Havaintoja PK-seudulta - tammikuu 2006

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Pari Fifty-havaintoa lisää tältä aamulta:
HelB 5018 / h63
HelB 5019 / 206
 
Camo Lissabone sanoi:
Mie sain viestin, että olis eilisaamuna ollut 512A/HelB5002, Volvo B10M65/Wiima M-303 vm.1984. AUA-302. :D
Niin minäkin kuulin että tuommoinen autovanhus olisi kyseisellä linjalla ollut, kyllä hieman vaikea kuvitella mutta toisaalta HelB hävisi kyseisen linjan joten kai se on sama mitä autoja vara-kalustona enää käyttää. Taisi olla vuoden -93 lahtikkojen myyminen ennenaikaista kun ei näytä kalustoa muutenkaan riittävän. Onkohan kalustotilanne vara-autojen suhteen yhtä huono HelBin muilla varikoilla vai koskeeko tämä vain Ruhaa.
 
aki sanoi:
Onkohan kalustotilanne vara-autojen suhteen yhtä huono HelBin muilla varikoilla vai koskeeko tämä vain Ruhaa.
HelB:llä on kuuleman mukaan juuri nyt poikkeuksellisen paljon autoja rikki yhtäaikaa, eli 50xx-sarjan näkyminen linjaliikenteessä johtunee siitä. Parempi tuokin minusta kuin se, että vuoro jää kokonaan ajamatta.
 
Ti 24.1. Espoo

HELB #9542 (Volvo B10BLE Carrus City L) / 248:n kokopäiväsessä
HELB #9856 (Volvo B10BLE Ikarus E94) / 248 (9311:sen tilalla)
 
TEP70 sanoi:
HelB:llä on kuuleman mukaan juuri nyt poikkeuksellisen paljon autoja rikki yhtäaikaa, eli 50xx-sarjan näkyminen linjaliikenteessä johtunee siitä.
Niinpä niin, viime kevätkauden samalla verukkeella ajelivat jo poistoon tuomitut 90-laatikot, sitä edellisenä syksynä HKL-BL:llä oli STA:lta vuokralla 9137 - 9141 ja 9412 - 9416, sitä edellisenä keväänä HKL-BL:n linjoilla ajeli muita STA:n autoja... Poikkeus tuntuu tässä tapauksessa olevan enemmänkin sääntö.
 
helsinki 24.1

n. klo 17.00 ajeli kampin terminaalista pois STA 5019 kilvitettynä linjalle 120, oli ilmeisesti menossa ruhaan.
 
Helsinki 24.1

75: HelB 9645 (ex STA 140 Carrus City) Kokopäivävuorossa
122A: STA 5021(ex STA 324 Carrus Fifty) Iltaruuhkassa kunnon seutubussi :D
 
Pera sanoi:
Helsinki 24.1

75: HelB 9645 (ex STA 140 Carrus City) Kokopäivävuorossa
122A: STA 5021(ex STA 324 Carrus Fifty) Iltaruuhkassa kunnon seutubussi :D
Huomattavasti parempi sijoitus tuo 122A kuin aamuinen h66A
 
Tämä kysymys ei liity aiheseen (vaikka olenkin itse sen perustanut), niin millaisia sanktioita HELB saa YTV:ltä kun se ajattaa matalalattialinjoilla korkeaa (yli-ikäistä) kalustoa ilman rahastuslaitteita tai Buscomia?
 
Oletettavasti kuitenkin pienempää kuin jättäisi kokonaan ajamatta.
 
Niissä tarjouspyynnöissä mitä olen lukenut on ollut vain sanktiot ominaisuuksiltaan huonommalla bussilla ajamisesta (10% sakko) ja ajamatta jättämisestä (liikennöintikorvausta ei makseta ja lisäksi 100% sakko). Ei ole määritelty tarkemmin, onko esim. kokonaan vaatimusten vastainen kalusto (kuten Fiftyt ovat Helsingin sisäisillä linjoilla), yli-ikäinen kalusto tai liian pieni kalusto (maanantaiaamuna oli palvelulinjakalustoakin normaaliliikenteessä) ominaisuuksiltaan huonompaa vai tulkitaanko niillä ajaminen ajamatta jättämiseksi. Myös rahastuslaitteiden puute voitaisiin tulkita ajamatta jättämiseksi, koska sopimuksissa edellytetään että busseissa on rahastuslaitteet.

Loppujen lopuksi sakkojen määrä jää siis HKL:n ja YTV:n tulkittavaksi (ja jos tulkinta ei miellytä HelBiä, niin asiasta voidaan mennä vaikka oikeuteen). Siinä saattaa vaikka käydä niin, että tilaajat eivät jaksa pähkäillä koko asiaa vaan antavat vaan koko jutun olla ilman sakkoja.
 
Joku HelBin uusista scaloista oli tänään eksynyt 453:lle. Numeroa en kuitenkaan ehtinyt havaitsemaan.
 
JT sanoi:
Ti 24.1. Espoo

HELB #9856 (Volvo B10BLE Ikarus E94) / 248 (9311:sen tilalla)
Ke 25.1.

Tänään näissä osapäivävuoroissa oli aamulla #9805 (Volvo B10BLE 6x2 Carrus City L) ja iltapäivällä #9604 (Scania L113TLL 6x2 Carrus City L).
 
Helsinki 25.1

68: HelB 9216 (ex STA 120 Wiima K202) Jaffa laatikko kokopäivävuorossa :D
71: HelB 8 (Ikarus E94 teli) Kokopäivävuorossa :shock:
75: HelB 9645 (ex STA 140 Carrus City) Ollu jo kolme päivää kokopäivävuorossa 8)
 
JT sanoi:
... ja iltapäivällä #9604 (Scania L113CLL 6x2 Carrus City L).
Korjataan kuitenkin L113TLL 6x2.
CLL on kaksiakselinen ja TLL kolmiakselinen (tukiakselilla varustettu, puhekielessä "teli").
Kolmiakselinen voisi teoriassa olla CLB (yhtä hyvin CLA) tai CLL, mikäli alusta olisi lähtenyt Scanialta 2-akselisena ja tukiakseli olisikin asennettu ulkopuolisen yrityksen toimesta. Joitakin K113CLB -alustoja on ihan oikeasti "telitetty" VTA-tekniikan toimesta 6x2 -autoiksi. Ne tunnistaa mm. siitä, että varsinaisen taka-akselin ja tukiakselin välinen etäisyys on tavanomaiseen TLB-autoon verrattuna suurempi. Erään suuren konsernin sellaiset autot ajoneuvorekisteriä ylläpitävä viranomaisemme oli kaiken kukkuraksi vahingossa merkinnyt K133 -alkuisella tunnuksella :wink:.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös