On toki, mutta näin lyhyellä varoitusajalla ei työnantajakaan kauheasti ehdi poikkeusjärjestelyjä tekemään. He menettävät rahaa, eli lakko toimii niin kuin sen pitääkin. Autot seisovat, rahaa ei tule ja HSL sakottaa päälle. Homma toimii niikön pitääkin. Sijaiskärsijänä toimii matkustajat, mutta näin se vaan menee matkustajien kuljetuksessa ja taksifirmat tekevät ison tilin tänään kun mennään pirssillä Leppäkorvesta Tiksiin taksilla. Eli miksei lakkoa oltaisi voitu aikaisemmin ilmoittaa, koska se ei olisi toiminut toivotulla tavalla. Näinhän lakon juuri kuuluukin mennä.
Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.
Mulla ei ole mitään kuljettajien lakkoilua vastaan, mutta olisi silti reilua matkustajia kohtaan ilmoittaa näin laajamittaisesta työtaistelutoimesta vaikkakin juuri vuorokautta aiemmin. Nythän matkustajille ei käytännössä annettu juurikaan mahdollisuutta suunnitella vaihtoehtoisia reittivalintoja. Matkustajat tietysti joutuvat sijaiskärsijöiksi jokatapauksessa, mutta olisi silti reilua antaa hieman aikaa miettiä miten työ -tai koulumatkan järjestää. Nyt aika moni matkustaja myöhästyi aamulla töistä tai koulusta kun sitä bussia ei ikinä tullutkaan.
Usko on eri asia kuin fakta. Tässä sinulle hieman luettavaa:
Linja-autohenkilökunnan työehtosopimus 2012-2014
Sieltä lainaus oleellisesta kohdasta:
"III TYÖAIKAMÄÄRÄYKSET - 8 - 9 §
Säännöllinen työaika 1. 2. 3. 4. 5.
Säännöllinen työaika on 80 tuntia 2-viikkojaksossa. Työaikalain moottoriajoneuvon kuljettajia koskevia vuorokautisia enimmäistyöaikoja ja lepoaikoja ei sovelleta tämän työehtosopimuksen soveltamispiirissä. Vuorokautista enimmäistyöaikaa rajoittavat tämän työehtosopimuksen vuorokautista lepoaikaa ja taukoja koskevat määräykset."
Joukkoliikenneharrastaja
Autolla pääseekin hyvin; tänään aamuruuhkassa 1h 6min reitti Konala (Riukukuja)-Itäkeskus-Roihuvuori-Meilahti-Pasilan asema-Konala (Riukukuja). Mikään HSL-alueen nykyinen joukkoliikennemuoto ei pystä tähän suoritukseen.
---------- Viestit yhdistetty klo 0:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 0:24 ----------
Kyllä minä ymmärsin.
Jos vakituisilla kuljettajilla ei tule tuota 80h / 2vk täyteen, niin silti heille pitää maksaa sen mukaisesti minimipalkka. Siksi bussiyhtiöissä työvuorolistat suunnitellaan niin, että kaikilla kuljettajilla tuo 80 h tulee täyteen mahdollisimman tarkkaan (tätä varten on olemassa erityisiä työvuorosuunnitteluun tarkoitettuja tietokoneohjelmia). Jos siis vakinaisella, täyspäiväisellä kuljettajalla työaika kahdessa viikossa on jotain muuta kuin tämä 80 tuntia, kyseessä on työehtosopimuksen sopimusrikkomus ja sellaista ei ainakaan järjestäytynyt kuljettaja voi sallia.
Osa-aikaiset kuljettajat ovat asia erikseen ja heille maksetaan tehtyjen tuntien mukaan.
Joukkoliikenneharrastaja
No jäihän siihen tuntitolkulla aikaa hakea eri vaihtoehtoja. Taksi, henkilöauto, kimppakyyti, kävely, fillarointi ja vaihtoehtoiset julkiset reitit. HSL julkaisi matkustajille listankin vaihtoehtoisista liikkumisvälineistä. Kun se illalla julkaistiin niin hyvin jäi aikaa. Mummojen palvelulinjat ajoivat tietääkseni normaalisti, joten ei heillekkään isoa vahinkoa tullut. Reilua olisi vaan tajuta pikkuhiljaa, että koko lakosta olisi tullut pannukakku jos se oltaisiin vaikka 3 viikkoa etukäteen ilmoitettu..
Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.
Eihän siitä ylinopeudenkaan ajamisesta mitään tulisi, jos lakeja noudattaisi.
Haluan kuolla unessa, kuten isäni - En kirkuen, kuten hänen matkustajansa.
Suomen laki sanoo asiasta kuitenkin näin (lähde http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1962/19620420):
7 § (29.5.2009/354)
Työnseisaukseen tai sen laajentamiseen taikka sellaisen toimeenpanemiseen ei saa työriidan vuoksi ryhtyä, ellei viimeistään kahta viikkoa sitä ennen ole toimitettu valtakunnansovittelijan toimistoon ja vastapuolelle kirjallista ilmoitusta, jossa aiotun työnseisauksen tai sen laajentamisen syyt, alkamishetki ja laajuus on mainittu.
Mikäli toimintapäivä olisi ollut laajamittainen, olisi kaikki AKTläiset olleet lakossa pääkaupunkiseudulla. Tästä pois ainoastaan JHL:n jäsenet HelB:llä.
Tästä toimintapäivästä en tiennyt edes minä vaikka istun AKT:n osasto 009:n toimikunnassa. Olin ihan yhtälailla median varassa asiasta. Toki heti mediatiedotteiden julkitulon jälkeen sain muualta täsmällistä tietoa syistä.
Yleisesti ottaen voisin kysyä että missä lakossa ei ole sijaiskärsijöitä? Aina joku kärsii. Lentäjien lakossa matkustajat kärsii sama on veturimiesten lakossa, konnareiden suhteen sama homma. Kaupan lakossa asiakas kärsii. Lääkärien lakossa potilaat kärsii.
Jos Eduskunta menisi lakkoon niin sillä olisi varmaan pienin mahdollinen sijaiskärsijöiden joukko.
Uutta seuraa
HS: Vantaan bussiliikennettä uhkaa kaaos - kuljettajat jäävät taas pois töistä
http://hs.fi/a1368413263644
HS:n uutisessa puhutaan 150 vuoron ajamatta jäämisestä, kun Metron uutisessa taas 150 auton jäämisestä seisomaan. Metron uutisessa lienee oikeampaa tietoa, kun työnseisaus tulee olemaan samansuuruinen edellisen kanssa.
Oikein! Seuraavaksi, jos ei ala tapahtumaan, niin on varmasti loputkin Veoliat lakossa ja sitten loputkin hsl-liikennöitsijät..Alunperin kirjoittanut metro.fi
Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta