13.9
Helb 52 / 102
Nf 458 / 122A
Nf 461 / h66A
Nf 465 / h21V
Nf 474 / h21V
Nf 779 / 109
Pl 865 / e46
Vt 216 / 111
Vt 472 / 156, oli heittänyt öljyt pihalle Kampissa
Vt 466 oli hajonneena iltapäivällä Finnoontiellä
13.9
Helb 52 / 102
Nf 458 / 122A
Nf 461 / h66A
Nf 465 / h21V
Nf 474 / h21V
Nf 779 / 109
Pl 865 / e46
Vt 216 / 111
Vt 472 / 156, oli heittänyt öljyt pihalle Kampissa
Vt 466 oli hajonneena iltapäivällä Finnoontiellä
Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta
13.9.2013
NF 805 (Volvo B7RLE Volvo 8900LE) / 206 & 212
Minä en usko että kaikissa busseissa on sitä pysäkkijarrun poistamisnappulaa, etenkään uusissa ei varmaan ole sellaista. Ihme jos on ja että Hsl sallisi sellaisen käytön, ja sehän on aivan helppoa rikkoa ne ihan manuaalisestikkin itse ja mukavaa tauko tekemistä siinä kuskikin saa.![]()
Uusissahan se vasta onkin. Niissähän ne oviviat vaivaaHsl ei toki salli sen käyttöä, mutta nappi on olemassa siksi, jos ovet päättävät alkaa vikailemaan jossain pahassa paikassa, niin nappia käyttämällä auto saadaan pois edestä pikaisesti ilman korjaamon tai hinurin apua
Vanhemmissa autoissa nappi on on/off-tyyppinen, mutta ainakin Nobinalla viimeisimmissä autoissa nappi on kertatoiminen. Eli kun sitä painaa kerran, ovijarru vapautuu, mutta seuraavan kerran ovia käyttäessä ovijarru kytkeytyy taas. Tällöin jos joku haluaisi ajaa ilman ovijarrua, joutuisi hän rämpyttämään nappia jokaisen oven avauksen jälkeen, ja se ei ainakaan nopeuta mitään
![]()
Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta
Esim. kaikissa Volvoissa, siitä lähtien kun pysäkkijarrut tulivat (-95)? on katkaisija josta jarrut saa pois. Samoin kaikissa Scaloissa on nappi vuosimalliin 2011 saakka. Manneissa myös nappi. Pysäkkijarruahan ei siis MISSÄÄN NIMESSÄ SAA OTTAA POIS KÄYTÖSTÄ, paitsi vian ilmetessä. Esim. Mannin ja Volvon ovet alkavat helposti reistaamaan juuri pysäkkijarrun poiston takia. Uusissa, Volvo,Scala (2012>) tuo ovijarrun vapautus toimii eritavalla niinkuin NAK yllä kertoi; jos pysäkkijarru jää,vian tullessa, päälle, nappia painamalla auton saa liikkeelle ja pysäkkijarru on vapautettuna seuraavaan pysähdykseen. Maakaasu Säffleissä oli paras varotoimi noita nappulan kääntäjiä varten; jos pysäkkijarrun otti pois päältä, takaovet eivät auenneetNäin se pitäisi kaikissa vanhemmissa olla. Onneksi nuo pysäkkijarrun poistajat ovat vähentyneet ainakin Helbillä huomattavasti viime vuosina (Man-autoja lukuunottamatta,niissä nappi liian helpossa paikassa)
Ja jos tuo jarru on poistettu ja jotain sattuu esim. ovia sulkiessa ja liikkeelle lähtiessä, on kuljettaja aika liemessä jos saadaan todistettua että kuljettaja itse sen ottanut pois käytöstä...
Viimeisin muokkaaja chauffer; 14.09.2013 kello 09:31.
14.9.
HelB 208, 316, 1219 / h40, h43
HelB 1001 / 102T
ÅL 1 / 105
VT 163 / 143, 145
NF 618 / 248
13.9. (uutinen tältä päivältä)
Nobinan bussi syttyi tuleen kesken ajon >>
13.9
Helb 101 / h45
Helb 424 / h70T
Helb 427 / 363
Helb 937 / h45
Yö
Helb 1 / h18N
14,9.13
nf 894 @ e543 klo 18.29 leppävaarassa.
ylempänä oleva teksti on vain kirjoittajan turhanpäiväinen postaus.
Lauantai 14.9.
NF #895 / 165N
14.9.
PL 606, 617 / h64
HelB 7 / h75
VT 506 / 731
NF 765 / 742
14.9
Helb 801 / h45
Helb 802 / h45
Helb 822 / h24
Helb 1122 / h57