Kuljettajien poikkeamat linjan reitiltä

Unohdin kirjoittaa tästä aiemmin: HelBin kuljettaja on tainnut missata tiedotuksen h54:n reittimuutoksesta, sillä tiistaina Malmilla 519:ssa istuessani Vilppulantieltä kääntyi Ikaruksen rämä linjakilvin 54 Itäkeskus.

Ja minä siellä kyydissä. Kuljettaja kääntyi juu Malmille, oikean reitin löytymistä ei edesauttanut se, että matkustajien kesken oli erimielisyyttä siitä, kuuluuko reitin kulkea Malmin kautta vai ei. Jotkut mummot saivat sitten tahtonsa läpi ja bussi meni Malmin kautta. Tosin kuljettaja ei tiennyt tätäkään reittiä vaan joku neuvoi sitten reitin. Lopulta päästiin takaisin oikealle reitille :D
 
Mahdetaanko kuljettajia siirrellä joskus ilman mitään varotusta ajamaan jonnekkin toiseen päähän kaupunkia, silloin voi olla kuljettaja hukassa jos ei ole koskaan ajanut jotain reittiä tai ajanut kauan sitten ja annetaan vaikka tunti aikaa hommata ittensä jonnekkin missä sitten kuljettajanvaihto. Sille ei mitään voi sitten.

Mutta taas jos hyvissä ajoin on tiedossa että tulee ajamaan jotain linjoja niin ei vaadi paljoaa selvittää ne reitit ja vaikka matkustaa linjat läpi. Varmasti kivempi mennä töihinkin kun tietää mitä tehdä. Tosin työnantajan kai pitäisi järjestää joku perehdytys mutta jos ei järjestä niin voi joko selvittää itse tai sitten sählätä koko päivän kun on ihan pihalla kaikesta.
 
oikean reitin löytymistä ei edesauttanut se, että matkustajien kesken oli erimielisyyttä siitä, kuuluuko reitin kulkea Malmin kautta vai ei. Jotkut mummot saivat sitten tahtonsa läpi ja bussi meni Malmin kautta

:lol:

Mahdetaanko kuljettajia siirrellä joskus ilman mitään varotusta ajamaan jonnekkin toiseen päähän kaupunkia, silloin voi olla kuljettaja hukassa jos ei ole koskaan ajanut jotain reittiä tai ajanut kauan sitten ja annetaan vaikka tunti aikaa hommata ittensä jonnekkin missä sitten kuljettajanvaihto. Sille ei mitään voi sitten.

Kyllä näinkin voi käydä, jos kuljettaja on varmistajana/varalla, eli pööpöilee varikolla odottaen ajoa tai jotain muuta hommaa. Kuljettaja voi myös sanoa ettei osaa jotain reittiä, jos ei sitä tosiaan osaa, eikä kukaan voi silloin edellyttää linjalle lähtöä.
 
Käsittääkseni tänään 1.11. h51:n piti siirtyä käyttämään pitkästä aikaa normaalia reittiään Hakaniemestä mutta ainakin lähtö 15.29. ajoi edelleen Hämeentien - Viidennen linjan kautta.
 
H66A:n kuljettaja ilmeisesti muista ajavansa tavallisen 66:n reittiä koska tänään 20 11. puolenpäivän jälkeen tuli vauhdilla Tuusulanväylän ramppia keskustasta Panuntielle.Ko. risteyksessä teki sitten u-käännöksen, senkin melkoisella vauhdilla ja jatkoi takaisin Tuusulanväylälle.
 
Voisivatko foorumin bussinkuljettajajäsenet paljastaa, miten näitä tilanteita käsitellään koulutuksessa. Minusta niitä tuntuu sattuvan aika paljon, ja pääongelma ei minusta ole se inhimillinen erehdys, että ajetaan väärin, vaan se tapa, jolla tuo virhe pyritään korjaamaan. Metro-lehden lukijat hauskuuttavat meitä valokuvilla vinksin vonksin olevista busseista kieppumassa keskikorokkeiden päällä tai painuneina ojaan, ja yhdessä vaiheessa sattui monia moottoritiellä peruuttamisia ihan putkeen. Vaikuttaa hengenvaaralliselta touhulta ja aikamoiselta sooloilulta.

Eli miten koulutetaan? Jos koulutus on että älä aja pieleen ja piste, niin siinä mennään kyllä metsään. (Ihan sananmukaisesti!) Minusta olisi paikallaan, että koulutus ottaa huomioon virheiden mahdollisuudet ja ohjeistaa sekä antaa eväät niiden korjaamiseen mahdollisimman turvallisesti. Toissijaista on se, että päästään omalle reitille mahdollisimman pian.
 
Ehkä koulutuksessa neuvotaan pistämään jäitä hattuun ja miettimään turvallisinta vaihtoehtoa ympäri kääntämiseen ja pahimmassa tapauksessa voi vaikka soittaa työnjohtajalle ja kysyä neuvoa.

Veikkaisin kuitenkin, että ihmismieli menee herkästi tälläisessä tilanteessa "paniikkiin" jos ei tiedä missä auton saisi ympäri, tai mitä tien päästä löytyy. Samalla matkustamon peilistä alkaa silmäparit katsomaan ärtyneesti ja tuntuu että aikataulutkin alkaa painamaan päälle ihan tosissaan.

Helmi-busseissa on kyllä kartallinen gps-laite, mutta se on niin torso, että sen kanssa eksyy varmasti. Enkä tiedä osaako se neuvoa väärältä reitiltä takaisin oikealle reitille.
 
Ehkä koulutuksessa neuvotaan pistämään jäitä hattuun ja miettimään turvallisinta vaihtoehtoa ympäri kääntämiseen ja pahimmassa tapauksessa voi vaikka soittaa työnjohtajalle ja kysyä neuvoa.

Veikkaisin kuitenkin, että ihmismieli menee herkästi tälläisessä tilanteessa "paniikkiin" jos ei tiedä missä auton saisi ympäri, tai mitä tien päästä löytyy. Samalla matkustamon peilistä alkaa silmäparit katsomaan ärtyneesti ja tuntuu että aikataulutkin alkaa painamaan päälle ihan tosissaan.

Juuri sen vuoksi, ettei mentaisi paniikkiin, näitä pitäisi koulutuksessa käsitellä ja myös harjoitella riittävästi. Jos kuljettaja osaisi sen verran suomea, että kykenisi kuuluttamaan matkustajille vaikka ihan vaan jonkin kuljettajan oppaasta luetun vakiokuulutuksen, niin olisi hyvä. "Hyvät matkustajat, olen erehtynyt reitistä. Suuren bussin kääntäminen ei ole helppoa, mutta pyrin palaamaan linjalle suorinta ja turvallisinta mahdollista reittiä. Pahoittelen teille koituvaa haittaa."

Matkustajat ärtyvät varmaan ensisijaisesti siksi, etteivät tiedä, onko kuljettaja edes tajunnut mokanneensa. Ja aikataulu – se on tuossa vaiheessa, kun kurat on jo pöksyissä, ihan toissijainen juttu. Aikataulu ei KOSKAAN saa mennä turvallisuuden edelle, ja jos kuljettaja muuta kuvittelee, niin silloin koulutus vasta pielessä onkin.
 
Aikataulu ei KOSKAAN saa mennä turvallisuuden edelle, ja jos kuljettaja muuta kuvittelee, niin silloin koulutus vasta pielessä onkin.

Tästä olen ihan samaa mieltä! :)

Suurin syy näihin huolimattomuuksiin, kuten autot ojassa tai peruuttelut moottoritieliittymissä johtuu ihan varmasti siitä, että ei tunneta seutua jossa ajetaan, muutoin kuin reitin osalta.
 
Itsekin olen ajanut harhaan. Silloin on tosiaankin tärkeintä pitää pää kylmänä ja miettiä vaihtoehtoja tilanteen korjaamiseksi. Nykyään olen jo etukäteen miettinyt ja suunnitellut "hätäsuunnitelmani"; missä käyn kääntymässä, jos poikkean missäkin kohtaa reitiltä. Maltti on tässäkin asiassa osa linja-autonkuljettajan ammattitaitoa. Ja ihan suora anteeksipyyntö matkustajille.
 
Eilen linjalla h42 ollut Kamppiin menevä Scala ei kääntynytkään Mannerheimintieltä Topeliuksenkadulle, vaan ajoi suoraan. Shellin jälkeen bussi kääntyi Tukholmankadulle ja sieltä takaisin oikealle reitille.
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Tänään 21.8. h51 ajoi harhaan Hakaniemeen mennessä. Jatkoi Sturenkadun kulmasta suoraan, kääntyi sitten Suvannontien kohdalla takaisin ja jälleen Hattulantien risteyksessä u-käännöksen tehtyään pääsi reitilleen. Kuljettaja pahoitteli sightseeing-kierrosta , sanoi ajaneensa kaksi viikkoa pelkästään h72:ta mistä johtui ajatusvirhe.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Kuljettajien toiminta

Tänään 21.8. h51 ajoi harhaan Hakaniemeen mennessä. Jatkoi Sturenkadun kulmasta suoraan, kääntyi sitten Suvannontien kohdalla takaisin ja jälleen Hattulantien risteyksessä u-käännöksen tehtyään pääsi reitilleen. Kuljettaja pahoitteli sightseeing-kierrosta , sanoi ajaneensa kaksi viikkoa pelkästään h72:ta mistä johtui ajatusvirhe.

Varsin asiallisesti toiminut kuljettaja, jos pääsi liikenneturvallisuutta vaarantamatta takaisin omalle reitilleen ja informoi matkustajia (ja myönsi virheensä). Voi kun kaikki kuljettajat toimisivat samalla tavalla. :tongue:
 
Tänään 1.9 h78:n kuljettaja ajoi ohi Kivikon risteyksestä jatkaen siis Kehää itään päin. Kun kuljettajalle sanottiin, että tämä on 78, hän vain huitaisi kädellään eikä informoinut matkustajia reittisuunnitelmistaan. Myllypuron Shellin kohdalla kuljettaja avasi ovet (ei siis pysäkillä vaan keskellä risteystä), eikä edelleenkään kertonut reittisuunnitelmistaan. Osa matkustajista (luultavasti ne, joiden suunnitelmissa oli jäädä autosta Kivikossa) jäi Shellillä pois ilmeisesti olettaen, että bussi jatkaa Kontulantien risteykseen ja jatkaa siitä vanhaa h78:n reittiä Kontulaan. Itsekin luulin, että hän jatkaisi Kehää eteenpäin, mutta ei. Kuljettaja päätti kääntyä kieltomerkistä ja isosta kuopasta piittaamatta vasemmalle länteen päin vieville kaistoille ja siitä takaisin h78:n reitille. Itse olisin tilanteessa ajanut reittiä Kehä I-Kontulantie-Kurkimäentie-h94A:n reitti- h78:n oma reitti. Mielestäni edellämainittu olisi ollut parempi ratkaisu kuin kuljettajan reittivalinta.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös