HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 31/2013

JT

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
29 Kesäkuu 2005
Viestit
2,373
HSL:n hallitus on päättänyt Kirkkonummen, Keravan ja Sipoon bussiliikenteen tarjouskilpailun (31/2013) järjestämisestä. http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsl01/kokous/2013336-4.HTM

Erityisesti osa Sipoon suunnan linjoista jatkuu HSL-alueen ulkopuolelle, joten Uudenmaan ELY-keskus on myös toimivaltaisena viranomaisena tarjouskilpailussa.

Uutta on myös liikenteen järjestämistavan malli, jossa voittanut liikennöitsijä suunnittelee aikataulut tilaajan määrittämillä ehdoilla (palvelutaso, kouluyhteydet jne).

Kohde 170:

Kirkkonummen pienkalustoliikenne

Linja 918

Etelä-Kirkkonummi - Kirkkonummen asema

Linja 919

Pohjois-Kirkkonummi - Kirkkonummen asema

Kohde 171:

Kirkkonummen linja-autoliikenne

Linja 171

Kamppi/Matinkylä - Masala - Kirkkonummi (- Siuntio)

Linja 172

Kamppi/Matinkylä - Masala - Kirkkonummi - Kantvik

Linja 173

Kamppi/Matinkylä - Masala - Kirkkonummi - Kantvik - Upinniemi

Linja 174

Kamppi/Matinkylä - Masala - Kirkkonummi - Gesterby

Linja 901

Luoma - Masala - Hirsala

Linja 902

Pikkalan tehdas - Kirkkonummi - Porkkala

Linja 903

Kirkkonummi - Hila

Linja 906

Luoma - Masala - Kauhala

Linja 907

Kirkkonummi - Veklahti - Lapinkylä - Veikkola

Linja 908

Kirkkonummi - Evitskog - Kylmälä - Veikkola - Kaislampi

Linja 909

Veikkola - Lapinkylä - Kauhala

Linja 911

Kirkkonummi - Masala - Luoma - Kauklahti

Linja 912

Veikkola - Lapinkylä - Kauklahti

Kohde 172:

Sipoon linja-autoliikenne

Linja 745

Helsinki (Rautatientori) - Nikkilä

Reitti 745K

Helsinki - Myyras - Nikinmäki - Nikkilä (- Hinthaara - Porvoo)

Reitti 745J

Helsinki - Nikkilä (- Järvenpää)

Reitti 745P

Helsinki - Nikkilä (- Pornainen)

Reitti 745H

Helsinki - Nikkilä (- Pornainen - Halkia)

Linja 841

Itäkeskus - Söderkulla

Linja 985

Kerava - Talma - Nikkilä

Reitti 985K

Kerava - Talma - Bastukärr - Nikkilä

(Linja 986

Nikkilä - Paippinen - Järvenpää)

(Linja 987

Nikkilä - Pornainen - Järvenpää)

(Linja 988

Järvenpää - Pornainen - Nikkilä - Hinthaara - Porvoo)

Linja 989

Nikkilä - Hindsby

Linja 991

Nikkilä - Söderkulla

Linja 992

Söderkulla - Eriksnäs

Linja 993

Nikkilä - Gesterby - Skogsby - Box - Söderkulla

Linja 994

Söderkulla - Immersby - Gumbostrand

Linja 995

Söderkulla - Kalkkiranta

Linja 996

Söderkulla - Box - Spjutsund - Kitö

Kohde 173:

Keravan linja-autoliikenne

Linja 5

Sorsakorpi - Keravan asema - Mattilanpuisto

Linja 8

Terveyskeskus - Kaskela - Kytömaa - Keravan asema

Linja 633

Helsinki (Rautatientori) - Vallinoja - Kerava

Linja 738

Helsinki (Rautatientori) - Ahjo - Kerava - Mattilanpuisto

Linja 973

Päiväkumpu - Peijas - Keravan asema - Virrenkulma

Yhdistelmänä voi tarjota kohteita 170+171 sekä 172+173
 
Viimeksi muokattu:
Olemme vaimon kanssa harkinneet perheemme muuttamista Kirkkonummelle ja näin ollen tämän kilpailutuksen tulos kiinnostaa, koska saattaa olla, että tulevaisuudessa kuljen Kirkkonummelta Espoon Otaniemeen töihin bussilla kantatie 51:tä pitkin, vaihtaen joko Westendinasemalla tai Piispansillalla. Verrattuna tämänhetkiseen matka-aikaan Espoon Niipperistä Otaniemeen, matka-aika jopa lyhenisi. :shock:

Minkä firman toimesta ja minkälaisella bussikalustolla Kirkkonummen bussiliikennettä tällä hetkellä hoidetaan? Entä länsimetron valmistuttua, katkeaako kaikki Kirkkonummelta Helsinkiin kulkeva bussiliikenne Matinkylään? Toki vaihto metroon Matinkylässä ja sieltä Otaniemeen tullee toimimaan yhtä jouhevasti, kuin kahdella bussilla liikkuminenkin, ei siinä mitään. Huomasin tuon linkin takaa löytyvästä muistiosta, että uudelle kalustolle edellytetään korkeita pehmustettuja penkkejä. Kirkkonummen seutulinjathan ajavat pääsääntöisesti moottoritietä ja semipitkää matkaa, joten eipä noille linjoille olisi mikään VDL Citea LLE sopinutkaan. :lol:
 
Viimeksi muokattu:
Minkä firman toimesta ja minkälaisella bussikalustolla Kirkkonummen bussiliikennettä tällä hetkellä hoidetaan?

Pohjolan Liikenne ja alla muutama esimerkki kalustosta:



Toistaiseksi yhtään matalalattiabussia ei liikennöi Kirkkonummelle mutta osassa kalustoa on lastenvaunupaikka matkustamossa.

Lisäksi Ampers Busstrafik ja Wikströms Busstrafik liikennöivät U-linjoja suoraan Hangontietä (eivät käy Keskustassa) varsin kaukoliikennepainotteisella kalustolla.
 
Tuo eka on Scania Omniexpress, mutta mitä nuo muut ovat? En tuota maaseutukalustoa kovin hyvin tunne..
 
Tuo eka on Scania Omniexpress, mutta mitä nuo muut ovat? En tuota maaseutukalustoa kovin hyvin tunne..

Scania Lahti Falcon 540, Scania Carrus Vega, Scania Lahti Flyer 520. Flyerit ja Vegat ovat yleisimpiä Kirkkonummen liikenteessä, toisaalta uusimmat OmniExpressit lienevät pisimmissä vuoroissa. Vanhinta kaartia edustavat Carrus Fiftyt ja Combi-Wiimat, joita viime aikoina on mennyt useita jo poistoonkin
 
Ok, kiitos tiedosta. Nämä tiedot antavat olettaa, että kilpailutuksen myötä kaluston taso saattaa jopa heiketä. :(
 
Lisäksi Ampers Busstrafik ja Wikströms Busstrafik liikennöivät U-linjoja suoraan Hangontietä (eivät käy Keskustassa) varsin kaukoliikennepainotteisella kalustolla.

Nämä kaksi liikennöivät täysin kaukoliikennekalustolla ja tuskin kovin montaa ihmistä noilla HSL-alueella matkustaa..

Tuo 912 on varsin mielenkiintoinen ja varmasti kokeilun arvoinen linja. Onkohan Veikkola-Kauklahti-reitillä muuten ikinä edes ollut suoraa reittiä? Muistaakseni U276 ja U277 ajoivat aikanaan Kauklahden ja Lapinkylän kautta, mutta sekin lopetettiin..
 
Onko tietoa millaista kalustoa kohteisiin vaaditaan?

Näin lukee HSL:n hallituksen kokouksen pöytäkirjassa:

Kirkkonummen ja Sipoon kohteissa tullaan pääsääntöisesti sallimaan sekä HSL:n muussa liikenteessä käytettävä kaupunkibussikalusto että nykyisillä linjoilla käytettävä maaseutukalusto. Pisteytyksellä ja kohdekohtaisilla kalusto määrittelyillä varmistetaan, että matalalattiapalvelua on pääreiteillä ja liityntä yhteyksillä Matinkylään, Itäkeskukseen ja Keravalle. Lisäksi uuden kaluston hankintoihin näissä sopimuksissa edellytetään korkeat, pehmustetut penkit. Tätä kalustoa voi käyttää tarvittaessa myös muussa HSL:n ostoliikenteessä.
 
Mites tuo nykyinen kalusto noin muuten, onko niissä keppivaihteet vai Zf:n tai Voithin automaattivaihteisto? Ilmastointi taitaa ainakin olla.
 
onko niissä keppivaihteet vai Zf:n tai Voithin automaattivaihteisto? Ilmastointi taitaa ainakin olla.

Osassa on ZF:n automaattivaihteisto, ja osassa manuaalivaihteisto. Ilmastointi taitaa löytyä melkein kaikista, ellei kaikista.

Tuleeko näihin Kirkkonummen autoihinkin tilaajaväritys aikanaan?

Kyllähän kai kaikki uudet HSL-alueen linja-autot maalataan HSL-väreihin, kai se varmistuu viimeistään sitten kun ne autot on olemassa.
 
Viimeksi muokattu:
Osassa on ZF:n automaattivaihteisto, ja osassa manuaalivaihteisto. Ilmastointi taitaa löytyä melkein kaikista, ellei kaikista.
M. V. Wikströmiltä tulleissa autoissa tosin ei ole ilmastointia ja näitä lienee edelleen runsaasti ajossa Kirkkonummella.
 
Voisin heittää arpaa kilpailun voittajista.
Kirkkonummen suunnan liikennettä tulee jatkamaan Pohjolan Liikenne. Heillä on tietotaito tuon alueen liikenteen hoitamisesta ja aikataulujen suunnittelusta itse. Myös kalustoa on valmiina aika paljon, jolloin ihan kaikkea ei tarvitsisi lähteä kaupasta ostamaan.
Mikäli KA-yhtymä/Porvoon Liikenne ei osallistu kilpailuun, vie Sipoon ja Keravan liikenteen Korsisaari. Keravalla jatkaa jokatapauksessa Korsisaari. Sisäisille linjoille on valmiina uudehko bussi ja loput saanee kaupasta :p

Tämä kilpailu on siinä mielessä hyvinkin mielenkiintoinen, että järjestämistapa on totutusta erilainen. "vanhoille" Hsl-liikennöitsijöille tämä tulee uutena, sillä suunnitteluosastot on kerenneet muuttua monet kerrat siitä, kun näitä asioita on tarkemmin tarvinnut miettiä viimeksi. (~15-20v)

bussifriikki sanoi:
Tuleeko näihin Kirkkonummen autoihinkin tilaajaväritys aikanaan?
Tilaajaväritys kuuluu Hsl:n vaatimuksiin yhtälailla kun ilmastointi ja turhaohjaamokin ;)
 
Kirkkonummesta olen samaa mieltä Nakin kanssa, että kaikki muu kuin PL:n voitto olisi iso yllätys. Kerava-Sipoon tilanne on mielenkiintoisempi. Tarjouksen voi jättää yhdistelmänä tai erikseen. Tosiaan Korsisaarella on tuo yksi uusi bussi nyt linjalla K5, mutta sillä ei pitkälle pötkitä. Automäärät ovat kuitenkin sen verran suuria, että itse en usko Korsisaaren voittoon. Kilpailutuksen voittaja voi löytyä yllättävältäkin taholta, koska nykyisin tuntuu olevan trendi perustaa sivuvarikkoja sinne sun tänne. Liikennöitsijät eivät nykyään tunnu pitävän ylitsepääsemättömänä ongelmana sitä, jos kilpailutettavan alueen lähellä ei ole vielä omaa varikkoa.
 
Takaisin
Ylös