YTV-liikenne nyt ja aiemmin?

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Miten YTV-alueella on ollut liikennettä vaikkapa 15 vuotta sitten verrattuna nykytilanteeseen? Onko busseja todella karsittu niin paljon kuin on väitetty? Millaisilla vuoroväleillä junat kulkivat ennen ja nykyään? Onko viime aikoina aloitettu uusia bussilinjoja 550:n lisäksi? En siis tarkoita mitään yhdistelmälinjoja jotka korvaavat lakkautettuja linjoja, vaan kokonaan uusia reitityksiä jotka palvelevat paremmin.
 
Itselläni ei ole tallessa noin vanhoja aikatauluja, joten vastaan ihan ulkomuistista.

Bussiliikennettä oli 15 vuotta sitten suunnilleen saman verran kuin nyt. 90-luvun puolivälissä kilpailutuksen tuomista säästöistä kolmasosa käytettiin liikenteen lisäämiseen, mutta viime vuosina tehdyt säästöt ovat vieneet liikennettä pois suunnilleen saman verran kuin mitä 90-luvulla lisättiin.

550 on viime vuosien bussiliikenteen uusista linjoista suurin, mutta merkittäviä ovat myös mm. v61 ja 506. 90-luvun loppupuolelta ei tule mieleen tälläisiä uusia runkolinjoja, vaan silloin perustettiin harvoin kulkevia poikittaislinjoja kuten 500T, 501T, 535 ja 617 (mitkään edellämainituista ei ole ole/olleet mitään yleisömenestyksiä). 500T:n ja 501T:n perustamiseen 1996 liittyy yksi suurista bussiliikenteen uudistuksista, Lapinlahden sillan bussikaistan valmistuminen, jolloin suuri osa Lauttasaaren kautta menneistä 100-sarjan busseista siirtyi Länsiväylälle ja matka-ajat Etelä-Espoosta Helsinkiin lyhentyivät selvästi. Vuosituhannen vaihteessa perustettiin palvelulinjoja ympäri pääkaupunkiseutua.

Junaliikenne on toki lisääntynyt huomattavasti, kun kaupunkiradat rakennettiin. Ennen kaupunkiratoja M-junat kulkivat arkisin ja lauantaisin neljä kertaa tunnissa (epätasaisella 12/16 min vuorovälillä), ruuhkassa oli vielä joku lisälähtö. Muut lähijunalinjat kulkivat (liian) harvoin, 20 - 30 min vuoroväleillä. Vantaankosken radan ulkopuolella kunnolliset vuorovälit oli oikeastaan vain Malmilla ja Hiekkaharjussa (K- ja P-junat) ja Tikkurilassa (K-, P-, R- ja H-junat).
 
Otin muutaman esimerkin vuoden -93 Espoon aikataulukirjasta linjojen 102, 121 ja 132 lähdöistä arkena klo 7-8 väliltä,

linja 102 Kamppi-Otaniemi

-93 : 7.08, 7.26z, 7.35z, 7.37, 7.40z, 7.46, 7.48z, 7.52z, 7.56z
-06 : 7.05, 7.22, 7.36+, 7.44, 7.52

linja 121 Kuitinmäki-Kamppi

-93 : 7.03z, 7.07z, 7.11, 7.15z, 7.19, 7.23z, 7.27z, 7.31z, 7.33Az, 7.40, 7.45z, 7.50z+, 7.55z
-06 : 7.02AT, 7.10k, 7.22, 7.29, 7.32AT, 7.41, 7.42k, 7.55

linja 132 Friisilänaukio-Kamppi

-93 : 7.00x, 7.02x, 7.05z, 7.10, 7.14x, 7.20z, 7.22z, 7.26, 7.27x, 7.33z+, 7.35z, 7.40, 7.48x, 7.55z
-06 : 7.06, 7.13, 7.20, 7.27, 7.34, 7.41, 7.48, 7.55

Osa linjan 102 tarjonnasta on sittemmin siirretty linjalle 103 kun taas linjan 121 palvelualueelle ei ole merkittävästi lisätty muuta liikennettä vuodesta -93 mutta ruuhka-ajan vuorovälejä on huomattavasti harvennettu. Linjan 132 vaikutusalueella Nuottaniemessä ja Tiistilässä rakentaminen on ollut voimakasta vuoden -93 jälkeen mutta silti tarjontaa on radikaalisti vähennetty, tosin paikkatarjonta on lisääntynyt telibussien myötä. Sitten on taas linjoja joille vuoroja on huomattavasti lisätty viime vuosien aikana kuten linjat 154 ja 156.
 
400-sarjan linjat ennen ja nyt

Tarjonnan vähentymisestä otan esimerkiksi usein käyttämäni linjat 452 ja 453. Arkisin noin klo 0850 - 1400 molemmilla linjoilla oli 20 minuutin vuoroväli. Nykyään on tyytyminen 30 min väliin. Iltaisin ajettiin 30 min välein nykyisen 40 minuutin sijasta. Iltaruuhkan osalta lähdöt keskustasta olivat/ovat seuraavanlaiset:

  • 450 ja 452

    1988-1989

    14 | 15 35 40 55
    15 | 05 10 20 30 35 40 50 55 58
    16 | 04 10 15 20 30 40 45 50
    17 | 00 05 10 20 30 35 50
    18 | 00 20

    1990-1991

    14 | 20 25 40 55
    15 | 05 10 20 30 40 50 50 58
    16 | 04 10 20 30 35 40 50
    17 | 00 10 15 20 30 40 50
    18 | 05 20

    2005-2006

    14 | 10 30 48
    15 | 02 15 29 42 54
    16 | 04 14 24 34 44 54
    17 | 08 18 30 45
    18 | 05 25

    Ilman merkintää = 452, Oranssi = 452K, Alleviivattu = 452X, Punainen = 450 L.as - Kaivoksela

    453

    1988-1989

    14 | 05 25 45 55
    15 | 05 15 25 35 45 52
    16 | 00 07 15 25 35 45 55
    17 | 05 15 30 45
    18 | 00 15 30

    1990-1991

    14 | 05 25 45
    15 | 00 10 20 30 40 45 52
    16 | 00 07 15 25 35 45 55
    17 | 05 15 30 45
    18 | 00 15 30

    2005-2006

    14 | 15 34 52
    15 | 08 24 38 50
    16 | 02 12 22 32 42 52
    17 | 02 16 28 40 52
    18 | 10 30

    Alleviivattu = 453X
 
452 ja 453 ovat linjoja, joita ei voi ihan suoraan verrata nykyiseen, koska välissä M-junien liikennettä on tihennetty ja matkustajia on siirtynyt busseista juniin. Länsiväylän suunnalla sen sijaan voi vertailla. Siellä säästöt ovat tainneet olla kaikkein pahimmat, tämän vuosituhannen puolella tullut matkustajakato iski pahiten juuri siellä ja siksi sieltä on ihan viime vuosina karsittu vuoroja aika kovalla kädellä.
 
kuukanko sanoi:
452 ja 453 ovat linjoja, joita ei voi ihan suoraan verrata nykyiseen, koska välissä M-junien liikennettä on tihennetty ja matkustajia on siirtynyt busseista juniin.
Olet muuten oikeassa. Se tosin on hyvä huomata, että samalla junat ovat lyhentyneet ja kokonaiskapasiteetti säilynyt osin samana, osin jopa pienentynyt. Yöliikenne arkisin on lakkautettu kokonaan. Tihentynyt vuoroväli kuitenkin koetaan parempana palveluna ja tämä on saattanut houkutella entisiä bussimatkustajia juniin siltä osin, kun reitit ovat yhteisiä.
 
kuukanko sanoi:
tämän vuosituhannen puolella tullut matkustajakato iski pahiten juuri siellä ja siksi sieltä on ihan viime vuosina karsittu vuoroja aika kovalla kädellä.
Mistä tämä matkustajakato johtui? Autoveron alennuksesta? Ovatko Helsingin keskustan ruuhkat pahentuneet yhtä lailla viime vuosina?
 
Takaisin
Ylös