Ei kai se kenkään yksittäisen mielihalusta ole kiinni?!
Tilaajan ominaisuudessa HSL on päättänyt että heidän liikenteeseen tulee kyseiset tilaajavärit, jolloin asian pitäisi olla selvä. Miksei vanhoja autoja voida edes uudelleenmaalauksen yhteydessä maalata HSL alueella tilaajväreihin? Tehdäänhän näin Turussa ja Tampereellakin.
Kuten olit minua itsekin siteerannut, jos maalataan vain uudet autot, kestää värien yhtenäistäminen ikuisuuden! Hatunnosto siis esimerkiksi HELBille, joka on kolarikorjauksissa maalannut vanhempiakin autoja HSL väreihin!
Onhan toki tarkoitus, että tilaajaväri näkyvät pikkuhiljaa kaikessa bussikalustossa HSL-alueella. Siirtymäaika on tehty siten, että liikennöitsijöiden olisi helpompaa siirtyä niihin uusien autojen kautta. Kuitenkin esim. Tammelundin liikenne on jo varsin pitkällä koko yhtiön kaluston värityksen muutamisessa ko. väreihin.
Mun mielestäni tämä, että HSL-liikenteeseen tarkoitettuja autoja maalataan/teipataan yhä liikennekonsernin väreihin on selvää p*ttulua (kannanotto) tätä liikenteentilaajan tarkoitusta vastaan. Nimimerkki Rasbelinin viestistä lainattu pätkä:
HSL:n päätöksen tarkoitushan on, että siirtymäajan puitteissa kaikki alueen sopimusliikenteen bussit kantavat sen määrittelemiä tilaajavärejä.Alunperin kirjoittanut Rasbelin
Tuskinpa vaikkapa tätä WL10 on tarkoitus käyttää juurikaan muussa liikenteessä.
Viimeisin muokkaaja vristo; 09.07.2011 kello 11:32.
Joukkoliikenneharrastaja
Tuskin ko. tapauksessa mistään pottuilusta on kyse. Linjaliikennekalustolla ajetaan paljon tilausajoja, niin Westendin Linjalla kuin muutamassa muussakin yrityksessä. Silloin on toki yrityksen markkinoinnin kannalta järkevää, että kalusto on yrityksen omissa väreissä. Tilausajoissa käytetään paljon juuri vara- ja ruuhka-autoja jotka eivät ole kokopäivää kiinni linjaliikenteessä. Mikäli operaattorin nimen olisi saanut laittaa kalustoon näkyvämmälle paikalle Expressbus tyyliin ikkunalinjan alle ja Tampere tyyliin auton keulaan, niin tilanne olisi aivan toinen tilausajojen ja näkyvyyden kannalta. Yksipuolisella yhteistyöllä nämäkin (mielestäni pienet) toiveet jätettiin huomioimatta.
Heti kun tilaaja on valmis maksamaan autojen käytöstä 24h korvauksen, niin silloin tilanne on aivan eri, koko kalustolla voidaan ajaa markkinointimielessä vaikka Kehä I edestakaisin. Nyt linja-auto saattaa ajaa vain 10h viikossa HSL-liikennettä. On sekä HSL:n, veromaksajien, että liikennöitsijän, etu että kalustolla pystyy tienaamaan myös muuten. Jatkossa tulemme näkemään tilaajaväreissä olevia autoja shuttlekuljetuksissa kuljettamassa laivaturisteja. Onko se sitten tilaajavärisen kaluston oikeaa käyttöä?
Olettaisin myös, että juuri WL 10:lle on paljon muutakin käyttöä runsaan paikkamäärän takia. On toki kiinalaisten luotettavuudesta kiinni, miten hyödyntäminen onnistuu.
Eikö tämä bussi ollutkaan WL:lle syksyksi tulevia Irisbusseja, kun en itse/havaintoketjuun kukaan ole ainakaan nähnyt tätä missään tuon toukokuun puolenvälin jälkeen?Alunperin kirjoittanut Lauri Räty
Siis bussi on ainakin aluksi tullut luultavasti Vehicolle korvaamaan nykyistä WL 29:ä, joka korvasi WL 21:n Vehicolla. Sijaisautopalvelu toimii![]()