HSL:n talviaikataulut 2013-2014

Ei ole painovirhe. Linja 72 tosiaan siirtyy laituriin 17 eli nykyiselle linjan 55 lähtöpysäkille kellotornin juureen. Samalla myös Mikonkadulla ja Ateneumin edessä olevat Rautatientori-nimiset pysäkit saavat laiturinumerot.

Hyvä, että siirtyy. Aikamoista sählinkiä on nimittäin nähty linjojen 615, 620 ja 72 välillä yhden laiturin kanssa varsinkin silloin, kun lähtöajat ovat melkein samoilla minuuteilla.
 
Omalta kotilinjaltani oli, harmi kyllä, vähennetty paljon liikennettä ja siirrytty harvempaan vuoroväliin ruuhka-aikojen ulkopuolella. Lisäksi entiset vakiominuuttiaikataulut iltaisin on poistettu. Olisihan niitä voinut muuttaa uuden vuorovälin mukaisiksi, mutta pitää ajat samoina joka ilta, kun kerran vuorovälikin on sama. Tällainen tuntuu lähinnä matkustajien kiusaamiselta hyvän joukkoliikennesuunnittelun sijaan.

Tarkoitushan on vähäntää häritseviä/turhia matkustajia. Kylla pikkuautolla pääsee.
 
Miksi aikanaan lakkautettiin linja 522/K, kun nyt se on tehnyt paluun eri tunnukselle, linjojen h54B ja 512 kustannuksella?
Eikä tämäkään vielä riittänyt, vaan meiltä vietiin myös h54 iltaliikenne ja 512A-vuorot. Kaiken tämän säästön jälkeen olisi paikallaan hiljaisen ajan liikenteeseen yksi linja lisää (kun kuitenkaan hiljaisella ajalla ei ajeta linjoja 54, 520, 552, 554:n peruslinjaa eikä tietenkään mainittuja lopetettuja linjoja) joka voisi olla esim. tunnukseltaan tämä 522 ja reitiltään Tapiola-Otaniemi-(552)-Vanha viertotie-Pitäjänmäentie-(h54)-Itäkeskus. Näin palveltaisiin Kehä I:n varren pysäkkejä ja tarjottaisiin kaksin verroin nopeampaa yhteyttä useille pitkille poikittaismatkoille ja taitaisi olla ainoa hiljaisen ajan poikittaisyhteys Otaniemi-Lehtisaari-Munkkiniemi/vuori-akselilla. Länsimetron avautuessa reitti siirtyisi lännessä 552:n kanssa yhteiselle päättärille.
 
Eikä tämäkään vielä riittänyt, vaan meiltä vietiin myös h54 iltaliikenne ja 512A-vuorot.

Linja 54 palvelee jatkossakin melko hyvin kun viimeinen lähtee Itäkeskuksesta arkisin klo 20.04 ja Pitäjänmäeltä klo 20.55. Tämän jälkeen palvelee linja 554K puolilleöin kuten 54 tähänkin asti. Mielestäni on ihan perusteltua että hiljaiseen aikaan, kun matkustajia on vähemmän, voidaan kiertää vähän enemmän. Linjan 512A-vuorothan korvataan linjalla 552 joten suora yhteys Malmin ja Otaniemen välillä säilyy vaikka reitti ei enää kuljekaan kehää pitkin. Otaniemen ja Leppävaaran väliä palvelee jatkossakin 550.
 
Linja 54 palvelee jatkossakin melko hyvin kun viimeinen lähtee Itäkeskuksesta arkisin klo 20.04 ja Pitäjänmäeltä klo 20.55. Tämän jälkeen palvelee linja 554K puolilleöin kuten 54 tähänkin asti. Mielestäni on ihan perusteltua että hiljaiseen aikaan, kun matkustajia on vähemmän, voidaan kiertää vähän enemmän. Linjan 512A-vuorothan korvataan linjalla 552 joten suora yhteys Malmin ja Otaniemen välillä säilyy vaikka reitti ei enää kuljekaan kehää pitkin. Otaniemen ja Leppävaaran väliä palvelee jatkossakin 550.
"Vähän enemmän" kiertämisestä voidaan puhua Kumpulan kampuksen kautta ajettavien h55-vuorojen kohdalla, mutta ei siinä, kun matka-aika kasvaa 17 minuutista (tuleva h54 osuus Lassila-Itäkeskus hiljaiseen aikaan) 36 minuuttiin (tuleva 554 arki-iltalähtö osuus Lassila-Itäkeskus) eli matka-aika 2,12-kertaistuu. Eikä klo 0 ja 1 välisiä nykyisiä h54-talvivuoroja korvata millään, saati Kehä I:n varren palvelua välillä 21-1.
 
"Vähän enemmän" kiertämisestä voidaan puhua Kumpulan kampuksen kautta ajettavien h55-vuorojen kohdalla, mutta ei siinä, kun matka-aika kasvaa 17 minuutista (tuleva h54 osuus Lassila-Itäkeskus hiljaiseen aikaan) 36 minuuttiin (tuleva 554 arki-iltalähtö osuus Lassila-Itäkeskus) eli matka-aika 2,12-kertaistuu. Eikä klo 0 ja 1 välisiä nykyisiä h54-talvivuoroja korvata millään, saati Kehä I:n varren palvelua välillä 21-1.

Mihin sitä yöllä on niin kova kiire?
 
Mihin sitä yöllä on niin kova kiire?

Nukkumaan? ;) Esim. yöllähän tarjotaan suoria bussilinjoja keskustasta joka kaupunginosaan itähelsinkiläisille. Ja onhan yhtä surkea linjatarjonta ihan koko viikonlopun voimassa, myös päiväsaikaan.
 
Nukkumaan? Esim. yöllähän tarjotaan suoria bussilinjoja keskustasta joka kaupunginosaan itähelsinkiläisille. Ja onhan yhtä surkea linjatarjonta ihan koko viikonlopun voimassa, myös päiväsaikaan.

Mutta sitä voi lähteä aiemmin jos on pakko tiettyyn aikaan mennessä päästä koisimaan. Tai sitten liikut niihin aikoihin kun sinua miellyttävät bussivuorot kulkee.

Oma bussilinja on toki jokaiselle varmaan se maailman tärkein bussilinja? Mutta eikö ole hyvä että yksi bussilinja palvelee isompaa aluetta, vaikka nyt Sinun matkasi vähän piteneekin. Ota rennosti vaan bussimatka niin ei verisuonet katkeile vaikka kestääkin vähän pidempään päästä perille :)
 
kun matka-aika kasvaa 17 minuutista (tuleva h54 osuus Lassila-Itäkeskus hiljaiseen aikaan) 36 minuuttiin (tuleva 554 arki-iltalähtö osuus Lassila-Itäkeskus) eli matka-aika 2,12-kertaistuu.

Ensinnäkin tuota tulevaa 554K:n matka-aikaa kannattaisi verrata nykyiseen 54:n reittiin joka sekin kulkee Malmin kautta, ainoa uusi kierros arjen myöhäisilloissa on siis Maunulan kierros. Kun 54:n nykyinen matka-aika Itäkeskuksesta Lassilaan on n.26min, niin nykyisen 512K:n (tuleva 554K) matka-aika on reittioppaan mukaan La-iltaisin klo 20 jälkeen n.32-33 min. Lisää matka-aikaa ei siis käytännössä tule kuin 6-8 minuuttia, tämä on mielestäni varsin kohtuullista hiljaiseen aikaan jolloin matkustajia ei ole paljon. Itseäni hieman ihmetyttää nuo nykyisen 54:n ja tulevan 554K:n matka-ajat välillä Itäkeskus-Malmi-Pukinmäki. Kun matkaan on laskettu nykyään iltaisin n.17 minuuttia, niin 12.8 alkaen täsmälleen samalle matkalle meneekin 20-22 minuuttia. Joko siis tuo nykyinen ajo-aika on liian tiukka, tai sitten väliaikoja väljennetään niin että Malmilla joudutaan odottamaan lähtöaikaa.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:41 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:27 ----------

Esim. yöllähän tarjotaan suoria bussilinjoja keskustasta joka kaupunginosaan itähelsinkiläisille.

Ai tarjotaan? Pääseekö esim. Busseilla 90N tai 94N suoraan itäväylää Vuosaareen tai Kontulaan? Myöskään linjoilla 92N tai 95N ei pääse suoraan Kivikkoon, Kontulaan, Vartioharjuun tai Länsimäkeen.
 
Itseäni hieman ihmetyttää nuo nykyisen 54:n ja tulevan 554K:n matka-ajat välillä Itäkeskus-Malmi-Pukinmäki. Kun matkaan on laskettu nykyään iltaisin n.17 minuuttia, niin 12.8 alkaen täsmälleen samalle matkalle meneekin 20-22 minuuttia. Joko siis tuo nykyinen ajo-aika on liian tiukka, tai sitten väliaikoja väljennetään niin että Malmilla joudutaan odottamaan lähtöaikaa.

Eihän se olekaan täsmälleen sama matka niin kuin kirjoitit, vaan 554(K) kulkee Malmi-Pukinmäki-välin h69:n reittiä, johon helposti menee ainakin 3-5 min enemmän aikaa kuin suoraa reittiä Malminkaarta pitkin. Reittimuutos linjaan 512 nähden toteutetaan käsittääkseni siksi, että Pukinmäki ja Ylä-Malmi saadaan paremmin poikittaisliikenteen piiriin ja toisaalta jatkossa kaikki Itäkeskus-Malmi-välin bussilinjat kulkevat Malmin aseman yläterminaalin kautta.
 
:cool:
Ensinnäkin tuota tulevaa 554K:n matka-aikaa kannattaisi verrata nykyiseen 54:n reittiin joka sekin kulkee Malmin kautta
Nykyinen 54 on niin järjetön, että HSL palauttaa linjan entiselleen. Näinollen kannattaa verrata originellia elikkäs nimenomaan "tulevaa" 54-linjaa.
Ai tarjotaan? Pääseekö esim. Busseilla 90N tai 94N suoraan itäväylää Vuosaareen tai Kontulaan? Myöskään linjoilla 92N tai 95N ei pääse suoraan Kivikkoon, Kontulaan, Vartioharjuun tai Länsimäkeen.
90A on se suora linja Itäväylää Vuosaareen. Muut matka-ajat vastaavat päiväsajan metro+liityntä-yhdistelmää, elleivät ole jopa nopeampia.

---------- Viestit yhdistetty klo 4:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 3:59 ----------

Mutta sitä voi lähteä aiemmin jos on pakko tiettyyn aikaan mennessä päästä koisimaan. Tai sitten liikut niihin aikoihin kun sinua miellyttävät bussivuorot kulkee.

Oma bussilinja on toki jokaiselle varmaan se maailman tärkein bussilinja? Mutta eikö ole hyvä että yksi bussilinja palvelee isompaa aluetta, vaikka nyt Sinun matkasi vähän piteneekin. Ota rennosti vaan bussimatka niin ei verisuonet katkeile vaikka kestääkin vähän pidempään päästä perille :)
Harmi tuottaa pettymys, mutta kyseessä ei ole "oma linjani". Käytän linjaa n. kerran kuukaudessa ja kotiovelle on lähimmältäkin pysäkiltä 6km.

 
Hiljaisen ajan linjojen kiemurtelu ei ole HSL:n huonon liikennesuunnittelun syy, vaan viime puolen vuosisadan olemattoman kaupunkisuunnittelun. Kun ei ole kaupunkia, ei ole myöskään asiakastiheyksiä ajaa linjoja suoraan, vielä vähemmän hiljaisempaan aikaan. Huono joukkoliikenne on sisäänrakennettu lähiökonseptiin.
 
Yritin oikein kaivamalla kaivaa vikoja Espoon sisäisten linjojen aikatauluista, mutta kun ei oikein tahdo löytyä. Ainoa mikä on, että nyt kun e35 korvataan linjalla e51 Leppävaara-Karakallio-Kauniainen välillä, niin sunnuntaisin linja liikennöi semmosilla 1 tunnin - 1,5 tunnin vuoroväleillä. Tätä nyt ei varsinaisesti voi sanoa korvaukseksi, sentään 35 ajaa kesälläkin tunnin välein.
 
Linjan 512A-vuorothan korvataan linjalla 552 joten suora yhteys Malmin ja Otaniemen välillä säilyy vaikka reitti ei enää kuljekaan kehää pitkin.

Linja 552 ei kauheasti lohduta Kannelmäki-Otaniemi väliä kulkevaa, joille 512A oli ainoa kohtuullinen yhteys.
 
Takaisin
Ylös