Kuljettajien poikkeamat linjan reitiltä

Miksi 51:n reitti on muuttunut ja onko muutos pysyvä?

Johtuisikohan reitinmuutos Helsinginkadulle rakennetusta uudesta ratikkapysäkistä, joka kaventaa autokaistaa ja tekee bussilla kääntymisen vaikeaksi. Toisaalta ketterästihän tuosta tuntuu bussi menevän, taas tuli 51 väärää reittiä vastaan tiistaiaamuna - viimeksi näin vappuviikolla. Toinen syy voisi olla alueella sijainnut 51:n bussipysäkki, jonka ei ehkä katsottu mahtuvan uusiin liikennejärjestelyihin. Ahdasta on tosin myös korvaavalla pysäkillä Kaarlenkadulla ratikoiden ja bussien kohdatessa.
 
Linjan h51 muuttunut reitti Kalliossa tuntuu edelleen olevan osalle kuljettajista vieras. Varsin usein näkee bussin jatkavan Fleminginkatua aina Helsinginkadulle asti, kuten ennen Konalan suuntaan ajettiin. Valtaosa vuoroista toki koukkaa oikeaoppisesti Kaarlenkadun kautta, mutta itse en ainakaan Kaarlenkadun pysäkillä viitsisi 51:stä em. syystä odotella.

Onpas hupaisaa. Kun itse olin Veolialla keikalla kesästä vuoden 2008 loppuun, kulki 51 Konalan suuntaan reittiä Franzéninkatu-Kaarlenkatu-Helsinginkatu about syyskuusta 2008 alkaen. Veolia ainakin ohjeisti kuljettajiaan tarkkaan oikeista poikkeusreiteistä, jotka tuolloin tuntuivat vaihtuvan viikoittain (radanrakennustöistäkin johtuen). Franzéninkatu on kyllä jyrkkyydestään johtuen vähän järjenvastainen bussikatu, mutta aina siitä maltilla selvittiin.

Ja Säfflehän nyt taittui kulmasta kuin kulmasta.
 
Tänään (27.5.) näin HelB:in auton h69:lla lähtevän Malmilta ajaen linjojen h52A/79 lähtöpysäkin kautta, vasten kiellettyä ajosuuntaa. Malminkaaren risteykset (parkkitalon ympäriajaessa) on vähänkin vilkkaamman liikenteen aikana kohtalaisen pahat ja useinhan h69:n autot joutuvat kiertämään parkkitalon kahteen kertaan, mikäli menevät odottamaan lähtöä Pukinmäen suunnasta tulevien linjojen purkualueelle.

Espoon keskuksessa olen nähnyt Pohjolan Liikenteen u540:n autojen kääntyvän asemalta lähtiessä vastoin ”Vasemmalle kääntyminen kielletty” –merkkiä (lisäkilpi sallii kääntymisen henkilö- ja pakettiautoille) tällöin reitiltä jää käymättä siirretty ”Espoon keskus”-pysäkki (nro E6008), jota linjan ainakin HSL:n pysäkin siirrosta kertovan tiedotteen (13.4.10) mukaan tulisi käyttää. Pysäkillä tosin ei ole 540:n ”liuskaa”, en tiedä sitten onko sitä ollut alkuperäisellä pysäkillä. Linjahan ei pysähdy kuin tietyillä pysäkeillä ja tältä osin HSL:n tiedote on tulkinnanvarainen.
Linjat 18Z, 46 ja 81 kuitenkin käyvät kääntymässä Kirkkokadun kiertoliittymässä.
 
Tänää olin menos 79:llä Länsi-Herttoniemee, näin Viikissä 506 joka oli menossa Vikkiin, se käänty ihan normaalisti Latokartanonkaarelta Talonpojantielle. Sit en nähny mihin se siitä jatkoi, mutta Tilanhoitajankaarella kun 79 oli niin sama 506 tulee vastaa toisee suuntaan menossa eli sinne suuntaa minne 79 menee Malmille päin. Oliskohan kuljettaja kääntynyt väärin sit jossain Viikin siemeksissä? :D Sit taas ennen Viikintien risteystä sama 506 tulee, tällä kertaa näköjään oli omalla reitillään.
 
79:iin liittyen, olen nähnyt kolmesti alle 2 kk sisällä 79:n oikaisevan Herttoniemessä reittiä Abraham Wetterin tie-Sahaajankatu
käymättä Sorvaajankadun kautta:eek:
Ei ole pikkujuttu jos säännöllisesti jätetään 2 pysäkkiä käymättä..
 
79:iin liittyen, olen nähnyt kolmesti alle 2 kk sisällä 79:n oikaisevan Herttoniemessä reittiä Abraham Wetterin tie-Sahaajankatu
käymättä Sorvaajankadun kautta:eek:
Ei ole pikkujuttu jos säännöllisesti jätetään 2 pysäkkiä käymättä..


mä meen joka pv sil kesätöihi ja mul se on menny ihan oikein, lukuunottamatta yhtä kertaa jolloin oli tietyö, olikoha se just toi Sorvaajankadulla, se joka menee sen paloaseman ohi.
 
79:iin liittyen, olen nähnyt kolmesti alle 2 kk sisällä 79:n oikaisevan Herttoniemessä reittiä Abraham Wetterin tie-Sahaajankatu
käymättä Sorvaajankadun kautta:eek:
Ei ole pikkujuttu jos säännöllisesti jätetään 2 pysäkkiä käymättä..

mä meen joka pv sil kesätöihi ja mul se on menny ihan oikein, lukuunottamatta yhtä kertaa jolloin oli tietyö, olikoha se just toi Sorvaajankadulla, se joka menee sen paloaseman ohi.

Oliko matkustajia kyydissä? Jos ei, kyse voi olla myös ns. hallisivusta eli siirtoajosta Herttoniemestä Viilarintien varikolle ja linjakilvet ovat "unohtuneet" päälle.
 
Oliko matkustajia kyydissä? Jos ei, kyse voi olla myös ns. hallisivusta eli siirtoajosta Herttoniemestä Viilarintien varikolle ja linjakilvet ovat "unohtuneet" päälle.

no mä ite aineki olin siin kyydis joka kiers sen sorvaajankadun. mut siis silloha oli kyse siit tietyöstä, tai rakennusmaa, ku siin on aika kiva monttu vieres
 
Oliko matkustajia kyydissä?
Juu, oli kyydissä kaikilla kerroilla.
no mä ite aineki olin siin kyydis joka kiers sen sorvaajankadun. mut siis silloha oli kyse siit tietyöstä, tai rakennusmaa, ku siin on aika kiva monttu vieres
Kauanko siellä on sellainen ollut, en tiennytkään. Jos siellä on parisen kuukautta ollut tie poikki niin se selittänee nämä tapaukset.
Mutta vaikka Sorvaajankatu olisikin poissa käytöstä, HSL:n olisi syytä tiedottaa kahden pysäkin sivuuttamisesta...
 
Juu, oli kyydissä kaikilla kerroilla.

Kauanko siellä on sellainen ollut, en tiennytkään. Jos siellä on parisen kuukautta ollut tie poikki niin se selittänee nämä tapaukset.
Mutta vaikka Sorvaajankatu olisikin poissa käytöstä, HSL:n olisi syytä tiedottaa kahden pysäkin sivuuttamisesta...

onhan siin pitkääki ollu, heti siin wetterin tien ja sorvaajankadun risteykses on sellainen hieno työmää, jossa on jopa aidat autotiellä ja 79:n pysäkki Malmille päin siirretty n. 50metrii eteenpäin sen vuoks :eek: mut kyl 79:it ajaa normisti siin, mut välil on sit saattanu olla esim. parin tunnin poikkeusreitti :eek:
http://maps.google.fi/maps?hl=fi&cl...l&q=sorvaajankatu 4&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wl <-tosta kun katsoo streen viewiä nii siinä on tuo korkea ruma valkoinen pitkä rakennus joka nyt on kokonaan purettuna.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään Tour De Helsinki 2010 -pyöräilytapahtuman vuoksi HSL oli määritellyt Koskelassa kulkeville bussilinjoille poikkeusreittejä Käpyläntien/Intiankadun ja Koskelantien risteyksen osittaisen sulkemisen vuoksi (ainoastaan Koskelantielle liittyvä ja Koskelantien suuntainen liikenne oli sallittu). Yksi h52:n kuljettaja oli käsittänyt poikkeusreitin väärinpäin ja ajoi Vanhaankaupunkiin päin Kunnalliskodintien kautta. Toisaalta kyseisessä tiedotteessa ei mainittu lainkaan linjaa h69 joka ei samaisesta risteyksen sulkemisesta johtuen voinut ajaa normaalia reittiänsä Malmin suuntaan vaan joutui ajamaan Kunnalliskodintien kautta, tätä kai ei voitane laskea kuljettajan aiheuttamaksi poikkeamaksi linjareitiltä ;)
 
Tänään kello 19:45 olin Leppävaaran asemalla laiturilla 11 odottelemasssa bussia 110T Kiloon. Eipä tullut ollenkaan sitä vuoroa, jonka oli tarkoitus lähteä kello 19:46, mutta klo 20:16 vuoro tuli ja lähti ajallaan. Matkustajia oli kolme: vanhempi herra, venäjää puhuva nuori mies ja minä. Kun bussi lähti terminaalista ramppia alas ja kääntyi vasemmalle (pitäisi kääntyä oikealle) eli Ratsukadulle etelään päin, me matkustajat katselimme toisiamme kummastuneina. Kuski jatkoi erittäin määrätietoisesti oikealle Leppävaarankadulle eli länteen päin. Siinä vaiheessa hän kysyi meiltä, pääseekö Turuntielle jos kääntyy oikealle, saaden kieltävän vastauksen. Sitten hän jatkoi suoraan ja kun Leppävaarankatu loppui, kääntyi vasemalle sille tielle, jota bussit 22 ja 206 myös käyttävät. Siinä varmistin kuskilta että hän tietää että jos kääntyy oikealle (linjan 23 reitille), hän pääsee Kilon asemalle ja siitä lähtien oikealle reitille Kuski antoi vaikutelman että ymmärsi ja olisi kääntymässä sinne mutta suoraan jatkoi samaa tietä eteenpäin kohti Kilon poliisia. Siinä kohtaa kysyin että aikooko hän käydä ollenkaan Kilon aseman luona ja hän sanoi että se jää nyt väliin sellaisella arkisella äänensävyllä että tuo olisi jokapäiväinen oikoreitti hänellä. Sitten tuli tämä vanhempi herra kysymään, meneekö bussi Kiloon. Kuski vastasi että kohta tullaan Kilon poliisille. Mutta tämä herra kertoi sitten olevansa matkalla Kilonpuistoon joka on 2km ennen poliisia. Kuski ei reagoinut. Sitten Vaasan&Vaasan leipomon kohdalla sanoin jääväni pois, se on sillä reitillä kotiani lähinnä oleva pysäkki (Kellarikuja). Eipä vaan tuntunut kivalta tarpoa tuoreessa koskemattomassa lumihangessa "polkua" pitkin kotiin kun oikean reitin mukaiselta pysäkiltä (Nuijavuori) olisi ollut puolet lyhyempi matka aurattua tietä. Mietin vaan, miten muilta pysäkeiltä tulleet matkustajat suhtautuivat asiaan, sillä yksi bussi jäi välistä ja seuraava skippasi viisi kilometroä reitistä noin vain päästen myös viiden minuutin etumatkaan aikataulusta sillä oikaisulla. Kuski oli kyllä suomalainen keski-ikäinen ihan mukavanoloinen mies mutta informaatiota ei herunut. En ymmärrä ollenkaan, mistä koko poikkeusreitti johtui. Ja kuski oli siis koko ajan tyyni kuin viilipytty.
 
Takaisin
Ylös