Veolia Transport Vantaan työnseisaukset keväällä 2013

Vs: Havaintoja HSL-alueelta - huhtikuu 2013

Tuota, vuorokaudessa on 24 tuntia, viikossa 168. Työaika kuljettajalla on 40h/vko eli 2 viikossa 80 tuntia. Työnantajan velvollisuus on valvoa että vuorokausilepo toteutuu ja viikkolepo myös.
Kyllähän tuossa viikkolepo vähenee jos käy ajamassa tuollaisen lisävuoron. Laskit sen ihan miten päin vaan.

Niin ja kaikilla vai on 40h/vko tai edes lähelle sitä? Ok, sovitaan sitten niin kun herra Duracell näin sanoo, eli ei ole mitenkään missään nimessä mahdollista. Ei edes silloinkaan ollut kun Nobina ajeli metron korvauslinjoja ihan samoilla määrin kuljettajia mitä normaalistikkin on ilman että vähensivät toisilta linjoilla liikennettä. Aika jännä juttu, tai sitten sulla on varmaan tähänkin jokin selitys? En kyllä usko että jokaikisellä kuljettajalla on 40h/vko eli 80h/2vko. Tietenkään ei lakisääteisiä työaikoja ylitetä, mutta en ihan usko että kaikilla on se 40h viikossa, tiedän jo muutaman tutun jolla ei ole..
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - huhtikuu 2013

esim. Nobina? Tai osan vuoroista? Nobinan näkisin hyvin kykeneväksi ajaa osan v61:n vuoroista

Ajatellaan näin, kuinka moni Nobinan kuski osaa v61:sen? Varsinkaan näin lyhyellä varoitusajalla?
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - huhtikuu 2013

Ajatellaan näin, kuinka moni Nobinan kuski osaa v61:sen? Varsinkaan näin lyhyellä varoitusajalla?

Ei olisi ensimmäinen kerta kun kuljettaja saa kartan käteen ja "mene ajamaan". Mutta nämä olivatkin "jossittelua" tosin joku taisi ottaa kovin tosissaan tämän.. :smile:
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - huhtikuu 2013

Niin ja kaikilla vai on 40h/vko tai edes lähelle sitä? Ok, sovitaan sitten niin kun herra Duracell näin sanoo, eli ei ole mitenkään missään nimessä mahdollista. Ei edes silloinkaan ollut kun Nobina ajeli metron korvauslinjoja ihan samoilla määrin kuljettajia mitä normaalistikkin on ilman että vähensivät toisilta linjoilla liikennettä. Aika jännä juttu, tai sitten sulla on varmaan tähänkin jokin selitys?
Metron korvauslinjaa on ajettu pääsääntöisesti viikonloppuisin ja joka firmalla on vähemmän ajoa viikonloppuisin. Se viikko mitä ajettiin kesällä metron korvausta, toteutettiin loma aikaan jolloin todennäköisesti lomia on suunniteltu eritavalla ja näin saatu henkilöstö riittämään. Todennäköisesti varamiehille on löytynyt ko aikana töitä eikä ole tarvinnut käkkiä varkolla. Muistelen että metroa korvaavaa liikennettä ajoi useampi firma jolloin yhden firman henkilöstö riitti paremmin omiin reitteihin. Saikkuihin ei tuolloin liikoja taidettu varautua.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - huhtikuu 2013

Metron korvauslinjaa on ajettu pääsääntöisesti viikonloppuisin ja joka firmalla on vähemmän ajoa viikonloppuisin. Se viikko mitä ajettiin kesällä metron korvausta, toteutettiin loma aikaan jolloin todennäköisesti lomia on suunniteltu eritavalla ja näin saatu henkilöstö riittämään. Todennäköisesti varamiehille on löytynyt ko aikana töitä eikä ole tarvinnut käkkiä varkolla. Muistelen että metroa korvaavaa liikennettä ajoi useampi firma jolloin yhden firman henkilöstö riitti paremmin omiin reitteihin. Saikkuihin ei tuolloin liikoja taidettu varautua.

No mutta eiköhän esim. mahdollisesti jos nnäin nyt kävisi niin Nobinalta löydy tarvittava määrä kuskeja, niitä tuskin paljoa tarvisi. Varmasti tiedetään ettie Nobina, HelB tai mikään muukaan niitä tule ajamaan...
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - huhtikuu 2013

Muistelen että metroa korvaavaa liikennettä ajoi useampi firma

Tiedän erään joka ajaa HelBillä mutta ajoi loma-aikanaan silloin Nobinalla tuota metrokorvausta, tietenkin hyvällä rahallisella korvauksella. :D

Kun tuli puhetta että joitain lähtöjä voidaan ajaa esimies-voimin, mutta kun noita linjoja on 29 kappaletta, ja autoja 3-4 per. linja keskimäärin, niin esimiehiä pitäisi olla silloin jo aikamoinen määrä että edes osa saadaan ajettua.. :lol:
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - huhtikuu 2013

Jep, mutta ei varmasti riitä porukkaa noille kaikille.. Varmaan yritetään jotkut vuorot ajaa, tyyliin esim. v53:lta joka kolmas vuoro tms. niin että linjalla on 1-2autoa... v61 on mun mielestä kuitenkin sellanen linja että se pitää yrittää pitää pystyssä, vaikka sitten toisen firman työntekijöiden voimin. Se on kuitenkin pääradan kaukojunien matkustajille se yhteys Lentokentälle, VR myy junalippujensa ohella liityntälipun joka kelpaa mm. tuohon Lentokenttä bussiin. Saa nähdä mitä HSL tekee... En tiedä näitä sopimusasioita, joku osaa varmaan kertoa, voiko HSL antaa vaikka huomiseksi v61:n vuorot toiselle liikennöitsijälle, esim. Nobina? Tai osan vuoroista? Nobinan näkisin hyvin kykeneväksi ajaa osan v61:n vuoroista (varikko lähellä, autoja löytyy ja jossei niin lainataan Veolian autoja).

keskustasta lähtee kuitenkin 615, finskin omakin kulkee. Keskustaan siis.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - huhtikuu 2013

keskustasta lähtee kuitenkin 615, finskin omakin kulkee. Keskustaan siis.

Ei tuossa ole mitään järkeä, eka Tikkurilasta 15-20minuuttia Rautatientorille/Elielinaukiolle, odotusaika n. 10min max ja sitten Elielinaukio/Rautatientori-Lentokenttä 40-50min/+ mahdolliset ruuhkat, se tulee olemaan todella hidasta tolla tavalla.

Tilausajo-liikennettä välille Tikkurila-Lentokenttä ja Veolia maksaa viulut, tai sitten esimiehet töihin v61, samoin v51.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - huhtikuu 2013

keskustasta lähtee kuitenkin 615, finskin omakin kulkee. Keskustaan siis.

Ihanko oikeasti? En tiennytkään sitä... Meneppä kertomaan se kaikilla kaukojunien sekä lähiliikenteen matkustajille jotka ovat matkalla Lentokentälle... v61(V) palvelee juuri näitä matkustajia ja taitaa olla tärkein Tikkurilan liityntäyhteys. Niin ja esim. VR:n myymät liityntäliput ei kelpaa Finnair-busseissa, ainoastaan 61/615/620.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - huhtikuu 2013

v61 on mun mielestä kuitenkin sellanen linja että se pitää yrittää pitää pystyssä, vaikka sitten toisen firman työntekijöiden voimin.

Käytännössä on täysin mahdotonta, että työtaisteluissa voisi käyttää muiden firmojen työntekijöitä, so. lakonmurtajia. Melko varmasti sen jälkeen olisi koko AKT lakossa.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - huhtikuu 2013

Käytännössä on täysin mahdotonta, että työtaisteluissa voisi käyttää muiden firmojen työntekijöitä, so. lakonmurtajia. Melko varmasti sen jälkeen olisi koko AKT lakossa.

Okei, kiitos Elmo sulle. Tämä oli se vastaus mitä odotin. Tämän vuoksi siis ei kannata käyttää muiden firmojen työntekijöitä, pahentaisi tilannetta.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - huhtikuu 2013

Tämän vuoksi siis ei kannata käyttää muiden firmojen työntekijöitä, pahentaisi tilannetta.

Liittoon kuulumattomia tai muihin liittoihin kuuluvia (oliko HelBillä vielä KTV:läisiä; mutta tähänhän esimiestenkin ajot perustuvat) periaatteessa kai voisi käyttää, mutta en tosiaan tiedä, miten järkevä muuvi se yritykseltä olisi. Työnseisauksissa niitä nyt ei ehdittäisi värvätäkään, ja pitkässä laillisessa lakossa liitto kyllä melko varmasti yrittäisi vastata laajentamalla lakkoa. Mutta vähän nyt ehkä liikun sameilla vesillä, en ole työtaistelujen periaatteisiin mitenkään perehtynyt.

Niin tärkeä v61 ei taida olla, että sitä hätätyönä pitäisi ajaa...
 
Vs: Veolia Transport Vantaan ulosmarssi 3.4.2013

Mikäköhän järki siinä on, että jokainen peruttu lähtö pitää ilmoittaa erikseen? Nyt on nimittäin Poikkeusinfo jumissa, ja sähköpostiin on tullut poikkeustiedotteita jo lähemmäs 900, ja lisää tulee.

Työnseisaus vaikuttaa myös Espooseen, linjan 530 Veolian vuorot kun on peruttu.
 
Takaisin
Ylös