Kutsuplus

Itse olen nyt muutaman kerran käyttänyt kutsuplussaa ja ollut tyytyväinen palveluun. Mukavuustaso on jotain aivan muuta kuin " tavallisessa" joukkoliikenteessä. Liikennöintialue voisi olla isompi kylläkin ja esimerkiksi Lentoasema kuulostaa korvaan rahasampolta. Tilausautomaatit saapuvien auloihin ja homman luulisi toimivan. Mitä eroa näillä palveluluokilla muuten on? " Säästö" on kuitenkin huomattavasti edullisempi kuin "Normaali".
 
Mitä eroa näillä palveluluokilla muuten on? " Säästö" on kuitenkin huomattavasti edullisempi kuin "Normaali".

Säästöllä matka kestää pidempään, sillä se poimii muuta väkeä kyytiin matkan varrelta. Kuitenkin olen huomannut, että esim. iltaisin kun on hiljaista, kaikki kolme vaihtoehtoa ovat yhtä nopeita.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Metro: Kutsuplus palkittiin Suomen parhaana asiakastekona

http://www.metro.fi/uutiset/a1387807441299

Onhan se varmaan paras asiakasteko kun tarjotaan edullista taksipalvelua muiden joukkoliikennematkustajien kustannuksella. HSL kertoo että Syyskuussa matkoja tehtiin JO 7200. Tämä kun jaetaan liikennöintipäiville (ma-pe) niin saadaan 327 matkustajaa/päivä. Autoja on 15 kpl, joten yksi auto kuljettaa päivän aikana n. 22 asiakasta. Liikennöintiaika on klo 6-23 joten tunnin aikana kuljetetaan n. 1,2 asiakasta. Onpa todella huimaa kehitystä!
 
Kutsuplus lentokentälle niin homma räjähtää, väitän että sitten ainakin tulisi kannattava bisnes.
 
olen jatkanut Kutsuplussan käyttämistä ja olen edelleen erittäin tyytyväinen. Hinta on halpa ja subventio herättää keskustelua. Kyseessä on Suomessa kehitetty joukkoliikennemuoto, joka on jotain taksin ja bussin välimaastosta. Perusajatus on nerokas ja toivoisin että kokeilukauteen liittyvä subventio ei voisi huomiota pois itse pääasiasta.
 
olen jatkanut Kutsuplussan käyttämistä ja olen edelleen erittäin tyytyväinen. Hinta on halpa ja subventio herättää keskustelua. Kyseessä on Suomessa kehitetty joukkoliikennemuoto, joka on jotain taksin ja bussin välimaastosta. Perusajatus on nerokas ja toivoisin että kokeilukauteen liittyvä subventio ei voisi huomiota pois itse pääasiasta.

Ai kun sellainen investointi olisikin olemassa, joka tuottaisi nettoa heti ensimmäisestä päivästä alkaen. Kutsuplus on innovatiivinen kokeilu ratkaista poikittaisliikenne ja muutenkin sellaiset reitit, joissa aikataulupohjaiset yhteydet ovat kelvottomat. Ja niitä on paljon. Tottakai sellainen aluksi maksaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Nykyinen kutsuplus ei ole kovin innovatiivinen järjestelmä ja lisäksi sen järjestelykulut ovat tolkuttomat.

Toki innovatiivinen systeemikin on järjestettävissä, muuta se vaatii uutta ajattelua, jota voitaisiin kutsua vaikka nimellä Uber kutsuplus. Siinä jokainen autonhaltija voisi rekisteröityä bussi- tai autokuskiksi ja järjestelmää organisoiva taho yhdistäisi palvelun tuottajat ja asiakkaat sekä hoitaisi maksujärjestelmän. Ideana olisi, että saada nykyisin pääosin tyhjinä kulkeviin autoihin matkustajia.
 
Netissä on jo kaiken maailman kimppakyyti-sivustoja, joten Petterin ehdotus ei sinäänsä olisi innovatiivinen. Enkä tiedä oikein, mitä verottaja tykkäisi jos "raksamies Make" ottaisi aamulla Eläintarhan Nesteeltä kyytiin "Sihteeri Irman" ja veisi samalla kun menee itse Espooseen niin Irman töihin maksua vastaan..
 
Netissä on jo kaiken maailman kimppakyyti-sivustoja, joten Petterin ehdotus ei sinäänsä olisi innovatiivinen. Enkä tiedä oikein, mitä verottaja tykkäisi jos "raksamies Make" ottaisi aamulla Eläintarhan Nesteeltä kyytiin "Sihteeri Irman" ja veisi samalla kun menee itse Espooseen niin Irman töihin maksua vastaan..

Minusta uudet kyytipalvelut, kuten esimerkiksi Uber, Lynx ja Sidecar ovat muualla, siellä missä se byrokratia ei ole ottanut tehtäväkseen tuhota uutta yritystoimintaa, luomassa uudenlaista liikennejärjestelmän, joka perustuu siihen kuka vaan voi ryhtyä kuljetusyrittäjäksi hyvin pienellä kynnyksellä. Tuossa businessmallissa kyydinvälittäjä vastaa maksuliikenteestä sekä palvelun laadusta (Esimerkiksi niin ettö sekä kuljettajia että matkustajia arvostellaan ja niin että huonot kuskit poistetaan järjestelmän piiristä.).

Uusi liikennemuoto toki muuttaa toimintaympäristöä, kuten vaikka San Fransiscossa. Taksirälssi siirtyy pitkälti menneisyyten, samalla syntyy uutta yritystoimintaa ja käyttäjät saavat paremman liikennejärjestelmän. http://www.tuulilasi.fi/uutiset/normaali-taksiliikenne-ongelmissa-san-fransiscossa-syyna-uber

Suomessakin olisi syytä ottaa kaikki irti tekniikan uusista mahdollisuuksista. HSL:n Kutsuplus palvelulla olisi kehitettynä mahdollisuus luoda liikkujien käyttöön uusi tehokkaampi tapa liikkua. Se toki vaatii monenlaisten byrokraattisten esteiden ylittämistä, mutta kyse on kuitenkin enemmän asenteista ja uskalluksesta, toki erilaisia lainsäädännön muutoksia tarvitaan myös.
 
Suomessakin olisi syytä ottaa kaikki irti tekniikan uusista mahdollisuuksista. HSL:n Kutsuplus palvelulla olisi kehitettynä mahdollisuus luoda liikkujien käyttöön uusi tehokkaampi tapa liikkua. Se toki vaatii monenlaisten byrokraattisten esteiden ylittämistä, mutta kyse on kuitenkin enemmän asenteista ja uskalluksesta, toki erilaisia lainsäädännön muutoksia tarvitaan myös.

Lisäksi se ehdottomasti tarvitsisi käyttökynnystä alentavan maksujärjestelyn matkakukkaron ja tekstiviestihirviön rinnalle.
 
Mun mielestä kyllä Kutsuplus on se kaikkein innovatiivisin järjestelmä kaikista. Toimintaperiaate ja erityisesti algoritmit, miten kyytejä järjestellään on akateemisesti todella mielenkiintoisia.

Harmi vaan, että tuossa on käynnistelyssä muna-kana -ongelma tavallistakin kovemmin mukana. Järjestelmän tehokkuus vaatisi runsaasti sekä kapasiteettia että kysyntää, mutta epätasapaino kumman tahansa puolelta romahduttaa kokonaistoimivuuden. Tällä hetkellä on ilmeisesti aivan 50-60 mahdollisuudet, että pääseekö perille suoraan kuin taksilla vai tuleeko suhteettoman pitkä koukkaus toisen kyydin takia...
 
Takaisin
Ylös