Kuljettajien poikkeamat linjan reitiltä

Re: Viikin liittymästä

kemkim sanoi:
Pitää melkein ajaa sitten vanhaa Porvoontietä Tattarisuon ja Heikinlaakson kautta (entinen 732K reitti), jotta pääsee Kehä III:lle. Aikataulut huutavat tällaisen jälkeen hallelujaa...
Pääseehän onneksi Malmin hautausmaan takaa Kehä I:lle ja siitä pikaisesti takaisin nelostielle...

Reitti toimii toisinkin päin, lokakuussa syyspimeässä seiskavitosen kuljettaja ajeli huolettomasti moottoritienopeutta Pihlajamäen risteyksen ohi bussikaistaa pohjoisen suuntaan, sanoi muistaneensa erehdyksessä ajavansa Jakomäen 77:ää, josta oli äskettäin tullut ja vaihtanut 75:lle. Siinä sitten ajeltiin moottoritietä Kehä I:n kautta Tattariharjuntielle. Toivottavasti Viikin ja kehätien välillä ei ollut monta kyydinodottajaa... Pari täti-ihmistä lähti urhoollisesti uhmaamaan pimenevää iltaa kävellen Kehä I:n rampista Pihlajamäen suuntaan.
 
Oudon paljon teillä siellä YTV-alueella sattuu noita linjamokia. :? Täällä Tampereella tiedän vain yhden tapauksen, kun linjan 18 kuski ajoi vanhasta tottumuksesta Atalasta Atanväylää ja kulki vanhaa reittiä kohti Aitolahdentietä, vaikka hänen olisi kuulunut kääntyä Orimuskadulle. Onneksi kuski huomasi sitten Aitolahdentien risteyksessä mokansa ja kääntyi takaisin, olisi leinolalaiset olleet närkästyneitä, kun bussi ei olisikaan saapunut... :)
 
Viimeksi taisin ajaa linjaa 509 Leppävaaran aseman kautta samalla tavalla kuin linjat 20, 26, 27. Jätin laituriin 25 matkustajat jotka jäivät Leppävaaraan,
ja jatkoin Shellin kautta takaisin Turuntielle.
Ennen tätä taisin ajaa jokeria uutta reittiä pitkin, eli suoraan Otaniemestä Tapiolaan, erehdyksessä valitsin väärän paikan U-käännökseen,
menin parkkipaikalle Scalalla ja tein aikalailla kirjaimellisesti Austin Powersit (eteen-taakse-eteen-taakse).
Joskus aikoja sitten ajoin linjaa h43 Kehä I:n kautta kiertäen, kun alitajuisesti ajoin linjaa h42, vaikka piti kääntyä Haagaan.
 
Kerran kuljettaja ajoi 550:llä Itäkeskuksen terminaalista suoraan Itäväylälle, josta silloin juuri käyttöön otetusta uudesta liittymästä alas Roihupeltoon ja normaalille reitilleen. Yhtään pysäkkiähän ei jää väliin, lähdön myöhästyessä tämä reitti lienee nopeampi.
 
Männä vuosina tuntui siltä, että HKL:n kuljettajien "erikoisosaamista" oli unohtaa, mitä reittiä ajavat, mutta nyttemmin muutkin liikennöitsijät ovat alkaneet tarjoamaan vaihtelua arkeen. Joulukuun 2004 viimeisellä viikolla nautin viimeisistä Concordia Busin laatikko-Wiimojen tarjoamista kyydeistä Vantaalla. Tuon viikon aikana kävi kolmasti niin, että kuljettaja unohti mitä reittiä on ajamassa:
Linjan v52 kuljettaja ajoi Myyrmäestä tullessa Kehä III:lla Lentoasemantien liittymän ohitse. Muut matkustajat eivät reagoineet asiaan mitenkään, joten kävin kuljettajan luona kysymässä "eikö äskeisestä liittymästä olisi pitänyt kääntyä?". Niinpä sitten kävimme Niittytien liittymässä kääntymässä ja ajoimme takaisin Lentoasemantien liittymään.
Toinen linjan v52 kuljettaja taasen ajoi Myyrmäestä tullessa Manttaalitien risteyksen ohitse. Tuosta selvittiin peruuttelemalla.
Linjan v50 kuljettaja oli Myyrmäestä tullessa ryhmittynyt Petikossa Riihimiehentiellä kääntyäkseen väärään suuntaan (siis vasemmalle kaistalle), jolloin kävin huomauttamassa, mihin meidän pitäisi kääntyä. Niinpä emme oikeastaan kerenneet ajamaan metriäkään reitin ulkopuolella.
En tiedä, oliko tuo joulukuun 2004 viimeisen viikon tapahtumaketju aivan puhdasta sattumaa, vai oliko Concordian kuljettajilla ajatukset jo jossain muualla. Seuraavalla viikolla linjoja v50 ja v52 kun ajoikin jo toinen liikennöitsijä... :wink:
 
Vielä linjan 246 aikana muistan yhden tapauksen, kun odotin bussia Rastaalantiellä Karakallion risteyksessä. Kun bussi oli pysähtynyt valoihin huomasin sen olevan väärällä kaistalla(sillä siis, jolta käännytään Rastaalaan ja Jupperiin). Vihreiksi vaihduttua bussi kääntyi juuri sinne väärään suuntaan. Pysäkillä olijat tietenkin ihmettelivät. No, onneksi kuski tajusi kääntyä ympäri jo seuraavassa risteyksessä. Kuski olikin ulkomaalainen ja varmaan ekaa päivää linjalla.

Toinen tapaus sattui linjalla 205. Kuski ajoi ajatuksissaan Leppävaarasta tullessaan Perkkaantietä ohi Majurinkadun risteyksen, josta olisi pitänyt kääntyä. Käytiin sitten kääntymässä jossain Vermon raviradan nurkilla.

Nämä nyt olivat varsin pieniä kömmähdyksiä, mutta muuta minulle ei juuri nyt muistunut mieleen.
 
Ajatuksissaan sitä tulee tehtyä kaikenlaista: Pari viikkoa sitten olin alkuiltapäivän ollut 102:lla, josta tarkoitus oli siirtyä tyhjänä R:torille 734:lle. No Kampin tulolaiturissa pistin "Ei liikenteessä" kilvet, sammutin sisävalot ja lähdin tarkoituksena ajaa Lapinlahdenkatu-Rautatiekadut-Arkadiankatu.. Mutta enkös töräyttänyt tunnelista tultuani suoraan - asiaan kuuluu tietysti tämän siirtymätaipaleen kiire: OTA 17:23, RT 18:00. No siinä sitten ajoin Hietalahti-Bulevardi-Mannerheimintie, ja olin ajoissa RT:n laiturissa klo 17:59:30.
Opetuksena siis että juuri ajateltu asia kilpien tyhjentämisineen ei paria minuuttia mielessä pysy jos "raiteet" vievät suoraan.
 
ilpo sanoi:
Ajatuksissaan sitä tulee tehtyä kaikenlaista: Pari viikkoa sitten olin alkuiltapäivän ollut 102:lla, josta tarkoitus oli siirtyä tyhjänä R:torille 734:lle.
Mitä reittiä muuten tarkalleen ajattelit ajaa? Kun mietin, että siirtymä Kampista Rautatientorille voi olla aika hankala bussille, jossa on iso kääntösäde. Kun Rautatientorille pääsee käsittääkseni vain Vilhonkadun tai Kaisaniementien kautta?
 
kemkim sanoi:
Mitä reittiä muuten tarkalleen ajattelit ajaa? Kun mietin, että siirtymä Kampista Rautatientorille voi olla aika hankala bussille, jossa on iso kääntösäde. Kun Rautatientorille pääsee käsittääkseni vain Vilhonkadun tai Kaisaniementien kautta?
Lapinrinne - Lapinlahdenkatu - Rautatiekadut - Arkadiankatu - Mannerheimintie - Postikatu - Kaivokatu - Mikonkatu - Vilhonkatu - RT. Hyvin mahtuu vaikka millä vekottimella, edellyttäen ettei matkalle osu väärinpysäköityjä autoja.
 
vko sanoi:
Lapinrinne - Lapinlahdenkatu - Rautatiekadut - Arkadiankatu - Mannerheimintie - Postikatu - Kaivokatu - Mikonkatu - Vilhonkatu - RT. Hyvin mahtuu vaikka millä vekottimella, edellyttäen ettei matkalle osu väärinpysäköityjä autoja.
Oman kokemukseni mukaan tuo saattaa olla aikamoinen edellytys. Ainakin viikonloppuöisin pokaa ottavia/jättäviä takseja, järjettömästi pysäköityjä henkilöautoja ym. vaikeustasoa kohottavia obstaakkeleja tuntuu aina olevan. Itse olen usein Manskulta päin tullessa käynyt kääntämässä ihan Liisankadun risteyksessä asti.

Itse aiheesta eli harhaan ajoista: keskimäärin kerran vuodessa olen ajatuksissani ajanut linjan reitilta harhaan. Kyseenalainen ennätys oli eräänä jouluaattona. Ensin linjalla 132 Kampista tullessa Suomenojalle asti ottamaan vauhtia ja pian perään linjalla e35V normaalia, arkena ajettavaa reittiä Matinkartanontien kautta. Ajatukset tietysti kotona ja kinkussa.
 
Tänään kun olin matkalla kotiin h42:lla missasi kuski Kannelmäen liittymän ja sitten kääntymässä Kaivokselassa ja kun tultiin alas toisella liitymällä niin kävi kuski kääntymässä Kanneltien ja Perhekunnantien liikenneympyrässä että ei bussi missaisi Keriharjun pysäkkiä. Kuski oli ensimmäistä kertaa h42:lla.
 
Vs: Kuskien poikkeamat linjan reitiltä

Tällainen viestiketju kun löytyi tässä selaillessani niin en voinut olla vastaamatta :D

Tuossa itse asiassa tarkalleen kuukausi sitten, 15. lokakuuta koulun syysloman aikana, olin huvikseni pyörimässä ympäri Helsinkiä siinä torstai-iltapäivän ruuhkassa. Koskaan ennen en ollut ollut eksyneen kuskin kyydissä, mutta tuona iltapäivänä sain senkin sitten kokea - kahdesti!

14.01 Pirkkolasta lähti 62, jonka kuski ei ilmeisesti ollut linjaa koskaan ennen ajanut. Kohdassa, josta 22, 62 ja 66 kääntyvät Metsäpurontieltä Männikkötielle Maunulassa, kuski jatkoi 63:n reittiä suoraan. Vastaan tullut 63:n bussikuskikin antoi ohjeita, että olisi pitänyt kääntyä edellisestä risteyksestä. Kuski jatkoi sitten Metsäpurontien ja Pirkkolantien risteykseen ja käänsi auton ympäri. Meinasi vielä Metsälästä unohtaa kääntyä Tuusulanväylälle, ja Haapaniemessä pysähtyi epähuomiossa 65A/66A:n pysäkillä.

Eikä tässä vielä kaikki, päätän jatkaa Helsingissä kaartelua ja otan Rautatientorilta 75:n, lähtöaika 14.35.

Kyseisen bussinhan pitäisi ajaa Kustaa Vaasan tietä suoraan, eikä koukata Vanhankaupungin kautta. Kuski kuitenkin kääntyi Hämeentielle, tajusi heti erheensä huomattuaan ettei seuraavalla pysäkillä lukenut 75:n numeroa, ja alkoi etsiä käännöspaikkaa. Kävi ensin kääntymässä Kokkosenkadun päässä ja meinasi kääntyä Hämeentielle vasemmalle, joka ei ollut mahdollista, joten jatkettiin edelleen Hämeentietä oikealle.

Kuski kävi sitten vielä kääntymässä 52:n päätepysäkillä, jolloin muut matkustajat neuvoivat vain jatkamaan edelleen vasemmalle Koskelantielle ja sieltä takaisin Kustaa Vaasan tielle.

Hauskaa oli :D

PS. Olisin lisännyt näistä reiteistä havainnollistavat karttakuvat, mutta en jostain syystä pystynyt lisäämään. Aina kuvaa lisätessäni väitti, etten ole sisäänkirjautunut.
 
Vs: Kuskien poikkeamat linjan reitiltä

Pitää itseki nyt vastata kun tuli sattumoisin luettua tätä viestiketjua...

Vuoden 2004 joulukuussa, kun vielä oli semmoinen linja kuin h93 (Herttoniemi-Itäkeskus), hyppäsin kyytiin Itäkeskuksesta matkustaakseni Herttoniemeen. Autona oli HKL-BL 9111 ja kuljettajana naispuolinen kuljettaja, joka oli joutunut Koskelasta Varhaan kuljettajapulan takia. Hän meinasi ensin kääntyä Meripellontieltä Kauppakartanonkadulle, mutta siitä risteyksestä mistä pitäisi kääntyä Kunnalisneuvoksentielle hän meinasi ajaa ohi. No onni onnettomuudessa, neuvoin häntä koko matkan eikä harhaan menty, vaikka ei hänellä ollut helppoa löytää edes Marjaniemestä Roihuvuoreen päin. En tiedä miten seuraava sivu sitten meni Herttoniemestä Itäkeskukseen päin, mutta kyllä hän minulle vakuutteli pärjäävänsä.

Toinen tapaus jota en itse kokenut, mutta jonka kaverini koki oli seuraavanlainen. Hän oli 2009 alkuvuodesta menossa Myyrmäestä Tapiolaan 510:llä, ja kun bussin oli määrä kääntyä Tapiolaan kuljettaja jatkoikin suoraan Westendiin päin. Ystäväni ilmoitti ajovirheestä kuljettajalle, mutta tämä tokaisi tylysti " En ole ajanut 510:iä 5 vuoteen, mutta ei se ole koskaan aikaisemmin mennyt Tapiolaan!" Ystäväni sekä muutama muu kyydissä ollut matkustaja ei ollut asiasta aivan samaa mieltä ja he jäivät kyydistä.

Minä puolestaan en muista, että 510 olisi ikänä ajanut kiertämättä Tapiolaa. Ja mitä väliä mitä reittiä bussi aiemmin kulki, nykyistä reittiähän sitä pitäisi ajaa, eikä sitä vanhaa!

Luulisi, että HelBillä olisi vähän enemmän aikaa perehdyttää kuljettajiaan linjoihin, kun välitöntä kuljettajapulaa ei tänä vuonna ole ollut.
 
Vs: Kuskien poikkeamat linjan reitiltä

Itsekin tullut joskus ajettua Helsingin raitiotielinjaa 6 Helsinginkadulle Töölön suuntaan. Onneksi tästä tuli välitöntä palautetta. Se ei tosin auttanut matkustajia, sillä pakko oli ajaa Töölön hallille asti ja sieltä kääntyä takaisin Arabian suuntaan.
 
Vs: Kuskien poikkeamat linjan reitiltä

14.01 Pirkkolasta lähti 62, jonka kuski ei ilmeisesti ollut linjaa koskaan ennen ajanut. Kohdassa, josta 22, 62 ja 66 kääntyvät Metsäpurontieltä Männikkötielle Maunulassa, kuski jatkoi 63:n reittiä suoraan.
Onpas outoa. Kerran kesäisenä sunnuntaiaamuna matkustin 14B:llä Munkkisaaren suuntaan. Ainakin Punavuoresta alkaen kuljettaja suunnisti A5-kokoisen reittikartan avulla. Ja hyvin meni. Luulisi, että näin yksikertainen apuväline löytyisi kaikilla liikennöitsijöillä kaikille linjoille.
 
Takaisin
Ylös