HSL:n talviaikataulut 2013-2014

Kyseessä on koko viikonloppu sekä arkitarjonta illalla 21-1 välillä eikä missään vaiheessa ole puhuttu yön pikkutunneista.

Ei siellä kehällä ole nytkään Pukinmäen ja Pakilan välillä liikennettä viikonloppuisin joten ainoa tuleva heikennys on arki-iltaisin klo 21-01 jolloin 54 ei enää kulje. Eiköhän niille vähäisille iltamatkustajille riitä vaihdollinen yhteys h64+550/554K.
 
Yritin oikein kaivamalla kaivaa vikoja Espoon sisäisten linjojen aikatauluista, mutta kun ei oikein tahdo löytyä. Ainoa mikä on, että nyt kun e35 korvataan linjalla e51 Leppävaara-Karakallio-Kauniainen välillä, niin sunnuntaisin linja liikennöi semmosilla 1 tunnin - 1,5 tunnin vuoroväleillä. Tätä nyt ei varsinaisesti voi sanoa korvaukseksi, sentään 35 ajaa kesälläkin tunnin välein.

E51:n vuoroväli on tarkoitus tihentää lauantaille ja sunnuntaille 30 minuuttiin vuonna 2014: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsl01/kokous/2013336-3-50075.PDF s. 46
 
Ei siellä kehällä ole nytkään Pukinmäen ja Pakilan välillä liikennettä viikonloppuisin joten ainoa tuleva heikennys on arki-iltaisin klo 21-01 jolloin 54 ei enää kulje. Eiköhän niille vähäisille iltamatkustajille riitä vaihdollinen yhteys h64+550/554K.
Josta tuleekin mieleen, että miksi sekä 550 että 554K kulkevat ko. välin samaa reittiä samalla tasolla? Miksi/miten hiljaisena aikana, viikonloppuisinkin keskiyöhön asti on "varaa" ajaa kahta poikittaislinjaa samaa reittiä? 554K siirtäminen Kehä I:lle vähentäisi linjan liikenteestä yhden auton, joka on suuri säästö pitkän päälle. Palvelutaso kasvaisi, kun poikittaistarjotaa olisi kahdella tasolla, pohjoisempana ja eteläisempänä. 550 kulkee pitempään ja tiheämmin kuin 554K joten 550 sopii nykyiselle reitilleen ja 554K vähemmät matkustajavirrat omaavalle, mutta silti liikennöitsemisen arvoiselle Kehä I:n tasolle. Ei se Maunula-Patola niin suuri asuinkeskittymä ole, etteikö 550:n palvelutaso riittäisi.
 
Linja 72 tosiaan siirtyy laituriin 17 eli nykyiselle linjan 55 lähtöpysäkille kellotornin juureen. Samalla myös Mikonkadulla ja Ateneumin edessä olevat Rautatientori-nimiset pysäkit saavat laiturinumerot.

Rautatientorilla tapahtuu myös muita laiturimuutoksia. Linjat lähtölaitureittain ovat siis seuraavanlaiset syysliikenteen alusta:

laituri 1: h62, h64/N, h65N, h66
laituri 2: h23/N, h03N
laituri 3: 615, 620
laituri 4: h67/N/V
laituri 5: h75, h77, h92N, h94N, h95N, h97N
laituri 6: h55/K
laituri 7: h68, h71/V, h74N
laituri 8: h16, h70/V, h73N, h76N
laituri 9: 623, 632, 633, 635, 643N, 738
laituri 10: h90A, h90N, h96N, 730, 731, 732, 734
laituri 11: h85N, h86N, 710N, 740, 741, 742
laituri 12: 611, 612, 613, 650, 652, 700N
laituri 15 (Mikonkatu): h17, h18N, h65A, h66A
laituri 16 (Ateneum): h17, h18N, h65A, h66A
laituri 17: h72, h72N
 
Osuipa silmään semmoinen muutos, että 324N ei enää mene Punametsän ja Perusmäen kautta, vaan jatkaa Espoon puolella liikennettä normi 324:n suuntaisesti. Samalla 315N reittiä jatketaan Vanhakartanosta kulkemaan Punametsän ja Perusmäen läpi ja päättyen Niipperin koululle. Olennaisinta kai tässä mun kannalta on se, että nyt viimeinen meikäläisen kotikulmille liikennöivä yöbussi lähtee viikonloppuiltaisin klo 2:05, kun vielä muutama vuosi sitten se lähti klo 0:30. Tästä olisi ollut meikäläiselle hyötyä vielä noin 6-7 vuotta sitten kun mulla ei vielä ollut lapsia ja oli jotain sosiaalista elämääkin, mutta tässä vaiheessa se on jo vähän too little too late. :lol:
 
Miksiköhän h54:n pysäkeille ainakin Pitäjänmäen suuntaan (ennen Malmia) on jätetty päreet tekstillä Malmi Pitäjänmäki?
 
Miksiköhän h54:n pysäkeille ainakin Pitäjänmäen suuntaan (ennen Malmia) on jätetty päreet tekstillä Malmi Pitäjänmäki?

Todennäköisesti jääneet epähuomiossa kun päreiden vaihtoja on paljon. Kannattaa laittaa palautetta suoraan HSL:lle niin eiköhän ne käydä vaihtamassa.
 
Ja samalle h54:lle on näköjään unohdettu laittaa pysäkki Latokartanontien Kehä I:n sillan alle kokonaan... Ei ainakaan vielä tänään näkynyt mitään tolppaa katoksesta puhumattakaan! :mad: (rampista päre oli poistettu)
 
Lisäksi Itäkeskuksen aikataulunäytöissä lukee "54 malmi pitäjänmäki" ja ik:n laiturissa 4 linja 554(k) mainitaan vain aikatauluissa...
 
Aamulla kampin metroasemalla oli kaos kun kuljettajat ei nähtävästi osannut ajaa oikeisiin laitureihin kun 41 oli vanhassa laiturissa ja 45 joutui ajamaan myös vanhaan kun terminaali oli täynnä. 2 41 autoa, 1 42 auto, 2 45 autoa, 2 70T autoa ja viellä 205 auto, hyvin alko tämäkin.

H45 välipisteaika talontiellä mutta kuljettaja ajoi 2min etuajassa!
 
Voisikohan Oulunkylään tehdä saman, väliaikapysäkeiksi aseman sijaan Veräjälaakso ja Mäkitorpantie. :cool:
 
Takaisin
Ylös