HSL:n kokouksessa 16.4 päätetään peräti 205:n bussin optioista. Lähes kaikki 2013 joulukuussa ratkaistavassa kilpailutuksessa olevat linjat siirtyivät eteenpäin option vuoksi. Muutama mielenkiintoinen paketti kilpailuun kuitenkin tulee, mm. Keravan linjat ja 730/V75 ja joitakin Espoon sisäisiä linjoja.
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 11.04.2013 kello 07:20. Syy: jaettu omaksi ketjukseen
Ok, aikaisempina vuosina muistelisin, että optioista on päätetty yhdessä ryppäässä tietyn kilpailutuksen osalta. Toki perusteita jonka vuoksi optioita käytetään, sopisi myös linjoihin jotka olisivat kilpailutuksessa joulukuussa 2013, mutta joita ei vielä alustavassa kokouspöytäkirjassa mainittu.
Mä veikkaan että ensi syksynä ei taideta kilpailuttaa muita linjoja kuin Keravan e5, e8, 633, 738, 973 sekä Espoossa e28, e70, e71 ja e85-88. Linjat v60, v63, v73, v75, 102, 103, 107, 121, 122, 612, 613 ja 730 liittyvät suoraan kehärataan ja länsimetroon, joten vaikuttaisi erikoiselta jos nämä linjat kilpailutettaisiin vain 1-2 vuoden takia. Taitaa siis tulla melko vaatimaton kilpailukierros ensi syksynä.
Ensi viikolla HSL:n hallitus saa käsiteltäväkseen ehdotuksen toisesta optioryppäästä.
Seuraavan HSL:n kokouksen esityslistasta selviää miksi Keravan linjoille ei tullut optiota. Mielenkiiintoinen tuo uusi tarjousmalli Keravan, Sipoon ja Kirkkonummen linjojen osalta.
Tarjouskilpailuun 32/2013 tuleva liikenteen kohde ja linja on
Kohde 181 Linja V73 (Tikkurila - Korso)
Kohteen 181 sopimuskausi on yhden (1) vuoden mittainen. Sopimuskausi alkaa talviliikennekauden alkaessa 2014 ja päättyy kesäliikennekauden loppuessa 2015.
Nyt kilpailutettavan bussiliikenteen laajuus on noin 104 000 linjakilometriä vuodessa. Liikenteen hoitoon tarvitaan arkisin 2 linja-autoa.
HSL:n hallituksen kokouksen esityslista
Miksei tätäkin sopparia vain jatkettu optiolla kehäradan valmistumiseen asti niinkuin lähes kaikille muillekin Vantaan linjoille on tehty? Veikkaanpa että Nobina jatkaa liikennöitsijänä.
Onpahan meille jätetty edes yksi "joululahja"![]()
Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta
Kohteen ratkaisu tuleekin jo 22.10 järjestettävässä kokouksessa ja yllätten jopa viisi liikennöitsijää on jättänyt kohteesta tarjouksen!Liikenne alkaa aiemmasta poiketen jo kesäliikennekauden alussa 2014 http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsl.../2013340-4.PDF
Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta