Vantaan joukkoliikennelinjasto 2015

Katsoinko oikein, että jatkossa ei enää pääse suoraan Tikkurilan asemalta kehä kolmosen varteen. V53:n reitti muuttuu ja 577 lopetetaan. Olen ehdottanut tätä aiemminkin eli, että H73 ajaisi Tikkurilan asemalle. Lisäkustannuksia ei juuri tulisi ja poistuva reittiosuus ei haittaisi liikaa.

Linjalla 611 pääsee (ei sunnuntaisin), se kulkee Kehä 3:lla Koivuhaan ja Suutarilan liittymien välillä.
 
Linjalla 611 pääsee (ei sunnuntaisin), se kulkee Kehä 3:lla Koivuhaan ja Suutarilan liittymien välillä.

Huomasin tuon, mutta tarkoitin lähinnä Tikkuritien varteen menijöitä. Alueelle on kyllä kulkijoita, autoliikkeitä, Shell, Lidl, Mc Donalds, Pelican Self Storage jne.
 
Huomasin tuon, mutta tarkoitin lähinnä Tikkuritien varteen menijöitä. Alueelle on kyllä kulkijoita, autoliikkeitä, Shell, Lidl, Mc Donalds, Pelican Self Storage jne.

Kuten tästä kartasta voi huomata, niin Tikkurilan asemalta Tikkuritielle ei jatkossa mee enään mitään linjaa. Mutta täähän on ihan tyypillistä HSL:n linjastosuunnittelua, hyvinä esimerkkeinä oli Sipoo ja Kirkkonummi, etenkin Kirkkonummen linjasto joka sählättiin todella hyvin.
 
Tuo 562:n sunnuntain 15:sta minuutin vuoroväli kuullostaa aika pitkältä, jos ja kun katsoo kuinka paljon 61:llä ja 62:lla on nyt matkustajia. Toki juna vie kentälle, mutta ei Jumbolle.
 
Tuo 562:n sunnuntain 15:sta minuutin vuoroväli kuullostaa aika pitkältä, jos ja kun katsoo kuinka paljon 61:llä ja 62:lla on nyt matkustajia. Toki juna vie kentälle, mutta ei Jumbolle.

Laskettu varmaankin sama vuoroväli kuin nyt 61:llä pätkä-autoilla. 562 varmaan ajetaan nykyisen 62:n tapaan teleillä. Lisäksi 61:n reitiltä häviää lentomatkustajat eli ns. vapaata kapasiteettia tulee. Itse en kyllä näkisi et mitenkään pitkältä tai ahtaalta kuulostaisi. Vaikeaa sitä tosin on sanoa ennen kuin näkee.
 
Nyt huomasin HSL:n sivulla myös tämän selkeän ja yhtenäisen kartan Vantaan tulevista bussilinjoista. Sivuston uskomatonta valitusrumbaa olisi ehkä hillinnyt, jos sinne olisi alun alkaen saatu tämmöinen kartta; olen itsekin siellä aika monien valituksiin vastaillut, kun eivät ole ymmärtäneet sitä aikaisempaa kökköä interaktiivista karttaa.

Tuossa on pikku puutteita edelleen, esim. Koivukyläntiellä linjanumerot ovat väärän värisiä suhteessa käytettyyn värikoodiin. Tällä kuitenkin jo pärjätään :)
 
Nyt huomasin HSL:n sivulla myös tämän selkeän ja yhtenäisen kartan Vantaan tulevista bussilinjoista. Sivuston uskomatonta valitusrumbaa olisi ehkä hillinnyt, jos sinne olisi alun alkaen saatu tämmöinen kartta; olen itsekin siellä aika monien valituksiin vastaillut, kun eivät ole ymmärtäneet sitä aikaisempaa kökköä interaktiivista karttaa.

Tuossa on pikku puutteita edelleen, esim. Koivukyläntiellä linjanumerot ovat väärän värisiä suhteessa käytettyyn värikoodiin. Tällä kuitenkin jo pärjätään :)
Päivän hesarin mukaan Vantaalta on tullut jopa pelottavan vähän palautetta verrattuna muihin vastaaviin uudistuksiin. Eli joko vantaalaiset eivät ole vielä tajunneet koko asiaa tai sitten ei vain löydy mitään valittamista. Ensimmäinen lienee se todennäköisin vaihtoehto. http://www.hs.fi/kaupunki/a1431225919664
 
Päivän hesarin mukaan Vantaalta on tullut jopa pelottavan vähän palautetta verrattuna muihin vastaaviin uudistuksiin. Eli joko vantaalaiset eivät ole vielä tajunneet koko asiaa tai sitten ei vain löydy mitään valittamista. Ensimmäinen lienee se todennäköisin vaihtoehto. http://www.hs.fi/kaupunki/a1431225919664

Tuon artikkelin sisällöstä on ollut jo muuallakin keskustelua, koska Hesari esittelee lähinnä Keski-Vantaan muutoksia ja kaiken lisäksi vielä virheellisesti. Mielestäni on aika naurettavaa, että keskitytään pääasiassa vain yhteen alueeseen eikä senkään osalta ole tarkistettu faktoja. Myös artikkelin kartta on melkoisen sisällötön ja myös virheellinen. Vähän panostusta nyt HS! HSL:lle sen sijaan isot kehut, että kerrankin tiedottavat muutoksista ajoissa ja kunnolla!
 
Ei HS panosta siihen, niin kuin ei juuri mihinkään muuhunkaan. HS panostaa siihen, mitä tapahtuu muutaman sadan metrin päässä Sanomatalosta ja siihen, mitä Facebookissa ja Twitterissä tapahtuu. Mutta tuskin sitä juuri kukaan viitsii enää Vantaalla lukeakaan, joten miksi edes panostaa?

Klikkasin tuon kartan auki ja kyllä minua vähän nauratti, kun puhutaan siitä että on pyritty selkeyteen. Se oli juuri sellainen spagettipainajainen kuin nuo aina ovat. Kai linjasto voisi vieläkin sekavampi olla, mutta ei tuota kyllä voi selkeäksi kehua. Ehkä se silti vastaa niitä minimitarpeita, jotka sille asetetaan.
 
Päivän hesarin mukaan Vantaalta on tullut jopa pelottavan vähän palautetta verrattuna muihin vastaaviin uudistuksiin. Eli joko vantaalaiset eivät ole vielä tajunneet koko asiaa tai sitten ei vain löydy mitään valittamista. Ensimmäinen lienee se todennäköisin vaihtoehto. http://www.hs.fi/kaupunki/a1431225919664
No tuolla HSL:n sivuilla on kymmenisen sivua melko negatiivista palautetta, josta pääosa johtuu siitä, ettei ole osattu lukea interaktiivista karttaa eikä ole avattu linjastouudistuksesta kertovaa PDF:ää, jossa kaikki linjat on esitelty vuoroväleineen. Kokonaiskuvan saaminen yhdellä vilkaisulla on ollut liian vaikeaa.
 
Mielenkiintoista, että jo ennestään onnettomia Päiväkummun joukkoliikennepalveluita heikennetään lisää: nykyisen v77:n reitti Päiväkummun päättäriltä Laurintielle jää historiaan, eikä Päiväkummuntie-Laurintie-välille Sahamäestä jää enää minkäänlaista joukkoliikennetarjontaa.
--
Päiväkumpu.jpg
 
On toi kartta kyllä taas niin upea sekasotku. Yritä tosta nyt tulkita mikä violetti-linja tulee mistäkin suunnasta Leinelän asemalle.
Linja 574 on violetti, sitten vieressä yhtäkkiä vihreä... Häh?
631 on Koivukyläntiellä vihreä, ohittaa Leinelän aseman ja onkin sitten violetti. Lisäksi näyttäisi menevän sekä Leineläntietä pohjoiseen eikä kierrä alas Koivukylänväylälle, mutta sitten myös mukamas meneekin Kiertäen alas Koivukylänväylälle.

Koivukylänväylää Leinelän aseman ja Asolanväylän välillä menee joku 587 ja jatkaa Itään päin kohti Mellunmäkeä, mutta mistä hemmetistä se Leinelään ilmestyy? Etenkään kun sen ei pitäisi Leinelästä mennä.
Samassa kohtaa kuin edellinen, näkyy myös 735, joka ilmestyy kuin tyhjästä ja jatkaa sitten Havukosken ja Hiekkaharjun kautta Tikkurilaan. Myöskään tämän ei pitäisi Leinelästä mennä.
624N, 633N ja 724N puuttuu ainakin kokonaan.

623B ja 625 (ja kartalta puuttuvalla 624N) on molemmilla päättäri Leinelässä, mutta jostain syystä merkitty eri täplillä eri kohtiin, miksi? 623B:n kohdalla ei ole pysäkkiä ylipäätään, vaan päätepysäkiksi tulee todennäköisesti sama kuin 625:llakin.

623, 574 ja 973 kaikilla on Peijaksessa päätepysäkki, mutta kuten edelläkin, nämäkin on merkitty omina palloinaan. Miksi

Tammiston yhteydet (Valimotien kohdalla, mistä löytyy Gigantit, Citymarketit ja muut liikkeet) huononee entisestään. Nyt sentään on päässyt 611:llä Tikkurilasta ja 612:lla täältä päin, jatkossa pääsee ainoastaan
Pakkalan ja Lentoaseman suunnilta.

Kiitos HSL kartasta, joka ei ole yhtään selvempi.
 
Viimeksi muokattu:
On toi kartta kyllä taas niin upea sekasotku. Yritä tosta nyt tulkita mikä violetti-linja tulee mistäkin suunnasta Leinelän asemalle.
Linja 574 on violetti, sitten vieressä yhtäkkiä vihreä... Häh?
631 on Koivukyläntiellä vihreä, ohittaa Leinelän aseman ja onkin sitten violetti. Lisäksi näyttäisi menevän sekä Leineläntietä pohjoiseen eikä kierrä alas Koivukylänväylälle, mutta sitten myös mukamas meneekin Koivukylän väylä
736 tulee violettina samasta suunnasta ja jatkaa violettina.

Tuossa Leinelän alla olevassa numerolistassa taitaa olla 574:n ja 631:n värit menneet ristiin. 574 on vihreä sekä sitä ennen että sen jälkeen ja 631 toisin päin. Ja värilogiikan mukaan noin pitäisi olla. Eli 574 on oikeasti koko ajan vihreä ja 631 violetti.

Koivukylänväylää Leinelän asemanja Asolanväylän välillä menee joku 587 ja jatkaa Itään päin kohti Mellunmäkeä, mutta mistä hemmetistä se Leinelään ilmestyy? Etenkään kun sen ei pitäisi Leinelästä mennä.
Samassa kohtaa kuin edellinen, näkyy myös 735, joka ilmestyy kuin tyhjästä ja jatkaa sitten Havukosken ja Hiekkaharjun kautta Tikkurilaan. Myöskään tämän ei pitäisi Leinelästä mennä.
624N, 633N ja 724N puuttuu ainakin kokonaan.

Piti tarkistaa koko linjastosuunnitelman kartasta. Se Malminniityn pohjoispuolella oleva numerolista on väärässä paikassa. Se listaa Koivukylän puistotien sillalla kulkevat linjat, ei Koivukylänväylää kulkevat linjat vaikka paikan perusteella noin voisi olettaa..
 
Tuossa Leinelän alla olevassa numerolistassa taitaa olla 574:n ja 631:n värit menneet ristiin. 574 on vihreä sekä sitä ennen että sen jälkeen ja 631 toisin päin. Ja värilogiikan mukaan noin pitäisi olla. Eli 574 on oikeasti koko ajan vihreä ja 631 violetti.



Piti tarkistaa koko linjastosuunnitelman kartasta. Se Malminniityn pohjoispuolella oleva numerolista on väärässä paikassa. Se listaa Koivukylän puistotien sillalla kulkevat linjat, ei Koivukylänväylää kulkevat linjat vaikka paikan perusteella noin voisi olettaa..

Joo itekkin kässäsin tuon ylemmän noin.

Mutta tuo jälkimmäinen osasi. Koivukylän puistotietä ei tietääkseni ole edes olemassa, tuo Leinelän aseman silta on Leinelän puistotie ja nuo linjat todellakin merkkaa juuri Koivukylän väylää tuossa kohtaa menevät linjat, ei siltaa pitkin menevät, sillä mm. 624, 625, 736 & A ei mene Leinelän puistotietä eli siltaa pitkin ollenkaan. Muuten on kyllä oikeassa kohtaa, mutta siinä on ylimääräisiä linjoja kuten 624 ja 631. Lisäksi 587 ja 735 ei mene lähimailtakaan, vaan todellisuudessa menevät Havukoskelta Koivukylän aseman ali kohti Korsoa.
 
Kiitos HSL kartasta, joka ei ole yhtään selvempi.

Olen täsmälleen samaa mieltä. Tuo toinen julkaistu karttapalvelu on taas toiminnaltaan niin kankea, että suurimmalle osalle ihmisistä siitä ei ole mitään iloa.

Onneksi sentään jo nyt on edes joku referenssi syksyä varten, kun pitää opetella uusien linjanumeroiden lisäksi myös niiden linjojen reitit. Kuljettajajiltakin häviää yksi oljenkorsi väliaikaisesti, koska tuskin matkustajatkaan osaavat ensimmäisen kuukauden aikana paljoa neuvoa ;)
 
Takaisin
Ylös