No jos tässä joku arvaus on heitettävä, niin veikataan Anderssonia.![]()
Tässä vertailutietoa kilpailusta:
Tarjoaja Hintapisteet Kalustopisteet Yhteensä Liikenteen hinta/v euroa Andersson 84,00 8,50 92,50 337 789 HelB 72,71 10,20 82,91 390 241 Nobina 77,99 7,20 85,19 363 828 Korsisaari 52,14 7,00 59,14 544 218 TLL 77,68 8,90 86,58 365 277
hintatason muutos nykyiseen: -1,0 %
Mahtoikohan Korsisaari ihan vaan huvikseen kokeilla kepillä jäätäMelkoisen suolainen hinta verrattuna muihin tarjoajiin! Jos tarjouslaskenta heittää noin pahasti niin kuinkahan mahtaa käydä kun Nurmijärvi kilpailuttaa liikenteensä!
Linjan V73 liikennöintisopimus on poikkeuksellisen lyhytaikainen, vain yhden vuoden pituinen. Kaluston kustannusrakenne on oleellisesti erilainen kuin normaalisti, mikä näkyy hyvin selvästi myös tarjoajien kalustopisteissä. Uusia autoja tähän kohteeseen ei kukaan varmasti tarjonnut. Toisaalta on todennäköistä ja toivottavaa, että yhdelläkään liikennöitsijällä ei enää ole rahoituskustannuksia esimerkiksi seitsemän vuotta sitten ensirekisteröidystä kalustosta.
Edellä mainituista syistä tarjousten hintatasoa ei voida pitää vertailukelpoisena pidempikestoisten sopimusten hintatason kanssa. Sitä tosiseikkaa, että nyt voittanut tarjous on edellistä liikennöitsijää halvempi ei myöskään tulisi mielestäni pitää indikaationa siitä, mihin suuntaan yleisellä tasolla hintatason olisi syytä HSL -sopimusliikenteessä kehittyä.
Hintojen polkemisesta puheen ollen uskallan myös arvella, että linjaa Tikkurila - Korso liikennöidään talvikaudella 2014 - 2015 paremmalla katteella kuin linjaa Itäkeskus - Westendinasema.
Westendin vanha Scala ja Ikarus Humppilassa maalattavana Hsl tilaajaväriin
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 22.06.2014 kello 23:47. Syy: siirretty toiseen ketjuun
Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta