Vantaan joukkoliikennelinjasto 2015

Sivusin tätä asiaa jo toisessa ketjussa, mutta ihmettelen nyt täälläkin yhtä Vantaan uuden linjaston epäkohtaa. Miksi esim. linja 562 päätettiin katkaista Aviapoliin asemalle, kun ainakin keskipäivällä löysää tuntuu riittävän? Seurasin yhtenä päivänä, että seuraava 562 ehtii tulla Aviapoliin asemalle hyvissä ajoin ennen edellisen lähtöä, eli seisomista tulee yli 10 min. Väljää oli myös linjoilla 415 ja 561. Eikö tuossa ajassa ja linjalle 1-2 autoa lisäämällä ehtisi palvella myös lentoasemaa? Seuraamani n. tunnin aikana kovin montaa ihmistä per vuoro ei Aviapoliihin asti tullut ja heistäkin suurin osa jatkoi matkaansa kävellen, joten on selvää, että kovin montaa lentoasemalle matkustavaa linja ei houkuttele nykyisellään. Enkä ihmettele, kun vaihto 615:een on käytännössä mahdoton, kun ne olivat järestään keskipäivälläkin tuulilasikuormassa ja kävely Aviapoliin aseman uumenissa vie tuhottomasti aikaa.

Yksi ongelma lentoasemalle asti ajamisessa on tietysti lippujen myynnin hitaus terminaaleilla, mutta tämän voi tarvittaessa ratkaista sillä, että lippuja ei myydä bussissa lentoasemalla (eli ts. kahden pysäkin avorahastus). Lippujen myynnin voi hoitaa lippuautomaattien ja R-kioskien kautta sekä perustamalla myyntipisteen matkailuneuvonnan yhteyteen.

Tästä linjojen katkaisusta on puhuttu täälläkin paljon, mutta toin senn nyt taas esille, kun se kiinnitti Aviapoliissa käydessäni huomioni.
Heh, ei linjastoa ja linjojen päätepysäkkejä suunnitella sen mukaan paljonko ajoaikaa on annettu :lol:
 
Heh, ei linjastoa ja linjojen päätepysäkkejä suunnitella sen mukaan paljonko ajoaikaa on annettu :lol:

No heh vaan, tiedän kyllä, että linjat suunnitellaan käytettävissä olevan rahamäärän, tietyn alueen palvelutasoluokituksen ja kysynnän mukaan. Lisänä sitten tietysti joitain muita tekijöitä, kuten matkustajavirtojen ohjaus, yhteys omaan aluekeskukseen jne. Myös linjapintuuden ja kiertelevyysindeksin tulee totta kai säilyä kohtuullisena ja houkuttelevana.

Aiemmassa viestissäni tarkoitin lähinnä sitä, että kun linjan automäärää ei tarvitse merkittävästi lisätä, niin miksei voitaisi ajaa esim. 562:ta lentoasemalle saakka. Matkustajia varmasti riittäisi tarpeeksi (omien kokemusteni ja aiemmin kertomieni perusteluiden pohjalta), mutta tietystikään en ole tutkinut tai perehtynyt mihinkään aineistoon, joka todistaisi väittämäni todeksi. Ja mikäli ei riittäisi joka vuorolle, niin miksei sitten voitaisiin ajaa vaikka osa vuoroista A-tunnuksella lentoasemalle, esim. 30 tai 60 minuutin vuorovälillä. Mutta ei tästä nyt sen enempää, lähinnä halusin vain jakaa ajatuksiani, niin kuin tällä foorumilla on ymmärtääkseni tarkoituksena.
 
Olen tehnyt kehäradan avautumisen jälkeen kaksi oikeaa matkaa lentokentältä ja yhden lentokentälle. Ensimmäisellä kerralla lentokentältä pääsin ulos koneesta 23.06 ja ehdin juuri sopivasti 23.12 lähtevään sukkulabussiin, ja edelleen juuri sopivasti 23.27 lähtevään junaan. Kilometrin pituinen miinus tulee siitä että busseja lähti lentoasemalle 10 minuutin välein myös silloin kun sieltä lähtee juna 30 minuutin välein. Laadukkaan joukkoliikenteen kaupungista tuleva voi luulla että juna-asemalle lähtee sukkulabussi sieltä myös lähtee juna.

Toisella kerralla lähti seuraavaksi kello 0.30 lähtevä linjan 615 bussi. Se ängettiin niin täyteen kun siihen mahtui ihmisiä. Lastaaminen oli kaoottista ja kesti pitkään kertalippuineen ja matkatavaroineen, jälkimmäisten takia bussissa oli vielä ahtaampaa ja epämiellyttävämpää kuin muuten olisi. Niin ja minustakin linjan 562 ja muiden linjojen katkaisu Aviapoliksen asemalle on minustakin kardinaalimunaus.
 
Niin ja minustakin linjan 562 ja muiden linjojen katkaisu Aviapoliksen asemalle on minustakin kardinaalimunaus.

Kompataanpa tältäkin suunnalta. En keksi mitään järkevää syytä sille, miksi linjat piti katkaista väkisin Aviapolikseen lentoaseman sijaan. Kustannussyistä se ei voi olla kiinni, ei aikataulusyistä, eikä liioin kentän bussilaitureiden ahtaudesta. Toinen, joskin huomattavasti vähämerkityksellisempi linjankatkaisu on 973, jonka Vantaan puolen päätepysäkki siirrettiin Päiväkummusta Peijaksen sairaalalle. Päiväkumpuun toki tuli linjan 973 korvikkeeksi linja 624, mutta olisin voinut kuvitella, että 973 olisi päätetty esimerkiksi Koivukylän asemalle. Tässäkään ratkaisussa kyse ei olisi ollut kustannuksista tai aikatauluista.
 
Toiminnallisesti huumoritason raskasraiteen linjausratkaisua valtakunnan ykköskentälle täytyy yrittää vahvistaa keinolla millä hyvänsä, vaikka sitten koko joukkoliikennejärjestelmän kustannuksella.
 

Harvinainen poikkeus siihen raskasraideiloon nähden, jota suomenkielinen media meille tuputtaa. Tämä virke ehkä kitetyttää koko ongelman, kun taas kerran raha ei riitä kaikkeen, vaan käenpoika syö ne kuuluisat tuhkat sieltä pesästä:

Vantaan Sanomat sanoi:
Kehärata ehkä palvelee niitä, jotka asuvat tai työskentelevät sen varrella, mutta muiden julkista liikennettä käyttävien asema on surkea lentokentän läheisyydessä ja käsittääkseni muuallakin.
 
Katsoinko oikein, että jatkossa ei enää pääse suoraan Tikkurilan asemalta kehä kolmosen varteen. V53:n reitti muuttuu ja 577 lopetetaan. Olen ehdottanut tätä aiemminkin eli, että H73 ajaisi Tikkurilan asemalle. Lisäkustannuksia ei juuri tulisi ja poistuva reittiosuus ei haittaisi liikaa.

Nyt kun Vantaan uutta linjastoa on käytetty muutaman kuukauden ajan, olen edelleen samaa mieltä, että H73:n päättäri olisi parempi olla Tikkurilan asemalla nykyisen päättärin sijasta. En tosin muista mikä oli H73:n kohtalo uudessa Koillis-Helsingin linjastosuunnitelmassa.
 
Nyt kun Vantaan uutta linjastoa on käytetty muutaman kuukauden ajan, olen edelleen samaa mieltä, että H73:n päättäri olisi parempi olla Tikkurilan asemalla nykyisen päättärin sijasta. En tosin muista mikä oli H73:n kohtalo uudessa Koillis-Helsingin linjastosuunnitelmassa.

Reitti pysyy samana, ainakin sen suunnitelman mukaan.
 
Nyt kun Vantaan uutta linjastoa on käytetty muutaman kuukauden ajan, olen edelleen samaa mieltä, että H73:n päättäri olisi parempi olla Tikkurilan asemalla nykyisen päättärin sijasta. En tosin muista mikä oli H73:n kohtalo uudessa Koillis-Helsingin linjastosuunnitelmassa.
Olen täysin samaa mieltä. Hassua, ettei Ala-Tikkurilasta pääse millään julkisella välineellä Tikkurilaan (tai päinvastoin). Sentään nyt korjataan se puute, ettei Tammistosta (tai Etelä-Ruskeasannasta) ole päässyt Tikkurilaan vaihdottomasti, kun uusi 612 aloittaa kulkemisen. Tunnin vuoroväli ei tosin povaa linjalle ihan valtavaa suosiota mutta kuitenkin...
 
Olen täysin samaa mieltä. Hassua, ettei Ala-Tikkurilasta pääse millään julkisella välineellä Tikkurilaan (tai päinvastoin). Sentään nyt korjataan se puute, ettei Tammistosta (tai Etelä-Ruskeasannasta) ole päässyt Tikkurilaan vaihdottomasti, kun uusi 612 aloittaa kulkemisen. Tunnin vuoroväli ei tosin povaa linjalle ihan valtavaa suosiota mutta kuitenkin...

Ala-Tikkurilasta Tikkurilan suuntaan tehtiin vanhan linjaston aikaan linjoilla 53 ja 577 arkisin yhteensä noin 10-15 nousua päivässä. Tuo on niin mitätön määrä matkustajia, ettei se oikein yksinään perustele linjan 73 jatkamista Ala-Tikkurilasta Tikkurilan matkakeskukselle. Jatkeen kustannukset kun olisivat vähintään useita satojatuhansia euroja vuodessa. Ala-Tikkurilasta Tikkurilaan toki pääsee 73:sta Puistolassa junaan vaihtamalla. Ala-Tikkurilasta ei toisaalta ole mikään mahdoton kävelymatka Tikkurilantien pysäkeille, vaikka välissä kulkeva Keravanjoki toiki paikoin pidentääkin kävelymatkaa. Voi olla, että 73:n jatke Tikkurilaan vielä joskus toteutuu, mutta ei se kyllä missään nimessä ole seudun joukkoliikenteen tärkeimpien kehittämiskohteiden joukossa.

Vähän samanlainen tapaus on tuo linja 612:kin. Pahoin pelkään, että se tulee kulkemaan ainakin suurimman osan liikennöintiajastaan kuormassa, jonka kuljettamiseen riittäisi henkilöautokin. Linjaa 612 on tarkoitus liikennöidä Vantaan kaupungin myöntämän lisämäärärahan turvin, mutta jottei homma menisi aivan poskettomaksi törsäämiseksi, liikennöidään linjaa vain arkisin noin klo 7 - 18.
 
Voisihan sen H73 muuttaa Tikkurilaan, mutta H70 päättäri sitten Lampputieltä H73 nykyiselle päättärille. On myös autottomia asiakkaita Biltemaan._
 
Ala-Tikkurilasta Tikkurilan suuntaan tehtiin vanhan linjaston aikaan linjoilla 53 ja 577 arkisin yhteensä noin 10-15 nousua päivässä. Tuo on niin mitätön määrä matkustajia, ettei se oikein yksinään perustele linjan 73 jatkamista Ala-Tikkurilasta Tikkurilan matkakeskukselle. Jatkeen kustannukset kun olisivat vähintään useita satojatuhansia euroja vuodessa. Ala-Tikkurilasta Tikkurilaan toki pääsee 73:sta Puistolassa junaan vaihtamalla. Ala-Tikkurilasta ei toisaalta ole mikään mahdoton kävelymatka Tikkurilantien pysäkeille, vaikka välissä kulkeva Keravanjoki toiki paikoin pidentääkin kävelymatkaa. Voi olla, että 73:n jatke Tikkurilaan vielä joskus toteutuu, mutta ei se kyllä missään nimessä ole seudun joukkoliikenteen tärkeimpien kehittämiskohteiden joukossa.

Vähän samanlainen tapaus on tuo linja 612:kin. Pahoin pelkään, että se tulee kulkemaan ainakin suurimman osan liikennöintiajastaan kuormassa, jonka kuljettamiseen riittäisi henkilöautokin. Linjaa 612 on tarkoitus liikennöidä Vantaan kaupungin myöntämän lisämäärärahan turvin, mutta jottei homma menisi aivan poskettomaksi törsäämiseksi, liikennöidään linjaa vain arkisin noin klo 7 - 18.

Jos katsotaan kehä kolmosen ja Neste huoltoaseman väliset pysäkit uskoisin kyllä, että nousuja ja pois jääntejä oli molemmat puolet huomioiden vuorokaudessa ennemminkin satoja kuin kymmeniä. Eikös tuon Dixin valmistumisen jälkeen, jos ajattaisi H73:n suorinta reittiä asemalle onnistuisi samalla autokierrolla.
 
Jos katsotaan kehä kolmosen ja Neste huoltoaseman väliset pysäkit uskoisin kyllä, että nousuja ja pois jääntejä oli molemmat puolet huomioiden vuorokaudessa ennemminkin satoja kuin kymmeniä. Eikös tuon Dixin valmistumisen jälkeen, jos ajattaisi H73:n suorinta reittiä asemalle onnistuisi samalla autokierrolla.

Ajoaika riittäisi ehkä joinakin yksittäisinä hetkinä päivästä, mutta ajoajan pidennys olisi noin 4-5 minuutin luokkaa per sivu eikä aikataulussa noin paljon löysää ole. Tuo 10-15 nousua päivässä Tikkurilan suuntaan oli muistaakseni Suutarilantien liittymän, Tikkuritien liittymän ja Härkävaljakontien kohdalla olleen pysäkin yhteistulos. Vantaan puolella Horsmakujan kohdalla olevan pysäkin nousijamäärillä ei ole tässä tapauksessa oikeastaan merkitystä, kun korttelin toiselta puolelta pääsee Tikkurilan matkakeskukselle linjoilla 575, 576 ja 611. Ala-Tikkurilasta Myyrmäen suuntaan pääsee edelleen linjalla 572, joka palvelee ihan riittävän hyvin tuon alueen työmatkayhteyksiä. Muutenhan tuolla ei juuri kukaan joukkoliikenteellä liikukaan. Tuolla, kuten muuallakin taksarajan pinnassa, todennäköisesti kävellään taksarajan yli merkittävän rahallisen säästön takia. Esimerkiksi Vantaan puolelta Ala-Tikkurilassa tai Suutarilassa työssä käyvä kävelee Vantaan puoleiselta pysäkiltä rajan yli Helsingin puolelle selvitäkseen sisäisellä lipulla.
 
Takaisin
Ylös