Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/32

Viestiketju: Helsingin sisäinen linja h15 - mitä järkeä?

  1. #1

    Liittynyt
    12.12.2010
    Viestejä
    610

    oletus Helsingin sisäinen linja h15 - mitä järkeä?

    Foorumin hakutoiminto on hieman vessasta, eikä siihen oikein tahdo löytyä selväkielisiä ohjeita, joten haku "h15" ei palauta mitään. Siinä sitten kun tarpeeksi työnnät sormea suuhun, tulee väistämättä eteen tilanne, jolloin työkalut tippuvat lattialle ja on syytä avata uusi viestiketju.

    Siinä jutun setup ja sitten se itse asia: käyn duunissa Larussa ja huomaan Porkkalankadulla melko usein linjan h15 auton, jonka täyttöaste on kaikkina havaintokertoina ollut 0 %. Linjan reittikartta löytyy tästä. Ymmärrän, että linja korvaa Salmisaaren pään sporalinjan puutetta, mutta ei kai nyt stadilaisiakaan pidä kestitä noin älyttömällä linjalla? Linjaa ajetaan ruuhka-aikaan 8 minuutin välein, joka sitonee tuolla aikataululla kaksi autoa.

    Onhan tuossa linjassa tietty se etu, ettei raskaan työpäivän jälkeen asiakkaiden tarvitse alittaa Porkkalankatua ja kävellä sitä kahtasataa metriä Ruoholahden metroasemalta pysäkeille 1011 tai 1013.

  2. #2
    Karosa avatar
    Liittynyt
    17.10.2011
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2874

    oletus Vs: Helsingin sisäinen linja h15 - mitä järkeä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joht. Nyman
    Salmisaaren pään sporalinjan puutetta, mutta ei kai nyt stadilaisiakaan pidä kestitä noin älyttömällä linjalla?
    Ei kai, mutta olen joka aamu huomannut kun menen Ruoholahden metroasemalle sen, miten moni käyttää tuota linjaa Ruoholahdesta Salmisaareen päin aamulla, porukkaa on paljon, mutta kyllähän h20kin kulkee...

  3. #3

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2256

    oletus Vs: Helsingin sisäinen linja h15 - mitä järkeä?

    Sillä ainoalla kerralla kun menin aamutuimaan h15:lla Salmisaareen, vaunu tuli seisomakuormaan heti Ruoholahden metriksen pysäkiltä.

  4. #4

    Liittynyt
    12.12.2010
    Viestejä
    610

    oletus Vs: Helsingin sisäinen linja h15 - mitä järkeä?

    Kas, kas, mielenkiintoisia havaintoja. Mutta siis mihin jengi tolla h15:llä oikein menee? Tuskin päätepysäkille ainakaan? Trainer's Housen muutettua Niittykumpuun kaiketi puolet nousukkaista skragakauloista siirtyivät pois Salmisaaresta, joten mitä ne ihmiset Salmisaaressa puuhaavat?

  5. #5

    Liittynyt
    25.05.2011
    Viestejä
    493

    oletus Vs: Helsingin sisäinen linja h15 - mitä järkeä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joht. Nyman Näytä viesti
    Kas, kas, mielenkiintoisia havaintoja. Mutta siis mihin jengi tolla h15:llä oikein menee? Tuskin päätepysäkille ainakaan? Trainer's Housen muutettua Niittykumpuun kaiketi puolet nousukkaista skragakauloista siirtyivät pois Salmisaaresta, joten mitä ne ihmiset Salmisaaressa puuhaavat?
    Eiväthän siellä toimi mm. sen vaatimattomammat instanssit kuin Helsingin käräjäoikeus ja Helsingin hovioikeus. Trainer´s House taas ei ollut sillä puolen Porkkalankatua laisinkaan.

  6. #6

    Liittynyt
    12.12.2010
    Viestejä
    610

    oletus Vs: Helsingin sisäinen linja h15 - mitä järkeä?

    Trainer's House kylläkin oli osoitteessa Porkkalankatu 11, kun taas käris ja hovi ovat osoitteessa Porkkalankatu 13, että sikäli ovat olleet naapurustossa. Silti en edelleenkään ymmärrä linjan h15 funktiota; onhan muuallakin Suomessa ja pitkin pääkaupunkiseutuakin koko joukko alueita, jonne jengi joutuu kälppimään dösäriltä tai lähimmältä steissiltä muutaman sata metriä. Miksi Ruoholahti sitten on niin uniikki alue, että sinne tarvitaan oma syöttölinja? Funtsikaa nyt vaikkapa sellaista pientä paikkaa kuin Keilaniemi. Tai Aviapolis. Herttoniemen Lämmittäjänkadun alueesta puhumattakaan. Julkisen liikenteen tarjonta näille seuduille on kokonaisuutena arvioiden törkeän huonoa.

  7. #7

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: Helsingin sisäinen linja h15 - mitä järkeä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joht. Nyman Näytä viesti
    Silti en edelleenkään ymmärrä linjan h15 funktiota; onhan muuallakin Suomessa ja pitkin pääkaupunkiseutuakin koko joukko alueita, jonne jengi joutuu kälppimään dösäriltä tai lähimmältä steissiltä muutaman sata metriä. Miksi Ruoholahti sitten on niin uniikki alue, että sinne tarvitaan oma syöttölinja? Funtsikaa nyt vaikkapa sellaista pientä paikkaa kuin Keilaniemi. Tai Aviapolis. Herttoniemen Lämmittäjänkadun alueesta puhumattakaan. Julkisen liikenteen tarjonta näille seuduille on kokonaisuutena arvioiden törkeän huonoa.
    Aviapolis?http://www.sulava.com/wp-content/upl...lis-kartta.jpg Tännekö ei pääse bussilla? Entä Keilaniemi? Esim. bussi 510 ajaa Keilarantaa pitkin, pysäkiltä keilaniemen päähän 200 metriä. Ja Herttoniemessä Itäväylältä esim.58:n pysäkiltä Lämmittäjänkadulle 100 metriä. Salmisaaressa Porkkalankadulta H15:n päätepysäkille 500 metriä... Linjahan on siis tehty Salmisaaren alueen liityntälinjaksi, ei Ruoholahden...

  8. #8

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Sipoo
    Viestejä
    3675

    oletus Vs: Helsingin sisäinen linja h15 - mitä järkeä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut chauffer Näytä viesti
    Linjahan on siis tehty Salmisaaren alueen liityntälinjaksi, ei Ruoholahden...
    Ja tämänhän vuoksi sitä ajetaankin vain pikku bussilla, eli kalusto suhteutettu käyttäjien määrään.

  9. #9

    Liittynyt
    12.12.2010
    Viestejä
    610

    oletus Vs: Helsingin sisäinen linja h15 - mitä järkeä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut chauffer Näytä viesti
    Aviapolis?http://www.sulava.com/wp-content/upl...lis-kartta.jpg Tännekö ei pääse bussilla? Entä Keilaniemi? Esim. bussi 510 ajaa Keilarantaa pitkin, pysäkiltä keilaniemen päähän 200 metriä. Ja Herttoniemessä Itäväylältä esim.58:n pysäkiltä Lämmittäjänkadulle 100 metriä. Salmisaaressa Porkkalankadulta H15:n päätepysäkille 500 metriä... Linjahan on siis tehty Salmisaaren alueen liityntälinjaksi, ei Ruoholahden...
    Tämäkään argumentti ei mieltä lämmitä, sillä yhä edelleenkin on se pointti hukassa, miksi ja mihin linjaa h15 tarvitaan, sillä saman asiakaspalvelun voisivat tarjota yllä mainitsemani Porkkalankadun Lauttasaareen menevät dösät. Vastaavia käppäilymatkoja toimistoille on joka puolella maata ja pääkaupunkiseutua, myös Lämmittäjänkadun lukuisiin toimistoihin. Kääntäen niin, että miksei vastaaviin muutaman sata metriä valtaväylästä sivussa oleviin työpaikkakeskittymiin ole muualla pk-seudulla tai Suomessa pienkalustolinjatarjontaa?

  10. #10
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    8030

    oletus Vs: Helsingin sisäinen linja h15 - mitä järkeä?

    Tuolle ja monelle muulle turhakelinjalle on historialliset syyt. Länsiterminaalilta kun oli bussilinja Ruoholahden metroasemalle, ja sitä sitten jatkettiin muistaakseni Eläke-Varman toiveesta ja osin rahoilla sinne Salmisaarenrantaan. Eräänlainen ennakkotapaus, jossa yksityinen toimija kustantaa osan julkisen liikenteen kustannuksista. Tarkoitus oli jopa, että bussi jää ennalleen, kun ysiratikka aloittaa, mutta siinä sentään järki voitti ja 15 lakkautettiin. Sen sijaan sinne Salmisaarenrantaan ryhdyttiin sitten ajamaan ruuhka-aikaan Tapiolan palvelulinjojen pakettiautoilla, joista Varma ei maksa mitään. Ihan yhtä turhaa kuin ennenkin, mutta ainakin iso bussi muuttui pakuksi ja liikennöintiaika supistui. Kun autopäiväkustannuskin menee Tapiolan piikkiin, niin voi hyvin olla, että nykyisen 15:n nousijakohtainen kustannus on ihan kohtuullinen. En minä tuota lähtisi purkamaan, on niitä isompia ja turhempiakin rahareikiä joista voisi aloittaa.

    Naapurikunnat saavat turhakelinjoja ihan niin paljon kuin tahtovat niin Aviapolikseen kuin Keilaniemeen – eihän se vaadi muuta kuin virkamiehen, joka niitä HSL:ltä vaatii ja rahakirstun, josta HSL:lle maksetaan liikennöintikorvaukset.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  11. #11
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: Helsingin sisäinen linja h15 - mitä järkeä?

    Muistan joskus aikanaan, kun h15V oli vielä voimissaan ja Nobinalla ja satuin vielä itse istumaan puikoissa huippubussilla #117 ( ). Pysähdyin Salmisaaren pysäkille jättämään matkustajia, jossa muistikuvani mukaan suurempi osa jäi pois kyydistä aamuruuhkassa ja eräs rouva tuli kysymään pysäkillä, ajanko Salmisaareen? Vastasin, että eikös me olla jo siellä? Johon tämä vastasi kysymyksell, että pääseekö seuraavasta risteyksestä oikealle? Sitten vastasin, että pääsee kunhan ollaan kierretty oikeustalo ensin. Rouvan ilme oli ikimuistoinen, kun päästiin siihen seuraavalle pysäkille, eli päätepysäkille, joka sijaitsi n. puolivälissä matkaa takaisinpäin Tallberginkatua ja edellisellä pysäkillä jääneet kävelivät vastaan siinä kohtaa kun käännyin oikeustalojen takapihalta tälle kadulle

    Muistanko ihan väärin, vai oliko siihen jossain vaiheessa suunnitteilla maanalainen "liukuporras", eli laivaterminaaleistakin tuttu liukutaso joka menee kävelyputkessa?
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

  12. #12

    Liittynyt
    05.04.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    112

    oletus Vs: Helsingin sisäinen linja h15 - mitä järkeä?

    Meikäläisen havaintojen mukaan, kun Ruoholahden metroaseman pysäkin ohi tulee päivittäin kuljettua, on noiden pikkubussien täyttöaste varsin mittava. Bussiin jonottavien massojen perusteella mennään tuolla h15:lla varsin usein seisomakuormassa.

    Nyt pienkalustolinjaksi muututtuaanhan, linja ei enää kierrä oikeustalon ympäri vaan ajaa Salmisaarenrannan päähän Varman ovien eteen kääntymään, jolloin kävelymatkat Salmisaaren uusille toimistotaloille ovat parisataa metriä lyhyemmät kuin entisellä 15V:llä, ja likimain 500 m lyhyempiä kuin Porkkalankadulta. Voimalaitos aiheuttaa tuon työpaikka-alueen ja Ruoholahden keskusalueen väliin merkittävän esteen, jolloin esim. kävelymatka metroasemalle on varsin pitkä linnuntiehen verrattuna. Tuskin löytyy kantakaupungin alueelta vastaavaa toimistokeskittymää, jonne olisi yli puolen kilometrin kävelymatka lähimmältä bussipysäkiltä. Jos Länsimetroa ei oltaisi jo rakentamassa, niin h15:ta parempi ratkaisu olisi lisätä Salmisaaren kohdalle pysäkkipari Länsiväylälle.

  13. #13

    Liittynyt
    12.12.2010
    Viestejä
    610

    oletus Vs: Helsingin sisäinen linja h15 - mitä järkeä?

    Kommenteista päätellen h15 ei sittenkään ole hukkalinja, vaikka niin olinkin otaksunut. Kuljen kai sitten omituisiin aikoihin Larun ja keskustan välillä, sillä omat havaintoni tukivat ketjun otsikkoa.

    Mennäänpä vielä ruohonjuuritasolle: mitä eroa linjalla h15 on Jouko-linjoihin? Kalusto lienee suht samaa kuin Joukoilla, vai olenko väärässä?

    Asiasta vielä toiseen: mitä muita toimistokeskittymiä pääkaupunkiseudulla on Keilaniemen ja Hertsikan lisäksi, joiden joukkoliikennetarjoomassa voisi olla huomattavasti parantamisen varaa?
    Viimeisin muokkaaja joht. Nyman; 26.04.2013 kello 10:34.

  14. #14
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    403

    oletus Vs: Helsingin sisäinen linja h15 - mitä järkeä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joht. Nyman Näytä viesti
    Asiasta vielä toiseen: mitä muita toimistokeskittymiä pääkaupunkiseudulla on Keilaniemen ja Hertsikan lisäksi, joiden joukkoliikennetarjoomassa voisi olla huomattavasti parantamisen varaa?
    Leppävaaran asemalta on ajettu tilausjona liityntälinjaa Säteriin Linnoitustielle, Keran asemalta Karaporttiin ja kiinnostusta on ollut Leppävaarasta Perkkaalle Derby Business Parkkiin.

    Tarpeet eivät välttämättä liity tarjonnan puutteeseen vaan liitynnän hitauteen juna-asemilta ja tietysti siihen, että Suomen säät ovat mitä ovat. Kuinka paljon laskee motivaatiota käyttää joukkoliikennettä, jos 400-600m saa kävellä sateessa/ rännässä/ 10cm lumikinoksessa, aloittaen työpäivän likomärkänä/ kengät täynnä lunta.

  15. #15
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    8030

    oletus Vs: Helsingin sisäinen linja h15 - mitä järkeä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joht. Nyman Näytä viesti
    Mennäänpä vielä ruohonjuuritasolle: mitä eroa linjalla h15 on Jouko-linjoihin?
    Brändi. 15 on bussilinja, Jouko on vammaisille ja vanhuksille. HSL yrittää kyllä tuosta eroon, Jouko-nimestähän ollaan luopumassa.

    Onkos kukaan muuten nähnyt Kutsuplus-teipatuissa pakettiautoissa väkeä? Sen kerran kun sellainen tulee ajossa vastaan, se on tyhjä. Yleensä ne seisoksivat pitkin vähäparkkipaikkaisen kaupunkimme katuja parkkiruutuja varaamassa.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Mitä, jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie?
    kirjoittanut Vesa Nurminen foorumissa Metrot
    Vastauksia: 538
    Viimeisin viesti: 10.02.2015, 00:04
  2. Mitä odotat Helsingin metrolta seuraavaksi?
    kirjoittanut Knightrider foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 31
    Viimeisin viesti: 26.06.2014, 01:23
  3. HSL: Helsingin sisäinen linja 79 ajaa poikkeusreittiä
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 06.09.2011, 11:10
  4. HKL: Helsingin sisäinen liikenne jouluna ja vuodenvaihteessa
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 13
    Viimeisin viesti: 27.12.2008, 22:41
  5. Vammalan sisäinen liikenne
    kirjoittanut killerpop foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 23.05.2008, 13:48

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •