Kuljettajien poikkeamat linjan reitiltä

Vs: Kuskien poikkeamat linjan reitiltä

Matkustin To 18.2 klo 0.06 lähtevällä illan viimeisellä v51:llä töistä Vantaanportista kotiin Pähkinärinteeseen, yleensä olen aina viimeinen matkustaja bussin tullessa Lammaskujan pysäkille jossa jään pois, niin tälläkin kertaa. Yleensä bussi jatkaa tyhjänä Hämeenkylän päätepysäkille josta sitten lähtee Tuupakan varikolle, tällä kertaa kuski kuitenkin sammutti matkustamon valot jäätyäni pois ja kääntyi Lammaslammentielle josta edelleen Vihdintietä ja kehä III:sta varikolle. Mielestäni tuo on ihan hyväksyttävä tapa toimia jos Hämeenkylään ei ole menijöitä ja tuskin bussiin muutamalta loppupään pysäkiltä enää ketään on tulossa.
 
Vs: Kuskien poikkeamat linjan reitiltä

Mielestäni tuo on ihan hyväksyttävä tapa toimia jos Hämeenkylään ei ole menijöitä ja tuskin bussiin muutamalta loppupään pysäkiltä enää ketään on tulossa.

Entäs jos loppupään pysäkeiltä olisi joku ollut tulossa? Kyseinen lähtö on ajamaton lähtö ja kuljettajan toiminta on ehdottoman tuomittavaa.
 
Vs: Kuskien poikkeamat linjan reitiltä

Matkustin To 18.2 klo 0.06 lähtevällä illan viimeisellä v51:llä töistä Vantaanportista kotiin Pähkinärinteeseen, yleensä olen aina viimeinen matkustaja bussin tullessa Lammaskujan pysäkille jossa jään pois, niin tälläkin kertaa. Yleensä bussi jatkaa tyhjänä Hämeenkylän päätepysäkille josta sitten lähtee Tuupakan varikolle, tällä kertaa kuski kuitenkin sammutti matkustamon valot jäätyäni pois ja kääntyi Lammaslammentielle josta edelleen Vihdintietä ja kehä III:sta varikolle. Mielestäni tuo on ihan hyväksyttävä tapa toimia jos Hämeenkylään ei ole menijöitä ja tuskin bussiin muutamalta loppupään pysäkiltä enää ketään on tulossa.

Ehkä tämä on poikkeus pääkaupunkiseudulla mutta ainakin Tampereella on ollut ihan normaali käytäntö, että kuski lopettaa linjasivun kesken, jos kaikki matkustajat ovat poistuneet ja kyseessä on vuoron viimeinen sivu.
 
Vs: Kuskien poikkeamat linjan reitiltä

Mielestäni tuo on ihan hyväksyttävä tapa toimia jos Hämeenkylään ei ole menijöitä ja tuskin bussiin muutamalta loppupään pysäkiltä enää ketään on tulossa.
Aki, minunkin on tunnollisena joukkoliikenneammattilaisena todettava tällaisen toiminnan olevan ehdottoman tuomittavaa ja kuten kuukankokin totesi, tämä viimeinen linjasivu on tämän takia ajamaton linjasivu, josta ei makseta korvauksia. En voi kuin ihmtellä tällaista touhua ja sen hyväksymistä. Mitä, jos vaikka sinä olisit odottanut niillä viimeisillä pysäkeillä illan viimeistä bussivuoro, jota ei koskaan tullutkaan? Minua ainakin v***ttaisi. Sellaiseen, että "ei sieltä kuitenkaan ketään tule" ei ammattilanen mielestäni koskaan turvaudu. Me olemme siellä liikenteessä matkustajiamme, eikä mitään muuta varten. Liikenteentilaaja maksaa siitä, että sopimusliikenne hoidetaan asianmukaisesti, aina.

---------- Viesti lisätty kello 15:02 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:45 ----------

kääntyi Lammaslammentielle josta edelleen Vihdintietä ja kehä III:sta varikolle.
Linjan v51 loppupäästä jäi täten väliin kuusi pysäkkiä ennen päätepysäkkiä, mikä ei todellakaan ole ihan pikkujuttu enää. Vieläpä illan viimeinen lähtö, kuten totesit.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Kuskien poikkeamat linjan reitiltä

Voiko viimeisen pysäkinvälin jättää ajamatta, jos viimeistä edellisellä pysäkillä ei ole ketään, ja linja-auto on tyhjä?

h98A kiertää Vuosaaressa Rastilan metroaseman. Itäkeskukseen päin mennessä Vuotien ylittävältä sillalta näkee pysäkin, jolla linja pysähtyy. Saako sakkokierroksen jättää kiertämättä, jos pysäkillä ei ole ketään, eikä autossakaan?

Vastaus kumpaankin kysymykseen on ei, enkä itse lähde oikomaan: palkan saa joka minuutista, vaikka menisi ylitöiksikin. Mutta kyllä "kerran tai pari" on käynyt mielessä, onko tässä mitään järkeä.
 
Vs: Kuskien poikkeamat linjan reitiltä

Tuomas: voisiko asian enää paremmin todeta? Ei minusta; hyvä ajattelua ja suhtautumista työhön, arvon kolleega! :)
 
Vs: Kuskien poikkeamat linjan reitiltä

Aikoinaan Lähilinjojen aikana kun kerava ei vielä kuulunut silloiseen YTV:n niin linjalla 738 oli aamun ruuhkalähtöjä jotka päättyi Helsinkiin ja sitten ajettiin takaisin keravalle tyhjänä, tuolloin ajettiin keravalla vielä vanhaa reitiä. eli Jaakkolasta suoraan moottoritielle. kyseillä lähdöillä oli tapana että jos ei viimeisatään Keravan viimeiseltä pysäkiltä tullut ketään ja auto oli tyhjä niin ajettiin suoraan varikolle. Keseisellä käytännöllä oli yhtiön johdon hiljainen hyväksyntä. Tosin tuolloin ei kyseisellä linjalla kelvannut muut kuin Lähilinjojen omat liput ja km tariffin liput ja Helsinkiläiset eivät todennäköisesti olisi maksaneet kalliimpaa lipun hintaa.
Linja 738 tuli seutuliikenteen piiriin vasta YTV aikana
Tuossa taitaa olla tähänasti pisin kuljettajan tekemä linjalta poikkeaminen kun yli puolet linjasta jäi ajamatta, mutta aika oli toisenlainen kuten edellä mainitsin ja linjaa ei rahoittanut ulkopuolinen taho (YTV) vaan linja oli liikennöitsijän omalla riskillä.

Erikoisin linjalta poikkeama omalla kohdalla oli kun ajoin linjan 633 viikonloppuvuoroa kun Ruskeasannan Shellin luona laturi hajosi, soitin päivystäjälle (Ilta ja viikonloppu päivystys hoidettiin porvoosta käsin), päivystäjältä sain ohjeen että yritä päästä varikolle ja ota sieltä toinen auto. Ensimmäisenä lakkas toimimasta "pysäkki" merkkiääni. Keravalla Kanniston jälkeen oli vielä muutama matkustaja, ilmoitin heille että teemme ylimääräisen varikkokäynnin. Ajoin varikolle ja siellä ajoin toisen auton viereen. Matkustajat siirtyivät toiseen autoon, jonka jälkeen ajoin suoraan Keravan asemalle(Ehdin jus seuraavaan lähtöön. Makustajille tuli pieni mutka matkaan mutta perille pääsivät.
Tosi tuo poikkeama johtui auton hajoamisesta. lopputulos loppu hyvin kaikki hyvin :):
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Kuskien poikkeamat linjan reitiltä

Eikös jossain päin maailmaa hiljaiseen aikaan ole teknisesti liikennettä, jota ei kuitenkaan käytännössä ajeta vaan tarjotaan taksipalveluita linja-ajon hintaan asiakkaalle?
 
Vs: Kuskien poikkeamat linjan reitiltä

Joskus myös Expressbus-vuoro Helsinki - Tampere - Nokia lopetti reittinsä Tampereella Pispalan torin pysäkille, kun olin viimeinen matkustaja, joka poistui bussista ja Nokialle ei ollut matkustajia. Tosin tuossahan ei kai ole ongelmaa, jos matkustajia ei voi enää tulla kyytiin.
 
Vs: Kuskien poikkeamat linjan reitiltä

Eikös jossain päin maailmaa hiljaiseen aikaan ole teknisesti liikennettä, jota ei kuitenkaan käytännössä ajeta vaan tarjotaan taksipalveluita linja-ajon hintaan asiakkaalle?
Nykyisellä HSL alueella on kyseistä liikennettä Keravalla.
Linjalla 5 Sunnuntai iltasin muutama lähtö ja linjalla 8 Arkisin illat ja viikonloput melkein kokonaan, keskikesäliikenteessä kyseisen linjan liikenne on hoidettu kokonaan kutsutakseina.
 
Vs: Kuskien poikkeamat linjan reitiltä

Joskus kun matkustin linjalla 132, kuski ilmoitti viimestä edellisellä pysäkillä, ettei aio ajaa päättärille, vaan ajaa suoraan varikolle. Ei tuon takia joutunut kovin pitkää matkaa ylimääräistä kävelemään, joten ei tuolla nyt niin kovin suurta merkitystä ollut.

***

Onhan sitä sellaisiakin aikatauluja, kuten esimerkiksi Helsinki-Porkkala-aikataulut, jossa jonkin vuoron kohdalla on ilmoitettu, että bussi jatkaa reitin loppuun vain silloin kun matkustajia riittää. Jos oikeasti on joidenkin viimeisten vuorojen kanssa niin, ettei käytännössä katsoen koskaan loppumatkalla tule matkustajia kyytiin, voisi ihan hyvin aikatauluihin silloin merkata, ettei bussi jatka tietyn paikan ohi, ellei matkustajia ole. Mahdollisia matkustajia varten voisi tietenkin olla mahdollisuus puhelimella soittaen ilmoittaa, että he haluavat matkustaa pätkän linjan loppuosuudella. Tuli tässä mieleen, että esimerkiksi Espoon sisäisen linjan 85 viimeisen lähdön Espoon keskuksesta voisi niin haluttaessa muuttaa vain tarvittaessa ajettavaksi vaikkapa osuudelta Nupuri-Nuuksionpää. En usko, että Nupurin ja Nuuksionpään väliä kovin moni tuohon aikaan kulkee.

Jos jonkun linjan kuljettajat kokevat turhanpäiväiseksi ajaa viimeistä bussia tyhjänä päättärille, niin eivätkö he ainakin periaatteessa voisi vaatia, että aitauluja muutetaan niin, että osa reitistä merkitään vain tarvittaessa ajettavaksi?
 
Vs: Kuskien poikkeamat linjan reitiltä

Linjan v51 loppupäästä jäi täten väliin kuusi pysäkkiä ennen päätepysäkkiä, mikä ei todellakaan ole ihan pikkujuttu enää. Vieläpä illan viimeinen lähtö, kuten totesit.

Itse asiassa täysin samaa reittiä ajaa tuohon aikaan myös linjat 324N ja 345N joista 324N tulee n.10min kuluttua tämän viimeisen 51:n jälkeen joten ei siellä mahdollinen matkustaja täysin mottiin jää!
 
Vs: Kuskien poikkeamat linjan reitiltä

Joskus kun matkustin linjalla 132, kuski ilmoitti viimestä edellisellä pysäkillä, ettei aio ajaa päättärille, vaan ajaa suoraan varikolle. Ei tuon takia joutunut kovin pitkää matkaa ylimääräistä kävelemään, joten ei tuolla nyt niin kovin suurta merkitystä ollut.
Tilaajan näkökulmasta tällainenkin linjasivu on ajamaton. Mitään perustetta tuollaiselle toiminnalle ei ole.

---------- Viesti lisätty kello 17:25 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:17 ----------

Itse asiassa täysin samaa reittiä ajaa tuohon aikaan myös linjat 324N ja 345N joista 324N tulee n.10min kuluttua tämän viimeisen 51:n jälkeen joten ei siellä mahdollinen matkustaja täysin mottiin jää!
Katotaas, mitä liikenteentilaaja sanoisi, jos vaikka kääntäisin h58:n Herttoniemessä viimeisellä sivulla ympäri? Meneehän siitä vielä busseja jossain vaiheessa.

Yritän vain tällä kaikella sanoa, että sopimusliikenne on ja tulee olla sopimuksen mukaista. Mielestäni se täytyy olla sopimusliikenteen kuljettajan selkärangassa.

Lisäksi kuljettajat valittavat jatkuvasti vaikkapa liian kireistä hallisivuista, joten tällaiset oikaisut eivät palvele kun kartoitetaan linjojen todellisia ajoaikoja.
 
Vs: Kuskien poikkeamat linjan reitiltä

Usein linjalla h41 kuljettaja ei aio ajaa Kampintorin päättärille vaan vihasesti huutaa ulos jo Kampin metroasemalla. Eihän se ole kuin mitätön matka, mutta Kampintori on päätepysäkki ja duuni on ajaa perille.
 
Vs: Kuskien poikkeamat linjan reitiltä

Itse asiassa täysin samaa reittiä ajaa tuohon aikaan myös linjat 324N ja 345N joista 324N tulee n.10min kuluttua tämän viimeisen 51:n jälkeen joten ei siellä mahdollinen matkustaja täysin mottiin jää!

? Ei varmasti ja kävelläkin voi... Olisitko yhtä suvaitsevainen jos sattuisi omalle kohdalle? Soittaisit valituspuhelun liikennöitsijälle joka toteaisi että ei me siellä jakseta ajella, tuleehan 345 10 min päästä?
 
Takaisin
Ylös