Dixin toisen vaiheen rakentaminen ainakin on jo alkanut, ja siihen kai liittyy jossain vaiheessa vanhan aseman purkaminen. Ts. ainakin työmaata on luvassa tuo pari vuotta, bussijärjestelyistä en tiedä.
Kartan mukaan myös liikenne siirtyisi takas Unikkotielle ja ratatien kautta terminaaliin. HSL:n vuoden alussa kertoman mukaan ratatien osuus asematien ja terminaalin välillä pysyisi kuitenkin suljettuna "pari vuotta".
562 ei näyttäisi myöskään Tikkurilan täplän mukaan pysähtyvän siellä, vaikka se oikeasti pysähtyy Tikkurilan asemakeskuksella.
Juna-asemien kohdalla olisi hyödyllistä laittaa samanlaiset merkit kuin vaikkapa Tikkurilassa ja Kivistössä, et mitkä linjat siinä pysähtyy. Huomattavasti selvempää kuin vedellä viivoja siitä ohi.
Dixin toisen vaiheen rakentaminen ainakin on jo alkanut, ja siihen kai liittyy jossain vaiheessa vanhan aseman purkaminen. Ts. ainakin työmaata on luvassa tuo pari vuotta, bussijärjestelyistä en tiedä.
Hah, tosiaan nuo Koivukylänväylän linjat on sotkettu ihan kunnolla. 735 ei taatusti kuulu sinne ollenkaan, ja nuo numerot 624, 625 ja 631 tosiaan voivat mennä vain yhtä reittiä Leinelästä Koivukylään, eivät molempia. Ilmeisesti niistä ainoastaan 625 kuuluu Koivukylänväylälle. 587 on mielenkiintoinen, se tulee tosiaan Mellunmäestä tuohon meidän huudeille ja sitten katoaa. Päätepysäkkiä ei löydy mistään. Pitikö sen tosiasiassa mennä Peijakseen vai mihin?
Minusta HSL:n kannaittaisi nyt laittaa pystyyn kampanja, jossa esiteltäisiin ja opetettaisiin mobiilien GPS:ää hyödyntävien reittipalveluiden käyttöä. Esiteltävien sovellusten listalle sopisivat HSL:n mobiili reittiopas, Google, Moovit, Andropas, ReittiGPS ja Omat Pysäkit. Nyt suurelle osalle varsinkin vanhemmasta ja osin nuoremmastakin polvesta on tosi epäselvää, miten mobiilit reittipalvelut toimivat. Kun linjasto uudistuu monilla matkustajilla on myös mahdollisuus löytää uusia reittejä.
Kampanjassa voisi jokaiselle vapaalle videotaululle laittaa pyörimään mainokset ja lisäksi tehdä web-sivut, joilta löytyisi riittävästi ohjeita. Ei noita toki kaikki opi heti itse käyttämään, mutta kun kiinnostus syntyy, joku vähän paremmin tietotekniikkaa hallitseva ystävä opastaa.
Panin viestiä Koivukylänväylän ja Tikkurilan aseman tilanteista tuolla kartalla myös HSL:n Facebook-sivulle, kun en ole ihan varma, lukeeko kukaan sieltä tätä palstaa. FB:stä luulisi viestin menevän perille ainakin![]()
Koivukylän puistotie on olemassa, se on juurikin se Koivukylän aseman alittava tie: https://goo.gl/maps/NQkrP
Tosin kuten mainittu, se menee siis rautatien ali eikä yli. Ja tuo linjalista on siis oikein, mutta listaa nimenomaan sen aseman alittavat linjat. Osa niistä koukkaa takaisin Koivukylän väylälle minkä takia hämäävästi se aluksi näyttää jotenkin järkevältä. Jos tuon listan mieltää olevan sen Koivukylän aseman alittavat linjat, niin ne kaikki jatkuvat ihan oikein.
Sun viesteistä ei saa nyt mitään selvää. Listaa minkä aseman alittavat linjat? Eihän se Koivukylän aseman alittavia linjoja voi listata, etenkään kun on ihan väärässä paikassa ja kaukana Koivukylän asemalta. Leinelän asemaa ei pysty alittaa. Nuo listassa olevat linjat nähtävästi on niitä, jotka menee Koivukylän aseman ali, mutta miksi ihmeessä se on siis laitettu Koivukylänväylälle Malminniityn yläpuolelle? Nykyisessä kohtaa se ei merkkaa Leinelän puistotien linjoja eikä edes Koivukylänväylän linjoja.
---------- Viestit yhdistetty klo 13:12 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:10 ----------
587 ei kuuluisi mennä edes meidän huudeilta, vaan Havukoskelta Koivukylään ja sitten suoraan Korson suuntaan (-Koivukylä-Korso-Leppäkorpi).
631 on sama linja kuin nykyinen v72 ja sen reitti ei muutu ollenkaan, eli se ainakin menee suoraan Leineläntien ja Koivukylän puistotien kautta Koivukylään. 624 muistaakseni meni myös ns. yläkautta Koivukylään.
Itsekkin laitoin HSL:n fb-sivulla noista.
Joo, jatkoin sinun viestisi perään, kun ei minun kommenttejani Vantaan linjastouudistus-ketjussa oltu ilmeisesti huomattu ollenkaan. Tuo ns. interaktiivinen kartta on kyllä aivan farssi. Kirjoitin sinulle annetun ohjeen mukaan osoitteeni ja käynnistin haun, ja sain täten tietää, että Koivukyläntiellä on jatkossakin bussireitti. Minkäänlaisia numeroita siinä ei näy, bussien määränpäistä puhumattakaan. Ja tästä sitten käyttäjän pitäisi osata valita ne omalta pysäkiltä lähtevät linjat (joilla on uudet numerot) nähdäkseen, mihin kotipysäkiltä pääsee. Nyt ei kyllä ole suunnittelija yhtään osannut asettua käyttäjän asemaan. Ei minua noin periaatteessa kiinnosta, minne bussi 468 menee. Minua kiinnostaa, mihin pääsen kotoa bussilla vaihdotta, ja miten pitää vaihtaa päästäkseen tiettyihin kohteisiin. Näihin kysymyksiin tuo kartta ei vastaa ollenkaan.
Kyllä nytten sain selvää kun "suomensit" asian mulle, eli lista on oikein, mutta väärään paikkaan merkitty kartalle.
HSL:n mukaan kotiin jaettavissa tiedotteissa ei ole tuota virheellistä karttaa, hope so. Unikkotien ja Ratatien osalta todettiin "Unikkotien osalta tilanne on se, että "Ratatien katkon johdosta linjat kulkevat lummetietä pitkin terminaaliin, mutta reitit on tarkoitus palauttaa "vanhoille" reiteille heti kun infra sen sallii". Aikataulusta ei ole vielä tarkkaa tietoa. Todennäköisesti menee vähintään ensi vuoden keväälle 2016, mutta linjastosuunnitelmassa täytyy esittää mikä on lopullinen suunnitelma."
Muuten hyvä, mutta kun HSL esittää tuossa kartassa noita ihan linjoina, mitkä kulkevat tuota reittiä 10.8. alkaen, ei linjastosuunnitelmana.
Menee hieman ohi aiheen, mutta muistan lukeneeni jostain vanhasta suunnitelmasta, että Asolanväylän ja Kytötien väliin jäävä Koivukylän puistotien osuus (eli Koivukylän aseman kohdalla) tulee olemaan joukkoliikennekatu eli sinne ei ole tulevaisuudessa yksityisautoilla asiaa.
Nythän tuon tienpätkän käyttö on varsin villiä. Kaikille viereisen ostoskeskuksen asiakkaille ei kelpaa parkkihalli vaan muutamalle Koivukylän puistotien varressa olevalle parkkipaikalle on päästävä. Mikäli nuo parkkipaikat ovat täynnä, niin läheisiltä bussipysäkeiltä löytyy lisää pysäköintitilaa...
We komen aan in Erps-Kwerps.
Minusta tuo Nikinmäen palvelutaso näyttää tavalliselta kaupungin perimmäisessä nurkassa sijaitsevan pientaloalueen palvelutasolta. Viikonloppuisin kello 19 asti pääsee puolen tunnin välein Korsoon ja puolen tunnin välein Koivukylään ja Tikkurilaan. Arkipäivisin kello 20 asti tuon palvelun päälle tulee yksi tai kaksi kertaa tunnissa suora bussi.
Siinä PDF:ssa, jossa on vain kartta, on sellainen virhe että linjan tulevan linjan 751/K tunnus on siinä nykyinen 738/K.
Linjan 724 reitti on näköjään sama kuin nykyisen linjan 734, mutta ihmetyttää miksi linja kulkee alle kilometrin päästä Tikkurilan asemasta kuitenkaan käymättä siellä.
722, nykyinen 732, vaikuttaa aika turhalta linjalta. Lakkauttaisin sen kokonaan ja siirtäisin siihen käytetyt rahat linjalle 724. Tällöin sitä liikennöitäisiin puolen tunnin välein kello 21/19 asti, mikä parantaisi selvästi Päiväkummun palvelua. 722 ja 751K ovat ainoat keskustayhteydet muutamalle Vanhan Porvoontien varrella sijaitseva teollisuusrakennukselle. Tämän yhteyden järjestämiseksi riittää kaikkien linjan 738/751 keskustasta aamulla ja Keravalta iltapäivällä lähtevien vuorojen muuttaminen K-vuoroiksi.
Muiden linjojen kuin 615 katkaisu Aviapoliksen asemalle sen sijaan että ne ajettaisiin lentoasemalle on omituisin koskaan näkemäni joukkoliikennesuunnitelma. Esimerkiksi Ylästöstä tulee menemään kaksi linjaa, joiden molempien päätepysäkki tulee olemaan Aviapoliksen asema, ja lentoasemalle ei tule menemään ainuttakaan linjaa.