Miksi 552 ei kulje Tapiolaan asti?

Liittynyt
26 Syyskuu 2006
Viestit
3,859
Otaniemen ja Malmin välille on perustettu uusi linja 552, joka on selvästi nopein reitti Otaniemestä M-junaan. Eilen Otaniemi-Huopalahti vei minulta 22 minuuttia ja matkustajiakin näytti löytäneen uudelle linjalle mukavasti. Vihdoinkin on saatu aikaan poikittaisyhteys joka voittaa keskustan kautta kulkemisen. Nyt minua vaan ihmetyttää, miksi 552:n päätepysäkki on Otaniemessä ja miksi linja 552 ei kulje Tapiolan kautta Westendinasemalle, tuo vaikuttaisi positiivisesti matkustajamäärään. Se, että Tapiolasta pääsee jo nyt Huopalahteen paljon hitaammalla Jokerilla ei minusta ole minusta riittävä peruste miksei palvelua paranneta.
 
Eihän tuon tarvitsisi välttämättä kulkea Westendiin asti, mutta Tapiolan terminaaliin se voisi mennä. Helpottaisi varmasti myös 550:n kuormaa tuolla lyhyellä välillä.
En ole aikoihin käynyt Otaniemen päätepysäkillä, mutta voin kuvitella että neljän-viiden bussin kokoisella kääntöpaikalla alkaa olla ahdasta kun ruuhka-aikaan siellä seisoo e2, e4, e10, e15, pari 102, 501V ja 552:n autoa :lol:
 
Eihän tuon tarvitsisi välttämättä kulkea Westendiin asti, mutta Tapiolan terminaaliin se voisi mennä.

Toisaalla on ehdotettu myös, että se voisi kulkea Keilaniemeen (ja päättäri luonnollisesti on silloin Westendinasemalla). En tiedä sitten, kuinka suuri kysyntä Keilaniemestä olisi, mutta ainakin se olisi vähemmän päällekkäinen 194/195:n kanssa. Reitti kulkisi siis Alvar Aallon puistolle (tai tarkemmin Kemistin pysäkille), josta Kehä I:n kautta Westendinasemalle. Voisi se kai 510:n tavoin siitäkin vielä jatkaa Tapiolaan, mutta S-mutkittelussa katoaa silloin kyllä nopeushyötyä reilusti.
 
Toisaalla on ehdotettu myös, että se voisi kulkea Keilaniemeen (ja päättäri luonnollisesti on silloin Westendinasemalla). En tiedä sitten, kuinka suuri kysyntä Keilaniemestä olisi, mutta ainakin se olisi vähemmän päällekkäinen 194/195:n kanssa. Reitti kulkisi siis Alvar Aallon puistolle (tai tarkemmin Kemistin pysäkille), josta Kehä I:n kautta Westendinasemalle. Voisi se kai 510:n tavoin siitäkin vielä jatkaa Tapiolaan, mutta S-mutkittelussa katoaa silloin kyllä nopeushyötyä reilusti.

Lisäisikö Keilaniemen ja Tapiolan kautta Otaniemeen ajaminen merkittävästi matka-aikaa? Toisaalta Keilaniemestä on kuitenkin verrattaen lyhyt matka kävellä Karhusaarentien varteen. Ja havaintoihin perustuen Keilaniemessä suosittu kulkumuoto on citymaasturi :D
 
Minä muistan, että linjan 552 piti HSL:n poikittaislinjasuunnitelman mukaan jatkaa nimenomaan Tapiolaan. Muistan myös, että Espoon kaupungin rahoitus oli ongelmana, eikä sellaista meinannut järjestyä.
 
Lisäisikö Keilaniemen ja Tapiolan kautta Otaniemeen ajaminen merkittävästi matka-aikaa?

Kyllä se ainakin enemmän lisää kuin toisin päin (eli Otaniemen ja Keilaniemen kautta Tapiolaan).

Ja havaintoihin perustuen Keilaniemessä suosittu kulkumuoto on citymaasturi :D

Vaikka sieltä havainnoisi kuinka monta citymaasturia, on siellä silti paljon enemmän työpaikkoja kuin citymaastureita.

---------- Viestit yhdistetty klo 14:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:46 ----------

Minä muistan, että linjan 552 piti HSL:n poikittaislinjasuunnitelman mukaan jatkaa nimenomaan Tapiolaan. Muistan myös, että Espoon kaupungin rahoitus oli ongelmana, eikä sellaista meinannut järjestyä.

Kuulostaa kyllä etäisesti tutulta, eikä edes yhtään ihmeelliseltä muutenkaan.
 
Juu, Espoossa oltiin sitä mieltä, että ei ole tarvetta mennä Tapiolaan asti ja reitin katkaisemisessa Otaniemeen saatiin vähän säästöä... Itse laitoin tuosta jo aikoinaan negatiivista palautetta, sillä kyllähän Tapiolaan asti jatkaminen parantaisi linjan palvelutasoa huomattavasti - Tapiolan kaltaiseen keskukseen menee kuitenkin paljon enemmän matkustajia kuin "vain" Otaniemeen. Kävi mielestäni vähän samalla tavalla kuin linjalle 506, joka jää Espoon loppupäässä hieman torsoksi, kun se kiertää Tapiolan pohjoispuolelta. Tietysti länsimetron alkaessa palvelutaso paranee, kun pääsee Otaniemen metroasemalta kätevästi liikkumaan Espooseen päin. Muutoinkin linjauudistus on erinomainen, pääsee pohjoisesta Munkinseudusta suoralla yhteydellä Espooseen!
 
Otaniemen ja Malmin välille on perustettu uusi linja 552, joka on selvästi nopein reitti Otaniemestä M-junaan. Eilen Otaniemi-Huopalahti vei minulta 22 minuuttia ja matkustajiakin näytti löytäneen uudelle linjalle mukavasti. Vihdoinkin on saatu aikaan poikittaisyhteys joka voittaa keskustan kautta kulkemisen. Nyt minua vaan ihmetyttää, miksi 552:n päätepysäkki on Otaniemessä ja miksi linja 552 ei kulje Tapiolan kautta Westendinasemalle, tuo vaikuttaisi positiivisesti matkustajamäärään. Se, että Tapiolasta pääsee jo nyt Huopalahteen paljon hitaammalla Jokerilla ei minusta ole minusta riittävä peruste miksei palvelua paranneta.

Espoon pavunlaskijat eivät halunneet maksaa parista lisäkilometristä.
 
Espoon pavunlaskijat eivät halunneet maksaa parista lisäkilometristä.
Itseasiassa, he eivät muistaakseni olleet halukkaita lakkauttamaan linjaa 512A. Tai ylipäätään tekemään muutoksia entiseen linjastoon.
 
Takaisin
Ylös