Vantaan joukkoliikennelinjasto 2015

Linja 738 pysyy linjana 738 ainakin tuon meille Vantaalaisille jaetun tiedotteen mukaan, joten mikä toi höpötys 738->751 on kun en sitä mistään muualtakaan (aka HSL:n sivut) löydä? Vai kuuluuko niihin suunnitelmiin jossa 633:nkin reittinumero meinattiin vaihtaa 651:een, muttei vaihdetakkaan?

724 ei todennäköisesti käy Tikkurilassa koska siitä ei ole mitään hyötyä, ainoastaan turhaa reitin pidennystä. Tikkurilaan löytyy reitin varrelta lukuisia muitakin yhteyksiä.

Päiväkummun yhteyksiä on jo tarpeeksi ja hyvin verrattuna nykyiseen. Päiväkumpu ei ole edes mikään kovin suuri alue + Lahdentie josta muita yhteyksiä on ihan vieressä. Uudessa linjastossa sieltä menee kuitenkin 20-30 min välein yhteys Koivukylän sekä Leinelän asemalle että Ilolan kautta Tikkurilaan. Sen lisäksi tunnin välein suora bussi keskustaan.
 
Linja 738 pysyy linjana 738 ainakin tuon meille Vantaalaisille jaetun tiedotteen mukaan, joten mikä toi höpötys 738->751 on kun en sitä mistään muualtakaan (aka HSL:n sivut) löydä? Vai kuuluuko niihin suunnitelmiin jossa 633:nkin reittinumero meinattiin vaihtaa 651:een, muttei vaihdetakkaan?

Samassa PDF:ssä 633 > 651, mutta ilmeisesti kyseessä olikin vanhentunut tieto. Oletin, että 751 pitäisi paikkansa koska se olisi loogisempi kuin 738, kun kerran Pohjois-Nikinmäkeen menevän linjan tunnukseksi vaihtuu 739.

724 ei todennäköisesti käy Tikkurilassa koska siitä ei ole mitään hyötyä, ainoastaan turhaa reitin pidennystä. Tikkurilaan löytyy reitin varrelta lukuisia muitakin yhteyksiä.

Päiväkummun yhteyksiä on jo tarpeeksi ja hyvin verrattuna nykyiseen. Päiväkumpu ei ole edes mikään kovin suuri alue + Lahdentie josta muita yhteyksiä on ihan vieressä. Uudessa linjastossa sieltä menee kuitenkin 20-30 min välein yhteys Koivukylän sekä Leinelän asemalle että Ilolan kautta Tikkurilaan. Sen lisäksi tunnin välein suora bussi keskustaan.

Linjan 724 kierrättäminen Tikkurilan kautta hyödyttäisi juuri Päiväkumpua. Sen ajattaminen puolen tunnin välein olisi ylitarjontaa Päiväkumpuun, mutta käytettävä rahamäärä olisi sama verrattuna siihen että ajetaan tunnin välein linjoja 722 ja 724.
 
Kysyin HSL:ltä tuosta Keravan linjanumeroiden muutoksista, että muuttuvatko ne vai ei. Voin laittaa tänne viestiä, kunhan vastaavat. Melko harhaanjohtavaa, kun linjastosuunnitelma-pdf:ssä puhutaan muutoksista, mutta nyt viimeisimmäksi ne eivät olisi muuttumassa, ennen kuin taas näin jossain lauseen, että myös Keravan numerot muuttuu jo 10.8.2015. Melko epäselvää, sanoisin. Mielestäni Keravan muutaman linjan numerot voisi joka tapauksessa muuttaa nyt samalla, niin matkustajien on sitten vuonna 2017 helpompi opetella uusia reittejä, kun numerot on jo muutettu.
 
Yksi kysymys, joka minulle tulee myös mieleen, on linjan 74 kohtalo. Kartan mukaan se ei kulje enää Porttipuistoon mutta toisaalta tämmöistä muutosta en ole kuullut muualla ilmoitetun. Miten lienee tosiasiassa?
 
Yksi kysymys, joka minulle tulee myös mieleen, on linjan 74 kohtalo. Kartan mukaan se ei kulje enää Porttipuistoon mutta toisaalta tämmöistä muutosta en ole kuullut muualla ilmoitetun. Miten lienee tosiasiassa?

Tämä muutos taitaa kuulua vasta syksyllä 2016 toimeenpantavaan Koillis-Helsingin linjastosuunnitelmaan, jossa 74 katkaistaan Heikinlaaksoon ja Porttipuiston läpi alkaa liikennöidä 554. Muutoksen ei siis ymmärtääkseni pitäisi tapahtua vielä tänä syksynä.
 
Kysyin HSL:ltä tuosta Keravan linjanumeroiden muutoksista, että muuttuvatko ne vai ei. Voin laittaa tänne viestiä, kunhan vastaavat. Melko harhaanjohtavaa, kun linjastosuunnitelma-pdf:ssä puhutaan muutoksista, mutta nyt viimeisimmäksi ne eivät olisi muuttumassa, ennen kuin taas näin jossain lauseen, että myös Keravan numerot muuttuu jo 10.8.2015. Melko epäselvää, sanoisin. Mielestäni Keravan muutaman linjan numerot voisi joka tapauksessa muuttaa nyt samalla, niin matkustajien on sitten vuonna 2017 helpompi opetella uusia reittejä, kun numerot on jo muutettu.

Keravan numerot ei muutu eikä reitit paitsi 973 lyhenee Peijakseen täähän on vantaan linjasto muutos ei Keravan.
 
Keravan numerot ei muutu eikä reitit paitsi 973 lyhenee Peijakseen täähän on vantaan linjasto muutos ei Keravan.

Tiedän kyllä, että Keravan linjastomuutos tapahtuu vasta vuonna 2017, mutta monessa eri paikassa on puhuttu myös Keravan numeroiden muuttamisesta. Silti se ei poista sitä asiaa, että olisi järkevää muuttaa myös Keravan numerot samassa rytkässä eikä vasta 2017. Mutta edelleenkin odotan, mitä HSL vastaa tähän.
 
Siellähän noi linjanumero taulukko on hsl.b sivulla eli keravan numerot pysyy ennallaan.

On kyllä, mutta kuten olen jo useasti todennut, HSL:n sivuilla on ristiriitaista. Eikä tämä ole ensimmäinen kerta, kun HSL tekee virheitä. Mutta edelleenkin odotan vastausta palautteeseeni, sen jälkeen lienemme viisaampia ja tiedämme mitä Keravan linjanumeroiden osalta tapahtuu syksyllä vai tapahtuuko mitään.
 
On kyllä, mutta kuten olen jo useasti todennut, HSL:n sivuilla on ristiriitaista. Eikä tämä ole ensimmäinen kerta, kun HSL tekee virheitä. Mutta edelleenkin odotan vastausta palautteeseeni, sen jälkeen lienemme viisaampia ja tiedämme mitä Keravan linjanumeroiden osalta tapahtuu syksyllä vai tapahtuuko mitään.

Siis noi linjanumerot on jostain linjastosuunnitelman ajalta. HSL:ltä oon jo itse saanut vastauksen joitakin kuukausia sitten ettei 633/N:n numero vaihdukkaan 651:ksi kuten jossain vanhassa linjastosuunnitelmassa oli tarkoitus. Sen vuoksi sitä ei myöskään karttoihin tai linjalistoihin vaihdettu. 738:sta en kysynyt koska ei kiinnosta mua tippaakaan, mutta jos kerran noihin karttoihin on painettu myös 738 vanhalla numerollaan niin en usko senkään vaihtuvan.
 
Kokeilin huvikseni hsl:n tulevat reitit hakupalvelua ja sain aika erikoisia tuloksia. Lähtöpysäkiksi Lammaskuja ja määränpääksi jumbo. Reittihaku ehdotti mm. 571/311 > vaihto Myyrmäessä P-junaan > Aviapoliksessa vaihto linjoille 561/573/415/615 > Jumbo. Matka-aika 49-56 min.
Siis vaikka linjalla 571 pääsee suoraan Pähkinärinteestä Jumboon n. 30-35 minuutissa niin reittihaku ehdottaa kahden vaihdon matkaa jossa Matka-aikakin on pidempi! Tuntui jotenkin tarkoitushakuiselta tuo P-junan sisällyttäminen hakutulokseen.
 
Kokeilin huvikseni hsl:n tulevat reitit hakupalvelua ja sain aika erikoisia tuloksia. Lähtöpysäkiksi Lammaskuja ja määränpääksi jumbo. Reittihaku ehdotti mm. 571/311 > vaihto Myyrmäessä P-junaan > Aviapoliksessa vaihto linjoille 561/573/415/615 > Jumbo. Matka-aika 49-56 min.
Siis vaikka linjalla 571 pääsee suoraan Pähkinärinteestä Jumboon n. 30-35 minuutissa niin reittihaku ehdottaa kahden vaihdon matkaa jossa Matka-aikakin on pidempi! Tuntui jotenkin tarkoitushakuiselta tuo P-junan sisällyttäminen hakutulokseen.

Ei vaan siinä on ainoastaan samanlainen idiootti ja kummallinen logiikka kuin perus reittioppaassa joka ehdottelee välillä mitä kummallisimpia vaihtoehtoja.
 
Siis noi linjanumerot on jostain linjastosuunnitelman ajalta. HSL:ltä oon jo itse saanut vastauksen joitakin kuukausia sitten ettei 633/N:n numero vaihdukkaan 651:ksi kuten jossain vanhassa linjastosuunnitelmassa oli tarkoitus. Sen vuoksi sitä ei myöskään karttoihin tai linjalistoihin vaihdettu. 738:sta en kysynyt koska ei kiinnosta mua tippaakaan, mutta jos kerran noihin karttoihin on painettu myös 738 vanhalla numerollaan niin en usko senkään vaihtuvan.

Lähinnä nyt mietin tätä eilen julkaistua tiedotetta, jossa todetaan: "Linjanumerointi uudistetaan samaan aikaan muun merkittävän linjastouudistuksen kanssa. Vantaalla ja Keravalla se tehdään elokuussa 2015 --". Mutta kuten sanoin, ei olisi ensimmäinen kerta, kun HSL:n informaatiossa on virheitä. ;)
 
Lähinnä nyt mietin tätä eilen julkaistua tiedotetta, jossa todetaan: "Linjanumerointi uudistetaan samaan aikaan muun merkittävän linjastouudistuksen kanssa. Vantaalla ja Keravalla se tehdään elokuussa 2015 --". Mutta kuten sanoin, ei olisi ensimmäinen kerta, kun HSL:n informaatiossa on virheitä. ;)

Lähinnä nyt mietin tätä eilen julkaistua tiedotetta, jossa todetaan: "Linjanumerointi uudistetaan samaan aikaan muun merkittävän linjastouudistuksen kanssa. Vantaalla ja Keravalla se tehdään elokuussa 2015 --". Mutta kuten sanoin, ei olisi ensimmäinen kerta, kun HSL:n informaatiossa on virheitä. ;)

Niin? Eli tuon perusteella olettaisin ettei 633 & 738 numerot vaihdukkaan, jos kerran kuitenkin Keravan numeromuutokset tehdään samalla. Vantaan linjastosuunnitelma on ainoa, jossa oon nähnyt nuo uudet numerot 651 ja 751. Kaikissa kartoissa ja muissa mitä oon nähnyt sen jälkeen on ollut 633 ja 738 nykyisillä numeroilla, eli aika pitkään ovat pitäneet virhettä yllä, vrt. noihin uusiin karttoihin joiden virheet on vain uusia virheitä ;)
 
Niin? Eli tuon perusteella olettaisin ettei 633 & 738 numerot vaihdukkaan, jos kerran kuitenkin Keravan numeromuutokset tehdään samalla. Vantaan linjastosuunnitelma on ainoa, jossa oon nähnyt nuo uudet numerot 651 ja 751. Kaikissa kartoissa ja muissa mitä oon nähnyt sen jälkeen on ollut 633 ja 738 nykyisillä numeroilla, eli aika pitkään ovat pitäneet virhettä yllä, vrt. noihin uusiin karttoihin joiden virheet on vain uusia virheitä ;)

Voi olla, että minulle on jäänyt vain sellainen kuva, että nuo muuttuisi kuitenkin. No elokuussahan se sitten nähdään ajaako Keravalla 5, 8, 633, 738 ja 973, vai kenties jotain muuta, joten tätä asiaa ei enää kannata puida. ;)
 
Takaisin
Ylös