Vantaan joukkoliikennelinjasto 2015

Ensi viikon tiistaina HSL:n kokouksen esityslistalla on Vantaan linjaston tuorein esitys syksystä 2015 alkaen. Aika paljon tuntuu visiot muuttuvan lyhyenkin ajan sisällä, toki asiaan vaikuttaa Vantaan kanta siitä, että kustannustaso ei saa bussiliikenteessä nousta nykyisestä tasosta. Ihan mielenkiintoisia suunnitelmia, yllättävää oli ehkä se, että jonkin verran tulee ns. ruuhkaversioita ja muutamia linjoja päätetään Hakaniemeen Rautatientorin sijasta. Peijakseenkin näkyi päättyvän ainakin kolme eri linjaa eli ollaankohan sinne rakentamassa uusia pysäkkijärjestelyjä. Aviapoliksen asemasta tulee uutena asemana myös keskeinen paikka. Yhden hyvän idean voisin heittää nykyisen 633:n reitiksi. Käsittääkseni jossain vaiheessa Jusslassa Pakkasraitin kautta pitäisi päästä Ilolaan kun nykyinen hiekkatie pätkä rakennetaan valmiiksi. Tällöin 633 voisi ajaa siitä Ilolaan ja yhdistää Kylmäojan seutulinjat samaan, jolloin alueelle saataisiin myös viikonloppu liikenne ilman kustannusten nousua. Stockmannin uusi logistiikkakeskus valmistuu Jusslaan vuonna 2016. Jusslan aluehan kuuluu Tuusulaan, mutta suurimman osan alueen joukkoliikenteestä hoitaa HSL:n linja 633.
 
Luonnoksen esittely: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsl01/kokous/2014359-3-7.PDF

(s. 18)Jos 412 toteutetaan luonnoksen mukaisesti niin se tulee muuten olemaan yksi HSL-alueen lyhyimpiä linjoja reitillään Kaivoksela-Myyrmäki. Viikonloppuna tuolla tynkälinjalla on vielä kaiken huipuksi 60 minuutin vuoroväli.

(s. 28)Tuo 737K kyllä mutkittelee harvinaisen paljon reitillään, kun se lähtee Pohjois-Nikinmäestä ja kiertää Nikinmäessä lenkin ja ajaa siitä Jokivarren sekä Mikkolan kautta Korsoon. Tuo linja on koululaisten käyttöön suunniteltu linja, mutta siltikin...

Sivulla 32 on esitettynä linjalle 518 uusi reitti,joka kulkee Koskelantieltä Mäkelänkadulle ja sieltä mitä ilmeisemmin Kumpulantietä pitkin Itä-Pasilaan, josta se jatkuu Länsi-Pasilan kautta Ilmalaan. Aivan reitin loppuosa on kummallinen. Meneekö tuo reitti Hakamäentien kautta Hartwall Arenan luo? Siltä se ainakin kartan mukaan näyttää. Mihinköhän kohtaan päätepysäkki tuolla tarkkaan ottaen tulee? Voisiko se olla Hakamäentien varrella Hartwall Arenan kohdalla?
 
Luonnoksen esittely: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsl01/kokous/2014359-3-7.PDF

(s. 18)Jos 412 toteutetaan luonnoksen mukaisesti niin se tulee muuten olemaan yksi HSL-alueen lyhyimpiä linjoja reitillään Kaivoksela-Myyrmäki. Viikonloppuna tuolla tynkälinjalla on vielä kaiken huipuksi 60 minuutin vuoroväli.

Linjan 412 on tarkoitus kuulua samaan pakettiin Myyrmäkeen päättyvien linjojen 311, 572 ja 574 kanssa. Linjaa 412 ajetaan siten noiden muiden autoilla, kun autokiertoihin jää kuitenkin aina johonkin kohtaan reilusti löysää Myyrmäkeen. Edestakainen Kaivokselan käynti vie noin 10 - 12 minuuttia. Ruuhka-aikaan linjaa 412 on tarkoitus ajaa Myyrmäen palvelulinjan pikkubussilla, joka ehtii ajaa linjaa 20 minuutin vuorovälillä. Matkustajamäärien puolesta tuosta linjasta 412 ei odotetakaan mitään menestystä, kun suurin osa Kaivokselasta on kävelyetäisyydellä runkolinjan 560 pysäkistä. Tuolla tavalla saadaan kuitenkin järjestettyä Kaivokselan pohjoisosaan edullisesti peruspalvelutasoinen joukkolliikenneyhteys.

(s. 28)Tuo 737K kyllä mutkittelee harvinaisen paljon reitillään, kun se lähtee Pohjois-Nikinmäestä ja kiertää Nikinmäessä lenkin ja ajaa siitä Jokivarren sekä Mikkolan kautta Korsoon. Tuo linja on koululaisten käyttöön suunniteltu linja, mutta siltikin...

Linja 737(K) korvaa nykyisen koululaislinjan 75K/M, siksi reittikin on lähes sama. Linja tarjoaa yhteyden Pohjois-Nikinmäestä Nikinmäen kouluun sekä Nikinmäestä Jokivarren ja Mikkolan kouluihin. Linja palvelee samalla myös yhteyksiä Korson itäpuollisilta alueilta Korson keskustassa sijaitseviin kouluihin. Pohjois-Nikinmäestä pääsee Korson asemalle 10 minuutissa linjalla 739. Tuon linjan 737 ei ole tarkoituskaan olla Pohjois-Nikinmäen pääasiallinen liityntäyhteys.

Sivulla 32 on esitettynä linjalle 518 uusi reitti,joka kulkee Koskelantieltä Mäkelänkadulle ja sieltä mitä ilmeisemmin Kumpulantietä pitkin Itä-Pasilaan, josta se jatkuu Länsi-Pasilan kautta Ilmalaan. Aivan reitin loppuosa on kummallinen. Meneekö tuo reitti Hakamäentien kautta Hartwall Arenan luo? Siltä se ainakin kartan mukaan näyttää. Mihinköhän kohtaan päätepysäkki tuolla tarkkaan ottaen tulee? Voisiko se olla Hakamäentien varrella Hartwall Arenan kohdalla?

Vanhaa linjan 59 Ilmalantorin päätepysäkkiä ei enää ole, joten sinne linjaa 518 ei voida päättää. Toisaalta kun linjaa ajetaan vain ruuhkasuuntaan, ei kääntöpaikkaa edes tarvita. 1-suunnassa linjan lähtöpysäkkinä voi toimia Hakamäentiellä Veturitien tai Ilmalan seisakkeen pysäkki. Kumpikin pysäkki on kahden bussin pituinen eikä niitä käyttäisi linjan 518 lisäksi kuin linja 57. Lisäksi siirtoajot Kuninkaanmäestä tai varikolta Ilmalaan ajetaan joka tapauksessa Koskelantietä ja Hakamäentietä, jolloin lähtöpysäkille pääsee kiertelemättä. 2-suunnassa viimeinen pysäkki voi samoin olla Ilmalan seisakkeen tai Veturitien pysäkki.
 
Olisi mielenkiintoista tietää, että kuinka paljon Vantaan kaupungin suunnalta tulleet toiveet on otettu huomioon, koska linjastosuunnitelma on aika erilainen kuin aikaisemmat jos en täysin väärin muista. Aika monesta linjasta on havaittavissa samankaltaisuus nykyisiin linjoihin verrattuna, vaikka eihän se sinällään suoraan tarkoita, että se olisi huono asia. Kysymykseni onkin, kuinka paljon HSL:n suunnittelijoiden pitää huomioida kaupungin toiveet, taloudelliset jne.?
 
Tämä suunnitelma näyttää varsin hyvältä joihinkin edellisiin verrattuna.

611 poistuminen Jumbolta on siinä mielessä ikävää, että lopultakin sekä 611:n että 612:n reitit on saatu järkeviksi. Siltamäen kautta ajaminen on ihan hyvä juttu sekin. Linjan aikataulua ei pitäisi sitoa liian tiukasti 70V:n aikatauluun, niinä aikoina, kun Suutarilasta ajaa 70, voisi tuo 611 ajaa edes kerran tunnissa, kuten Vantaan seutulinjalle on tyypillistä. Varmaan sunnuntaisinkin olisi varsin hyvin matkustajia tuollaisellakin linjalla.

731 saisi pysyä vanhalla tiellä. Kolohongan työpaikka-alueilta on muuten aika huonot yhteydet sekä Helsinkiin että Korsoon. Jokivarressa ja Nikinmäessä linja on tarpeen, etenkin, kun 742 lakkaa. On edes yksi kunnollinen linja kävelymatkan päässä. Sipoon bussien liikenne on kai heikkenemässä, kun on tarkoitus kehittää yhteyksiä Nikkilästä Keravalle. Parhaat yhteydet tulisivat toki, kun sekä K- että moottoritien Sipoon vuoroja kulkisi paljon, sitten saisi 731 vaikka mennäkin motaria. Tai jos siinä rinnalla kulkisi kokopäiväinen 738.

Leinelän yhteydet ovat hyvät, asemalla bussit vaan menevät kukin vähän mitä katua ja miltä puolen katua sattuu. Paras pysäkki on sillalla. 574, 623, 625 saisivat kaikki ajaa siihen sillalle samaa reittiä Koivukylän asemalta muodostaen näin jonkun sortin runkolinjan. 625:lle pitäisi siis kehittää kääntöpaikka radan eteläpuolelle. Jotta tästä reitistä muodostuisi riittävän tiehästi liikennöity, pitäisi unohtaa 623B ja ajaa kaikki vuorot Peijakseen. 736 pitäisi ajaa Malminiityn läpi Koivukyläntielle, jotta se kulkisi samalta pysäkiltä 631:n kanssa Leinelän asemalla. 624 voisi sitten ajaa jopa Haapatietä tarjoten taas vähän toisenlaisia yhteyksiä. Sillan pysäkille Leinelän asemalla se kun ei taivu millään.

624 20 min vuoroväleineen arveluttaa, koska kehärataa eivät lapset ala kouluun kulkea. Nyt tuon reitti näyttää hyvältä. Kai on selvää, että Kylmäojan kääntöpaikalle tarvitaan kuitenkin suora tie Tuusulantieltä, nykytiestöä ei voi alkaa bussi kulkea. Eikö Ruskeasannalla tosiaan tarvita bussia Tikkurilaan, tähän asti aina linjoja järjesteltäessä sinne on joku viritetty?

Seutulinjojen katkomista Hakaniemeen karsastan, samoin eräiden linjojen päättyminen Aviapolisiin eli melkein lentokentälle tuntuu vähän matkustajien kiusaamiselta. Vähän vaikea noita perusteita on ymmärtää - 623 Hakaniemeen ja saadaan sitten tilaa ajaa Nikkilästä Rautatientorille. Eikö Nikkilästä tuleva linja voisi ihan hyvin päättyä vaikka Kalasatamaan siinä missä mikä vain muukin linja?
 
Tämä suunnitelma näyttää varsin hyvältä joihinkin edellisiin verrattuna.

624 20 min vuoroväleineen arveluttaa, koska kehärataa eivät lapset ala kouluun kulkea. Nyt tuon reitti näyttää hyvältä. Kai on selvää, että Kylmäojan kääntöpaikalle tarvitaan kuitenkin suora tie Tuusulantieltä, nykytiestöä ei voi alkaa bussi kulkea. Eikö Ruskeasannalla tosiaan tarvita bussia Tikkurilaan, tähän asti aina linjoja järjesteltäessä sinne on joku viritetty?

Seutulinjojen katkomista Hakaniemeen karsastan, samoin eräiden linjojen päättyminen Aviapolisiin eli melkein lentokentälle tuntuu vähän matkustajien kiusaamiselta. Vähän vaikea noita perusteita on ymmärtää - 623 Hakaniemeen ja saadaan sitten tilaa ajaa Nikkilästä Rautatientorille. Eikö Nikkilästä tuleva linja voisi ihan hyvin päättyä vaikka Kalasatamaan siinä missä mikä vain muukin linja?

Tuota Ruskeasannan tilannetta ihmettelin itsekin. Sinne jäisi vain seutulinjat, eiköhän 624 reittiä vielä muuteta siten, että joka toinen vuoro käy koukkaamassa tuota kautta, vrt. nykyinen 63/63N.
Hakaniemi sinänsä on ihan ok paikka, jos päättäri saataisiin johonkin lähelle metroaseman sisäänkäyntiä. Toisaalta tällä yritetään varmasti myös ajaa ihmisiä junan käyttäjiksi.
Oletan että Kalasatamaa ei aleta vielä käyttämään Lahdentien linjojen päättärinä, koska siellä on rakennustyöt sen verran kesken. Tosin nythän siellä olisi vielä tilaa tehdä myös järkevä pääteasema jossa yhdistyisi metro, ratikka (kun vain älyäisivät sen sinne linjata) ja bussit.
 
624 20 min vuoroväleineen arveluttaa, koska kehärataa eivät lapset ala kouluun kulkea. Nyt tuon reitti näyttää hyvältä. Kai on selvää, että Kylmäojan kääntöpaikalle tarvitaan kuitenkin suora tie Tuusulantieltä, nykytiestöä ei voi alkaa bussi kulkea. Eikö Ruskeasannalla tosiaan tarvita bussia Tikkurilaan, tähän asti aina linjoja järjesteltäessä sinne on joku viritetty?
Eikös sen päätepysäkki ole nimenomaan Tikkurilassa?

Malminiityn näkökulmasta uudet yhteytemme näyttäisivät siis tältä:

574 Jumboon ja edelleen Myyrmäkeen 30-60 min välein
619 Tikkurilaan, Hiekkaharjuun ja Simonsiltaan 20-30 min välein
623 Hakaniemeen ja Leinelään 60 min välein
631 Tikkurilaan, Leinelään ja Korson kautta Kulomäkeen 20-30 min välein
735 Tikkurilaan, Hiekkaharjuun, Leinelään ja laajalla kaarella Korson kautta Vierumäkeen 30-60 min välein

619 ja 735 ajavat yhteistä osuutta Malminiitystä Tikkurilaan mutta vuoroväleistä jo näkee, että välit ovat mitä sattuu. Ei sinänsä muutosta nykytilaan.

Pysäkkirumba säilyy samanlaisena kuin nytkin eli aina on katsottava aikataulusta, miltä pysäkiltä seuraava bussi lähtee. Ja jos arvaa väärin niin yleensä ei ehdi toiselle pysäkille ennen kuin sieltäkin jo bussi lähtee (n. 500 m etäisyydet).
 
Eikös sen päätepysäkki ole nimenomaan Tikkurilassa?

On, mutta Simonkyläntieltä Laaksotiestä länteen ei ole enää yhteyttä Tikkurilaan. Siellä asuu kuitenkin aika paljon ihmisiä, joiden pitäisi nyt valua Tuusulanväylän varresta Laaksotien risteykseen.
 
Linjastosta on selvästi yritetty karsia turhat pois, mutta tuo 731:n muuttaminen moottoritielle Korson ramppiin asti on kyseenalainen johtuen siitä, että vain ruuhka-aikoina tätä voisi pitää perusteltuna. Muuna aikoina ainakin nykyisellä pääosin telikalustolla ajettaessa matkustajamäärät eivät ole riittäviä, Vanhalta Lahdentieltä ja Nikinmäestä linjaa käytetään kuitenkin aika paljon, elävää kokemusta on:lol:
 
Oliko näin, että 732 jää nykyiselle reitilleen? Jos on niin loppupään voisi muuttaa Leinelän asemalle Koivukylän Puistotietä pitkin. Poistuvalta reittiosuudelta olisi kohtuullinen kävelymatka muutetun reitin pysäkeille ja uusi reitti Leinelän asemalle toisi huomattavaa lisäarvoa linjalle käytännössä ilman lisäkustannuksia nyt kun eletään tiukan euron aikaa.
 
Oliko näin, että 732 jää nykyiselle reitilleen? Jos on niin loppupään voisi muuttaa Leinelän asemalle Koivukylän Puistotietä pitkin. Poistuvalta reittiosuudelta olisi kohtuullinen kävelymatka muutetun reitin pysäkeille ja uusi reitti Leinelän asemalle toisi huomattavaa lisäarvoa linjalle käytännössä ilman lisäkustannuksia nyt kun eletään tiukan euron aikaa.

Hyvä idea, kaatuu tosin varmasti siihen, että Leinelässä ei ole (enää lisää) tilaa päätepysäkille.
 
Hyvä idea, kaatuu tosin varmasti siihen, että Leinelässä ei ole (enää lisää) tilaa päätepysäkille.

Mistäs se 623:n suunniteltu ruuhkaversio lähtee Leinelän asemalta, eiköhän sieltä sen verran tilaa aina löydy ja tarvittaessa ajaa vaikka ympäri Koivukylän väylän liikenneympyrässä:lol:
 
Mistäs se 623:n suunniteltu ruuhkaversio lähtee Leinelän asemalta, eiköhän sieltä sen verran tilaa aina löydy ja tarvittaessa ajaa vaikka ympäri Koivukylän väylän liikenneympyrässä:lol:
Suunnitelman linjat 623B ja 625 näyttäisivät kääntyvän Leinelän liikenneympyröissä (niitä on siellä joka kadunkulmassa, nyt jo 3-4 peräkkäin). 623B:llä tämä onnistuu helposti mm. siksi, että se lähtee Leinelästä etelään, jolloin heti seuraava pysäkki on aseman ylittävällä sillalla. Jos sen sijaan muusta suunnasta tuleva bussi päättyy tuonne liikenneympyröihin, niin matkustajan tehtävä selviytyä sieltä junaan ei välttämättä ole enää kovin helppo. Vanhan Koivukylän puolella ei tule heti mieleen mitään paikkaa, missä bussi mahtuisi kääntymään.
 
Linjastosta on selvästi yritetty karsia turhat pois, mutta tuo 731:n muuttaminen moottoritielle Korson ramppiin asti on kyseenalainen johtuen siitä, että vain ruuhka-aikoina tätä voisi pitää perusteltuna. Muuna aikoina ainakin nykyisellä pääosin telikalustolla ajettaessa matkustajamäärät eivät ole riittäviä, Vanhalta Lahdentieltä ja Nikinmäestä linjaa käytetään kuitenkin aika paljon, elävää kokemusta on:lol:

HSL:n sivuilla Vantaan uuden linjaston kommentointi sivulla Nikinmäkeläiset näyttävät heränneen siihen, että 731 tosiaan ollaan siirtämässä moottoritielle. En itse asu Nikinmäessä, mutta tämä on selkein virhe koko suunnitelmassa. Matka-aika hyöty on vain noin reilut 5 minuuttia, mutta samalla se sulkee suurelta määrältä matkustajia erinomaisen yhteyden niin sisäisiltä kuin seutumatkoilta. Vaikka bussit ovat ruuhka-aikoina olleet melko täysiä, niin päivisin ja iltaisin olisi resurssien hukkaamista ajaa moottoritietä pitkin, ruuhka-aikoina voisi olla moottoritie versioita, mutta linjan pääreitti tulisi pitää Vanhalla tiellä.
 
HSL:n sivuilla Vantaan uuden linjaston kommentointi sivulla Nikinmäkeläiset näyttävät heränneen siihen, että 731 tosiaan ollaan siirtämässä moottoritielle. En itse asu Nikinmäessä, mutta tämä on selkein virhe koko suunnitelmassa. Matka-aika hyöty on vain noin reilut 5 minuuttia, mutta samalla se sulkee suurelta määrältä matkustajia erinomaisen yhteyden niin sisäisiltä kuin seutumatkoilta. Vaikka bussit ovat ruuhka-aikoina olleet melko täysiä, niin päivisin ja iltaisin olisi resurssien hukkaamista ajaa moottoritietä pitkin, ruuhka-aikoina voisi olla moottoritie versioita, mutta linjan pääreitti tulisi pitää Vanhalla tiellä.

Niin, pohjimmiltaanhan tuossa on kyse siitä, kannattaako yhteiskunnan maksaa 300 000 euroa vuodessa siitä, että palvelutasomäärittelyssä yhden tähden alueeksi luokitellulle pientaloalueelle järjestetään neljä tähden suuren kerrostaloalueen palvelutaso. Samalla toki pidennetään suurten kerrostalovaltaisten asuinalueiden joukkoliikenteen käyttäjien matka-aikaa noin 6-10 minuutilla. Nikinmäkeen jäisi linjojen 731 ja 742 poistumisen myötä edelleen Rautatientorille vievät linjat 738 ja 785-788 sekä lisäksi Pohjois-Nikinmäkeä palveleva 739. Näilläkin linjoilla vuoroja kulkee ruuhka-aikoina keskimäärin n. 10 minuutin välein. Muina aikoina Nikinmäessä ei sitten pahemmin kulkijoita olekaan, mikä sinänsä lienee aika tyypillistä tuollaiselle kaupungin perimmäisessä nurkassa sijaitsevalle pientaloalueelle. Vaihdottomien yhteyksien lisäksi Helsingin keskustaan pääsisi myös liitynnällä pari Korson tai Koivukylän aseman kautta.
 
Takaisin
Ylös