Kuljettajien poikkeamat linjan reitiltä

Kerran niin että 4 oli menossa Nordenskiöldinkadulle, mutta kuljettaja huomasi sen jo risteyksessä ja peruutti suoraan ohjaamosta ehkä parin metrin verran. Sinänsä kyllä ohjeiden vastaisesti, mutta harvemmin siellä ratikkakaistalla on muuta tiellä kuin toinen ratikka, ja sen kyllä huomaa ohjaamostakin.

Eräänä iltana (tästä tosin on jo aikaa, veikkaisin viime alkukevättä) linjan 3T viimeinen vuoro kääntyi Rautatieaseman jälkeen Mannerheimintielle vasemmalle - ilmeisesti kuljettaja muisti ajavansa 3B:tä..? Mutta kumminkin, ajoi risteyksen yli ja pysähtyi heti risteyksen jälkeen - ja peruutti takaisin risteyksen yli sinne, mistä oli tullutkin. Aika erikoista, mistäs kuljettaja muka tiesi mihin päin liikennevalot näyttivät vihreää?
 
Aika erikoista, mistäs kuljettaja muka tiesi mihin päin liikennevalot näyttivät vihreää?

Katsomalla miten muut liikkuvat. Taitava raitiovaununkuljettaja tuntee valokierron kuin omat taskunsa. Sen huomaa, kun seurailee kuljettajien toimintaa. Monet osaavat ennakoida valoihin tulemiset ja niistä lähtemiset mainiosti.

Kun museoratikalla peruuteltiin Unioninkadulla, niin siinäkin oppii hyvin nopeasti, miten valokierto toimii ja missä vaiheessa voi peruuttaa mihinkin kohtaan.
 
Se että ajaa linjan reitiltä harhaan on mielestäni varsin harmiton asia. Tärkeintä on korjata virhe vaarantamatta matkustajia. Itsellekin näitä on sattunut, mutta ei sen takia etten osaisi linjaa vaan sen takia, että on tullut pieni ajatuskatko. Aina olen kuitenkin onnistunut paikkaamaan virheeni ja kaikilla pysäkeillä on tullut käytyä. Varsinkin kun vaihdoin yritystä niin viimeisen noin kahden vuoden aikana on tullut ajettua yli 100 linjaa, jos laskee kaikki eri kirjain-versiot niin tulee sitä väkisinkin jotain pientä harhaan ajoa. Pääasia on huomata virhe ja korjata se turvallisesti. Paikallistuntemus auttaa paljon asiaa.
 
Voin lohduttaa, että kyllä se muakin ärsyttää. Todella paljon. Manskulla hissutellaan 25 km/h ettei vaan oltaisi edellä aikataulusta. Ottaa päähän.
Miksei aikatauluja sitten muuteta niin, että mieluummin on 2 min myöhässä, kuin sen verran etuajassa? Bussipuolella ainakin arvioituja ohitusaikoja aikaistetaan 1 min, jottei bussi pääsisi koskaan tulemaan etuajassa. Olen huomannut, että tämä toimii - ainoastaan Helsingin linjoilla 22, 23, 67X ja 93 olen havainnut etuajassa saapumista ja niilläkin vain harvoin.
 
Eli olisiko näissä viimeaikaisissa tapauksissa kyse siitä, ettei kuljettaja ole tuntenut ajamansa linjan LÄHIseutua - eikä ole sen takia uskaltanut ajaa moottoritietä seuraavaan liittymään, jossa bussin saa käännettyä turvallisemmin?
Kyllä varmaan tuo seututuntemus vaikuttaa. Tosin jos firmoissa on kuljettajia, jotka ajelee useita linjoja Pk-seudun alueella niin aika paljon hallittavia reittejä siitä syntyy eikä kaikkea seutukuntaa voi tuntea. Ja jos ei jollain reitillä hetkeen ole käynyt niin varmasti opitutkin unohtuu.
Siltikin mä pitäisin fiksuna satsata tähän tuntemukseen ja perehdytykseen. Vaikkapa "luotsaaja" mukaan kun kuljettaja lähtee uudelle reitille?
Senkin jälkeen harhautumisia varmaankin sattuisi, ihmisiä kun kuljettajatkin ovat. Mutta varmaan sattuisi vähemmän?

Tosin, jos joku kaikesta huolimatta päättää peruutella motarilla niin se ongelma ei ole reittituntemus vaan aivan jotain muuta.

Tosin me suomalaiset olemme tunnettuja tuppisuita, jotka eivät juttele bussissa vieressä istuvan matkustajan tai kuljettajan kanssa. ;)
Jep. Tarkka etiketti vallitsee normi julkisissa matkustavien suomalaisten kesken. Ollaan kuin kirkossa ja naama vakavana vaikka vieressä sirkuspelle heittelisi takaperin voltteja :lol:
Ei siellä munkaan mielestä tarvi omia työ-tai kotiasioita kailottaa, mutta kaverin kanssa on mukava vaihtaa yleiset kuulumiset. Ja hauska joskus seurata, miten vaunullinen seurakuntaa "salakuuntelee" kiinnostuneina, mutta tietenkin seinille ja maahan katsellen naamat vakavina:lol:
 
Tarkoitan, että matkustajalle informoidaan bussin saapuvan minuutin aikaisemmin, kuin on arvioitu. Eli aikataulua aikaistetaan välipysäkkien osalta.
Mistähän ihmeestä olet tuollaista keksinyt? :eek: Noilla aikaisemmin mainitsemillasi linjoilla(ainakin h22 ja h23) on helmi ja matkustajainformaatiossa kyllä näkyy juuri ajantasainen ohitusaika jota ei aikaisteta yhtään mihinkään.
 
Miksei aikatauluja sitten muuteta niin, että mieluummin on 2 min myöhässä, kuin sen verran etuajassa? Bussipuolella ainakin arvioituja ohitusaikoja aikaistetaan 1 min, jottei bussi pääsisi koskaan tulemaan etuajassa. Olen huomannut, että tämä toimii - ainoastaan Helsingin linjoilla 22, 23, 67X ja 93 olen havainnut etuajassa saapumista ja niilläkin vain harvoin.

Monilla linjoilla mitä olen katsonut, niin on ajoaikaa vain lisätty. 520:lla jos kesän aikatauluihin vertaa nii on lisätty, 519(A) myös. 520 näyttää kulkevan nykyään etuajassa-vain muutaman minuutin jäljessä. Tänää aamullakin tuli kolmisen minuuttia etuajassa Malmin asemalle, vaikka bussi oli ihan täynnä. 519A aamulla kulkee myös ihan minuutin pari myöhässä.

76A/B:llä lisättiin ajoaikaa, ajelee ruuhka-ajan ulkopuolella etuajassa pysäkiltäni ohi, 2-3min jopa. Kuulostaa pieneltä, mutta paljon on jos miettii kuinka läheltä se kuitenkin tulee.

74 on parhaimillaan jopa 10min etuajassa Tapanilassa. Yleisimmiten 5min etuajassa ohittaa Kotinummentien.
 
Monilla linjoilla mitä olen katsonut, niin on ajoaikaa vain lisätty. 520:lla jos kesän aikatauluihin vertaa nii on lisätty, 519(A) myös. 520 näyttää kulkevan nykyään etuajassa-vain muutaman minuutin jäljessä.

Ajoajan lisäämistä Gnightrider varmaankin aiemmissa viesteissään tarkoitti, eikä välipisteaikojen aikaistamista. Itsekin katselin tuota 520 syysaikataulua ja 2010 syksyyn verrattuna ajoaikaa välille Lentoasema-Malmi on lisätty lähes 10min. Linjan v53 aikatauluja on ilmeisesti myös väljennetty kun autot tuntuvat nyt paremmin pysyvän aikataulussa ja Myyrmäessä kuskille jää välillä jopa aikaa pienelle tauolle:) Olisiko linjalle lisätty jopa yksi auto?
 
Ajoajan lisäämistä Gnightrider varmaankin aiemmissa viesteissään tarkoitti, eikä välipisteaikojen aikaistamista. Itsekin katselin tuota 520 syysaikataulua ja 2010 syksyyn verrattuna ajoaikaa välille Lentoasema-Malmi on lisätty lähes 10min.

Niin itsekin ajattelin että tarkoittikin, ja ajoaikaahan on juuri silloin lisätty jos välipisteaikoja on siirretty. Nuo Malmin välipisteajat olivat vain esimerkkeinä siitä kuinka niitä on aikaistettu ja miten hyvin pysyy aikataulussa, kun aiemmin on puhuttu 519:n ja 520:n kohdalla juuri esimerkiksi siitä että ne saapuvat Lentoasemalta Malmille runsaasti myöhässä :)
 
Jokainen voisi miettiä itse omassa päässään, pystyisikö itse hallitsemaan useita kymmeniä eri linjoja ilman että ikinä sattuisi mitään mokauksia. Varsinkin, jos joutuu ajamaan ensimmäistä päivää uutta linjaa aivan vieraassa ympäristössä. Eivät kaikki opi saman tien... Terveisin silloin tällöin linjaopetusta antava kuljettaja.

Eikö näissä ole mitään gps-järjestelmää, joka osaisi opastaa reitin? Esimerkiksi 195N:lle tuntuu Teekkarikylän mutka tuottavan ajoittain ongelmia.
 
Eikö näissä ole mitään gps-järjestelmää, joka osaisi opastaa reitin? Esimerkiksi 195N:lle tuntuu Teekkarikylän mutka tuottavan ajoittain ongelmia.

HELMI opastaa mutta toki vain HELMI-linjoilla, edellyttäen että ko. masiina on ehjä ja toiminnassa eikä ole mitään poikkeusreittiä voimassa.

Edit: Niin ja pitää olla uusi HELMI-laite, vanha ei opasta pikkuruisella mustavalkonäytöllään ;)
 
Kerran oli linjalla 615 (HelB:n aikana) niin palvelualtis kuljettaja, että matkustajan painettua STOP-nappia Hakaniemen jälkeen, kuljettaja pysähtyi Kaisaniemessä.
 
Kerran oli linjalla 615 (HelB:n aikana) niin palvelualtis kuljettaja, että matkustajan painettua STOP-nappia Hakaniemen jälkeen, kuljettaja pysähtyi Kaisaniemessä.

Heh, taisi olla ensimmäistä kertaa puikoissa seutulinjalla? Etenkin maaseudulle päin ajettaessa voi olla hankala muistaa, mikä on minkäkin linjan pysäkki.

Uuden tai väsyneen 615-kuskin voi myös helposti kuvitella ottavan matkustajia kyytiin keskustaankin päin, jos yksinkertaisesti leikkaa tyhjää.
 
Takaisin
Ylös