Tässä Metron uutinen, missä kerrotaan samasta asiasta laajemmin.
Kuljettajien mitta täyttyi: Ulosmarssista haittaa keskiviikon bussimatkustajille (Veolia Transport Vantaa)
Alunperin kirjoittanut IltaSanomat
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 02.04.2013 kello 21:14. Syy: jaettu omaksi ketjukseen
Tässä Metron uutinen, missä kerrotaan samasta asiasta laajemmin.
Mun mielestä näin lyhyellä varoitusajalla ilmoitettu laajamittainen työnseisaus ei kertakaikkiaan ole hyväksyttävää! Kyllä pitäisi ainakin vuorokausi aikaisemmin ilmoittaa tällaisesta jotta matkustajia ehdittäisiin edes jotenkin informoimaan tilanteesta. Huomisaamuna on suuri joukko matkustajia ihmeissään että miten pääsee töihin tai kouluun! Työnseisaus koskettaa eniten poikittaisia yhteyksiä jotka ovat lähes täysin veolian hallussa, Myöskään Lentoasema-Tikkurila-Hakunila-Mellunmäki yhteydet eivät toimi. Itse pystyn onneksi käyttämään korvaavina yhteyksinä linjoja v50, 363 ja 535.
Viimeisin muokkaaja aki; 02.04.2013 kello 21:46.
Nuo v61 ja v62 linjat ajetaan varmasti, keinolla millä hyvänsä. Ehkä harvennetulla vuorovälillä mutta oon varma että nuo on mm. yksiä tärkeimmistä linjoista ja Veolian listalla siellä kärkipäässä. Täyttä kyllä tulee olemaan niillä vuoroilla mitkä mahdollisesti ajetaan, joten niiden varaan ei kannata jättää...
Jep, mutta ei varmasti riitä porukkaa noille kaikille.. Varmaan yritetään jotkut vuorot ajaa, tyyliin esim. v53:lta joka kolmas vuoro tms. niin että linjalla on 1-2autoa... v61 on mun mielestä kuitenkin sellanen linja että se pitää yrittää pitää pystyssä, vaikka sitten toisen firman työntekijöiden voimin. Se on kuitenkin pääradan kaukojunien matkustajille se yhteys Lentokentälle, VR myy junalippujensa ohella liityntälipun joka kelpaa mm. tuohon Lentokenttä bussiin. Saa nähdä mitä HSL tekee... En tiedä näitä sopimusasioita, joku osaa varmaan kertoa, voiko HSL antaa vaikka huomiseksi v61:n vuorot toiselle liikennöitsijälle, esim. Nobina? Tai osan vuoroista? Nobinan näkisin hyvin kykeneväksi ajaa osan v61:n vuoroista (varikko lähellä, autoja löytyy ja jossei niin lainataan Veolian autoja).
Jos tilanne hoidettaisiin vaikka "toisen firman työntekijöiden voimin", niin miten se edistäisi Veolia Vantaan tulehtuneen työilmapiirin kuntoon saattamista ja puhumattakaan ta:n sanelupolitiikkaan puuttumisesta? Suurin osa näistä ko firman ongelmista johtuu kuitenkin siitä miten ta hoitaa omaa osuuttaan. Kuten esim kaluston kunnossapito...
Mutta en nyt tähän keskittynytkään, vaan siihen että HSL:n on pakko yrittää tärkeimmät yhteydet jotenkin hoitaa vaikka Veolian kuljettajat lakkoilisi. Eiväthän he HSL:lle tai matkustajille lakkoile, vaan työnantajalleen (vai pitikö käyttää sanaa ulosmarssi).
Varmasti Nobinalta löytyy jonkun verran kuljettajia joita olisi mahdollista saada lisätöihin.
Tottakai HSL yrittää hoitaa liikenteen mahdollisimman hyvin ilman että vaikuttaa matkustajien arkeen. Kaikkeen eivät sentään pysty. Ja spekuloin tässä vain, jos sun mielestä niin ei voi eikä saa tehdä niin fine. Oletkin bussikuski joten sua tuskin tippaakaa kiinnostaa matkustajat.
Ei työnantaja voi pakottaa ketään töihin, voi kysellä että kiinnostaako tulla, joten ei siinä mitkänä vuorokausi ja viikkolevot mene jos kuljettaja ITSE SUOSTUU.
Tuota, vuorokaudessa on 24 tuntia, viikossa 168. Työaika kuljettajalla on 40h/vko eli 2 viikossa 80 tuntia. Työnantajan velvollisuus on valvoa että vuorokausilepo toteutuu ja viikkolepo myös.
Kyllähän tuossa viikkolepo vähenee jos käy ajamassa tuollaisen lisävuoron. Laskit sen ihan miten päin vaan.