Sivu 2 / 6 EnsimmäinenEnsimmäinen 123456 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/86

Viestiketju: Kutsuplus

  1. #16
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: Kutsuplus

    Helsingin Uutiset kirjoittaa, että kaupungilla ei ole rahaa kutsuplus hölmöilyyn
    http://www.helsinginuutiset.fi/artik...-minibusseihin
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

  2. #17
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3552

    oletus Vs: Kutsuplus

    Mun mielestä kutsuplussaa pitäisi joko kehittää edelleen tai sitten lopettaa kokeilu kokonaan. Järjestelmän liikennöintialuetta pitäisi laajentaa huomattavasti, autoilla pitäisi päästä ainakin kaikkialle Espooseen ja Vantaalle. Myös maksamisen pitäisi olla helpompaa, nykyinen matkakukkaro-systeemi saattaa tuntua joistakin potentiaalisista asiakkaista hankalalta. Käteis -ja korttimaksu pitäisi myös olla olemassa kuten takseissakin.

  3. #18

    Liittynyt
    12.10.2011
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    148

    oletus Vs: Kutsuplus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Järjestelmän liikennöintialuetta pitäisi laajentaa huomattavasti, autoilla pitäisi päästä ainakin kaikkialle Espooseen ja Vantaalle.
    Totta. Nykyinen alue ei palvele minua oikeastaan mitenkään, vaikka asunkin sen sisällä. Tähän mennessä kaikki yhden tai kahden vaihtoyhteyden päässä olevat paikat, joihin olen mennyt, ovat olleet pari kilometriä alueen ulkopuolella, joten olen joutunut valitsemaan kiireellisemmissä tilanteissa taksin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki
    Käteis -ja korttimaksu pitäisi myös olla olemassa kuten takseissakin.
    Tästä olen eri mieltä. Kutsuplussasta tekee erityisen jouhevan juuri se, että matka on maksettu jo etukäteen, ja kuljettaja voi keskittyä vain ajamiseen. Käsittääkseni jossain päin maailmaa bussimatkustajallakin pitää olla lippu hankittuna etukäteen, ja Helsingissä kuvio on tuttu metroliikenteestä.

  4. #19

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    530

    oletus Vs: Kutsuplus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Mun mielestä kutsuplussaa pitäisi joko kehittää edelleen tai sitten lopettaa kokeilu kokonaan. Järjestelmän liikennöintialuetta pitäisi laajentaa huomattavasti, autoilla pitäisi päästä ainakin kaikkialle Espooseen ja Vantaalle.
    Näin on. En näe syytä miksi alueen pitäisi poiketa HSL-alueesta. Pohjois-Espooseen, Luoteis-Vantaalle, Kirkkonummelle, Sipooseen ja Helsingin Lebensraumin laajennokselle (Ostland) voisi olla alempi palvelutaso (esim. odotusaika pidempi) tai erityinen lisämaksu. Eniten ihmettelen sitä miksei Viikin itäpuolelle pääse. Onko todella ajateltu että liikaa köyhiä ja muuten vaivaisia tulisi kyytiin haittaamaan tavallisten ihmisten matkantekoa?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Myös maksamisen pitäisi olla helpompaa, nykyinen matkakukkaro-systeemi saattaa tuntua joistakin potentiaalisista asiakkaista hankalalta. Käteis -ja korttimaksu pitäisi myös olla olemassa kuten takseissakin.
    Veisi liikaa aikaa ja hankalaa ahtaassa autossa. Voisiko matkakortin arvolla maksamisen mahdollistaa jotenkin? Esimerkiksi numero syötettäisiin netissä kirjauduttaessa ensimmäisen kerran ja maksut veloitettaisiin siltä tai matkakukkarosta. Autossahan sitä ei sitten tarvitsisi näyttää. Samalla kausilippulaiset voisivat saada hyvitystä.

    Luulen että vanhukset olisivat potentiaalinen käyttäjäryhmä. Kyyti tulisi voida tilata puhelimella eri maksua vastaan. Lisäksi tulisi voida saada takuu siitä kyyti on tiettyyn aikaan tarjolla. Nyt sen varaan ei voi laskea mitään etukäteen, toisin kuin joukkoliikenteen, oman auton tai etukäteen tilatun taksin varaan voi laskea.

  5. #20

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    530

    oletus Vs: Kutsuplus

    Vuoden alusta lähtien alue kattaa myös Tapiolan ja sen osan Itä-Helsinkiä joka on samaan aikaan Kehä I länsipuolella ja Itäväylän pohjoispuolella.

    Eilisessä Pravdassa mainittiin myös, että käyttäjiä on ollut noin parisataa päivässä autoja ollessa 15, ja tekstiviestitilaus tulee käyttöön lähiviikkoina.

  6. #21

    Liittynyt
    15.09.2013
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    197

    oletus Vs: Kutsuplus

    Jos taksi on liian kallis menköön tavallisella bussilla. Tällaiselle systeemille ei ole tarvetta ainakaan kun sitä tuetaan veronmaksajien rahoilla.
    Pikku Antin autosta on kumi puhjennut.

  7. #22
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Kutsuplus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut anttipng Näytä viesti
    Jos taksi on liian kallis menköön tavallisella bussilla. Tällaiselle systeemille ei ole tarvetta ainakaan kun sitä tuetaan veronmaksajien rahoilla.
    Samaa mieltä. Annetaan eteläamerikkalaisten pitää oma joukkoliikennejärjestelmänsä ja pidetään me omamme.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  8. #23

    Liittynyt
    08.07.2007
    Viestejä
    274

    oletus Vs: Kutsuplus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Samaa mieltä. Annetaan eteläamerikkalaisten pitää oma joukkoliikennejärjestelmänsä ja pidetään me omamme.
    Olen hieman eri mieltä. Konseptina tämä on erinomainen, ympäristö väärä. Nyt alue kattaa lähinnä Kehä 1 sisäpuolta, jolta löytyy Suomen mittakaavassa erinomainen joukkoliikenteen palvelutaso, ts. ei tarvetta tällaiselle järjestelmälle. Sen sijaan Kirkkonummet, Keravat ja Järvenpäät voisivat hyötyä tästä suunnattomasti. En usko, että näissä pienemmissä pitäjissä varsinkaan ruuhka-ajan ulkopuolella kannattaa mitään säännöllistä liikennettä ylläpitää, jolloin Kutsuplus tapainen palvelu voisi tarjota joukkoliikenteelle varsin hyvän palvelutason verrattain edullisin kustannuksin.

  9. #24

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    530

    oletus Vs: Kutsuplus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sane Näytä viesti
    Olen hieman eri mieltä. Konseptina tämä on erinomainen, ympäristö väärä. Nyt alue kattaa lähinnä Kehä 1 sisäpuolta, jolta löytyy Suomen mittakaavassa erinomainen joukkoliikenteen palvelutaso, ts. ei tarvetta tällaiselle järjestelmälle.
    Täsmälleen samaa mieltä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sane Näytä viesti
    Sen sijaan Kirkkonummet, Keravat ja Järvenpäät voisivat hyötyä tästä suunnattomasti. En usko, että näissä pienemmissä pitäjissä varsinkaan ruuhka-ajan ulkopuolella kannattaa mitään säännöllistä liikennettä ylläpitää, jolloin Kutsuplus tapainen palvelu voisi tarjota joukkoliikenteelle varsin hyvän palvelutason verrattain edullisin kustannuksin.
    Tähän tarkentaisin, että vastoin yleistä mielikuvaa Kerava ja Järvenpää ovat tiheämmin asuttuja kuin Espoo ja Vantaa. Molemmissa kaupungeissa bussiliikenne on tällä hetkellä heikkotasoista, mutta helsinkimäisen bussiliikenteen ajattaminen olisi mahdollista, ja keräisi varmasti enemmän käyttäjiä kuin Kutsuplus.

    Kutsuplus sopisi erinomaisesti Lebensraumin laajennokselle, Espoon, Vantaan, Keravan ja Järvenpään harvaan asutuille osille sekä Kirkkonummelle ja Sipooseen. Näillä alueilla ei ole taloudellisesti järkevää ajaa aikataulutettua joukkoliikennettä.

    Esimerkiksi Sipoossa sijaitsevaan Paippisten kylään joukkoliikenne muulloin kuin koulupäivinä on aivan naurettavaa. Toiseen suuntaan menee yksi vuoro päivässä ja toiseen suuntaan kaksi vuoroa päivässä. Näitä vuoroja ei sitten käytä kukaan.

  10. #25
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    742

    oletus Kutsuplus toimii hyvin

    Ajoin Kutsuplussalla Konalasta Länsiterminaaliin. Kalusto oli tuliterää ja kuljettaja ystävällinen. Auto oli ajallaan pysäkillä. Hinta 13 euroa. Sama taksilla olisi 30 euroa.

    Erinomainen joukkoliikennemuoto.

  11. #26

    Liittynyt
    10.02.2009
    Viestejä
    494

    oletus Vs: Kutsuplus toimii hyvin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Ajoin Kutsuplussalla Konalasta Länsiterminaaliin. Kalusto oli tuliterää ja kuljettaja ystävällinen. Auto oli ajallaan pysäkillä. Hinta 13 euroa. Sama taksilla olisi 30 euroa.
    Jos tuo 13 eeroa olisi sellainen hinta, että toiminta olisi oikeasti kannattavaa, se todellakin olisi erinomainen joukkoliikennemuoto. Nyt tuo tyhjillä autoilla pyöriminen ei sitä ole.

  12. #27
    QS6
    QS6 on nyt kirjautuneena

    Liittynyt
    28.03.2006
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    141

    oletus Vs: Kutsuplus toimii hyvin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut iiko Näytä viesti
    Jos tuo 13 eeroa olisi sellainen hinta, että toiminta olisi oikeasti kannattavaa, se todellakin olisi erinomainen joukkoliikennemuoto. Nyt tuo tyhjillä autoilla pyöriminen ei sitä ole.
    Subventioaste on asia erikseen, mutta en pitäisi mitään joukkoliikennemuotoa jonka matkustajamäärät kasvavat 15-20% kuukausivauhtia ihan toivottamana.

    Annetaan nyt Kutsuplussalle rauhassa aikaa näyttää kyntensä. Kyllä pk-seudulla kunnat rahaa laittavat hölmömpiinkin projekteihin. Ainakin asiakkaat ovat tyytyväisiä palveluun, kun asty-tulokset ovat luokkaa 4,7-4,8. Normibussiliikenteessä pyöritään 3,8-3,9 tasolla.

  13. #28
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Kutsuplus toimii hyvin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Erinomainen joukkoliikennemuoto.
    Kukahan sen loppu 17 euroa maksoi?

    Ei tällainen touhu ole joukkoliikennettä ollenkaan. Yksityisen firman omalla riskillä hoidettavaa kimppataksipalvelua, jos siinä joku jonkun markkinaraon näkee.

    Mutta jonnekinhan HSL:n on tungettava ne rahat, joita ovista ja ikkunoista tulee. En ole kovin tyytyväinen HSL:n prioriteetteihin. Nelosessa ollaan sunnuntaisinkin kuin sillit suolassa – palvelutasolla ei ole mitään merkitystä.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  14. #29
    QS6
    QS6 on nyt kirjautuneena

    Liittynyt
    28.03.2006
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    141

    oletus Vs: Kutsuplus toimii hyvin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Ei tällainen touhu ole joukkoliikennettä ollenkaan. Yksityisen firman omalla riskillä hoidettavaa kimppataksipalvelua, jos siinä joku jonkun markkinaraon näkee.
    Kutsuplus tulisi tässä vaiheessa nähdä pilottina ja kokeiluna, joka saattaa menestyä tai flopata. Kokeiluihin liittyy tietenkin aina tietty taloudellinen riski, mutta tässä tapauksessa taustatutkimus ja tekninen toteutus ainakin on huolella hoidettu. Näen vain hyvänä asiana, että kuntasektorillakin osataan edes joskus ajatella boksin ulkopuolella. Kaikille lienee selvää, miten bussi- ja ratikkaliikenne pk-seudulla toimii ja minkälaiseen tehokkuuteen niillä päästään. Mitä pahaa siinä on, että välillä yritetään jotain uudenlaista?

    Olen kyllä itsekin veronmaksajana sitä mieltä, että jos subventioastetta ei saada laskettua ja ajoneuvotehokkuutta nostettua, tulee koko K+ jossain vaiheessa kuopata. Mutta siihen asti pieni ennakkoluulottomuus olisi ihan toivottavaa.

  15. #30
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Kutsuplus toimii hyvin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Ei tällainen touhu ole joukkoliikennettä ollenkaan. Yksityisen firman omalla riskillä hoidettavaa kimppataksipalvelua, jos siinä joku jonkun markkinaraon näkee.
    Onhan olemassa Airport Taxi sun muut kimppataksipalvelut, jotka toimivat voitollisesti. Eikä Kutsuplussan tarvitse edes tehdä voittoa, vaan päästä samalle tasolle bussiliikenteen kanssa, jossa matkustaja maksaa puolet ja HSL puolet aidoista kustannuksista. Jos jo nyt suhde on 13/17, ollaan menossa täysin oikeaan suuntaan ottaen huomioon matkustajamäärien kasvutahdin ja palvelun olevan vasta alkutaipaleellaan. Pikku hiljaa lähestytään 24/7-liikennöintiä, joka on ainoa tapa saada ihmiset luopumaan autoistaan. Jos asiakkaita on vain vaikka vain kolmelle autolle klo 22-5, ei palkata kuin kolme kuskia sille ajalle - niin yksinkertaista se on. Automatiikka hoitaa kulunvalvonnan ja lippujen myymisen, periaatteessa myös tilastoinninkin.

    Kun kaikki mahdollinen on automaattista ja autoja sekä kuskeja tarpeen mukaan, ei liikennöintialueen laajentaminenkaan ole kallista eikä hankalaa, varsinkin, jos sillä voidaan lakkauttaa syrjäseutujen hajavuoroja. Myös haja-asutusalueiden kouluvuoroja tai nykyisin taksikorteilla liikkuvien matkoja voitaisiin siirtää Kutsuplussan pariin. Myös kansanedustajien ilmaiset taksimatkat pk-seudulla pitäisi mielestäni vaihtaa matkakorttiin+Kutsuplus-matkoihin.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kutsuplus kalliin joukkoliikenteen korvaajaksi?
    kirjoittanut Knightrider foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 28.09.2017, 13:58
  2. HSL: Kutsuplus-busseilla ilmaiset matkat perjantaina 31.5.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 27.05.2013, 18:05
  3. HSL: Kutsuplus sopii yrityksille
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 16.05.2013, 15:50
  4. HSL: Kymmenen Kutsuplus-bussia yleisessä käytössä
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 03.04.2013, 10:20
  5. HSL: HSL valitsi uuden Kutsuplus-palvelun liikennöitsijät
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 12.06.2012, 13:30

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •