Kutsuplus

Jos Kutsuplus todella jatkuu markkinavetoisena, niin aika lailla yksinkertaisemmaksi heidän on tilaus- ja maksuprosessi saatava.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, mikä tilausprosessissa on hankalaa. Minusta se sujuu ihan ketterästi liikenteessäkin ollessa.
 
Ihan mielenkiinnosta kysyn, mikä tilausprosessissa on hankalaa. Minusta se sujuu ihan ketterästi liikenteessäkin ollessa.

Eikös se mene jotenkin niin, että käyttäjäksi pitää erikseen rekisteröityä jossakin ja sitten pitää erikseeen ladata rahaa jonnekin makaamaan ja sitten pitää erikseen varata se reissu jostakin ja silloin huolehtia siitä, että sillä hetkellä siellä makuupaikassa on sitä rahaa riittävästi? Ei tuo kovin ketterältä kuulosta, vaan tyypilliseltä virkamiestouhulta.
 
Eikös se mene jotenkin niin, että käyttäjäksi pitää erikseen rekisteröityä jossakin ja sitten pitää erikseeen ladata rahaa jonnekin makaamaan ja sitten pitää erikseen varata se reissu jostakin ja silloin huolehtia siitä, että sillä hetkellä siellä makuupaikassa on sitä rahaa riittävästi? Ei tuo kovin ketterältä kuulosta, vaan tyypilliseltä virkamiestouhulta.

Tuo on yksi vaihtoehto, mutta itse tilaan yleensä tekstiviestillä. Helppoa ja nopeaa.
 
Mielenkiintoistahan tässä on se, millainen lupaprosessi pitää käydä läpi ennenkuin joku privaattitaho saa kutsutaksiliikennettä järjestää. Lähinnä se on verrattavissa nykyisiin airport taxeihin.

Sinä se et hevin usko, että kyse ei ole taksiliikenteestä? Harjoitustehtäväksi jätetään erojen pohtiminen.
 
Sinä se et hevin usko, että kyse ei ole taksiliikenteestä? Harjoitustehtäväksi jätetään erojen pohtiminen.

Se on täysin vastaavaa liikennettä kuin airport taxeilla sillä erotuksella, että matkan toinen piste ei ole lentoasema vaan vapaasti valittavissa. Kimppataksi voisi olla sopiva nimitys. Idea kai on se, että jokainen haetaan sieltä mistä hakija tahtoo ja viedään sinne minne hakija tahtoo, mutta kyydissä on muitakin ja matkassa siksi mutkia. Miten lainsäätäjä tuohon suhtautuu on mielenkiintoista, kun konsepti on uusi. HSL:n sisällä se on mennyt ihan luontevasti, mutta yksityisenä toimijana asia ei ole kovin yksinkertainen. En tiedä millaisilla luvilla nuo airport taxit toimivat, mutta vastaava käytäntö voisi ehkä sopia kimppatakseille yleisemminkin.

"Kutsutaksi" oli tosin huono sanavalinta minulta, kimppataksi on parempi.

Saat mielellään vastaankin väittää, mutta kohteliasta olisi perustella.
 
Minä en ymmärrä, miten HSL ja yksityiset toimijat olisivat lain edessä eri asemassa. Uskoisin että lupamalli on kunnossa, koska HSL on saanut tarvittavat luvat toimintaa varten.

Airport taxi taitaa ajaa joukkoliikenneluvilla, kuten Kajonin kimppataksit, Kovasen pikkubussit tai linja-autoyhtiöiden pikkubussit. Ero taksilupaan on ymmärtääkseni se, että matkan hinta pitää sopia etukäteen.
 
Viimeksi muokattu:
Minä en ymmärrä, miten HSL ja yksityiset toimijat olisivat lain edessä eri asemassa. Uskoisin että lupaamalla on kunnossa, koska HSL on saanut tarvittavat luvat toimintaa varten.

HSL ei tarvitse lupia, jos se voi osoittaa, että kutsuliikenne on osa tavallista joukkoliikennettä. Sillä on erillislain turvin lupa ja velvollisuus hoitaa alueensa joukkoliikenne, ja sen se tekee parhaaksi katsomallaan tavalla. Siihen ei lainsäätäjä puutu.

Privaatti toimija sen sijaan ei voi tulla HSL-alueen sisään tarjoamaan joukkoliikennettä ilman lupia. Esimerkiksi lentoaseman Finnair-bussi rikkoo tietoisesti tätä, mutta siihen ei perinteisesti ole puututtu. Erikoisesti se tulkitaan tilausliikenteeksi, jonka matkustajat on teoriassa rajattu Finnairin asiakkaisiin. Asiasta on keskusteltu jossain vaiheessa suht vilkkaasti täälläkin. Nyt kehäradan myötä ELY voisi minusta jo puuttua tähän.

Privaatti toimija tarvitsee käsittääkseni sen joukkoliikenneluvan mutta myös linjaliikenneluvan. Tosin näitä jälkimmäisiä ei ole enää olemassa. Eli mitähän se sitten tarvitsee, siinä se kysymys juuri on. ELY:n mukaan https://www.ely-keskus.fi/web/ely/joukkoliikennelupa-ja-yhteisolupa1#.VhwEI6S-yHk nykymeno, jossa siellä pakussa on yksi matkustaja, ei tule kyseeseen puhtaasti joukkoliikenneluvalla, sillä tuollaista liikennettä ei katsota tilausliikenteeksi. Sinänsähän tuo menisi muuten tilausajona ihan nätisti, jos matkustajamäärä täyttyisi.

(Palaan vielä Finnair-bussiin: matkustajamäärärajoitus on sikäli mielenkiintoinen, että vaikka vielä hyväksyttäisiin se tulkinta, että tuo todellisuudessa kaikelle yleisölle avoin reittiliikenne olisi tilausajoa, niin ainakaan hiljaisten vuorojen osalta sekään ei kävisi.)

AirPort taxi taitaa ajaa joukkoliikenneluvilla, kuten Kajonin kimppataksit, Kovasen pikkubussin tai linja-autuyhtiöiden pikkubussin. Ero taksilupaan on ymmärtääkseni se että matkan hinta pitää sopia etukäteen.

Kuulostaa ihan loogiselta, ja tilausajona nuo ovat ihan OK. Tosin matkustajamäärärajoitus on silloinkin voimassa. Sitä ei taida kukaan valvoa.
 
Mielenkiintoistahan tässä on se, millainen lupaprosessi pitää käydä läpi ennenkuin joku privaattitaho saa kutsutaksiliikennettä järjestää. Lähinnä se on verrattavissa nykyisiin airport taxeihin.

Ei se ole tässä tapauksessa mikään este. Kutsuplus ja vastaavat palvelut ovat joukkoliikennelain tarkoittamaa kutsujoukkoliikennettä, jota varten on olemassa ihan oma kutsujoukkoliikennelupa. Joukkoliikennelain 13 §:ssä luvan myöntämisestä sanotaan seuraavaa:

Kutsujoukkoliikenneluvan myöntää toimivaltainen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, jonka toimivalta-alueella liikenteen toiminta-alue on. Jos liikenteen toiminta-alue on useamman kuin yhden toimivaltaisen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen toimivalta-alueella, luvan myöntää keskus, jonka alueella on suurin osa toiminta-alueesta. (22.12.2009/1694)

Yksinomaan 12 §:n 2 ja 3 momentissa mainittujen kuntien toimivalta-alueella harjoitettavaan kutsujoukkoliikenteeseen luvan myöntää kyseisen kunnan viranomainen. Yksinomaan Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän toimivalta-alueella harjoitettavaan kutsujoukkoliikenteeseen luvan myöntää Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä. (26.11.2010/1007)

Kunnallinen toimivaltainen viranomainen voi periä kutsujoukkoliikenneluvan käsittelemisestä maksun, jonka perusteen on vastattava soveltuvin osin valtion maksuperustelaissa säädettyjä periaatteita. Maksun perusteista määrätään tarkemmin kunnan hyväksymässä taksassa.

Ainoa lain laittama ehdoton ehto on, että hakijalla on joukkoliikennelupa (joka tarvitaan kaikkeen linja-autoliikenteeseen). Eli HSL päättää kuka saa HSL-alueella operoida kutsujoukkoliikennettä. Ei siis pitäisi olla ongelma, jos toimintaa ollaan ostamassa HSL:ltä...

HSL:llä ei myöskään ole mitään erityislupaa tai tarvetta osoittaa sen olevan joukkoliikennettä. Ainoa erityisasema sillä on, että se on voinut antaa joukkoliikenneluvan itselleen, joten lupaprosessi silloin lienee ollut melko sujuva.
 
Viimeksi muokattu:
Privaatti toimija sen sijaan ei voi tulla HSL-alueen sisään tarjoamaan joukkoliikennettä ilman lupia. Esimerkiksi lentoaseman Finnair-bussi rikkoo tietoisesti tätä, mutta siihen ei perinteisesti ole puututtu. Erikoisesti se tulkitaan tilausliikenteeksi, jonka matkustajat on teoriassa rajattu Finnairin asiakkaisiin. Asiasta on keskusteltu jossain vaiheessa suht vilkkaasti täälläkin. Nyt kehäradan myötä ELY voisi minusta jo puuttua tähän.

En näkisi tarvetta puuttua tähän, etenkin kun Kehäradan liikenne ja muukin lähijunaliikenne on ollut viime aikoina törkeän epäluotettavaa. Lentokoneet eivät nimittäin odota peruutettujen junavuorojen ja muuntajien kärähtämisen vuoksi.
Ja jos tähän puututtaisiin, voisi Finski hoitaa sen tilausajona asikkailleen kuten Ikea Ikea-bussillaan.

(Palaan vielä Finnair-bussiin: matkustajamäärärajoitus on sikäli mielenkiintoinen, että vaikka vielä hyväksyttäisiin se tulkinta, että tuo todellisuudessa kaikelle yleisölle avoin reittiliikenne olisi tilausajoa, niin ainakaan hiljaisten vuorojen osalta sekään ei kävisi.)

Jos tarkoitat ELY:n mainitsemaa min viisi matkustajaa, niin se koskee yksityisen henkilön tilaamaa tilausajoa max 16-paikkaisella bussilla eli ei Finskiä.


Kuulostaa ihan loogiselta, ja tilausajona nuo ovat ihan OK. Tosin matkustajamäärärajoitus on silloinkin voimassa. Sitä ei taida kukaan valvoa.

Jos pikkubussilla kerätään matkustajat useammasta paikasta ja ajetaan varsinaiseen matkakohteeseen ja vastaavati toisin päin jaetaan matkustajat useampaan paikkaan, syntyy helposti tilanne, jossa on "liian vähän" matkustajia.
Onko jollakin tietoa siitä, että tulkitaanko säännöstä niin, että kaikkien viiden ei pidä olla kyydissä koko matkaa? Jos näin on, valvonta onkin vaikeaa.
 
No niin, täällähän asiat selviää keskustelemalla ja tietoa jakamalla! Siis kutsuliikenteestä on oma lainkohtansa, ja HSL on se toimivaltainen viranomainen, joka ne luvat myöntää. Mitään käytännön ongelmia ei siis ole. Ainoa hidaste voi olla se, jos puhdas taksifirma haluaisi operoida jatkossa – se tarvitsisi joukkoliikenneluvan. Mutta sen saa ymmärtääkseni muutamassa viikossa, jos asiat ovat kunnossa.

Finnairin ja Ikean erona on hinta – Ikean bussi ei maksa mitään, ja maksuttomasti saa kyllä ajaa. Tuskin tarvitsee joukkoliikennelupaakaan, kunhan kuskilla on D-kortti?

Finnair-bussithan ovat täysikokoisia, eli tuota <5/16-rajoitetta ei olekaan, yhdelläkin matkustajalla saa ajaa samalla harmaalla vyöhykkeellä kuin tähänkin asti. Vastaavasti tuo <5/16 hengen rajoite ei sitten koske Kutsuplus-jatkajaa, sillä ne ajothan eivät ole tilausajoja, kuten kuvittelin, vaan nimenomaan tätä lain tarkoittamaa kutsujoukkoliikennettä. Airport taxeilla sen sijaan taitaa edelleen olla tuo <5/16-rajoite, jota ei valvota?
 
Airport taxeilla sen sijaan taitaa edelleen olla tuo <5/16-rajoite, jota ei valvota?

Eikö Airport taxit ole ihan keltakupuisia takseja? Silloin <5/16 -rajoite ei koske niitä, koska se on tehty nimenomaan estämään linja-autoja tunkeutumasta taksien markkinoille.
 
Finnairin ja Ikean erona on hinta – Ikean bussi ei maksa mitään, ja maksuttomasti saa kyllä ajaa. Tuskin tarvitsee joukkoliikennelupaakaan, kunhan kuskilla on D-kortti?

Jos Finskin bussia aletaan kampittaa, äkkiäkös se muutetaan myös ilmaiseksi ja sama raha rokotetaan sitten lentoasemalla jollain verukkeella. (Jollainen on esim Arlandassa junamatkustajille.)
 
Takaisin
Ylös