Kummalla matkustan ennemmin, bussi vai lähijuna?

En tiiä mutta todella harvoin kuljettajat on siinä seisottannutkaan autoa, minä en junaan astu suoraan sanotusti epämukava matkustustapa kun täynnä.
Mielestäni bussi on junaa paljon epämukavampi matkustapa ollessaan täynnä. Kokemusta on, 6 vuotta koulumatkoja seisten bussilla, matka-aika 35–50 min ja Helsingissä olen muutaman kerran sattunut ruuhkajunaan. Haaveilin jo silloin pikaratikasta tai lähijunasta. :p
 
Vs: HSL:n talviaikataulut 2013-2014

Siinä todella onkin iso ero ruuhka-ajan ja muun ajan välillä. Offtopiciksi menee, mutta... Itse lähden Helsinkiin joka arkiaamu Kilosta, ja paljon mieluummin otan bussin 110:n klo 7:16, kuin E-junan klo 7:28. Tuo juna nimittäin on tosiaan todella täynnä, ja aamulla väsyneenä inhoan siinä metelissä seisomista (harvoin olen päässyt istumaan). Mieluummin istun bussissa joka on vain puolillaan matkustajia ja melko hiljainen. Siinä voi nukkuakin.

Lisäksi bussi pääsee kohtalaisen varmasti perille. Saattaa se joskus hetkeksi juuttua ruuhkaan tai sauristadilaiseen lumikinokseen, mutta on se nyt kuitenkin aivan oleellisesti junaa varmempi kulkupeli.
 
Vs: HSL:n talviaikataulut 2013-2014

Lisäksi bussi pääsee kohtalaisen varmasti perille. Saattaa se joskus hetkeksi juuttua ruuhkaan tai sauristadilaiseen lumikinokseen, mutta on se nyt kuitenkin aivan oleellisesti junaa varmempi kulkupeli.
Kuitenkin bussien kulku aikatauluun nähden on ihan mitä sattuu. Esim. Reittioppaasta johonkin paikkaan menoa katsellessani en yleensä koskaan valitse bussien välisiä vaihtoja reitilleni, ellen tiedä, että sillä jälkimmäisellä reitillä menee busseja max 10 min välein. Junasta voi olla kohtalaisen varma, että se menee silloin, kun aikataulussa lukee.
 
Vs: HSL:n talviaikataulut 2013-2014

Lisäksi bussi pääsee kohtalaisen varmasti perille. Saattaa se joskus hetkeksi juuttua ruuhkaan tai sauristadilaiseen lumikinokseen, mutta on se nyt kuitenkin aivan oleellisesti junaa varmempi kulkupeli.

Minun kohdalla kolme kertaa on matka katkennut kokonaan bussilla matkustettaessa HSL-alueella, kun taas junalla on aina päässyt perille.
 
Vs: HSL:n talviaikataulut 2013-2014

Minun kohdalla kolme kertaa on matka katkennut kokonaan bussilla matkustettaessa HSL-alueella, kun taas junalla on aina päässyt perille.
Minä myös muistan muutaman tapauksen, jossa bussi on jättänyt tien varteen odottelemaan seuraavaa. Ovi ei mene kiinni tms.
 
Kumman valitset bussin mikä jää ehkä 1 3kk sisällä tienvarteen vai tämmöisen juna mikä on tänään jo perunnut 3 lähtöä 20min sisään? ja peruu monta vuoroa 1kk sisään? Talvella varsinkin juna jättää matkustajat "tienvarteen"
 
Vs: HSL:n talviaikataulut 2013-2014

Junasta voi olla kohtalaisen varma, että se menee silloin, kun aikataulussa lukee.

Niin varmaan. Kun tulee lunta, lähijunan täsmällisyys putoaa säännönmukaisesti alle 90%:n, eli enemmän kuin joka kymmenes vuoro kulkee aikataulun ulkopuolella. Vuoroja taitaa olla päivässä luokkaa 800, eli lähemmä satakunta vuoroa myöhästyy joka päivä. Kun 90% lasketaan myös hiljaisen ajan vuoroista, joilla on enemmän pelivaraa, päästään siihen, että työmatka-aikoihin täsmällisyys on vielä huonompi.

Lisäksi bussiliikenteessä erittäin harvoin sattuu ilmiöitä, joissa usea saman linjan peräkkäinen vuoro jää ajamatta tai jossa seistään kymmeniä minuutteja jossain keskellä ei mitään tietämättä, koska matka jatkuu. Bussiliikenteelle on myös täysin vieras se filosofia, että homma saadaan joten kuten pelaamaan perumalla lumisade-ennusteen jälkeen puolet vuoroista varmuuden vuoksi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Matkustuskokemuksen laatu riippuu ilmeisesti jonkin verran liikennöitsijästä. Minä ainakin matkustan HKL:n lähijunalla paljon mieluummin kuin bussilla.
 
Valinta ei ole kovin vaikea.
Bussi 840 m (E5226 (165/N Kamppi, U167 Kamppi )

Bussi 860 m (Mankinjoki (18 Tapiola,65/K Espoonlahti, 165N Kamppi )

Bussi 920 m ( E5138 (18 Tapiola,165 kauklahti,165N Mankinjoki )

Juna 400 m ( Mankki,kerran tunnissa! ( L,U ) )

Juna 1,5 km (Kauklahti,E,L,S,U)

bussi (1, 6 km (E5134, 18 Tapiola 65/K Espoonlahti,213/N Eliel) )
 
Tietääkseni HKL ei ole laajentanut toimintaansa lähijunaliikenteeseen:)
HKL harjoittaa liikennettä mm. yhden Berliinin lähijunatyypin (Baureihe 481/482) järeämmällä versiolla. HKL sattuu tosin omistamaan myös radan, jolla se tätä liikennettä harjoittaa, mutta ei se muuten juurikaan poikkea Vantaankosken radasta.
 
HKL harjoittaa liikennettä mm. yhden Berliinin lähijunatyypin (Baureihe 481/482) järeämmällä versiolla. HKL sattuu tosin omistamaan myös radan, jolla se tätä liikennettä harjoittaa, mutta ei se muuten juurikaan poikkea Vantaankosken radasta.

...mutta jostain käsittämättömästä syystä tämä täysiverinen rautatie on rautatielainsäädännön ja työehtosopimusten ulkopuolella.
 
Takaisin
Ylös