Uudet bussit, vuodenvaihde 2013/2014

Arvioita uusista työkaluistamme.

Tähän mennessä koettuja ovat:

VDL LLE -120
Varsin hyvä auto ajaa, jämäkkä jousitus ja ketterä käännöksessä. En ole ajanut Voith-vaihteisilla vastaavilla, nämä PL:n autothan ovat ZF:llä. Puhtia riittää, eikä missään tapauksessa jää jalkoihin. En oikein ymmärrä mitä ne negatiiviset arviot ko. autotyypistä ovat, enkä mitenkään voi allekirjoittaa niitä.

VDL SLE-129:
Ihan mahtityökalu. Kori hyvää työtä, eikä nitinää yms. kuulu. Pidän kovasti.

Volvo 8908RLE:
Uudistettu Volvo on jo edellistäkin, eli Volvo 8707RLE, vieläkin parempi. Uusi kone on selvästi puhdikkaampi ja ZF-aski on nyt säädetty juuri kohdalleen. Ei mitään jurnutusta tms. mikä hieman vaivasi edeltäjäänsä.

Kaikissa autoissa on tosiaankin sähköliukuovet, jotka tekevät niistä oikeita katureita.

Täydet pisteet jokaiselle uutukaiselle; hyviä työkaluina ja HSL-liikenteen uusina asiakaspalveluvälineinä. :)
 
Kiinnostaisi kuulla fiilikset OmniLinkeistä :lol:
Tulee sitten kun olen niillä ajanut. ;)

---------- Viestit yhdistetty klo 3:43 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 1:46 ----------

Nyt vielä työillan päätteeksi ajoin linjaa h72 teli-8908LE (PL659). Voe mahotonta, mikä bussi ja mikä työkalu! Mulla ei kehut eikä superlatiivit lopu sen kohdalla, koettakaa kestää... ;)
 
Volvo 8908RLE:
Uudistettu Volvo on jo edellistäkin, eli Volvo 8707RLE, vieläkin parempi. Uusi kone on selvästi puhdikkaampi ja ZF-aski on nyt säädetty juuri kohdalleen. Ei mitään jurnutusta tms. mikä hieman vaivasi edeltäjäänsä.

En ymmärrä missä kohtaa kehitys meni Volvolla metsään sillä 8700LE lähtee "kuin nappi paidasta" ja Zf:nkin kanssa moottori kuulostaa toimivan terveesti. 8900LE taas tuntuu siltä, kun vetäisi alitehoisella taunuksella jäähallin kokoista perävaunua perässä :D
Mä en kyllä ole täysin vakuuttunut vielä näistä uusista Volvoista, muutaman ajokerran jälkeen :( Eniten mua häiritsee se ohjaamo. Joko et näe mittareita ja ajat mukavassa asennossa, tai näet mittarit ja ajat kuin traktoria..
 
Volvo 8908RLE:
Uudistettu Volvo on jo edellistäkin, eli Volvo 8707RLE, vieläkin parempi.
Tässä kohtaa piti siis lukea Volvo 8907RLE.

---------- Viestit yhdistetty klo 11:26 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:22 ----------

Mä en kyllä ole täysin vakuuttunut vielä näistä uusista Volvoista, muutaman ajokerran jälkeen :( Eniten mua häiritsee se ohjaamo. Joko et näe mittareita ja ajat mukavassa asennossa, tai näet mittarit ja ajat kuin traktoria..
Onhan kojelauta taas kerran aikalailla uudistettu joo. Mutta, ei mulla ainakaan ollut mitään sinun mainitsimiasi vaikeuksia sen kanssa. Sopii kuin nenä päähän.
 
Eniten mua häiritsee se ohjaamo. Joko et näe mittareita ja ajat mukavassa asennossa, tai näet mittarit ja ajat kuin traktoria..
Sama on uudessa Scalassa; mittariston alareunan merkkivalot jää piiloon, liikennevaloissa pitää kurkotella että onkohan se ovi/pysäkkijarru varmasti päällä :frown:
 
Onko kukaan ehtinyt matkustaa Nobinan autoilla 905-909, jotta osaisi kertoa mikä vaihdelaatikko niissä on?
 
En ymmärrä missä kohtaa kehitys meni Volvolla metsään sillä 8700LE lähtee "kuin nappi paidasta" ja Zf:nkin kanssa moottori kuulostaa toimivan terveesti. 8900LE taas tuntuu siltä, kun vetäisi alitehoisella taunuksella jäähallin kokoista perävaunua perässä :D
Eihän siinä mikään muu ole mennyt pieleen kuin pyrkimys mahdollisimman alhaiseen polttoainekulutukseen. Siinä käytetään välineenä yhdessä jos toisessakin merkissä nykyisten vaihteistojen suomia mahdollisuuksia. Eli esim. ZF Ecolifessa pannaan topographian huomioonottava super eco vaihto-ohjelma päälle ja sen lisäksi kiihtyvyydenrajoitus. Erityisesti kiihtyvyydenrajoitus saa autot tuntumaan todella lussuilta, kun kiihtyvyys rajataan kaikilla vaihteilla esim. arvoon 1,0m/s2. Sen jälkeen on kärjistettynä ihan sama ajaako autolla jyrkäänteeltä alas vai pystysuoraa mäkeä ylös, auto kiihtyy aina samaa vauhtia. Erityisesti alamäkeen kiihdytettäessä fiilis on todella outo kun moottori hädintuskin ottaa kierroksia, mutta auto kiihtyy silti normaali vauhtia.

Käytännössä kevyesti kuormatulla autolla kiihtyvyydenrajoitus aktivoituna moottorista aletaan ottamaan täydet väännöt ulos vasta muutamalla isoimmalla vaihteella, siihen asti kiihtyvyydenrajoitus leikkaa tehoja. Sen vuoksi isompaa pykälääkin voidaan sulloa sisään uskomattoman nopeaan tahtiin. Nykymoottorit on suunniteltu erittäin alhaalta vääntäväksi, joten ne ei ole moksiskaan pienillä kierroksilla vedättämisestä vaikka vääntövärähtelyt voivat vähän jyrinää aiheuttaakin. Sen näkee jo moottorien vääntökäyristä, joissa vääntöalue on Euro 6:n myötä pääsääntöisesti siirtynyt 100-200 kierrosta alemmaksi kuin ennen.

Eli tiivistettynä: uusissa Suomeen toimitettavissa kaupunkibusseissa suorituskyvyn kannalta ratkaisevaa ei ole moottorin teho tai vääntö, vaan se mitkä asetukset valmistaja / liikennöitsijä on parhaaksi nähnyt vaihteistoon laittaa. Tilanne on ihan eri esim. vuoristoseuduille toimitettavissa busseissa joissa 12-metriseen autoon laitetaan noin 350 hevosvoimainen moottori ja vaihteistoon asetukset joilla saa tiivistettyä käytävällä olevat mummot takaseinää vasten. :tongue:
 
Onko se sitten oikeasti yhtään sen taloudellisempaa? Ainakin niitä joutuu "polkemaan" enemmän, kun normaalisti toimivalla uudella bussilla (esim. Citea LLE) voi ajaa normaalisti pintakaasun ja puolenvälin välillä ja tarvittaessa käyttää tehoa reservistä ;)

Länsiväylä on esimerkiksi paikka jossa vähän pelottaa ajaa uudella 8900:lla. Mitäs jos en arvioikaan takana tulevan nopeutta oikein ja se ei pystykään pysäyttämään enää liukkauden takia, samalla kun minä tuhnuilen eteen. :roll:

Kiihtyvyydenrajoitin pitäisi löytyä kuljettajan korvien välistä. Ajotavanseurantalaitteella voi seurata sen toimintaa ja jos siinä havaitaan vikaa, voidaan kuljettaja istuttaa oppitunnille ;)
 
Eihän siinä mikään muu ole mennyt pieleen kuin pyrkimys mahdollisimman alhaiseen polttoainekulutukseen. Siinä käytetään välineenä yhdessä jos toisessakin merkissä nykyisten vaihteistojen suomia mahdollisuuksia. Eli esim. ZF Ecolifessa pannaan topographian huomioonottava super eco vaihto-ohjelma päälle ja sen lisäksi kiihtyvyydenrajoitus. Erityisesti kiihtyvyydenrajoitus saa autot tuntumaan todella lussuilta, kun kiihtyvyys rajataan kaikilla vaihteilla esim. arvoon 1,0m/s2. Sen jälkeen on kärjistettynä ihan sama ajaako autolla jyrkäänteeltä alas vai pystysuoraa mäkeä ylös, auto kiihtyy aina samaa vauhtia. Erityisesti alamäkeen kiihdytettäessä fiilis on todella outo kun moottori hädintuskin ottaa kierroksia, mutta auto kiihtyy silti normaali vauhtia.

Käytännössä kevyesti kuormatulla autolla kiihtyvyydenrajoitus aktivoituna moottorista aletaan ottamaan täydet väännöt ulos vasta muutamalla isoimmalla vaihteella, siihen asti kiihtyvyydenrajoitus leikkaa tehoja. Sen vuoksi isompaa pykälääkin voidaan sulloa sisään uskomattoman nopeaan tahtiin. Nykymoottorit on suunniteltu erittäin alhaalta vääntäväksi, joten ne ei ole moksiskaan pienillä kierroksilla vedättämisestä vaikka vääntövärähtelyt voivat vähän jyrinää aiheuttaakin. Sen näkee jo moottorien vääntökäyristä, joissa vääntöalue on Euro 6:n myötä pääsääntöisesti siirtynyt 100-200 kierrosta alemmaksi kuin ennen.

Eli tiivistettynä: uusissa Suomeen toimitettavissa kaupunkibusseissa suorituskyvyn kannalta ratkaisevaa ei ole moottorin teho tai vääntö, vaan se mitkä asetukset valmistaja / liikennöitsijä on parhaaksi nähnyt vaihteistoon laittaa. Tilanne on ihan eri esim. vuoristoseuduille toimitettavissa busseissa joissa 12-metriseen autoon laitetaan noin 350 hevosvoimainen moottori ja vaihteistoon asetukset joilla saa tiivistettyä käytävällä olevat mummot takaseinää vasten. :tongue:
Onneksi sentään Helbillä kuunneltiin myös kuljettajia runkolinja-Scalojen kohdalla; alkuperäinen supersupersuper eco-ohjelma väistyi ennen liikennöinnin alkua, nyt vaihteistot toimivat moottorin kanssa mielestäni todella hyvin. Ja polttoainetaloudellisuus on silti kuulemma ylittänyt kaikki odotukset :lol:
 
Onneksi sentään Helbillä kuunneltiin myös kuljettajia runkolinja-Scalojen kohdalla; alkuperäinen supersupersuper eco-ohjelma väistyi ennen liikennöinnin alkua, nyt vaihteistot toimivat moottorin kanssa mielestäni todella hyvin. Ja polttoainetaloudellisuus on silti kuulemma ylittänyt kaikki odotukset :lol:

Kyllä, päivänä muutamana pääsin tässä moisen Scalan puikkoihin. Vähän ihmetytti, kun tyhjänä "normaalinopeuksia" ajettaessa kulutus oli teliautolla alle 30 litraa sadalle, eikä linja-ajossakaan paljon ylittynyt. Sitten vanhalla kunnon vm. 2007 Volvo 8700 -telillä kulutuslukemat huitelivatkin siellä 45-48 litran hujakoilla. Ja silti Scala tuntui aivan yhtä kovalta kulkijalta kuin janoinen Volvokin. Ei sen puoleen, Volvossakin oli vaihteistoa säädetty, nimittäin sama auto otti aikanaan vielä kunnon kierrokset kickdownilla, nyt maksimissaan rapiat 1300 kierrosta.

Olikohan ne nyt nämä 12XX-Scalat, joiden vaihteistot alunperin säädettiin tälle hypersuperecomoodille kiihtyvyysrajoituksineen? Kuljettajien vastustuksen vuoksihan tuosta ohjelmasta luovuttiin. Melko hitaita - mutta silti janoisia - kulkijoita olivatkin.
 
Nimimerkit "Nak" ja "chauffer":

Alla kuvassa Volvon uusittu kojelauta mittariston. Mikä merkkivalo jää ratin taakse tai muuten näkyy huonosti?

https://www.dropbox.com/s/kzv7f6dz4e9h4qx/20140103_165841.jpg

Mulla jää kaikki tuon monitoiminäytön yläpuolella olevat mittarit ja merkkivalot piiloon kun kojetaulu on kohdallaan.

Kokeile minun ajoasentoa. Penkistä ilmat pois, etäisyys ja kaltevuus polkimiin sopivaksi ja ratti syliin ;)

Huomasin äsken Pl 645:ssa (YVZ-309) h52:lla helmin matkustamonäytön "ä"-ongelman palanneen :p
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös