HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 32/2013

Liittynyt
17 Elokuu 2010
Viestit
933
HSL:n kokouksessa 16.4 päätetään peräti 205:n bussin optioista. Lähes kaikki 2013 joulukuussa ratkaistavassa kilpailutuksessa olevat linjat siirtyivät eteenpäin option vuoksi. Muutama mielenkiintoinen paketti kilpailuun kuitenkin tulee, mm. Keravan linjat ja 730/V75 ja joitakin Espoon sisäisiä linjoja.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Muutama mielenkiintoinen paketti kilpailuun kuitenkin tulee

16.4. käsittelyssä olevista optioista ei vielä voi päätellä, mitä kaikkea menee kilpailuun, koska jäljellä olevissa kohteissakin voidaan päättää vielä käyttää optiota, ennen kuin kilpailuttamisesta päätetään.
 
16.4. käsittelyssä olevista optioista ei vielä voi päätellä, mitä kaikkea menee kilpailuun, koska jäljellä olevissa kohteissakin voidaan päättää vielä käyttää optiota, ennen kuin kilpailuttamisesta päätetään.

Ok, aikaisempina vuosina muistelisin, että optioista on päätetty yhdessä ryppäässä tietyn kilpailutuksen osalta. Toki perusteita jonka vuoksi optioita käytetään, sopisi myös linjoihin jotka olisivat kilpailutuksessa joulukuussa 2013, mutta joita ei vielä alustavassa kokouspöytäkirjassa mainittu.
 
Mä veikkaan että ensi syksynä ei taideta kilpailuttaa muita linjoja kuin Keravan e5, e8, 633, 738, 973 sekä Espoossa e28, e70, e71 ja e85-88. Linjat v60, v63, v73, v75, 102, 103, 107, 121, 122, 612, 613 ja 730 liittyvät suoraan kehärataan ja länsimetroon, joten vaikuttaisi erikoiselta jos nämä linjat kilpailutettaisiin vain 1-2 vuoden takia. Taitaa siis tulla melko vaatimaton kilpailukierros ensi syksynä.
 
Mä veikkaan että ensi syksynä ei taideta kilpailuttaa muita linjoja kuin Keravan e5, e8, 633, 738, 973 sekä Espoossa e28, e70, e71 ja e85-88. Linjat v60, v63, v73, v75, 102, 103, 107, 121, 122, 612, 613 ja 730 liittyvät suoraan kehärataan ja länsimetroon, joten vaikuttaisi erikoiselta jos nämä linjat kilpailutettaisiin vain 1-2 vuoden takia. Taitaa siis tulla melko vaatimaton kilpailukierros ensi syksynä.

Näiden lisäksi myös kirkkonummen linjastoa pitäisi tulla kilpailutukseen, ellen aivan väärin ole ymmärtänyt
 
Mä veikkaan että ensi syksynä ei taideta kilpailuttaa muita linjoja kuin Keravan e5, e8, 633, 738, 973 sekä Espoossa e28, e70, e71 ja e85-88. Linjat v60, v63, v73, v75, 102, 103, 107, 121, 122, 612, 613 ja 730 liittyvät suoraan kehärataan ja länsimetroon, joten vaikuttaisi erikoiselta jos nämä linjat kilpailutettaisiin vain 1-2 vuoden takia. Taitaa siis tulla melko vaatimaton kilpailukierros ensi syksynä.

Nyt näyttää siltä, että kilpailutukseen tulee vain Keravan linjat. Myöskin sitä seuraava kilpailutus on melko suppea, näillä näkymin Helsingin linjat 22, 23, 64, 67 ja 70. Toki Pohjolan Liikenteen kannalta kilpailutus on melko iso, jos siis optioita ei tule.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus syksyllä 2013

Seuraavan HSL:n kokouksen esityslistasta selviää miksi Keravan linjoille ei tullut optiota. Mielenkiiintoinen tuo uusi tarjousmalli Keravan, Sipoon ja Kirkkonummen linjojen osalta.
 
Tarjouskilpailuun 32/2013 tuleva liikenteen kohde ja linja on

Kohde 181 Linja V73 (Tikkurila - Korso)

Kohteen 181 sopimuskausi on yhden (1) vuoden mittainen. Sopimuskausi alkaa talviliikennekauden alkaessa 2014 ja päättyy kesäliikennekauden loppuessa 2015.

Nyt kilpailutettavan bussiliikenteen laajuus on noin 104 000 linjakilometriä vuodessa. Liikenteen hoitoon tarvitaan arkisin 2 linja-autoa.

HSL:n hallituksen kokouksen esityslista
 
Miksei tätäkin sopparia vain jatkettu optiolla kehäradan valmistumiseen asti niinkuin lähes kaikille muillekin Vantaan linjoille on tehty? Veikkaanpa että Nobina jatkaa liikennöitsijänä.
 
Miksei tätäkin sopparia vain jatkettu optiolla kehäradan valmistumiseen asti niinkuin lähes kaikille muillekin Vantaan linjoille on tehty? Veikkaanpa että Nobina jatkaa liikennöitsijänä.

Samaa ihmettelin, ihan turhaan pitää kilpailutus järjestää yhden arkilinjan vuoden sopimuskautta varten. :tongue:
 
Miksei tätäkin sopparia vain jatkettu optiolla kehäradan valmistumiseen asti niinkuin lähes kaikille muillekin Vantaan linjoille on tehty?

Jos kohde ei ole liikennöitsijälle tarpeeksi kannattava, ei liikennöitsijä yleensä suostu option käyttämiseen.
 
Tarjouskilpailuun 32/2013 tuleva liikenteen kohde ja linja on

Kohde 181 Linja V73 (Tikkurila - Korso)

Kohteen 181 sopimuskausi on yhden (1) vuoden mittainen. Sopimuskausi alkaa talviliikennekauden alkaessa 2014 ja päättyy kesäliikennekauden loppuessa 2015.

Nyt kilpailutettavan bussiliikenteen laajuus on noin 104 000 linjakilometriä vuodessa. Liikenteen hoitoon tarvitaan arkisin 2 linja-autoa.

HSL:n hallituksen kokouksen esityslista


Kohteen ratkaisu tuleekin jo 22.10 järjestettävässä kokouksessa ja yllätten jopa viisi liikennöitsijää on jättänyt kohteesta tarjouksen! :eek: Liikenne alkaa aiemmasta poiketen jo kesäliikennekauden alussa 2014 http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsl01/kokous/2013340-4.PDF
 
Takaisin
Ylös