Sanopa muuta. Mutta aikamoisia vitsejähän nämä keskustelut täällä tuppaavat olemaan, miksei siis tämäkin.
Tämä on sitä vitsiosastoa.
Sen sijaan tämä on validi kysymys. Jos matkustaja tulee pysäkille mukanaan 2,80 euroa vaikkapa 1:45, bussin lähtöaika on 1:50 ja se lähteekin vasta 2:05, niin mitäs tehdään? Noin teoriassa on outoa, että lipunmyyntijärjestelmä on tehty niin kankeaksi, ettei kuljettaja voi sitä ohittaa ja myydä myös yöaikaan tavallisenhintaista lippua. Mutta käytännössä se ei toki yllätä ollenkaan, kankeahan se matkakorttijärjestelmä on kokonaisuutenakin.
Sitten on vielä tämä, että missä vaiheessa menee järkevä raja. Jos bussin ohitusaika on 1:58, niin kyllä silloin on matkustajan varauduttava siihen, että se saattaa tulla pari minuuttia myöhässä ja yötaksan saattaa joutua maksamaan.
Missähän päin maailmaa olen nähnyt sellaisen aikataulun, jossa yötaksan piiriin kuuluvat vuorot on merkitty aikatauluun ja yötaksaa noudatetaan päätepysäkin lähtöajan mukaan? Silloinhan tuo ongelma vähenee, kun yötaksa on kiinni vuorosta eikä kellonajasta.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
On. Ainoastaan kausilippua käyttäviltä yötaksa poistui vuoden 2013 alusta.
Seuraava validi kysymys. Onko tällainen yötaksa nykypäivää vaiko jäänne jonkinlaisesta luterilaisesta otsasi hiessä -mentaliteetista? Siellä ne kuitenkin ryyppää ja rällää, joten on ihan oikein, että maksavat kalliin hinnan bussilipustaan, niinkö? Miksei sunnuntaisin ole erillistä pyhätaksaa, kun henkilöstökulut ovat paljon kalliimmat kuin yöllä?
Tiettyyn rajaan asti ymmärrän sellaisen ajatusmaailman, jossa ei-pakollisen palvelun käyttäjän pitää maksaa palvelusta aiheutuvat kulut, kuten nyt vaikka baari-illan jälkeinen kotimatka. Mutta tuo on aika häilyvää – ei se baari-ilta ole yhtään vähempiarvoisempi kuin Korkeasaaren- tai Seurasaaren-reissukaan, tai joku muu vapaa-ajan matka. Yötaksa linjoille 16 ja 24 24/7? Vyöhykeraja Seurasaaren ja Mustikkamaan pysäkeille? Vai ilmaiset matkat ruuhka-aikaan ahkerille työläisille?
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Pidän yötaksaa enemmänkin jäänteenä ihmisen luonnollisesta vuorokausirytmistä: on toivottavaa, että kuljettajat saisivat levätä silloin kuin haluavat eli todennäköisesti mieluummin yöllä hämärässä kuin päivällä melussa. Näinollen ne harvemmat kuljettajat, jotka eivät kulje kello kaulassa, vaan ajavat läpi yöt, saavatkin siitä hyvästä korotettua palkkaa. Enemmänkin sunnuntailisä on jäänne luterilaisesta "pyhitä lepopäivä"-mentaliteetista ja sen voisi minun puolestani jakaa 50-50 lauantaille ja sunnuntaille. Viikonloppuisin korotetut palkat ja korotettu taksa olisivat järkeenkäypiä, sillä viikonloppumatkat ovat tosiaankin hupia ja töitä tehdään useimmiten ma-pe. Viikonloppuisinkin töitä tekevä valitsisi toki kausilipun, jolloin jäisi paitsi tästä korotetusta taksasta kiitoksena vakituisesta HSL:n asiakkuudesta.
Eniten ihmettelen sitä, miksei 24/7 liikennettä tarjota edes pääsuunnille HSL-alueellakaan. Kaikkia ei haluta palvella, sillä pääteiden liikennemääriä seuraamalla voi päätellä, että ainakin matkustusta tapahtuu myös joukkoliikenteen nukkuessa.
Kuin myös v61, mutta nämä ovat vain poikkeuksia, jotka vahvistavat säännön. Tuusulanväylän suunta on katettu, entäs ne muut reitit? Ei paljoa lisävuoroja vaadittaisi, että Pääradalla ja 550:llakin olisi 24/7 liikenne. Näiden lisäksi mielestäni tarvitaan keskustasta hiljaisina tunteina yksi linja keräämään koko Itä-Helsingin, yksi linja menisi Viikin kautta Vanhan Porvoontien suuntaan, yksi Manskua ja Hämeenlinnanväylän suuntaan, yksi Kamppi-Huopalahti as-Vihdintie suuntaan, Espooseen 270N ja Etelä-Espoolle yksi linja. Kaikki bussilinjat olisivat keräilijätyyppisiä.
Kyllä tuo 270 kulkee jo lähes läpi yön. Viimeinen taitaa lähteä joskus kahden jälkeen yöllä ja aamun ensimmäinen kummastakin suunnasta jo ennen viittä aamulla. Jos ei edes junaan riitä matkustajia, niin miten ihmeessä sitten maanantaina kolmelta yöllä busseihin. Eri asia on sitten viikonloput joilloin kansalaisia riittää niin lähiöiden busseihin kuin myös kisahallin putkaan..
Kertokaahan nyt, mille yhteysväleille kerta- ja arvolippujen voimassaoloaika ei riitä.
Saako metrilakuakin hakea kaupasta lisää maksutta, jos sen syö liian nopeasti?
Joukkoliikenneharrastaja
Puhumme nyt suurinpiirtein tilanteesta jossa sinulla on metrilakulahjakortti joka on voimassa vain tämän päivän, mutta kauppa onkin sulkenut 10min etuajassa. Emme mistään lakun varastamisesta. Vastaa tilannetta jossa lippusi on voimassa 14:20 asti, aiot mennä sillä 14:12 lähtevään bussiin joka tuleekin 14:25.
(Joo, olen DF:n kanssa samaa mieltä. Tämäkin keskustelu menee vitsin puolelle ja rytinällä)
Viimeisin muokkaaja Koala; 11.07.2013 kello 17:06.
Vähän vastaava epäoikeudenmukaisuusjuttu:
Joskus muinoin, kun ei-suoraveloitettu matkakortin kausi ei käynyt yötaksan aikaan, kuljin kohtalaisen usein bussivuorolla, jonka reittioppaaseen ja muuallekin merkitty ohitusaika oli tasan 4:30. Koin jokseenkin epäoikeudenmukaiseksi sen, että mikäli kuljettaja oli ripeän ajon seurauksena pysäkillä vaikkapa jo 4:28, jouduin maksamaan voimassa olevasta kaudesta huolimatta täyden yötaksanmukaisen hinnan.
Joskus kun ajoin V51:stä ja sen ensimmäistä lähtöä 4:26 ja ennen 4:30 tuli eräs töihin menevä matkustaja kyytiin niin sanoin kyllä hänelle, että on ok jos leimaat kortin 4:30 jälkeen kun tiesin että hänellä on kautta kortilla. Ennen kun yöllä ei toiminut matkakortti, johon oli ladattu aikaa, tuntui se hieman oudolta, että kun joku herää todella aikaisin töihin niin siitä ikäänkuin rangaistaan vielä kalliimmalla bussilipulla. Onneksi HSL muutti tämän asian, mm. V61:n aamulla töihin menijät ovat olleet muutoksesta tyytyväisiä![]()
En minä puhunut mitään siitä, mihin sen vaihtoajan saa tai tulee käyttää. Siltikin voi ajatella, että se on mitoitettu tarkoituksella reiluksi, jotta se ottaa huomioon myös myöhästymiset. En tiedä onko se laskettu niin, mutta tarkoitin vain sanoa, että se on osittain myös näkökulmakysymys. Jos haluat, voit muuttaa alkuperäiseen viestiini sanan "vaihtoaika" sanaksi "voimassaoloaika", ja sisältö on silti täsmälleen sama.
---------- Viestit yhdistetty klo 17:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:58 ----------
Tai sitten siitä, että kauppa normaalisti onkin auki vielä 20 minuuttia lisää sulkemisajan jälkeen, jotta myöhästyvätkin ostajat pääsevät sisään.
---------- Viestit yhdistetty klo 17:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:58 ----------
Ja lisättäköön vielä, että totta kai matkustajalle jokainen negatiivinen kokemus on huono asia, eikä se lipun vaihtoajan tarkoituksen määrittely sitä muuta mihinkään. Näkisin tämän nyt vain erittäin vähäpätöiseksi ongelmaksi. Bussiliikenteen yleisesti huono täsmällisyys taas on merkittävä ongelma. Jos bussi tulee 10 minuuttia myöhässä, pienin ongelma siinä on, jos jonkun 80 minuutin lippu meni siinä ajassa vanhaksi. Ja väitän silti, että myös suurin osa HSL:n asiakaskunnasta ymmärtää lipun voimassaoloajan nimenomaan tarkoitettu siihen, että yhdellä lipulla ehtii perille. Jokainen lippujärjestelmä on kuitenkin aina kompromissi helppouden ja oikeudenmukaisuuden tai kustannusvastaavuuden välillä. Siksi voimassaoloajan käyttöä ei kontrolloida mitenkään.