnollinen ratkaisu työseisauksen lopettamiseksi löydetään mahdollisimman pian.

Åbergin Linjan mukaan linja 530 ajetaan kokonaan.
 
Vs: Veolia Transport Vantaan ulosmarssi 3.4.2013

Ottaessaan kantaa puoleen tai toiseen on hyvä muistaa, että työntekijäpuoli ei ole nostanut julkisuuteen työnantajan rikkoneen alan yleissitovaa työehtosopimusta tai lakeja. Alalla pitäisi siis vallita työrauha nykyisen työehtosopimuksen raukeamiseen saakka. Helsingin Sanomissa työntekijöiden edustaja on nostanut esiin epäkohtia viikonloppuvapaiden määrässä ja jakautumisessa, niin kutsuttujen aamu- ja iltavuorojen rytmityksessä ja yksittäisten vapaapäivien sijoittamisessa työvuorojaksoon. Työnseisauksella pyritään vaikuttamaan näihin kuljettajien mielestä työoloihin ja sosiaalisen elämän edellytyksiin vaikuttaviin epäkohtiin.

Nämä muutokset ovat tulkintani mukaan seurausta vuonna 2009 sovituista muutoksista alan työehtosopimukseen. Tuolloin sovittiin enintään kuudesta perättäisestä 24-tunnin jaksosta, joina työntekijällä voi työtä teettää. Edelleen työehtosopimuksessa säilyivät määräykset vähintään yhdestä viikonloppuvapaasta neljän viikon aikana sekä muista lepoajoista. Enintään kuuden perättäisen työpäivän rajoite käytännössä johtaa yksittäisiin arkivapaisiin ja kun suunnittelussa on huomioitava myös 48 tunnin viikkovapaa niin nk. aamu- ja iltavuorojen välillä on tehtävä vaihtoja jakson aikana.

Mietin ainakin itse kuinka perusteltu työtaistelu on suhteessa vallitsevaan sopimustilanteeseen ja työmarkkinoiden sopimusjärjestelmään.
 
Vs: Veolia Transport Vantaan ulosmarssi 3.4.2013

Hyvä ja syvällinen selostus Laurilta. Olen ainakin itse lopettanut eri alojen lakkoja uutisoitaessa asettumisen jommankumman puolelle, koska julkisuuteen annetaan näissä työtaistelutilanteissa osapuolten valikoivaa informaatiota. Todellisista taustoista ei tietoa yleensä tipu, ja neuvottelut käydään suljettujen ovien takana.

Ehkä jollakin vuosisadalla sosiaalinen media on myös näissä kokouksissa, ja kansalaiset voivat ihan omin silmin ja korvin nähdä neuvottelut, ettei tarvitse antaa "täyttä tukea" milloin millekin lähes täydellisessä tietämättömyydessä.
 
Vs: Veolia Transport Vantaan ulosmarssi 3.4.2013

Näköjään jatkuu huomennakin.

Metro.fi:n uutisesta poimittuna:

"Työnantaja vetoaa, että Vantaan Veolian bussinkuljettajat lopettaisivat työtaistelunsa. Työntekijäpuoli ei taivu, vaan bussinkuljettajat jatkavat työnseisaustaan myös keskiviikkona. Pääluottamusmies Jani Hartikan mukaan työnseisaus jatkuu, kunnes ongelmat työvuorojärjestelyissä ja henkilöstöjohtamisessa on ratkaistu."

Silmään pistää kuitenkin tämä:

"Työnantajan mukaan työntekijät saivat mahdollisuuden esittää oma työvuorokiertomalli, mutta työtekijät eivät sitä tehneet." Alkaa näyttää näin sivusta katsottuna ihme touhulta, jos annetaan mahdollisuus esittää omaa ehdotusta, mutta sitä ei haluta tehdä. Mutta myöskään en voi (niin kuin moni muukaan ei voi) tietää, mitä siellä ovien takana oikeasti on tapahtunut.

Lisäksi mainitaan että työvuorokierroista on aikaisemmin jo tehty esitys, johon on voinut aikaisemmin jo vaikuttaa, mutta ei ole mitään järkevää tullut. Tietysti pääluottamusmies Hartikka tämän kieltää vaan ovat kuulemma esittäneet aikaisemmin oman ehdotuksensa.

Alkaa vaikuttaa jo kummalliselta ainakin näin sivullisen silmiin tämä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Veolia Transport Vantaan ulosmarssi 3.4.2013

Tässä Veolian koko lehdistötiedote:
Veolia Transport Vantaa Oy:n pitkään jatkuneiden erimielisyyksien syyksi on ilmoitettu työvuorokierrot ja epäluottamus yrityksen johtoon.

Työvuoromuutosten taustalla on Veolia Transport Vantaan luottamusmiehen tekemä ilmoitus AKT:hen koskien työaikarikkomuksia. Tämän seurauksena AKT on tehnyt 8.2.2013 valvontakehotuksen Autoliikenteen Työnantajaliittoon (ALT). Veolia Transport Vantaa Oy myönsi tapahtuneet rikkeet, jotka eivät kuitenkaan olleet suunnitelmallisia.

Nykyisin käytössä olevissa työvuorokierroissa henkilöresurssit eivät kohtaa tuotannon tarpeita aiheuttaen yksittäisille viikonpäiville haasteita ja resurssipulaa. Työnantaja ryhtyi valvontakehotuksen saatuaan korjaaviin toimenpiteisiin ongelmien minimoimiseksi.

Työnantaja kutsui työsopimuslain mukaisesti YT-kokouksen koolle ratkaistakseen havaitun ongelman. Kokouksessa työnantaja esitteli työvuorokiertomallin, joka oli otettu jo aikaisemmin käyttöön yhtiön Hakunilan varikolla ja on tällä hetkellä käytössä myös konsernin Helsingin toimipisteissä. Työntekijöille annettiin kaksi viikkoa aikaa tutustua työvuorokiertoihin sekä tuoda vaihtoehtoisesti oman ratkaisumallinsa arvioitavaksi seuraavaan kokoukseen. Valitettavasti työntekijöillä ei ollut mitään konkreettista ja toteuttamiskelpoista ehdotusta. Näin ollen työnantaja päätti siirtymisestä esittämäänsä malliin ja seurantakokouksen järjestämisestä syksyllä 2013.

Olemassa oleviin työvuorokiertoihin liittyi tuotannollisten haasteiden lisäksi myös työntekijöiden terveyteen liittyviä ongelmia, joita käsiteltiin työsuojelutoimikunnassa keväällä 2012. Työnantaja oli havainnut, että nimenomaan viikonlopputöitä tekevät kuljettajat sairastivat muita huomattavasti enemmän. Esittämällään työvuorokierrolla työnantaja pyrkii tasoittamaan tuotannon suunnittelua, keventämään havaittuja terveydellisiä kuormitustekijöitä sekä tuomaan läpinäkyvyyttä työvuorosuunnitteluun. Sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä huomioidaan mahdollisuuksien mukaan ja perheellisten on edelleenkin mahdollista työskennellä pelkästään arkisin saaden viikonloput vapaaksi.

Epäluottamusta työnantajaa kohtaan on henkilöstön toimesta tuotu esiin useaan otteeseen kuluneen vuoden aikana. Työntekijät ovat esittäneet työnantajan epäasialliseksi käyttäytymiseksi muun muassa kahden työsuhteen päättämistä, joista toinen liittyi kuljettajan kavaltamaan pohjakassaan ja toinen kuljettajan alaikäiseen matkustajaan koskevaan häirintätapaukseen. Jälkimmäisen työsuhteen päättämisen käsittely on kesken Työtuomioistuimessa.

Työntekijöiden edustajien mielestä myös asiakaspalautteiden ja tapahtuneiden liikennevahinkojen käsitteleminen työntekijöiden kanssa koetaan ikäväksi ja huonoksi henkilöstöjohtamiseksi.

Työnantaja on järjestänyt työntekijöiden edustajille säännöllisesti mahdollisuuden tuoda esiin havaitsemiaan ongelmiaan, mutta työntekijöiden edustajat eivät ole halunneet käyttää näitä mahdollisuuksia.

Työnantaja näkee tilanteen erittäin hankalaksi. Työntekijöiden edustajat yrittävät toiminnallaan rajoittaa työsopimuslain ja työehtosopimuksen mukaan työnantajalle kuuluvia valvontavelvollisuuksia sekä työnjohto-oikeuksia.

Työnantaja kehottaa työntekijöitä kunnioittamaan voimassaolevaa työehtosopimusta ja lopettamaan laittomat mielenilmaukset välittömästi.

Pahoittelemme asiakkaille aiheutuvaa haittaa.

___________________
Janne Vihavainen
toimitusjohtaja
Veolia Yhtiöt
 
Vs: Veolia Transport Vantaan ulosmarssi 3.4.2013

Epäluottamusta työnantajaa kohtaan on henkilöstön toimesta tuotu esiin useaan otteeseen kuluneen vuoden aikana. Työntekijät ovat esittäneet työnantajan epäasialliseksi käyttäytymiseksi muun muassa kahden työsuhteen päättämistä, joista toinen liittyi kuljettajan kavaltamaan pohjakassaan ja toinen kuljettajan alaikäiseen matkustajaan koskevaan häirintätapaukseen. Jälkimmäisen työsuhteen päättämisen käsittely on kesken Työtuomioistuimessa.

Ensimmäinen tapaus lienee tämä http://www.oikeus.fi/tyotuomioistuin/60250.htm Toisesta tapauksesta ei liene julkisuudessa muuta tietoa kuin mitä AKT:n lehdessä kerrotaan http://www.digipaper.fi/akt/111207/ "Poliisitutkinnassa todettiin ettei mitään väitettyä tapahtunut"
 
Vs: Veolia Transport Vantaan ulosmarssi 3.4.2013


työtuomioistuimen tuomiosta sanoi:
Sitten B soitti puhelun, jonka jälkeen hän ilmoitti A:lle tämän saavan lopputilin. A ei ymmärtä*nyt, mitä B tarkoitti. B näytti tämän jälkeen A:lle lakikirjaa ja pyysi luke*maan jonkin kohdan laista. A yritti lukea ja sanoi sitten, ettei ymmärrä.

Kyllä moni asia hoituisi yksinkertaisemmin, jos työnantajalla ja työntekijällä olisi yhteinen kieli jolla kommunikoida.
 
Vs: Veolia Transport Vantaan ulosmarssi 3.4.2013

Noniin, löytyihän täältä viestiketjun hänniltä asiaakin. Epäilin jo parin sivun jälkeen, että onko aiheena "Zige94 vastaan muu maailma" vai kuitenkin Veolia.

Työntekijöiden edustajien mielestä myös asiakaspalautteiden ja tapahtuneiden liikennevahinkojen käsitteleminen työntekijöiden kanssa koetaan ikäväksi ja huonoksi henkilöstöjohtamiseksi.

Jo pelkästään työntekijän oikeusturvan vuoksi on tärkeätä, että asiakaspalautteet ja liikennevahingot käsitellään, mikäli ne antavat aihetta. Tämän pitäisi olla selvää liitollekin. Asiakaspalautteena tulee yrityksille sellaisia huuhaaväitteitä, että oksat pois. Jos joku kokee vääränä sen, että asiat käsitellään ja niihin saadaan järkeä, niin ihmettelen kyllä suuresti.

Kaiken kaikkiaan näistä ulosmarsseista on saanut todella epäselvän käsityksen, aivan kuin ongelmaa ei oikeasti olisikaan tai sitten molemmat osapuolet haluavat julkisuudessa olla mahdollisimman vaiti siitä. On siis vaikeata osoittaa ymmärrystä asiassa, vaikka aihettaa voisi ollakin. Tästä syystä kannattaa aina tällaisissa tilanteissa pelata avoimin kortein, jotta suuri yleisö voisi osoittaa ymmärrystä asialle, mikäli aihetta on.
 
Takaisin
Ylös