Kuljettajien poikkeamat linjan reitiltä

Olen ollut useassa HSL alueen lafkassa ja muissakin. En enää, mitänyt tilausajoa joskus.
En tiedä ketään jolle olisi mitään tullut jos ajettu harhaan taikka lähdöt myöhässä.
Mutta tiedän sitäkin enemmän kulutusmittarista tulleita huomautuksia.
Harhaanajoja sattuu kaikille, ja
ongelma tietyissä firmoissa ettei linjoja juurikaan saa harjoitella muutakun vapaa-aikana.
Siis onko joku saanut kenkää kun ajanut harhaan taikka ajanut epähuomiossa väliaikapysäkin taikka moottoritie pysäkin ohi? Ei varmasti.
HSL otti nämä kovat keinot käyttöön tämän vuoden alusta, joten jos et ole ajanut HSL-liikenteessä vuonna 2020, niin et voi tietää asiaa.
 
Viimeksi muokattu:
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1197998

"– Jotkut ovat saaneet huomautuksen ja toiset kirjallisen varoituksen. Se on aika kova sanktio. Siinä voi lähteä vaikka työpaikkakin alta, jos et noudata aikoja, sanoo nimettömästi esiintyvä mies."

Kuten jutussa kerrotaan niin kovemmat keinot, esim. väliaikojen tarkastaminen automaattisesti LIJ:stä on tullut käyttöön vuodenvaihteessa. Sitä aiemmin väliaikoja tai harhaanajamista ei juurikaan ole noteerattu sen enempää tilaajan kuin tuottajan toimesta, muuten kuin mahdollisten asiakaspalautteiden kautta. HU:n uutisesta saa tosin sen käsityksen että myöskin automaattisesti myöhässä olemisestakin tulisi sanktiota. Näinhän asia ei ole. Jos ruuhkan takia on myöhässä tai kuljettaja käy wc:ssä ja näiden syiden takia lähtö on myöhässä niin eipä noista mitään sanktiota voi kuljettajalle tulla.
 
Mutta, jos lähtöketjun ensimmäinen lähtö myöhästyy, kuljettajan toiminnasta johtuen, enemmän kuin kaksi minuuttia, niin siitäkin seuraa toimenpiteitä.
 
Nää on näitä bussikuskien urbaanilegendoja että väliaikapysäkin ohi ajaminen tai pysäkin ohitus toisi ajamattoman lähdön.
Olen kuullut näitä 15 vuotta eikä ikinä mitään tapahtunut.
Näillä jutuilla pelotellaan kuljettajia, ilmeisen hyvin onnistuttu.
Totta on että väärä reitti huomataan. Siitä voi kuitenkin samantien ilmoittaa, kuka uskoo että lähtö olisi tällöin ajamaton?
Syitähän voi olla vaikka mitä. Luuletteko että HSL niitä alkaa tarkistaa kun tulee kymmeniä taikka satoja päivässä.
Taikka HSL:n aikataulut. Tuleeko HSL:n suunnittelijalle sanktioita kun liian tiukat ajoajat ja seuraava lähtö myöhästyy? No ei, vaikka pitäisi.
Saattaa olla pari vuotta yhden henkilön takia lähdöt myöhässä.
Sama se on jos kuski vaikkapa veskissä ja päivän jokainen lähtö sen takia myöhässä, ei tule mitään sanktioita.
Ylipäätään mitä sanktioita kuljettajille voisi antaa, huonompia linjoja vai työaikoja?

Juuri näin minäkin uskon asian olevan. Olisi kohtuullista esittää esimerkki kuljettajasta, joka lähti tasauspysäkiltä 15 sekuntia etuajassa ja liikennöitsijä menetti korvauksen. Yhtään esimerkkiä eivät ole kuljettajakirjoittajamme vielä esittäneet, vaikka täällä nyt pyydetään. Sen ymmärrän mitä sopimukseen kirjoitetaan, mutta että seuraamukset pienestä virheestä olisivat sellaiset mitä täällä esitetään, en usko.

Täysin eri asia on sitten sitten jos sama kuljettaja toistuvasti useampina päivinä lähtee tasauspysäkiltä 1-5 minuuttia etuajassa, niin se on ihan eri asia. Nyt kyllä jankkaan niin kauan kunnes lyödään faktaa eli käytännön esimerkkitapaus.

En ole asiantuntija mutta Rekkakuskin perustelut ja logiikka tuntuu johdonmukaisilta.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:24 ----------

Oletko ollut tai oletko tällä hetkellä bussinkuljettajana HSL-alueella?

Sinä olet todennäköisesti myös hyvä ja luotettava asiakaslähtöinen kuljettaja, joten kyllä Sinä nyt yhden esimerkin voit kertoa, missä tilanteessa liikennöitsijä menetti korvauksen, kun kuljettaja lähti etuajassa tasauspysäkiltä.
 
Vastahan tässä eräs kuljettaja kirjoitti asiasta, joten voinet jankata asiasta tästä eteenpäin jossain muualla?

Juuri näin minäkin uskon asian olevan. Olisi kohtuullista esittää esimerkki kuljettajasta, joka lähti tasauspysäkiltä 15 sekuntia etuajassa ja liikennöitsijä menetti korvauksen. Yhtään esimerkkiä eivät ole kuljettajakirjoittajamme vielä esittäneet, vaikka täällä nyt pyydetään. Sen ymmärrän mitä sopimukseen kirjoitetaan, mutta että seuraamukset pienestä virheestä olisivat sellaiset mitä täällä esitetään, en usko.

Täysin eri asia on sitten sitten jos sama kuljettaja toistuvasti useampina päivinä lähtee tasauspysäkiltä 1-5 minuuttia etuajassa, niin se on ihan eri asia. Nyt kyllä jankkaan niin kauan kunnes lyödään faktaa eli käytännön esimerkkitapaus.

Mä oon ajanu tasauspysäkin ohitse 15 sekuntia etuajassa. Soitin työnjohtoon ja ilmoitin asiasta että oli "vain 15 sekuntia etuajassa", vastaus oli suoraan "se on ajamaton. Ei voi mitään. Tarkkana jatkossa"
 
Vastahan tässä eräs kuljettaja kirjoitti asiasta, joten voinet jankata asiasta tästä eteenpäin jossain muualla?

Niin hänelle sanottiin että "ajamaton". Mutta jos tuo 15 sekuntia oli ainoa etuajassa ajo sillä lähdöllä, niin on vaikea uskoa. Jos kuljettaja kertoo mikä lähtö, mikä linja ja milloin, niin kertomus vaikuttaisi uskottavammalta. Hänelle sanottiin että "ajamaton", mutta sehän pelottaa kuljettajaa, mutta eihän siinä ole päätä eikä häntää että liikennöitsija ei saa korvauksia lähdöstä.
 
Viimeksi muokattu:
Väitöksiin kantaa ottamatta totean, että loppujen lopuksi tieto lähdöistä, joista ei ole maksettu liikennöintikorvausta kuuluu HSL:n ja liikennöitsijän välille. En jaksa uskoa, että kuljettajille tai ulkopuolisille kerrotaan suoraan, mistä lähdöistä jäi korvaus saamatta. Toki jos virheitä sattuu samalle kuljettajalle usein, voidaan mainita kokonaisuutena, että olemme menettäneet korvauksia toimintasi vuoksi. Korjatkaa toki, jos olen väärässä, kokemukseni rajoittuvat HSL-alueen ulkopuolelle.
 
Hänelle sanottiin että "ajamaton", mutta sehän pelottaa kuljettajaa, mutta eihän siinä ole päätä eikä häntää että liikennöitsija ei saa korvauksia lähdöstä.
Päätä ja häntää on, että liikennöintikorvauksista vähennetään sanktiot. En nyt tarkkaan muista ko. lähtöjen etuajassa ohituksen määrää, mutta ne olivat sekunteja (esim 17 ja 28). Puhtaita vahinkoja, kun väliaikapysäkki on tyhjä ja vahingossa ajaa ohi.

LIJ järjestelmää tallentaa automaattisesti kaikki aikataulusta ja reitistä poikkeavat virheet. Jos virheilmoituksille ei löydy hyväksyttävää syytä, niin liikennöitsijää sanktioidaan sopimuksen mukaisesti.

(En saanut kuvaa liitettyä, mutta tässä otsikkorivit todellisesta HSL:n maksamasta korvauslaskusta vuonna 2020:

Matala A2 -bussi:
Aikataulun mukainen
Lähtöajasta myöhästyminen
Välipisteajan laiminlyönti

Matala telibussi:
Aikataulun mukainen
Ajamaton 1.5
Lähtöajasta myöhästyminen
Välipisteajan laiminlyönti
 
Alamme päästä yksimielisyyteen. Sitä ajoin takaa, että sekunnin etuaika tasauspysäkiltä ei poista liikennöitsijän korvausta kyseiseltä lähdöltä. Siitähän tässä väitellään.
 
Sinä olet todennäköisesti myös hyvä ja luotettava asiakaslähtöinen kuljettaja, joten kyllä Sinä nyt yhden esimerkin voit kertoa, missä tilanteessa liikennöitsijä menetti korvauksen, kun kuljettaja lähti etuajassa tasauspysäkiltä.
Kuten Joonas Piokin sanoi, sitä asia ei kerrota yksityiskohtaisesti kuljettajalle, mutta hän tietää toimineensa väärin kun liikenne-esimies ojentaa hänelle kirjallisen huomautuksen, seuraavasta vastaavasta tapauksesta kirjallisen varoituksen ja siitä seuraavasta mennäänkin pohtimaan jo työsuhteen jatkoa. Näitä tapauksia tiedän useita, mutta en lähde niitä yksilöimään sen kummemmin.

Olen työskennellyt 30 vuotta HSL-liikenteessä ja sen edeltäjissä ja tiedän, mistä puhun. Sinä, hyvä nimimerkki "Salomaa", et tiedä.
 
Viimeksi muokattu:
Kuten Joonas Piokin sanoi, sitä asia ei kerrota yksityiskohtaisesti kuljettajalle, mutta hän tietää toimineensa väärin kun liikenne-esimies ojentaa hänelle kirjallisen huomautuksen, seuraavasta vastaavasta tapauksesta kirjallisen varoituksen ja siitä seuraavasta mennäänkin pohtimaan jo työsuhteen jatkoa. Näitä tapauksia tiedän useita, mutta en lähde niitä yksilöimään sen kummemmin.

Olen työskennellyt 30 vuotta HSL-liikenteessä ja sen edeltäjissä ja tiedän, mistä puhun. Sinä, hyvä nimimerkki "Salomaa", et tiedä.

Ydinkysymys oli se että yhdellä lähdöllä 1 sekunnin etuajassa lähtö tasauspysäkiltä aiheuttaa liikennöitsijän korvauksen menetyksen. Sitä ei ole vielä tässä ketjussa luotettavasti esitetty. Jos kuljettajalla on tapana toistuvasti lähteä tasauspysäkiltä etuajassa, niin eihän siinä ole mitään kiistämistä että asia otetaan esille ja siitä huomautetaan.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:39 ----------

Päätä ja häntää on, että liikennöintikorvauksista vähennetään sanktiot. En nyt tarkkaan muista ko. lähtöjen etuajassa ohituksen määrää, mutta ne olivat sekunteja (esim 17 ja 28). Puhtaita vahinkoja, kun väliaikapysäkki on tyhjä ja vahingossa ajaa ohi.

...i

Joku muistaa ja kertoo täällä kuinka paljon yhdellä lähdöllä saa olla etuajassa lähtöjä, mitkä varmuudella aiheuttavat liikennöintikorvauksen poiston tai osittaisen vähennyksen.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:45 ----------

HU: – Eräs kuljettaja sanoi, että heillä on kohta äijistä pulaa, kun varoitustili on täynnä, kertoo kuljettaja, jonka mukaan aikataulut ovat tiukat, mutta niissä on mahdollista pysyä.

Tämä uutinen voidaan tulkita niin että sanonta "varoitustili on täynnä" tarkoittaa useampaa poikkeavaa suoritusta.
(Joonas muuten sanoi että hänen kokemuksensa ovat HSL-alueen ulkopuolelta)
 
Viimeksi muokattu:
Ydinkysymys oli se että yhdellä lähdöllä 1 sekunnin etuajassa lähtö tasauspysäkiltä aiheuttaa liikennöitsijän korvauksen menetyksen. Sitä ei ole vielä tässä ketjussa luotettavasti esitetty.
Eikä tulla esittämään. Minulla ei ole kirjallisia todisteita asiasta, sillä olen vain bussinkuljettaja, enkä ole edustamassani yhtiössä siinä asemassa, että minulla olisi pääsyä noihin tietoihin. Vaikka olisikin, niin en voisi niitä tässä foorumissa julkaista. Sen tiedän, että asiasta on lukuisat kollegat saaneet em. kurinpitotoimenpiteitä.
 
Väitöksiin kantaa ottamatta totean, että loppujen lopuksi tieto lähdöistä, joista ei ole maksettu liikennöintikorvausta kuuluu HSL:n ja liikennöitsijän välille. En jaksa uskoa, että kuljettajille tai ulkopuolisille kerrotaan suoraan, mistä lähdöistä jäi korvaus saamatta. Toki jos virheitä sattuu samalle kuljettajalle usein, voidaan mainita kokonaisuutena, että olemme menettäneet korvauksia toimintasi vuoksi. Korjatkaa toki, jos olen väärässä, kokemukseni rajoittuvat HSL-alueen ulkopuolelle.

Kyllähän ne sanktiot ja palautteet joista aiheutuu yritykselle taloudellista tappiota aika nopeasti selvitetään kuljettajan kanssa ja vaikka ei nyt suoraan sanottaisi että kuinka monta euroa yritykselle tuli tappiota niin kyllähän se syy tehdään kuljettajalle selväksi. Ainakin aikaisemmin rahalliset sanktiot oli näkyvissä tarjouskilpailun liitteissä. Tampereella ajamaton lähtö taitaa olla ennen aamukahdeksaa 200€ ja muina aikoina 50€+liikennöintikorvauksen menetys.



Niin hänelle sanottiin että "ajamaton". Mutta jos tuo 15 sekuntia oli ainoa etuajassa ajo sillä lähdöllä, niin on vaikea uskoa. Jos kuljettaja kertoo mikä lähtö, mikä linja ja milloin, niin kertomus vaikuttaisi uskottavammalta. Hänelle sanottiin että "ajamaton", mutta sehän pelottaa kuljettajaa, mutta eihän siinä ole päätä eikä häntää että liikennöitsija ei saa korvauksia lähdöstä.

tälle foorumille tarvitaan selvästi uusia työkaluja
 

Liitetiedostot

  • ratakisko.jpg
    ratakisko.jpg
    67.6 KB · Lukukerrat: 341
  • rautalanka.jpg
    rautalanka.jpg
    11.1 KB · Lukukerrat: 344
Aikasemmistakin väännöistä Salomaan kanssa tiedetään, että ihan sama mitä todisteita täällä esitetään, ei Salomaa lopeta vänkäämistä. Kaikille muille asia on varmaan harvinaisen selvä. Koska asiasta lisää vänkääminen ei enää tuo lisäarvoa, kannustan lopettamaan sen.
 
Aikasemmistakin väännöistä Salomaan kanssa tiedetään, että ihan sama mitä todisteita täällä esitetään, ei Salomaa lopeta vänkäämistä. Kaikille muille asia on varmaan harvinaisen selvä. Koska asiasta lisää vänkääminen ei enää tuo lisäarvoa, kannustan lopettamaan sen.

Yksi aikaisempi vääntö oli teema, jossa tietynlaiset asukkaat muuttaisivat tai kehotetaan muuttamaan Helsingistä pois. Tilanne oli kyllä siinä keskustelussa niin että itse esitin todisteita Suomen laista ja poliittisten päättäjien lausuntoja. Näin keskusteluun paljon vaivaa. Ihan sama mitä todisteita esitin, joillakin keskustelijoilla oli vahva mielipide. Kuka tai ketkä siinä sitten vänkää.
 
Takaisin
Ylös