Kutsuplus

YLE-Helsinki uutisoi että kutsuplussan jatkuminen on vaakalaudalla. Päätökset jatkosta tehdään ennen kesää.
Itse näkisin että ainoa järkevä mahdollisuus jatkolle olisi laajentaa palvelua ainakin Espooseen ja Vantaalle joissa kysyntää tällaiselle palvelulle varmasti olisi. Kun tietää Espoon ja Vantaan tiukan taloustilanteen, niin tuskinpa tähän ollaan valmiita rahaa laittamaan. Espoossa joukkoliikennerahat syö Länsimetro ja Vantaalla taas kehäradan pyörittäminen.
 
Vihdoinkin jotain hyviäkin uutisia kaiken tuon melusaastekuulutustouhun jälkeen.
 
HKL:n johtokunta (13.8.) ei suhtaudu ainakaan varauksettoman positiivisesti näihin tyhjiin pakettiautoihin vaan katsoo, että "ennen merkittäviä lisäsatsauksia KutsuPlus-palveluun olisi syytä selvittää, onko nykyiseen taksijärjestelmään tai sitä sääteleviin normeihin tulossa sellaisia muutoksia, jotka saattavat vaikuttaa palvelun toimintaympäristöön ja kysyntään oleellisesti". Onkohan tämä tulkittavissa niin, että Überit ja muut mahdollisesti mullistavat taksialaa jatkossa?
 
YLE tarjoilee päivän hyvät uutiset: Kutsuplussan tyhjä pakettiauto lie ajanut viimeisen umpikujansa päähän.

http://yle.fi/uutiset/kunnat_vetayt...kaja_yksityissektorilta/8256219?ref=leiki-uup

Espoo ja Vantaa ovat päätyneet siihen, että rahahanat suljetaan. Helsinki tuskin jää yksin systeemiä jatkamaan. Matkustajia on uutisen mukaan ollut parisensataa päivässä ja verorahoilla on maksettu 80 % kuluista.

Sitä ihmettelen, että uutisen mukaan kyseinen kimppataksi on "loistava suomalainen innovaatio", olkoonkin että kimppatakseja ovat kehitysmaat täynnä. Ovat vielä sillä tavoin parempia, että niitä on sen verran paljon, ettei tarvitse etukäteen pahemmin soitella, senkus asettuu kadunkulmaan. Hintakin on edullinen, eikä verorahoja kulu CFA-frangin puolikastakaan.
 
Onko vain sattumaa mutta tähän päivään mennessä en ole kertaakaan nähnyt yhdessäkään Kutsuplussassa matkustajia!
 
Olen sitä mieltä, kuten moni muukin, että Kutsuplussaa kokeiltiin väärässä ympäristössä ja väärään aikaan. Nyt ei tiedetä, miten se olisi toiminut syrjäisemmillä alueilla tai esimerkiksi viikonloppuisin, tiedetään ainoastaan, että kysyntää ei ole riittävästi arkisin HSL-alueen tiheimmin (myös taksien osalta) liikennöidyllä alueella.

Mutta jos Kutsuplus päätetään kuopata, niin säästyneillä rahoilla voisi ainakin lopettaa Aviapoliin vaihtopelleilyn ja siirtää sinne päättyvät linjat kulkemaan lentoasemalle asti.
 
Olen sitä mieltä, kuten moni muukin, että Kutsuplussaa kokeiltiin väärässä ympäristössä ja väärään aikaan. Nyt ei tiedetä, miten se olisi toiminut syrjäisemmillä alueilla tai esimerkiksi viikonloppuisin, tiedetään ainoastaan, että kysyntää ei ole riittävästi arkisin HSL-alueen tiheimmin (myös taksien osalta) liikennöidyllä alueella.

Mutta jos Kutsuplus päätetään kuopata, niin säästyneillä rahoilla voisi ainakin lopettaa Aviapoliin vaihtopelleilyn ja siirtää sinne päättyvät linjat kulkemaan lentoasemalle asti.

Olen osittain samaa mieltä. Voisi jättää hyvin ohuita matkustajavirtoja tuottavat alueet kokonaan kutsuliikenteen piiriin.

Luulen, että tässä tapauksessa nuo säästyneet rahat jätetään ihan vaan käyttämättä. Länsimetro ja Kehärata lisäävät HSL:n kustannuksia niin valtavasti ensi vuonna, että talous on ihan kuralla ja lippujen hinnoissa on aivan poskettomat korotuspaineet.

Onko vain sattumaa mutta tähän päivään mennessä en ole kertaakaan nähnyt yhdessäkään Kutsuplussassa matkustajia!

Mä olen kerran nähnyt Ramsaynrannassa Otaniemeen suuntaan menossa olevan matkustajan. Siis yhden. Muuten ovat aina olleet tyhjiä.

Sitä en ihmettele ollenkaan, että asiakaspalaute on kehuvaa, kuten uutiset muistavat mainita. Onhan se kiva saada yksityinen taksikyyti murto-osalla sellaisen hinnasta.
 
Eihän kysynnästä ole ollut pulaa vaan sitä on ollut ruuhka-aikoina runsaasti yli tarjonnan. Systeemi ei ole vain pystynyt olemaan tehokas johtuen liian suuresta alueesta ja liian pienestä määrästä autoja. Eli matkojen yhdisteleminen ei ole onnistunut ja autoissa on ollut vain se yksi asiakas joka sattui saamaan tilauksensa läpi.
 
HS kirjoittaa jälleen Kutsuplussasta. http://www.hs.fi/kaupunki/a1441254430391 Onkohan tämä kutsuplus-liikenne ollut erityisesti toimittajien käytössä, kun järjestään tuntuu silti että uutisista löytyy vähän hassuja ylisanoja. Nytkin kyseessä on "suosiotaan vauhdilla kasvattava palvelu" ja Taloussanomat, jokaon kopsannut HS:n uutisen http://www.taloussanomat.fi/liikenn...ttu-liikennepalvelu-lopettamassa/201511385/12 kehuu sitä otsikossa suorastaan "suosituksi liikennepalveluksi". Hauskaa.

Joka tapauksessa näyttää nyt selvältä, että kokeilu päättyy vuodenvaihteeseen. Espoo ja Vantaa ovat omalta osaltaan näin jo esittäneet ja Helsingissä kaupunginhallitukselle on tällainen lausunto kirjoitettu. HS:n uutisen perusteella ainakin kokdem tukee lausuntoa.

Hyvä näin.
 
Onko tosta viel lopullista päätöstä arkkuun tehty?! :tongue:

Helsingin khs päätti myös suhtautua kielteisesti Kutsuplussan jatkoon. Eli nyt ollaan tilanteessa, jossa kaikki kunnat, joita asia koskee, ovat lähettäneet kannanottonsa HSL:lle. HSL:n hallitus sitten jossain vaiheessa tekee asiassa varsinaisen päätöksen. Seuraavassa eli 29.9. kokouksessa sille annetaan vain tiedoksi mitä nuo lausunnot pitävät sisällään.

Käytännössä sen kädet ovat tässä asiassa aika pitkälle sidotut, mutta lopullista päätöstä ei siis vielä ole.
 
Helsingin Uutiset ihmettelee, että HSL laajentaa Kutsuplus-aluetta, vaikka kunnat tahtovat lopettaa koko palvelun parin kuukauden päästä: http://www.helsinginuutiset.fi/arti...ngit-haluavat-eroon-kutsuplus-busseille-uusia

Ehkä mielenkiintoisin tieto jutussa on se, että neljä eri toimijaa on halukas jatkamaan palvelua HSL:n luopuessa siitä. Jos Kutsuplus todella jatkuu markkinavetoisena, niin aika lailla yksinkertaisemmaksi heidän on tilaus- ja maksuprosessi saatava.
 
Helsingin Uutiset ihmettelee, että HSL laajentaa Kutsuplus-aluetta, vaikka kunnat tahtovat lopettaa koko palvelun parin kuukauden päästä: http://www.helsinginuutiset.fi/arti...ngit-haluavat-eroon-kutsuplus-busseille-uusia

Ehkä mielenkiintoisin tieto jutussa on se, että neljä eri toimijaa on halukas jatkamaan palvelua HSL:n luopuessa siitä. Jos Kutsuplus todella jatkuu markkinavetoisena, niin aika lailla yksinkertaisemmaksi heidän on tilaus- ja maksuprosessi saatava.

Kysehän on aika pitkälti riskienhallinnasta. Maksu tilauksen yhteydessä varmistaa sen, että liikennöijä saa maksun, vaikka asiakas tekisi oharit. Homma, jossa maksu menisi suoraan pankki- tai luottokorttitililtä, lienee tehtävissä varsin helposti. Niinhän esimerkiksi Parkman-pysäköinti toimii. Samoin tilausprosessi on osin riskihallintaa: Mitä lyhyempi on tilausikkuna, sen luotettavammin optimointi toimii ja sen vähemmän autoille tulee luppoaikaa.

Ja sitten jos joku ulkoinen taho saa homman skulaamaan, kestää vuosi-pari kun poliitikot itkevät, että on kummallista kun on toteutettu tuollainen päällekkäinen liikennejärjestelmä ja se pitäisi siirtää HSL:n hoitoon.
 
Ja sitten jos joku ulkoinen taho saa homman skulaamaan, kestää vuosi-pari kun poliitikot itkevät, että on kummallista kun on toteutettu tuollainen päällekkäinen liikennejärjestelmä ja se pitäisi siirtää HSL:n hoitoon.

Mielenkiintoistahan tässä on se, millainen lupaprosessi pitää käydä läpi ennenkuin joku privaattitaho saa kutsutaksiliikennettä järjestää. Lähinnä se on verrattavissa nykyisiin airport taxeihin.
 
Takaisin
Ylös