Kuljettajien poikkeamat linjan reitiltä

Vs: Kuskien poikkeamat linjan reitiltä

Usein linjalla h41 kuljettaja ei aio ajaa Kampintorin päättärille vaan vihasesti huutaa ulos jo Kampin metroasemalla. Eihän se ole kuin mitätön matka, mutta Kampintori on päätepysäkki ja duuni on ajaa perille.

Ihmeellistä toimintaa kun siihen metroaseman pysäkille ei kuitenkaan voi jäädä seisomaan tauon ajaksi, päätepysäkille on joka tapauksessa pakko ajaa. Ajelen itse mm noita 39/A, 41, 45 ja 47.
 
Vs: Kuskien poikkeamat linjan reitiltä

Kuinkahan moni nielisi purematta "jätänpä loput ajamatta, kun ei sieltä kuitenkaan kukaan tule" -tyyppisen palvelun ollessaan asiakkaana muilla aloilla?

Varmaan olisi mukavaa, kun kauppias panisi putiikin kiinni ennen aikojaan, kun ei sieltä ketään tule. Tai sähkölaitos panisi virrat poikki, kun ei sitä enää tähän aikaan kukaan käytä. Tai hätäkeskus kytkisi puhelimen pois päältä, kun ei sieltä enää kukaan soita. Tai sairaalahenkilökunta häipyisi, kun ei sieltä enää ketään potilaita tule...

Oikeat ammattilaiset hoitavat tehtävänsä loppuun asti, kuten vristo, Tuomas ja MCW ovat todenneet.

Valitettavasti bussin rattiin eksyy joskus muunkinlaista väkeä. Paha poikkeama linjan reitiltä on, että "kuski" ei viitsi pysähtyä pysäkille matkustajien ottamista tai jättämistä varten. Kaikkein inhottavinta on, kun selkeästi kättä heiluttava lapsi jätetään tylysti pysäkille ja asiasta huomauttavat matkustajat saavat kuulla v-alkuista raivoamista. Melkoista ammattitaidottomuutta osoittaa myös se, kun pysähtyy-valon palaessa huudetaan pois pyrkivälle matkustajalle: "Mulla on kiire, ei tässä joka kohdassa ehdi pysähdellä."

Onneksi tuo on harvinaista, mutta jo yksikin tapaus on liikaa ja syö kansalaisten luottamusta joukkoliikenteeseen. Välinpitämättömän kuskin kiireet lopettanee viimeistään työpaikan menetys linjan lakkautuksen myötä. Sehän on edessä, jos mahdolliset matkustajatkin alkavat ajatella, että "ei se bussi kuitenkaan tule eikä ainakaan pysähdy".
 
Vs: Kuskien poikkeamat linjan reitiltä

Tänään matkustin iltapäiväruuhkassa linjalla v54 Pakkalasta Myyrmäkeen, kuski ilmeisesti unohti mitä linjaa on ajamassa kun Vantaankosken aseman kohdalla porhaltikin suoraan Martinkyläntietä vaikka olisi pitänyt kääntyä vasemmalle Kivivuorentielle, hassua oli se että Laajavuorentiellä K-supermarketin edessä olevalta pysäkiltä olisi ollut tulossa kyytiin pari matkustajaa mutta kuski ajoi kovaa vauhtia ohi! Muisti ilmeisesti että ei ollut oikealla reitillä ja päätti jättää matkustajat odottamaan "oikean" linjan bussia, olisiko tuosta nyt iso vaiva ollut jos olisi ne päästänyt kyytiin. ei ollut eka kerta kun tuolla suunnalla kuski lähtee yllättäen eri linjan reitille! Olisiko sillä jotain tekemistä asian kanssa kun kuskit joutuvat ajamaan päivän aikana useita eri linjoja ristiin rastiin niin kyllä siinä saattaa välillä erehtyä väärälle reitille!
 
Vs: Kuskien poikkeamat linjan reitiltä

Varmaan olisi mukavaa, kun kauppias panisi putiikin kiinni ennen aikojaan, kun ei sieltä ketään tule. Tai sähkölaitos panisi virrat poikki, kun ei sitä enää tähän aikaan kukaan käytä. Tai hätäkeskus kytkisi puhelimen pois päältä, kun ei sieltä enää kukaan soita. Tai sairaalahenkilökunta häipyisi, kun ei sieltä enää ketään potilaita tule...

Off-topic, mutta juuri näin minulle kävi eräänä perjantaina joulukuussa asioidessani Tampereella Elisan Hallituskadun liikkeessä. Tarkoitus oli irtisanoa TTV:n kaapelikortti, ja puhelimessa oli neuvottu kiikuttamaan se liikkeeseen. Sulkemisaika oli klo 18.00 ja kauhealla kiireellä saavuin paikalle klo 17.45. Ovi oli jo lukossa, mutta sisällä oli myyjiä rupattelemassa keskenään. Hakkasin ovea viisi minuuttia ja laiskasti vain vilkuilivat että kukahan siellä yrittää sisään. Soitin jo kännykällä Elisan asiakaspalveluunkin ilmoittaakseni asiasta. Lopulta kun joku toinen asiakas poistui, sain jalkani oven väliin ja pääsin selittämään asiani myyjälle tuulikaapissa.

Ihan käsittämätöntä toimintaa. Minusta tuollainen liikkeen etukäteen sulkeminen koko henkilökunnan yhteistoiminnalla on työnantajan petkuttamista ja siten irtisanomisperuste. Puhumattakaan mitä lämpimiä ajatuksia itse asiakkaana ajattelin.

Jos tällaista tapahtuu joukkoliikenteessä, niin rupeaa kyllä ärräpäät lentämään, vaikka kyse olisi kuinka pienistä oikomisista.
 
Vs: Kuskien poikkeamat linjan reitiltä

Oikominen on minun puolestani ihan OK, kunhan yhtään ainutta pysäkkiä ei jää välistä. Harvassa tosin lienee ne rinnakkaisväylät, joita ylipäänsä on mahdollista käyttää ilman pysäkkien skippausta.
 
Vs: Kuskien poikkeamat linjan reitiltä

Oikominen on minun puolestani ihan OK, kunhan yhtään ainutta pysäkkiä ei jää välistä. Harvassa tosin lienee ne rinnakkaisväylät, joita ylipäänsä on mahdollista käyttää ilman pysäkkien skippausta.
Tämäkin saattaa johtaa eriarvoiseen toimintaan bussinkuljettajia ja joukkoliikenteen asiakkaita kohtaan.

Esimerkkinä mainitsen vaikkapa jo edesmenneet Kasarmintorin ruuhkalinjat (mm. 64S, 71S ja 77S).

Noilla linjoilla oli nimittäin kuljettajia, jotka ajoivat suoraan Unioninkatua Aleksille ja siitä oikealle kääntyen sekä siitä edelleen omalle reitille (Snellmaninkatu-Kirkkokatu-Unioninkatu), kun havaitsivat, että em. bussien virallisilla reittikaduilla oli liikaa ruuhkaa. Tässäkään tapauksessa ei jäänyt yhtään pysäkkiä väliin, mutta Kasarintorin linjojen viimeisinä vuosina virallinen reittihän meni niin, että Unioninkadulta käännyttiin oikealle Etelä-Espalle ja siitä edelleen samaa reittiä, kuin h16 (Havis Amanda-Katarinakatu-Snellmaninkaru-Kirkkokatu-Unioninkatu). Tämä taas alkoi johtaa siihen, että matkustajat alkoivat ehdottelemaan/käskemään niitä kuljettajia ("muutkin kuljettajat ajavat tuota kautta"), jotka halusivat noudattamaan ohjeita tunnon tarkasti ja ajaa linjojen oikeaa reittiä pitkin. Oikaisevat kuljettajat olivat taas "hyviä kuljettajia" ja "hyviä matkustajapalvelijoita".


Toinen esimerkkini ei ole varsinaisesti oikaisu, mutta myös esimerkki siitä, kuinka ns. sooloilu saattaa tehdä kovankin karhunpalveluksen:

Bussilinjan h14B päätepysäkki oli vuosikausia Munkkisaaressa, bussilinjan h16 entisellä kääntöpaikalla. Jotkin kuljettajat "palvelivat" matkustajiaan niin, että ajoivat kuitenkin linjan nykyiselle päätepysäkille eli Hernesaareen, saakka. Kun taas vuorossa oli kuljettaja, joka tunnollisesti päätti linjan ko. linja viralliselle päätepysäkille (Munkkisaareen), oli matkustajia, jotka pitivät häntä "virkaintoisena k****nä" ja liian pitkälle ajavat kuljettajat olivat "hyviä tyyppejä". Myönnän itsekin ajaneeni aikanaan tuonne Munkkisaareen saakka, kun aikaa oli, mutta joinain kertoina, kun sitä ei ollutkaan, sain osakseni ihmettelyä, kun käännyin niin aikaisin. Lopetin tuon homman hyvissä ajoin. Osa matkustajista alkoi jopa luulla, että linja h14B ajoi tuolloin oikeasti Hernesaareen saakka ja onneksi ko. linja muutettiin sittemmin kulkemaan virallisesti sinne, jolloin epäselvyydet loppuivat.

Pääsääntö on aina, että linjalta poikeaminen vaatii kaikissa olosuhteissa vähintään esimiehen tai liikenteentilaajan lupaa, jotta epäselviltä tilanteilta vältytään ja palvellaan kaikkia matkustajia tasa-arvoisesti. Sehän on joukkoliikenteen yksi päätarkoituksiakin.
 
Vs: Kuskien poikkeamat linjan reitiltä

Oikominen on minun puolestani ihan OK, kunhan yhtään ainutta pysäkkiä ei jää välistä. Harvassa tosin lienee ne rinnakkaisväylät, joita ylipäänsä on mahdollista käyttää ilman pysäkkien skippausta.
Takavuosina taisi olla yleistäkin, että seutulinjat kääntyivät tullessaan Hakaniemestä kohti Rautatientoria Pitkänsillan jälkeen oikealle Kaisaniemen rantaan. En osaa sanoa, onko tuo mikään oikaisu, mutta liikennevaloja sillä ainakin välttää. Ja voi viettää taukonsa Läntisellä teatterikujalla. Nykyisin ko. kadulla taitaa olla pysäköinti kielletty. Yhtään pysäkkiä ei jäänyt välistä, mutta tietenkin on matkustajan näkökulmasta aika erikoista, että bussit menevät täysin sattumanvaraisesti kuljettajasta riippuen reitin viimeiset pätkät. Mahtoiko Kaisaniemenrannan kautta ajaminen olla millään linjalla koskaan vakioreitti? Poikkeusreittinähän sitä on käytetty useinkin.
 
Vs: Kuskien poikkeamat linjan reitiltä

Mahtoiko Kaisaniemenrannan kautta ajaminen olla millään linjalla koskaan vakioreitti? Poikkeusreittinähän sitä on käytetty useinkin.

Ennenhän Teatterikujalla oli lähtöpysäkki Keravan linjoille 633 ja 733. Myös Hyrylän suunnan 632 ja 635 muistaakseni lähtivät sieltä, joten ajo luonnollisesti tapahtui Kaisaniemenrannan kautta.

Pysäköinti Teatterikujalla sen Keravan pysäkin kohdalla oli pitkään sallittua, joten sinne parkkiin ajaminen oli ihan fiksua. Näkyy siellä vieläkin busseja välillä.
 
Vs: Kuskien poikkeamat linjan reitiltä

Pääsääntö on aina, että linjalta poikeaminen vaatii kaikissa olosuhteissa vähintään esimiehen tai liikenteentilaajan lupaa, jotta epäselviltä tilanteilta vältytään ja palvellaan kaikkia matkustajia tasa-arvoisesti. Sehän on joukkoliikenteen yksi päätarkoituksiakin.


Tänään ajaessani linjaa h22 oli Satamaradankadun pysäkkien kohdalla jokin kaivuutyömaa. Jouduin kiertää Kustaankadun kautta. Esimies, HSL:n poikkeusinfo ja matkustajat tiesivät asiasta yhtä vähän kuin minäkin. Aina ei näemmä tieto kulje joka suuntaan.
 
Vs: Kuskien poikkeamat linjan reitiltä

Tänään ajaessani linjaa h22 oli Satamaradankadun pysäkkien kohdalla jokin kaivuutyömaa. Jouduin kiertää Kustaankadun kautta. Esimies, HSL:n poikkeusinfo ja matkustajat tiesivät asiasta yhtä vähän kuin minäkin. Aina ei näemmä tieto kulje joka suuntaan.
Minua toi risteys ja eteenkin sen vielä ahtaammaksi tekevä työmaa ärsyttivät siinä määrin, että otin ihan kuvan muistoksi:

http://voristo.1g.fi/kuvat/Liikennekuvia/Satamaradankatu.jpg

Katsokaas nyt sitä risteystä: olen kuvassa odottamassa risteyksen jonkinlaista vapautumista. Minun suunnalta tulevalla on edessään kärkikolmio, ja siten pitää väistää kaikkia. Tavoite on kääntyä edellänäkyvässä risteyksessä ensin oikealle ja ryhmittäytyä sen vasemmalle kääntyvien kaistalle. Mutta... tukkien kaiken muun liikenteen. Homman vaikeusastetta saadaan lisättyä vielä huomattavasti jos vastaan tulee toinen h22:nen ja kaikki ovat hetken aikaa jumisssa.

Mutta oikeasti, vaikka mun pitää, ja haluankin, liikenteessä olla aina kohtelijas ja näyttää esimerkkiä. Mutta, jotta h22 saataisiin edes joskus kulkemaan tuon risteyksen läpi, täytyy käyttää hyväkseen isoa kokoakin ja vieläpä hiemn röyhkeyttäkin peliin, mutta kaikki tämä hyväntahtoisesti. :)
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Kuskien poikkeamat linjan reitiltä

Tampereella on linjalla 24 sijoitettu keskustorin päätepysäkki sijoitettu siten, että sinne ajetaan kiertämällä kortteli ympäri, ja näin saadaan samalla auto käännettyä valmiiksi paluusuuntaan lähtöä varten oikeaan suuntaan.

Tätä päätepysäkkiä edeltävä pysäkki sijaitsee Satakunnankadulla vähän ennen paikkaa, josta tälle korttelikierrokselle lähdettäisiin. Jos auto tyhjenee viimeisellä sivulla tällä pysäkillä, ei mielestäni ole tarpeellista ajaa päätepysäkille asti. Väliin ei jää yhtään ainutta pysäkkiä. Luonnollisesti, jos matkustajia on kyydissä, tämä lenkki kierretään ja sitten lähdetään vasta hallin suuntaan. :)
 
Vs: Kuskien poikkeamat linjan reitiltä

Eilen odottelin s532:aa Juvankartanontien pysäkillä muksuni kanssa noin kymmentä vaille neljä, mutta bussipa paineli suoraan Juvan teollisuuskatua eteenpäin, jättäen tyystin väliin koko Juvankartanontien ja Niipperintien alkupään osion. Kyseessä EI siis ollut K-vuoro. Soitinpa siitä sitten Nobinalle ja joku virolaisella aksentilla puhuva ajojärjestelijä linjan toisessa päässä sitten lupasi ottaa yhteyttä kuljettajaan ja huomauttaa asiasta. Että näin Nobinalla...
 
Vs: Kuskien poikkeamat linjan reitiltä

Tapaus Turusta tältä iltapäivältä: Huomasin linjan 23 Kauppatorille tulevan Pohjoiskaarelta Runosmäestä ja kääntyvän kohti Tamperetta. Kuljettajalla oli ilmeisesti ollut "vaihde väärin" moottoritien lopussa ja matka jatkui V-reittiä suoraan valtatietä, kun olisi pitänyt ajaa normaalireittiä Kärsämäen kautta... Mutta virtuaalinen vaihderauta oli käynyt ja paluu oikealle reitille oli hyvässä vauhdissa!

Tapaus samasta kaupungista toissa syksyltä: Olin eräänä sadepäivänä tulossa Orikedolta keskustaan, ja koska pysäkillä ei ollut katosta, odottelin bussia työpaikan ulko-ovella lipan alla. Ovelta on hyvä näkyvyys edelliselle pysäkille, joten olisin hyvin ehtinyt omalle pysäkille bussin tullessa. Kävi kuitenkin niin onnettomasti, että tuo Saramäestä tuleva bussi kiersikin sillä kertaa Orikedon lenkin väärinpäin! En siis tietenkään huomannut sen lähestyvän saati ehtinyt pysäkille heiluttelemaan. Bussi meni menojaan, ja minä sateeseen kävelemään...

Jos kuljettaja olikin huomannut erehdyksensä, niin ei kai hän varsinaisesti virhettäkään tehnyt? Todennäköisesti hän olisi poiminut asiakkaan kyytiin väärältä puolelta katua. Eikä pysäkillä ollut asiakasta, joten kukaan ei jäänyt kyydittä? Mutta toisaalta, asiakas olisi ollut pysäkillä, jos kuljettaja olisi ajanut oikein...
 
Vs: Kuskien poikkeamat linjan reitiltä

Jos kuljettaja olikin huomannut erehdyksensä, niin ei kai hän varsinaisesti virhettäkään tehnyt? Todennäköisesti hän olisi poiminut asiakkaan kyytiin väärältä puolelta katua. Eikä pysäkillä ollut asiakasta, joten kukaan ei jäänyt kyydittä? Mutta toisaalta, asiakas olisi ollut pysäkillä, jos kuljettaja olisi ajanut oikein...
Tällainen tapaus sattui itsellekin linjalla 505 Verkkosaaressa Helsingissä. En ollut siellä aikaisemmin ollut ja tulostin Verkkosaaren pään reittikartan ennen linjalle lähtöä. No, sattui niin erikoinen tilanne, että YTV:n karttapalvelusta tulostui pysäkit väärälle puolen katua, minkä johdosta kiersin ensimmäisellä kierroksella Verkkosaaren lenkin väärään suuntaan. Siellä sitten ihmettelin, että jotain outoa tässä nyt on. :) Eli syitä virheisiin voi olla monenlaisia.
 
Poikkeamat linjan reitiltä / Tampere

Jos auto tyhjenee viimeisellä sivulla tällä pysäkillä

Vastaavantyyppisesti olisi Paunun linja 65 Pirkkalasta Hervantaan päättyvä aamuvuoro. Jos auto tyhjenee jo Hervannan valtaväylän pysäkeille, ei ehkä ajeta Tieteenkadun kautta ...

Luonnollisesti, jos matkustajia on kyydissä

Jos joku on menossa Pirkkalasta Hervannan Shellin pysäkille tai edeltävälle Tieteenkadun pysäkille. Kyseessä on siis aikataulun mukaan TTY:lle päättyvä vuoro.

Lisäys:

Tampereen linja 7 (Veolia)
Kerran Pirkkahallin suuntaan kuljettaja huomasi heti, että onkin Toivion kautta ajettava vuoro. Peruutti arviolta 100 metriä T-reitille.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös