Havaintoja PK-seudulta - helmikuu 2006

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Helsinki 6.2

15A: CBF 176 (Ikarus E94)
65A: HelB 9604 (Carrus City L teli Scania L113TLL) Kokopäivävuorossa
66: HelB 9803 ja 9804 (Carrus City L teli)
69: HelB 310 ja 311 (Lahti Scala)
72: CBF 196 (Ikarus E94 teli)
213: WL 54 (ex CBF Carrus City L)
261: CBF 186 (Ikarus E94 teli)
522: HelB 240 (Lahti Scala)
 
Ja #5017 ajeli linjalla h67X linjanumero piirreltynä aaneloselle aamuruuhkassa 07.02.06.
 
a__m sanoi:
Ja #5017 ajeli linjalla h67X linjanumero piirreltynä aaneloselle aamuruuhkassa 07.02.06.
Mielestäni korkea Fifty sopisi ihan vakiautoksi linjalle 67X koska kyseessä on pitkä moottoritielinja, oikeastaan muille Helsingin sisäisille linjoille tuo malli ei sovi. Toisaalta Fiftyjä voisi käyttää hyvin esim. linjojen 121-122 ruuhkavuoroissa sekä Vantaalla linjalla 740 tai linjan 611 korkeissa vuoroissa. Olisihan noilla vielä vuosia jäljellä joten ne voisi hyvin varustaa Buscomeilla vaikka enimmäkseen ovatkin tilurissa, kuitenkin näyttävät olevan vara-autoina linjaliikenteessä varsinkin talven pakkasilla.
 
Kyllä, olisivat varmasti mukavampia (joskin eivät läheskään yhtä nostalgisia) esim. juuri noilla linjoilla 611 ja 740 nähtävien K202:n sijaan.
 
Helsinki 7.2

65A: HelB 9936 (ex STA 156 Ikarus E94 teli)
66A: HelB 604 (MAN Lion's City LL)
69: HelB 310 (Lahti Scala)
72: CBF 183 ja 194 (Ikarus E94 teli)

Vantaa 7.2

61: Cx 582 (Säffle System 2000) Kokopäivävuorossa
611Z: HelB 102 (Carrus City L teli)
730 ja 741: HelB 9811 (Carrus City L teli)
 
aki sanoi:
Olisihan noilla [HelB Fifty] vielä vuosia jäljellä joten ne voisi hyvin varustaa Buscomeilla vaikka enimmäkseen ovatkin tilurissa, kuitenkin näyttävät olevan vara-autoina linjaliikenteessä varsinkin talven pakkasilla.
Sorry offtopic, mutta miten toimitaan tuollaisissa tilanteissa, joissa normaalille linjalle joudutaan sijoittamaan bussi, jossa ei ole ollenkaan matkakortin lukulaitetta? Itse matkustin eilen v50:llä Ikaruksessa, jonka Buscomi oli rikki, ja näin ollen kaikki matkakorttia käyttäneet pääsivät matkustamaan ilmaiseksi. Ilmeisesti sama käytäntö muulloinkin, kun lukijalaitetta ei ole tai se ei ole käytössä?
 
Helsinki 07.02.2006

Pohjolan liikenteen #835 (Wiima K202) ajeli linjaa h50 Kurvissa Sörnäisiin päin hieman ennen klo 20.
 
Anttihav sanoi:
Itse matkustin eilen v50:llä Ikaruksessa, jonka Buscomi oli rikki, ja näin ollen kaikki matkakorttia käyttäneet pääsivät matkustamaan ilmaiseksi. Ilmeisesti sama käytäntö muulloinkin, kun lukijalaitetta ei ole tai se ei ole käytössä?
  • Jos matkustajien käyttöön tarkoitettu kortinlukija on rikki, käytetään varalaitteena kuljettajan lipunmyyntilaitetta.
  • Jos kuljettajan myyntilaite on rikki, ei myydä paperisia lippuja, mutta matkakortit voi tietenkin leimata normaalisti.
  • Jos molemmat laitteet ovat rikki, kaikki pääsevät matkustamaan maksutta.
Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen palvelu- ja myyntiohje 2006 kertoo myös, että vikaantunut laite (tai koko auto) on vaihdettava tiettyjen aikojen puitteissa toimivaan.

Muutaman kerran olen joutunut ensimmäisenä mainittuun tilanteeseen, ja todennut, että se on melkoisen hidasta. Ensinnäkin kuljettajan myyntilaite lukee ja kirjoittaa matkakortille hitaammin kuin kortinlukija, ja toisekseen asian selvittämiseen matkustajille kuluu aikaa. Linjalla 345 homma vielä toimi, kun matkustajia ei ollut auton täydeltä, mutta 18:lla jäi aika pahasti aikataulusta jälkeen.
 
a__m sanoi:
Helsinki 07.02.2006

Pohjolan liikenteen #835 (Wiima K202) ajeli linjaa h50 Kurvissa Sörnäisiin päin hieman ennen klo 20.
Juu, siellähän se ajeli erittäin ulisevan vaihdelaatikkonsa säestämänä jonkun matalalattiaisen bussin tilalla kokopäivävuorossa.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös