Kuljettajien poikkeamat linjan reitiltä

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Onko bussi 615:lla uusi reitti? 13.2. kello 15:45 Rautatientorilla ollut vuoro meni normaalin Kaisaniemenkadun reitin sijasta Kaisaniemenrannan ja Kaisaniementien rantateiden kautta. Näin se ei käynyt lainkaan Kaisaniemen metroaseman pysäkillä. Miten usein kuskit kulkevat omia reittejään?
 
Muutaman kerran olen muiden seutulinjojen huomannut käyttävän tuota reittiä. Seutulinjojen viimeinen pysäkki ennen Rautatientoria on Hakaniemi, joten ei niiltä yhtään pysäkkiä väliin tuon reitinvalinnan takia.
 
Kaisaniemen pysäkki ei ole seutulinjojen pysäkki, mutta kyllä siitä huolimatta pitäisi matkustajat kyydissä ajaa reittiä pitkin loppuun asti.
 
Itseni kohdalle on sattunut mm. bussikuski, joka (epähuomiossa?) ei ollut tarkistanut linjanumeroa. Ja niin linjalla 23 liikkui linjalle 423 kilvitetty bussi. Joku matkustaja sitten sanoi kuljettajalle, että numerohan on väärä. "Mitä väliä sillä on, mikä numero siellä on. Bussihan menee joka tapauksessa perille." Eikä muuten todellakaan ollut määränpääkilpiä siinä autossa. Reittipoikkeamakin on jonkun kerran sattunut, kun kuski on unohtanut mitä linjaa ajaa.
 
Aikoinaan (=ennen metroa) taisi kaikki Itä- ja Koillis-Helsingin linjojen reitit kulkea Kaisaniemenrannan kautta. Eli tuo on perinteinen reitti Rautatientorille päättyvillä linjoilla. Oikeestaan mukavaa, että joku vielä sitä kautta muistaa ajaa. Itsekin olen sille reitille muutaman kerran joutunut.
Ko. reitti saattaa nopeuttaa muutaman sekunnin matkaa ruuhka-aikaan mutta muuten sillä ei lie merkitystä. Kuski saattaa tietysti haluta viettää mahdollista taukoaikaansa Läntisellä teatterikujalla, jolloin reitin valinta on looginen.
 
Safka sanoi:
Aikoinaan (=ennen metroa) taisi kaikki Itä- ja Koillis-Helsingin linjojen reitit kulkea Kaisaniemenrannan kautta. Eli tuo on perinteinen reitti Rautatientorille päättyvillä linjoilla. Oikeestaan mukavaa, että joku vielä sitä kautta muistaa ajaa. Itsekin olen sille reitille muutaman kerran joutunut.
Aika jännä kokemushan tuo oli, kuljettajana oli sellainen 60 vuoden tienoilla oleva herra, joka ilmeisesti vanhasta muististaan pyörähti tälle reitille kun huomasi edessä olevan ruuhkan. En kyllä ihmettele, miksi reittiä ei enää nykyään käytetä, sillä melko kapealta tuo tie vaikutti. Minkä takia sitä ylipäätään käytettiin siihen aikaan? Oikotienä busseille? Voisihan tuota kautta jonkun linjan nykyäänkin kierrättää, vaikka ihan maisemien takia. Turistibussit ajavat usein tuota reittiä

29.5.2002 kaikki Hakaniemen suunnasta Rautatientorille ja keskustan läpi ajavat bussit kulkivat sitä reittiä, valitettavasti Googlen välimuisti on jo tuhonnut tuon sivun enkä pääse tarkastamaan syytä.
 
Keravan busseilla matkustaessa on tullut havaittua niiden käyttävän tuota reittiä melko usein ruuhka-aikoina.
 
Harhaan ajamista sattuu vaikka kuinka usein. Esim. melkein joka kuussa näkyy, miten linja 360 keskustasta tullessa jatkaa Haagan liikenneympyrästä Vihdintielle, vaikka sen pitäisi mennä Pitäjänmäentielle.

Reitiltä eksymisen jälkeen onkin usein mielenkiintoista, miten bussi saadaan takaisin oikealle reitilleen. Olenpa matkaillut esim. nivelbussilla kevyen liikenteen väylää pitkin, kun se ei väärälle reitille ajamisen jälkeen taipunutkaan ympäri pelkän ajoradan leveydellä.

Toinen lukunsa on sitten tapaukset, joissa kuljettaja ei muista mitä linjaa hän ajaa. Viime vuonna menin linjalla 66A keskustasta Lauttasaareen iltaseitsemän jälkeen (jolloin 66A:n ei pitäisi enää kulkea). Kaapelitehtaan kohdalla kuski huomasi, että hänen pitäisikin ajaa 66:tta, heitti matkustajat pihalle ja peruutteli risteyksessä ympäri. Taisipa tuosta tulla sitten parit ajamattomat lähdöt 66:lle. Kerran 20N:ään noustessa Erottajalla linjakilvissä oli pelkkä 20, kun kysyin kuskilta eikö tämä olekaan 20N kuski vilkaisi vuorokirjaa ja totesi, että kylläpä tosiaan pitäisi olla, mutta että ei osaakaan sitä linjaa, voisinko jäädä neuvomaan mihin pitää ajaa.

Näitä oikoreittejä, jotka eivät jätä yhtään pysäkkiä väliin, on ainakin 21V:llä kiertäminen Kampista Eteläiselle Rautatiekadulle Fredrikinkadun kautta (onnistui yhdessä vaiheessa myös 14:llä, 14B:llä ja 18:lla). Yleensä tämä reitti on hitaampi, mutta jos Rautatiekadulla on ruuhkaa on se nopeampi. Kun 17:llä ei vielä ollut pysäkkiä Messukeskukselle mennessä Kaivokadun länsipäässä, kiersivät kuljettajat Kaivokadun ruuhkia joskus ajamalla Mannerheimintieltä Postikadulle ja sieltä Kaivokadulle. Lauttasaareen mennessä 65A:lla ja 66A:lla Malminrinteen pohjoispäässä oleva kiertoliittymä on aika tiukka, jotkut kiertävät siihen tullessa Fredrikinkadun ja Urho Kekkosen kadun kautta, jolloin kiertoliittymässä ei tarvitse ajaa kuin puoli kierrosta.
 
Juu, kyllähän näitä poikkeamia sattuu itsekullekin. Mitähän minulle olisikaan sattunut vuosien 1991 ja 2005 välillä?

Tässä ainakin muutamia nyt mieleeni tulleita:

Olin ajanut aamulla ensin h57:aa ja sitten vuorossa oli muutama kierros h50:stä, joka luonnollisesti kääntyy Hakamäentieltä Ilmalaan päin. Kaikessa rauhassa kuitenkin painelin ko. risteyksestä suoraan, ikäänkuin h57. Välittömästi alkoi kuulua hieman hämmentyneitä kommentteja ("Mihin tämä bussi menee?") ja "Pysähtyy"-nappia painettiin heti niinikään. Ei muutakuin U-käännös seuraavassa mahdollisessa paikassa (liikennettä vaarantamatta luonnollisesti) ja takaisin omalle reitille.

Myös Itä-Helsingissä tuli kerran samanlainen moka. Ajelin ensin linjaa h86 ja sitten tauon jälkeen h88:ia. Ja ei muutakuin suoraan Kuvernöörintietä h86 reitin mukaisesti (kääntymättä h88:n reitille eli Yliskylään päin). Taas huomaisin virheeni välittömästi ja välittömästi etsimään sopivaa paikka täyskäännökselle. Kyllä sen bussinkin saa yllättävän ketterästi ympäri. Pahoittelin toki matkustajille, kuten edellisessäkin tapauksessa. Kun tulin Kaitalahden päättärille, pahoittelin vielä viimeisenä pois jäävälle rouvalle, joka puolestaan totesi, että "Ei se mitään... eikä muuten ollut ensimmäinen kerta".

h42:sella painelin aikanaan suoraan Hämeenlinnanväylää kääntymättä Kannelmäen liitymästä alas. Taisi olla Pitkäperjantai, mutta kuitenkin kohtalainen kuorma kyydissä. Pari tyttöä tuli sanomaan, että "eiks tuosta pitänyt kääntyä?". Totesin, että "Oho, anteeksi...": Ja sitten Kaivokselan liittymästä takaisin Helsinkiä kohti ja oikealle reitille. Kun sitten ihmisiä jäi pois, niin pahoittelin taas ylimääräistä sightseeingia (kuuluttamalla) ja kas kummaa: ihmiset taputtivat ja kehuivat, että olihan hyvin hoidettu homma. Tuli oikein hyvä mieli itsellekin.

Joitain muitakin on varmaan uran aikana ollut, mutta nämä tulivat nyt mieleen tällä kertaa.

Tarinoiden opetus:
Jokainen tekee virheitä, se on luonnolista. Mutta miten sitten hoitaa sen jälkipyykin, se saattaa vaikuttaa aivan yllättävällä tavalla. Virheestä tuleekin kiitosta ja positiivista palautetta. On se kumma juttu :D .
 
Sattuuhan näitä Turussakin: kerran Runosmäkeen ajanut melko täysi ruuhkabussi kääntyikin yllättäen reitin varrella olevaa varikkoa kohti. Varikon avaralla pihalla sitten ympäri ja matka jatkui kuin ei mitään...

Toinen tapaus sattui lumipyryssä, kun Runosmäen bussi ei päässytkään Aurakatua ylös asti. Edellä ajanut taksi nimittäin pysähtyi yllättäen keskelle mäkeä kääntyäkseen vasemmalle pihaan. Siinä sitten peruuteltiin varovasti mäki alas, ja koska riittävän pitkälle ei voinut peruuttaa uutta vauhtia ottamaan, kuljettaja käänsi bussin Yliopistonkadulle (tuolloin vielä ihan normaali katu) ja ajoi Humaliston- ja Puutarhakadun kautta Maariankadulle. Samalla reissulla pysähdyttiin peilijäässä olleelle Parrantien pysäkille, josta lähteminen oli melkoista tuskaa. Ja kun kuljettaja ei sitä etanavauhtia uskaltanut pysäyttää (siihen olis jääty), niin oli "pakko" ajaa heti pysäkin jälkeen olevissa liikennevaloissa punaisia päin. Kuljettaja ei sentään kehdannut ajaa reitin mukaisesti risteyksen läpi suoraan, vaan kääntyi oikealle ja sieltä Suovantietä Markulantielle ja omalle reitille. Melkoista kiertelyä, mutta yhtään pysäkkiä ei jäänyt väliin!

Kolmas mainitsemisen arvoinen tapaus on se, kun näin linjan 15 auton ajavan Aninkaistensillalta Tampereentielle vaikka olisi pitänyt suunnata Virusmäentielle. Siinä saakin hetken miettiä, miten tilanteen korjaa jättämättä pysäkkejä väliin - siellä päin kun noita suljettuja kääntymisiä piisaa...
 
JE sanoi:
Itseni kohdalle on sattunut mm. bussikuski, joka (epähuomiossa?) ei ollut tarkistanut linjanumeroa. Ja niin linjalla 23 liikkui linjalle 423 kilvitetty bussi.
Lienee kyseessä ollut Vantronin tai Brosen kauko-ohjattavat kilvet, jotka saattaa näyttää mita sattuu, ilman että niitä kuljettaja pystyy niitä pahemmin korjailemaan. Joskus nähnyt linjalla 62 bussin, joka sivukilven mukaan oli 52, ja takakilven mukaan 22 :wink:
 
Olin Leppävaarassa odottamassa linjaa 24. Katsoin aikataulusta että seuraava on 24T. Auto tuli ja lähti linjan 24 kilvin, vieläpä tuli kyytiin nainen joka kysyi, että meneekö tämä Karakallion kautta (24T menee). Kuski sanoi että ei, ja porhalsi linjan 24 reittiä koko matkan. :roll:
 
Onpa noita joitakin sattunut. Keväällä 1998 olin pitkästä aikaa h96:lla ja reitti oli tauon aikana muuttunut uuden Vuotien rakennustöiden vuoksi. Tuli sitten kierrettyä Columbuksen kautta, kun Vuotielle ei enää päässyt muuta reittiä ajettuani ohi oikeasta risteyksestä. Tuossa tilanteessa tuli sitten kuulutettua: "HKL tarjoaa tämän kierroksen", joka veti suut hymyyn.

Kerran olin nivelellä 109:llä keskellä yötä lisäliikenteessä ja siinä sitten ajatuksissani käännyin aseman jälkeen Bembölentielle. Joku huusi melko nopeasti takaa, että mihin tämä auto oikein menee. :) Ei muuta kuin nivel ympäri T-risteyksessä ja takaisin.

109:llä huomasin kerran Karhusaaren kohdalla, että ohops, tämähän onkin T-vuoro. Juuri ehti kääntää kilvet vielä ennen Hanasaaren pysäkkiä, huomasikohan kukaan... :wink:

741:llä on melkoista sokkeloa reitin lopussa Kuninkaanmäessä. Kerran kaupunkiin mennessä jatkoin sujuvasti eteenpäin pitkin Kuninkaanmäentietä, kun olisi pitänyt mennä Merkkipolun suuntaan. Tie alkoi näyttää siltä, ettei siitä busseja kulje, joten peruuttelin takaisin. Kukaan ei sanonut mitään.

Olin ensimmäistä kertaa 505:llä ja koska Verkkosaaren pää oli vähän outo, tulostin Linjaoppaasta kartan avuksi. Kuinka ollakaan, pysäkit oli merkitty väärälle puolelle katua, joten kiersin päätepysäkkikorttelin väärään suuntaan.

Tämä nyt ei ole varsinaisesti reitiltä poikkeaminen, mutta kerran tuli hiki, kun ajattelin ruokatauolla käydä Ruskeasuon hallissa etsimässä autoon jäähdytysnestettä, kun valo vilkkui jatkuvasti. Ajoinpa siinä sitten nivelellä Mannerheimintien puolen sivuovesta sisään sen kummempia ajattelematta ja totesin, että eihän täältä mahdukaan läpi. :shock: Hieman haasteellista oli peruuttaa auto pimeässä ulos sivuovesta, vieläpä kulmaan. Vähän pitkäjänteisemmällä päättelyllä olisi ehkä kannattanut mennä pesulinjojen kautta sisään. :oops:
 
kuukanko sanoi:
Reitiltä eksymisen jälkeen onkin usein mielenkiintoista, miten bussi saadaan takaisin oikealle reitilleen.
Kerranpa kuljettaja peruutti muutaman sata metriä Lahdenväylällä ajettuaan erkanemasta ohi.
 
Viikin liittymästä

LVi sanoi:
Kerranpa kuljettaja peruutti muutaman sata metriä Lahdenväylällä ajettuaan erkanemasta ohi.
Kuulostaa kyllä aika vaaralliselta käytännöltä, kun yhtäkkiä 100 km/h ajaessa edestä löytyy peruuttava bussi... Viikissä on varmaan jollekin kuskille käynyt joskus moka. Siellähän on luiskat vain Helsingin suuntaan. Jos siitä läpi ajamisen sijasta erehdyksessä laskee alas Viikkiin, takaisin pääseminen Lahdenväylälle saattaa olla erittäin haasteellista. Pitää melkein ajaa sitten vanhaa Porvoontietä Tattarisuon ja Heikinlaakson kautta (entinen 732K reitti), jotta pääsee Kehä III:lle. Aikataulut huutavat tällaisen jälkeen hallelujaa...
 
Takaisin
Ylös